Permalänk

Tizen tråden

Tänkte skapa en tråd kring det kommande operativsystemet Tizen.

Det är Samsung och Intel som drog igång satsningen och nu har där dykt upp en prototyp lur från Samsung bland mycket annat. Stora aktörer inom mobil industrin ställer sig bakom Tizen bland annat Sprint och Huawei för att nämna några och enligt rykten är där fler aktörer som förbereder sig på att släppa Tizen baserade smartphones, surfplattor, netbooks. smart tv och som ett system för bilar.

Det intressanta med Tizen är att det bygger kring HTML vilket innebär att själva ramverket som man skriver apparna för använder sig av detta. Något som visat sig vara väldigt effektivt. Skulle Tizen bli lyckat kanske de mer etablerade som Android, iOS och Windows Phone också börjar skriva sina appar i HTML vilket borde leda till enklare portning mellan de olika plattformarna.

Följande är medlemmar inom TIzen:

Nu har det också börjat ryktas om att Acer, Asus och HTC ska ansluta sig med egen hårdvara baserad kring Tizen. HTC kan mycket väl tänkas tillverka antingen en smartphone eller surfplatta. När det kommer till Acer och Asus ska det enligt rykten mer landa inom netbooks och surfplattor.

Källa:

http://pocketnow.com/2012/05/21/acer-asus-htc-planning-tizen-...

Samsung har också visat upp en smartphone prototyp baserad på Tizen.

Den innehåller följande:

Dual-core
4.65″ Super AMOLED screen
Cortex A9 1.2GHz processor
1GB RAM
16GB hard drive
8MP back camera
2MP front camera
micro USB
WiFi
GPS
running Tizen 1.0
Audio/Video Decoder (MP3, AAC, AAC+, Mpeg4, .h263, .h264)

Källa:

http://tizentalk.com/2012/05/tizen-developer-smartphone-devic...

En video också:

Tänkte vi kunde diskutera framför allt Tizens möjligheter bland smartphones. Vad tror ni kan det bli en rejäl kamp om tredjeplatsen mellan Windows Phone och Tizen?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag tror (disclaimer: det är min högst subjektiva åsikt utan några egentliga expertkunskaper eller insiderinformation) att detta kommer att gå samma väg som Meego/Maemo och några andra sådana operativsystem som har dykt upp.

Även om det kanske finns några fördelar med detta över Android och iOS, t.ex. portabilitet av appkod, så tror jag inte att det har någon chans. iOS är stort och Android är störst och på enorm frammarsch.

Det ser dessutom förjävligt ut... och vi vet att det tog ett bra tag för Android att se bättre ut och fungera smidigt och då var det ändå bara ett företag som höll i remmarna, nu är det 10+ som skall slåss för sina idéer.

Windows Phone tror jag stannar kvar som klar trea även ett tag framöver. (Jag räknar Symbian som dött).

Med risk för att låta som en fanboy måste jag också lägga in att jag tror att det inte finns nånting alls som kan stoppa Androids framfart nu när Jobs är död.

Jag läste en rätt övertygande artikel om Android som handlade om att det är "more free than free", att Google delar med sig av annonsintäkterna till tillverkare som väljer Android. Svårt att konkurrera med gratispengar...

Sök upp det här inlägget om 10 år så får vi se om jag har rätt! Jag spår att det i princip endast finns Android kvar då.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tänkte vi kunde diskutera framför allt Tizens möjligheter bland smartphones. Vad tror ni kan det bli en rejäl kamp om tredjeplatsen mellan Windows Phone och Tizen?

Enligt mig är de mycket stora med tanke på att det skall gå och skapa applikationer till Tizen via QT. Det innebär att apparna för Symbian och MeeGo Harmattan i princip kommer kunna köras i Tizen via en omkompilering.
En gissning är även att det är en hel del som deltagit i MeeGo Harmattan som också gör komponenter till Tizen. MeeGo Harmattan har en hel del områden som sköts via plugins vilket också gör hela operativet så flexibelt.

Viktigast av allt mot Android är dock att det är native C++ istället för att apparna körs via ett VM, tror iofs att Android kommer med API för kompilerade applikationer till version 5.

Att så många anslutit sig till Tizen är ingen slump, man har ju sett hur lyckat operativet var för Nokia och de förstår nog inte riktigt att Nokia inte fortsatt att satsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det ser dessutom förjävligt ut... och vi vet att det tog ett bra tag för Android att se bättre ut och fungera smidigt och då var det ändå bara ett företag som höll i remmarna, nu är det 10+ som skall slåss för sina idéer.

Utseendet är det som blir färdigt sist och troligtvis kommer mobilerna kunna skilja sig ordentligt mellan olika implementationer. Grundfunktionaliteten är det som görs först vid denna typ av programvara, så slänger de gissningsvis bara på något enkelt så man kan testköra grunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Utseendet är det som blir färdigt sist och troligtvis kommer mobilerna kunna skilja sig ordentligt mellan olika implementationer. Grundfunktionaliteten är det som görs först vid denna typ av programvara, så slänger de gissningsvis bara på något enkelt så man kan testköra grunden

Ja det förstår jag. Men man skall inte underskatta tiden det tar att utarbeta ett både snyggt och användbart gränssnitt. Något som så många har misslyckats med... se bara Symbian (alla versioner), Windows Mobile (före WP) och diverse skal till Android från LG, Samsung och HTC (touchFLO).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja det förstår jag. Men man skall inte underskatta tiden det tar att utarbeta ett både snyggt och användbart gränssnitt. Något som så många har misslyckats med... se bara Symbian (alla versioner), Windows Mobile (före WP) och diverse skal till Android från LG, Samsung och HTC (touchFLO).

Jag tror nog de väljer en lösning är många utseende blir möjliga. Typiskt för linuxlösningar som prioriterar flexibilitet framför standardlösningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag tror nog de väljer en lösning är många utseende blir möjliga. Typiskt för linuxlösningar som prioriterar flexibilitet framför standardlösningar

Precis som Android då...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Precis som Android då...

Tror att det blir än friare än Android. I android är man ändå knuten till det vm som allt körs på. Öppen källkod i C++ och det går att göra i princip vad som helst även om säkerligen de flesta kommer köra någorlunda standard.
Exempelvis kommer det förmodligen inte vara några större problem att köra Android på Tizen mobiler (om man nu vill det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det intressanta med Tizen är att det bygger kring HTML vilket innebär att själva ramverket som man skriver apparna för använder sig av detta. Något som visat sig vara väldigt effektivt. Skulle Tizen bli lyckat kanske de mer etablerade som Android, iOS och Windows Phone också börjar skriva sina appar i HTML vilket borde leda till enklare portning mellan de olika plattformarna.

Skrivet av klk:

Viktigast av allt mot Android är dock att det är native C++ istället för att apparna körs via ett VM, tror iofs att Android kommer med API för kompilerade applikationer till version 5.

HTML baserad native C++? Låter coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

HTML baserad native C++? Låter coolt.

Du behöver jobba på din förståelse för operativ och dina programmeringskunskaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tror att det blir än friare än Android. I android är man ändå knuten till det vm som allt körs på. Öppen källkod i C++ och det går att göra i princip vad som helst även om säkerligen de flesta kommer köra någorlunda standard.
Exempelvis kommer det förmodligen inte vara några större problem att köra Android på Tizen mobiler (om man nu vill det).

Du kan skriva nativekod till Android om du vill. Det finns en s.k. NDK att ladda ner. I princip alla större kommersiella spel har en hel del skrivet i nativekod. Alltså utanför VM:en, skrivet i C.

Bara det finns drivrutiner för hårdvaran så kan man köra Android på det mesta. Det går t.ex. utmärkt på HTC HD2 som är en Windows Mobile-telefon.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du behöver jobba på din förståelse för operativ och dina programmeringskunskaper

Du har tidigare bevisat att du inte har någon koll på vad konceptet multithreading innebär. Nu håller du på att tjata om att Android är underlägset eftersom att det körs i en VM, alltså antyder du att hela operativsystemet körs i en JVM som på något sätt arbetar direkt mot hårdvaran(?)

Sedan så anklagar du mig för att vara den personen som borde läsa på om operativsystem och programmering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du har tidigare bevisat att du inte har någon koll på vad konceptet multithreading innebär.

OT - Något blir inte mer rätt för att man upprepar en felaktighet

Skrivet av Sir. Haxalot:

Nu håller du på att tjata om att Android är underlägset eftersom att det körs i en VM, alltså antyder du att hela operativsystemet körs i en JVM som på något sätt arbetar direkt mot hårdvaran(?)

Var hittar du ordet "underlägset" ?
Det finns fördelar med ett vm precis som det finns nackdelar

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Ja det förstår jag. Men man skall inte underskatta tiden det tar att utarbeta ett både snyggt och användbart gränssnitt. Något som så många har misslyckats med... se bara Symbian (alla versioner), Windows Mobile (före WP) och diverse skal till Android från LG, Samsung och HTC (touchFLO).

/hulle.

Smaken skiljer som sagt men nog tycker jag att senaste Symbian är klart i klass med övriga.

Med Theme effects så blir det riktigt coolt också:

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

OT - Något blir inte mer rätt för att man upprepar en felaktighet

Var hittar du ordet "underlägset" ?
Det finns fördelar med ett vm precis som det finns nackdelar

Nej, men det är ett bra exempel på att du inte har någon koll, men somsagt vi kanske inte ska gå för mycket OffT.

Well, du har ju valt just VM tjafset som det du ska klaga mest på med Android, så uppenbarligen ser du det som en nackdel. Dessutom, med tanke på att du inte säger emot så kommer jag att anta att mitt antagande var korrekt och att du inte har en aning om hur Android fungerar heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Well, du har ju valt just VM tjafset som det du ska klaga mest på med Android, så uppenbarligen ser du det som en nackdel.

Handlar snarare om att du är för känslomässig och då alltid utgår från dina känslor när du läser vad andra skriver, svårt då och diskuterar teknik för teknik fungerar olika och det finns oftast fördelar och nackdelar med olika tekniker.

Ett vm är bra för att snabbt samla utvecklare och underlätta för dem eftersom de kan knacka kod och direkt köra det på flera olika mobiler. C++ behöver kompliceras upp för varje processor där det skiljer sig i vilka instruktioner processorn förstår. Krävs också att programmeraren har högre kompetens då både språket har en högre tröskel innan man är produktiv. Å andra sidan blir applikationerna snabbare och man har full kontroll.

Första versionen av Androiid, där kördes javakod interpreterande. Snacka om segt men de fick snabbt många som började utveckla för systemet.
Det enda Google behöver göra är att spika API't eftersom kompilerade program inte är alls har samma förändringsförmåga vid nya versioner, om de gör det så kan android också köra kompilerade c++ applikationer. har för mig att en hel del api'n är fasta (såg det i någon film där man gick igenom delar av android)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Jo mycket svårbedömt för alla som startar sådana här större projekt behöver någon som driver på annars så kan det bli "långbänk".

Sen handlar det om att någon måste betala för professionella utvecklares "grovarbete" med massvis med rader kod plus att någon prioriterar vad som är viktigt.

Man behöver även en rejäl patentportfölj för att balansera mot Apple, MS, Google. (och det har man sannolikt)

Slutligen ser jag Intel och de kan vara drivande pga Medfield-processorn som ska lanseras iår...

(sen kan man köra fast i GPL-sörjan men dessa kommersiella drakar ser nog till att det inte sker)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y