Permalänk
Medlem

Köpråd: Speldator runt 6k

Tjena,

jag vänder mig till er Sweclockers för vad jag har fått höra är ni det mest pålitliga forumet när det gäller det här ämnet!

Så, det börjar bli dags att byta ut min gamla pissdator som säkert varit vid min sida i tre-fyra år nu, den var inte gjord för gaming från första början men spel har fungerat okej (jag har blivit van vid låga grafikinställningar på de flesta spelen).

Det jag vill göra med datorn är:

Spela spel (jag är van vid de lägsta inställningarna men ju högre man kan ha, desto bättre!).
Bildredigering (kunna använda program såsom photoshop utan större problem).
En ganska stor hårddisk vore kul! (minst 500 GB iaf).

Vad som måste ingå i paketet:

Alla nödvändiga komponenter.
Gärna montering.
Operativsystem (får gratis av skolan, kan jag bränna den skivan och köra direkt på den nya datorn?).

Allt det för ett pris runt 6 tusen vore fantastiskt!

Tack på förhand Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Det här är mitt tips:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1673518/meeex

Och ja, det är inga problem. Men jag vet inte vad det är för licens du får av skolan, men det är antagligen inga problem. Men jag kan ju inte vara säker. Kolla upp det närmre.

Andra kanske skulle rekommendera AMD istället, men, tyvärr är Intel bättre även vid låg budget i dagsläget så länge man inte ska använda integrerat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det här är mitt tips:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1673518/meeex

Och ja, det är inga problem. Men jag vet inte vad det är för licens du får av skolan, men det är antagligen inga problem. Men jag kan ju inte vara säker. Kolla upp det närmre.

Andra kanske skulle rekommendera AMD istället, men, tyvärr är Intel bättre även vid låg budget i dagsläget så länge man inte ska använda integrerat grafikkort.

Skulle köra på det här paketet, bättre får du inte för pengarna. Mitt råd är dock att montera själv och istället ta en snabbare processor typ i5 2500, eller bättre grafikkort typ gtx 560 ti. Montera är mycket enklare än vad man tror och det är ett bra sätt att spara pengar på en tajt budget Det finns skitbra guider på internet och på youtube.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd

jag hade valt detta

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBunny:

Skulle köra på det här paketet, bättre får du inte för pengarna. Mitt råd är dock att montera själv och istället ta en snabbare processor typ i5 2500, eller bättre grafikkort typ gtx 560 ti. Montera är mycket enklare än vad man tror och det är ett bra sätt att spara pengar på en tajt budget Det finns skitbra guider på internet och på youtube.

Jo, jag har ju faktiskt satt ihop en dator förut....
Men om jag nu sätter ihop den själv behöver jag väl div. monteringskit?
ESD-band behöver jag, däremot är jag inte säker på om jag behöver verktygen och hur är det med skruvkitet man kan köpa med? Får man inte med skruvar från Inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meeex:

Jo, jag har ju faktiskt satt ihop en dator förut....
Men om jag nu sätter ihop den själv behöver jag väl div. monteringskit?
ESD-band behöver jag, däremot är jag inte säker på om jag behöver verktygen och hur är det med skruvkitet man kan köpa med? Får man inte med skruvar från Inet?

Du får skruvar och allting, du kan ha esd armband men det är inte helt nödvändigt, ta det lugnt bara och se till att få allting rätt

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBunny:

Skulle köra på det här paketet, bättre får du inte för pengarna. Mitt råd är dock att montera själv och istället ta en snabbare processor typ i5 2500, eller bättre grafikkort typ gtx 560 ti. Montera är mycket enklare än vad man tror och det är ett bra sätt att spara pengar på en tajt budget Det finns skitbra guider på internet och på youtube.

Ja, om man vill så har man en del att tjäna på att bygga ihop den själv.
Framförallt om man har tight budget.

Jag har inte så tight budget längre och jag betalar gärna 800 spänn för att slippa bygga ihop datorn själv trots att jag byggt ihop flera datorer i mina dar, både åt mig själv och åt vänner.

EDIT: Och ja, om du ska bygga ihop själv så kan det vara värt att kolla in cdon t.ex. för att få det billigare.
Det paketet han har valt där är klart bättre.
Men det är inte en ENORM skillnad, det paketet jag satte ihop med montering är skitbra så du behöver inte känna att du får någonting dåligt för att du inte vill bygga ihop själv.
Men samtidigt är det gratis extraprestanda som finns att hämta.

Jag tycker det är en lite svår balansgång där mellan att uppmuntra till att bygga själv och samtidigt säga att det kan vara värt att någon annan gör det.

Jag tror du blir nöjd vilket du än väljer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Ja, om man vill så har man en del att tjäna på att bygga ihop den själv.
Framförallt om man har tight budget.

Jag har inte så tight budget längre och jag betalar gärna 800 spänn för att slippa bygga ihop datorn själv trots att jag byggt ihop flera datorer i mina dar, både åt mig själv och åt vänner.

EDIT: Och ja, om du ska bygga ihop själv så kan det vara värt att kolla in cdon t.ex. för att få det billigare.
Det paketet han har valt där är klart bättre.
Men det är inte en ENORM skillnad, det paketet jag satte ihop med montering är skitbra så du behöver inte känna att du får någonting dåligt för att du inte vill bygga ihop själv.
Men samtidigt är det gratis extraprestanda som finns att hämta.

Jag tycker det är en lite svår balansgång där mellan att uppmuntra till att bygga själv och samtidigt säga att det kan vara värt att någon annan gör det.

Jag tror du blir nöjd vilket du än väljer.

det är ju ganska stor skillnad mellan ditt och mitt paket,

TS: tycker att du ska välja cdon paketet, du får så mycket för pengarna

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anerhell:

det är ju ganska stor skillnad mellan ditt och mitt paket,

TS: tycker att du ska välja cdon paketet, du får så mycket för pengarna

Ja, ganska stor.
Om man vill bygga ihop själv så är det du satt ihop väldigt bra till såpass lite pengar!

Permalänk

Bara som jämförelse så är detta vad du kan få för cirkus 8400 med skillnaden att du får ett betydligt fetare grafikkort
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2072650&view=m

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Tjena, kollat runt en del när det gäller prisjämförelse etc. och cdon.com verkar vara ett väldigt bra alternativ.
Jag skulle tro att jag kör på Anerhell's paket.
Men finns det ytterligare någonting man kan dra ner på (dåligt med pengar just nu) som inte påverkar prestandan alltför mycket?
Hursomhelst tycker jag paketet verkar bra, så går det sista inte att fixa är det helt ok!

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Juste!
En fråga till, är det något som saknas i cdon-paketet som jag måste lägga till? Hur är det med kylpasta?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Skrivet av H0nt3:

den jag länka är mer prisvärd och bättre grejer i

och den processorn i den datorn är usel dock

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |