Ny HD, vad ska jag göra med min gamla disk?

Permalänk
Medlem

Ny HD, vad ska jag göra med min gamla disk?

Tjena,

Jag fick hem en SSD för ett tag sedan som jag nu har mitt operativ på. Det problem jag har är att jag har en 1tb lagringsdisk som jag har använt som både OS disk och lagring och endast haft en partition på... Jag har backup på all data jag vill ha, men jag undrar nu om det är lugnt att installera den även om det finns ett operativ på den och vad kommer hända när jag bootar upp från min SSD och vill browsa den mekaniska?

Är det vettigt att blåsa ut den mekaniska(formatera den) och föra tillbaka all data jag har från min backup?

Tacksam för lite tips!

Peace

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla bort mekdisken och installera, koppla sedan in den och välj rätt bootdisk i bios när du startar datorn, mekdisken dyker sen upp som en enhet under "dator" och du kan använda den till vad du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aight, det är så jag gjort och så jag trodde det borde funka.. Tackar

Bör jag formatera den? Har massa brus där...

Permalänk
Medlem

Så länge du redan har Windows installerat på SSDnm så borde den mekaniska inte skapa problem. Bara tänk på att ställa in så SSDn bootas först i BIOS.
Sen är nog säkrast att bara formatera disken så att du rensar bort gamla Windows och dolda system filer helt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Om du vill tömma den helt så kan du formatera, inte annars.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om man ändå ska (snabb) formatera eller tömma så bör man också "ta bort och skapa ny partition". Vissa problem (eller saker som irriterar) kräver att man gör det också för att fixa det. Dessutom går det så snabbt när man gör det andra att man lika gärna kan göra det med.