Headset, pengarna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Headset, pengarna tillbaka?

Hej!

Har nyligen lämnat in mitt headset till en onlinebutik efter att sladden börjat glappa. Produkten fanns tyvärr inte kvar i lager och jag fick ett mail där det står att jag har 569 kronor till godo. Har jag rätt att istället få pengarna tillbaka? Det finns inga vettiga hörlurar/headset i den prisklassen hos den här butiken vilket betyder att jag måste lägga till enorma summor eller få ett par icke önskvärda lurar.

Headsetet är dessutom mitt andra av samma modell som är inlämnat(förra gången fanns det i lager). Det jag skickade in nu höll endast i ~4,5 månader.

Vill minnas att jag har rätt till pengarna men vad säger lagen? Kanske någon lite mer insatt har koll på läget?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Hej!

Har nyligen lämnat in mitt headset till en onlinebutik efter att sladden börjat glappa. Produkten fanns tyvärr inte kvar i lager och jag fick ett mail där det står att jag har 569 kronor till godo. Har jag rätt att istället få pengarna tillbaka? Det finns inga vettiga hörlurar/headset i den prisklassen hos den här butiken vilket betyder att jag måste lägga till enorma summor eller få ett par icke önskvärda lurar.

Headsetet är dessutom mitt andra av samma modell som är inlämnat(förra gången fanns det i lager). Det jag skickade in nu höll endast i ~4,5 månader.

Vill minnas att jag har rätt till pengarna men vad säger lagen? Kanske någon lite mer insatt har koll på läget?

Tack på förhand!

Du kan häva köpet, få varan reparerat, få rabatt eller en ny vara. Säljaren har i detta fall varken kunnat reparera eller få hem en ny och då kan du kräva att få pengarna. Säljaren har i sin tur rätt att kräva s.k. nyttjandeavdrag och du kan kräva ränta (räntan kan du dock glömma då det inte är många kr det rör sig om). Du kan även kräva ersättning för eventuella resor för att kunna lämna in produkten,

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har godkänt att de ersätter dig med presentkort kan du väl alltid försöka dig på att häva köpet istället?

Finns bra att läsa här: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/

Permalänk
Medlem

Har inte gått med på något än så länge, de bad mig kika på andra varor och skrev att jag hade 569 kronor till godo. Ska maila tillbaka och skriva att jag vill ha pengarna tillbaka så får vi se var det leder. Tack för svaren

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Har inte gått med på något än så länge, de bad mig kika på andra varor och skrev att jag hade 569 kronor till godo. Ska maila tillbaka och skriva att jag vill ha pengarna tillbaka så får vi se var det leder. Tack för svaren

Uppdatera gärna tråden när du har fått svar. Lycka till!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Du har väl bara rätt att få pengar tillbaka under öppetköp-tiden? Och sedan utöver det byter dom ut den/reparerar den eller ger dig ett tillgodokvitto. Om du däremot skulle byta ut det 3 gånger pga fel så har du rätt till att häva köpet och därmed få pengarna tillbaka. Så har det funkat för mig under tidigare köp i alla fall. Så rätta mig gärna om jag har fel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fffalk:

Du har väl bara rätt att få pengar tillbaka under öppetköp-tiden? Och sedan utöver det byter dom ut den/reparerar den eller ger dig ett tillgodokvitto. Om du däremot skulle byta ut det 3 gånger pga fel så har du rätt till att häva köpet och därmed få pengarna tillbaka. Så har det funkat för mig under tidigare köp i alla fall. Så rätta mig gärna om jag har fel

Jag kan rätta dig Problemet är som sagt att säljaren verkan kan/vill reparera eller skaffa hem ett nytt headset.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fffalk:

Du har väl bara rätt att få pengar tillbaka under öppetköp-tiden? Och sedan utöver det byter dom ut den/reparerar den eller ger dig ett tillgodokvitto. Om du däremot skulle byta ut det 3 gånger pga fel så har du rätt till att häva köpet och därmed få pengarna tillbaka. Så har det funkat för mig under tidigare köp i alla fall. Så rätta mig gärna om jag har fel

Har man inte alls. Man har rätt att få tillbaka pengarna om produkten har visat sig ha ett ursprungligt fel inom sex månader från inköp. Det är då säljaren som ska bevisa att produkten inte har ett ursprungligt fel.

In på konsumentverkets hemsida och läs lite vettja, står en del man inte har en susning om.
http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Efter-kop/Reklamat...
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...
Varsågod, trevlig läsning!

Edit: lade till en länk

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XpreS:

Har man inte alls. Man har rätt att få tillbaka pengarna om produkten har visat sig ha ett ursprungligt fel inom sex månader från inköp. Det är då säljaren som ska bevisa att produkten inte har ett ursprungligt fel.

In på konsumentverkets hemsida och läs lite vettja, står en del man inte har en susning om.
http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Efter-kop/Reklamat...
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...
Varsågod, trevlig läsning!

Edit: lade till en länk

Spelar ingen roll om det är inom 6mdr eller efter (förutom det med bevisbörden). Du kan dock inte kräva att få pengarna tillbaka direkt bara för det är fel på produkten. Säljaren har rätt att välja hur han vill avhjälpa felet (tex ge dig en ny vara eller reparera)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Spelar ingen roll om det är inom 6mdr eller efter (förutom det med bevisbörden). Du kan dock inte kräva att få pengarna tillbaka direkt bara för det är fel på produkten. Säljaren har rätt att välja hur han vill avhjälpa felet (tex ge dig en ny vara eller reparera)

Läs första länken.
Säljaren har inget val du måste följa, du har däremot rättigheter han/hon måste följa.

Edit: Däremot sätter butiken sina egna villkor och regler. Men de reglerna och villkoren står inte över en lag skriven i Sveriges Rikes Lag, konsumentköplagen för att ta ett exempel.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XpreS:

Läs första länken.
Säljaren har inget val du måste följa, du har däremot rättigheter han/hon måste följa.

Edit: Däremot sätter butiken sina egna villkor och regler. Men de reglerna och villkoren står inte över en lag skriven i Sveriges Rikes Lag, konsumentköplagen för att ta ett exempel.

Säljaren har val och har flera olika alternativ. I regel kan man som köpare antingen välja mellan reparation eller omleverans. Ifall det blir onödigt dyrt för säljaren kan säljaren tex erbjuda hävning av köpet eller ge rabatt (med kundens samtycke såklart). Fel på varan gäller även ifall det tex saknas utlovade funktioner och då kan man häva köpet utan snack.

Man kan tyvärr inte lita helt på konsumentverket. Tex står det så här i deras lathund: "Huvudregeln är att köparen har rätt att välja mellan avhjälpande och omleverans om valet inte orsakar säljaren oskälig kostnad" men i din länk kan det uppfattas som att köparen får välja fritt bland alternativen.
Enligt konsumentköplagen och flera fall där ARN har varit inblandade krävs det ganska mycket för att kunna häva köpet, tex att man behöver produkten i sitt arbete och säljaren inte kan/vill leverera en ny vara eller erbjuda kunden en låneprodukt under reparationen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Säljaren har val och har flera olika alternativ. I regel kan man som köpare antingen välja mellan reparation eller omleverans. Ifall det blir onödigt dyrt för säljaren kan säljaren tex erbjuda hävning av köpet eller ge rabatt (med kundens samtycke såklart). Fel på varan gäller även ifall det tex saknas utlovade funktioner och då kan man häva köpet utan snack.

Man kan tyvärr inte lita helt på konsumentverket. Tex står det så här i deras lathund: "Huvudregeln är att köparen har rätt att välja mellan avhjälpande och omleverans om valet inte orsakar säljaren oskälig kostnad" men i din länk kan det uppfattas som att köparen får välja fritt bland alternativen.
Enligt konsumentköplagen och flera fall där ARN har varit inblandade krävs det ganska mycket för att kunna häva köpet, tex att man behöver produkten i sitt arbete och säljaren inte kan/vill leverera en ny vara eller erbjuda kunden en låneprodukt under reparationen.

Jag ska inte vara en besserwiesser eller liknande men ska tala utifrån egen erfarenhet.

Jag har det här med konsumenträtt lite som en sidohobby, hjälper folk med mera hur de kan gå till väga och så vidare. Bl.a. hjälpt två här på sweclockers med reklamation.
Jag har fått ett X antal varor med ursprungliga fel som uppkommit inom sex månader från inköp. Flera av de varorna valde jag att få i utbyte mot en ny. I minst lika många fall har jag krävt att få pengarna tillbaka pga ursprungligt fel. Jag har i alla de fallen fått pengarna tillbaka. Det finns de butiker som har bråkat, javisst. Men jag vet verkligen vad min rätt är och inte. När de bråkar brukar jag ha med mig några utdrag från konsumentverkets hemsida och sedan förklara att mitt förtroende för företaget inte är särskilt högt om de inte ens kan ta hand om en reklamation på ett korrekt sätt.

Så jo, det som står på konsumentverkets hemsida stämmer visst. Vi konsumenter har väldigt stort inflytande på reklamationer inom de sex första månaderna från inköp. Det är bara som så att det finns människor som inte kan/vågar/vill ta den ''fighten'' för att det är jobbigt.

Jag säger fortfarande att ditt påstående om att säljaren får ''välja'' hur de vill göra är felaktigt, sen om du går på deras taktik istället för att lyssna på skrivna lagar och normer, ja det är upp till dig.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Rekommenderad läsning: Kommentarerna till §22, §26-§29 på https://lagen.nu/1990:932.

Så som jag tolkar det skulle man kunna beskriva proceduren så här:
A. Köparen väljer avhjälpning eller omleverans.
A1. Säljaren accepterar begärd åtgärd.
A2. Säljaren visar att att begärd åtgärd är orimlig, och vidtar den andra av avhjälpning/omleverans (väsentlig olägenhet för köparen får ej förekomma).
A3. Säljaren visar att både avhjälpning och omleverans är orimligt, och köparen får välja mellan prisavdrag och hävning.
B. Köparen väljer prisavdrag eller hävning.
B1. Säljaren accepterar begärd åtgärd.
B2. Säljaren väljer istället avhjälpning/omleverans (väsentlig olägenhet för köparen får ej förekomma).

Slutsatsen torde vara att det är köparens val, men det är absolut inget fritt val utan underställt vissa restriktioner som syftar till att minimera skadan för båda parter.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XpreS:

Jag ska inte vara en besserwiesser eller liknande men ska tala utifrån egen erfarenhet.

Jag har det här med konsumenträtt lite som en sidohobby, hjälper folk med mera hur de kan gå till väga och så vidare. Bl.a. hjälpt två här på sweclockers med reklamation.
Jag har fått ett X antal varor med ursprungliga fel som uppkommit inom sex månader från inköp. Flera av de varorna valde jag att få i utbyte mot en ny. I minst lika många fall har jag krävt att få pengarna tillbaka pga ursprungligt fel. Jag har i alla de fallen fått pengarna tillbaka. Det finns de butiker som har bråkat, javisst. Men jag vet verkligen vad min rätt är och inte. När de bråkar brukar jag ha med mig några utdrag från konsumentverkets hemsida och sedan förklara att mitt förtroende för företaget inte är särskilt högt om de inte ens kan ta hand om en reklamation på ett korrekt sätt.

Så jo, det som står på konsumentverkets hemsida stämmer visst. Vi konsumenter har väldigt stort inflytande på reklamationer inom de sex första månaderna från inköp. Det är bara som så att det finns människor som inte kan/vågar/vill ta den ''fighten'' för att det är jobbigt.

Jag säger fortfarande att ditt påstående om att säljaren får ''välja'' hur de vill göra är felaktigt, sen om du går på deras taktik istället för att lyssna på skrivna lagar och normer, ja det är upp till dig.

Bara för att du får pengarna tillbaka behöver det ju inte att vara rätt. Nog bättre att läsa om tidigare fall där ARN/domstolen har varit inblandade istället för att ge sina egna erfarenheter som exempel. Jag är en ganska jobbig konsument då jag vet vad har rätt till. Dessutom har jag, som du, krävt mer än min rätt. Visst har det fungerat att häva köpet direkt men det är fortfarande inte en rättighet utom butiken har kanske varit snälla, okunniga, inte brytt sig eller nåt annat. Hade dom velat jävlas kunde dom ha gjort det. Att utgå ifrån 2 fall där man har övertygat/tröttnat ur personalen är bara löjligt. Det går alltid att plocka delar ut från en lagtext så det verkar som man har rätten på sin sida, men hade butiken läst på hade dom nog inte gett sig så lätt. Vad tror du hade hänt om du hade visat den testen som jag hänvisar till nedan?

Läs även detta på konsumentverket: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Det står b.la så här: Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
"Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren."

"Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök"

"Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet."

"För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet."

Det finns även mycket information att läsa på lagen.nu däribland beslut i tidigare rättsfall. www.lagen.nu

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Fick svar på mailet ganska snabbt och det var inga problem med att få tillbaka pengarna, skickade över kontonummer så de bör vara på väg in på mitt konto. Blev ett Corsair Vengeance 1500 hos en annan butik istället för det gamla

Permalänk
Medlem

Gött, får man fråga vilken återförsäljare det var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samev:

Gött, får man fråga vilken återförsäljare det var?

Mitt gamla headset lämnades in till Inet, det nya köptes hos Dustin istället då det var flera hundra kronor billigare där och därmed hamnade i rätt prisklass