Köpråd 'tyst' speldator ( Budget ~13K )

Permalänk
Medlem

Köpråd 'tyst' speldator ( Budget ~13K )

Halloj.

Det har blivit dags att uppgradera min gamla Q9550/HD4870 då den nu är över 3år gammal och inte riktigt hänger med längre.

Jag kommer främst att spela med datorn, men den är även lagring åt min Boxee och står i sovrummet så jag vill ha den så tyst som möjligt när jag inte spelar.
Har försökt läsa på lite i komponentdjungeln och knåpat ihop en inköpslista som jag är ganska nöjd med, men det är några frågetecken som jag skulle vilja räta ut.
Värt att nämna att jag behåller skärm, mus/tgb/dvd och en Intel 520 series 120gb SSD från gamla datorn.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1752043/2012-05-02

Första frågan blir väl är det en tankevurpa att få en dator med high end grafikkort "tyst"?

Tanken med extra fläktarna är att byta ut de på radiatorn då jag läst några kommentarer om att de som följer med låter illa.
Hur får jag optimalt luftflöde i burken?
Ska jag placera radiatorn i baken på chassit och stoppa i en bra 140mm fläkt i toppen, eller sätta radiatorn i toppen (om det är möjligt?).
Antar att jag även borde sätta en 120mm i botten.

Hur är ljudnivån på fläktarna som följer chassit? Borde även de bytas ut mot en Scythe eller liknande?
Spenderar gärna lite extra för att få ner (o)ljudet så gott det går.

Och till sist, är det overkill med en I7 om jag nästan bara ska spela, eller är den mer framtidssäker än I5?
Planen är att den ska överleva de kommande 3åren innan uppgradering behövs igen.

Edit: Kommer nog spela lite allt möjligt, främst Diablo3 men även Anno 2070 och fps spel som BF3 / CoD

Permalänk
Medlem

Jag har två "amatörtips" utifrån mitt senaste köp. Ta det med en nypa salt.

1) Överdimensionera nätagget. De flesta låter minst när det går på halvfart. 80+ betyder även mindre värmeförluster som måste fläktas bort.

2) Byt ut original-CPU-fläkten.

Ser på din inköpslista att du förmodligen redan visste dessa.

Jag tog Noctua NH-U9B som är betydligt tystare än Corsair, men min har nackdelen att värmen är kvar i chassit och måste ut med
en fläkt. Vilket som är bäst vet jag inte.