Får blåskärm med datorn, hur hittar jag felet?

Permalänk
Avstängd

Får blåskärm med datorn, hur hittar jag felet?

Tjena nu är jag arg har fått 4 blåskärmar på min nya dator som är 3 mån gammal 1 fick jag för 2 månader sen brydde mig inte mycket om det men sen i veckan nu fick jag min andra blåskärm o nu idag fick jag min 4 blåskärm

Nu vill jag läsa minidumps filerna

vilket program ska man ha för det

+ är det farligt att få 4 blåskärmar

Permalänk
Medlem

BlueScreenViewer, WhoCrashed eller Windows Debugging Tools funkar alla bra för att kolla dumparna, personligen föredrar jag Windows Debugging Tools.

Nej det är inte farligt att få 4 blåskärmar men det tyder ju på att något inte står rätt till.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd

Windows debuggning men vilken ska jag ta

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

BlueScreenViewer, WhoCrashed eller Windows Debugging Tools funkar alla bra för att kolla dumparna, personligen föredrar jag Windows Debugging Tools.

Nej det är inte farligt att få 4 blåskärmar men det tyder ju på att något inte står rätt till.

Har ungefär samma setup som dig om de skulle va något om du hade problem med något i5 2500k corsiar vegance 1600mhz 4x2 p8p67 PR

Permalänk
Medlem

bettar en digital kaka att du använder en SSD med en sandforce kontroller, om du har en sådan SSD, fixa ny firmware!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Avstängd

Har inte ssd

Permalänk
Medlem

fixa nya drivisar då?

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajsarndansar:

Har ungefär samma setup som dig om de skulle va något om du hade problem med något i5 2500k corsiar vegance 1600mhz 4x2 p8p67 PR

Har inte haft några som helst problem med min dator sedan i somras när min SSD firmware var lite instabil

Om du inte själv lyckas tyda dina dumpfiler så ladda upp dem någonstans så kan någon säkert hjälpa dig analysera.

Edit: kom på att det inte är riktigt sant, min dator klarar inte att köra mina minnen i 1600MHz stabilt, dock är mina minnen av äldre XMS3 modell och har hängt med ett par år och är egentligen 1.65v minnen. Tycker dock inte att detta är något problem då man inte märker någon skillnad mellan 1333 och 1600 förutom i benchmarks.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.