Folkpartisten Johan Pehrson utesluter inte förbud mot kryptering

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

De får gärna delta i min och mina kompisars random konversationer

haha, samma här.. bara dom inte sätter en i psyket p.g.a det som kan sägas :E

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Jag röstar på vilket parti som helst som är emot avlyssning, för kryptering, för yttrandefrihet, emot censur.

Om Hitler hade varit emot avlysning och censur så skulle jag rösta på honom också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vänsterpartiet är väl ändå dom som ska vara absolut mest imot detta? De sätter ju människor först, jämställdhet och frihet.

Firehet och frihet men jämnställdhet i alla fall.. Jag vill nog rösta på något som är lite mer liberalt och det är ju det folkpartiet kallar sig, även om det tydligen inte stämmer när man ser sådant här. Jag vill inte skapa någon slags politisk debatt (flamewar) och jag tänker inte säga vilket parti jag röstar på men jag röstar inte på SD.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

nu får det faan i mej vara nog. tycker att alla politiker behöver gå igenom ett inteligents test snarast och samt att en ny myndighet skall bara jaga deras fiffel för dom fifflar ju mest av alla...

Permalänk
Medlem

Har man inte rent mjöl i påsen spelar inga av dessa lagar eller förbud någon roll, finns mängder med krypteringstjänster och program osv som man kan använda i alla fall både för röst och text, lixsom Https, VPN tunnlar.
Tror inte att om man planera otyg bryr om några lagar och förbud samt ganska enkelt går runt dom hinder som finns.

Denna utveckling är inte bra för nån, sägs att USA ligger 2 år före EU i mycket, och där är utvecklingen rent skrämmande med homeland Security och alla dess underavdelningar, där man uppmanas och snart blir skyldiga att rapportera misstänkt beteende, och i misstänkt beteende ingår sånt som vi finner helt naturligt som tex att betala morgonkaffet och en macka ute på stan med chash.
Samt deras TSA som genomför identitetskontroller samt visitering, på bussar, i bilar, på motorvägen, i tunnelbanan, mer och mer

Nått har gått väldigt fel någonstans.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Varför inför Sverige en direkt-demokrati på vissa frågor?
Jag menar, en gång i halvåret kan man rösta i någon känslig fråga, och majoriteten av svaret tar regeringen ställning till.

För om sanningen ska fram så har inga politiker erfarenhet av ett "riktigt" jobb, åka kollektivt, av att ha med kunder att göra, att ha ont om pengar, att få vänta på en ny höftled, att bli bestulen eller rånad eller störd av berikare osv.

Folkomröstningar kan triggas med befolkning och med tillräckligt många namn kan man få en folkomröstning. Men frågan är om de skulle lyssna i sitt lilla torn där de kan titta ner på alla de "små" människorna.

"Democracy is an awful way to run a country, but it's the best system we have."
-Winston Churchill

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

Personer som Johan Pehrson som inte bryr sig om den personliga integriteten borde låta staten installera övervaknings kameror i deras hus, det gäller speciellt sovrum och toalett. Det ska finnas speciella vakter som övervakar också för det kan ju va så att det finns incest och pedofili och annat som föregår. Varje toabesök ska filmas och registreras. Varje människa ska ses som en möjlig brottsling.

När ska Sverige övergå till Schweiz system som har det enda riktiga demokratiska systemet - direkt demokrati. Då slipper man idioter som herr Pehrson som anser sig veta vad folket vill eller behöver.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Avstängd

Sverige är på väg utför! En gång ett väldigt demokratiskt land ! Dock ligger vi snart på den andra sidan som kallas Diktatur

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk

Det har väl antagligen sagts tidigare i tråden men om man förbjuder tillhandahållande av krypterad röstkommunikation (vilket det låter som vad det är som avses här) så kommer de som lagen är avsedd att komplicera för (terrorister, maffia och dylikt) att använda sig av sina egna lösningar istället. Resultatet blir att polisen lättare kan avlyssna människor som är oskyldiga medan de kriminella kan kommunicera som tidigare med ännu mindre risk för avlyssning genom vad som är fullt laglig kommunikation eftersom det inte är en allmänt tillhandahållen tjänst.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Skrivet av Azured:

Fan vad jag blir trött på visa politiker ibland..
Passande med 1984 längst ned..

Det var precis vad jag tänkte skriva.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Sverige är på väg utför! En gång ett väldigt demokratiskt land ! Dock ligger vi snart på den andra sidan som kallas Diktatur

Representativ demokrati är inte direkt väldigt demokratiskt, däremot är direkt demokrati det.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Representativ demokrati är inte direkt väldigt demokratiskt, däremot är direkt demokrati det.

Direkt demokrati... Låter bra... Men tänker man efter en stund så inser man problemet.

Jag tror inte att en "hot or not" demokrati är lösningen. OInformerade åsikter är inget vi behöver mer av direkt. De räcker med Johan Pehrson ogenomtänkt "lösning" hoppas någon smartare i något annat parti kommer på att man måste tänka annorlunda.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

För alla vet att Al Qaida framförallt kommunicerar med Skype!? Nästa gång man sitter med polarna på Skype o lägger upp taktik i BF3 kommer väl farbror blå och knackar på -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakz:

För alla vet att Al Qaida framförallt kommunicerar med Skype!? Nästa gång man sitter med polarna på Skype o lägger upp taktik i BF3 kommer väl farbror blå och knackar på -.-

Kommer ha polisen vid mig direkt, "Fan grabbar måste döda den där jävla idioten", "Fan måste planta så vi slipper tunnelbane skiten", "Har något c4a eller?" och "Dags att ta min sniper och döda noobs"

The list goes on...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Direkt demokrati... Låter bra... Men tänker man efter en stund så inser man problemet.

Jag tror inte att en "hot or not" demokrati är lösningen. OInformerade åsikter är inget vi behöver mer av direkt.

Jag håller med dig att det är inte den perfekta lösningen för det finns allt för många oinformerade människor men det är ju endast ett litet problem i jämförelse vad vi har nu. Information kan man alltid förbättra däremot är främlingsfientlighet ett annat stort problem.

Hur som helst är direkt demokrati mycket bättre än representativ demokrati där du har absolut inget att säga till om.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Demokrati = alla får de politiker majoriteten förtjänar.

Permalänk

Nästan så att jag föredrar Skynet som härskare över Jorden än i den riktningen vi är på väg nu. Men det finns hopp http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article14542906.a... Det är ju bara 17 år kvar.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Kan det inte komma in lite nytt och seriöst blod i detta lands ledning, som förstår vad det handlar om när det gäller sån't här. Går det här igenom är det ytterligare ett steg mot ett övervakningssamhälle, där endast vanliga medborgare kommer råka illa ut och vars integritet kommer kränkas.

Kriminella element kommer naturligtvis att hitta på andra sätt att ta sig runt en sådan här tandlös lag. De kommer skratta gott åt våra ledares korkade och kraftlösa försök till att sätta P för deras verksamhet.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Personer som Johan Pehrson som inte bryr sig om den personliga integriteten borde låta staten installera övervaknings kameror i deras hus, det gäller speciellt sovrum och toalett. Det ska finnas speciella vakter som övervakar också för det kan ju va så att det finns incest och pedofili och annat som föregår. Varje toabesök ska filmas och registreras. Varje människa ska ses som en möjlig brottsling.

När ska Sverige övergå till Schweiz system som har det enda riktiga demokratiska systemet - direkt demokrati. Då slipper man idioter som herr Pehrson som anser sig veta vad folket vill eller behöver.

Även om jag gärna ser herr Pehrson lynchad, allmänt uthängd och förnedrad så kan man inte bara hetsa upp sig då han faktiskt sagt ganska vettiga saker. Som givetvis folk läst på fel sätt.

Vad han egentligen säger är att han är öppen för att man hänger med i utvecklingen. Det i sig är såklart bra vilket gör att vi slipper mer och mer av onödiga övertramp. Det som däremot många tycks hänga upp sig på är att han menar att kryptering kan bli förbjudet på röstsamtal då det utgör en potentiell hotbild.

Men låt mig då göra det väldigt klart att jag utgör en större hotbild sovandes med min personliga komunikation hotad än alla de terrorister han visualiserat dom senaste 10 åren. Jag är heller inte ensam utan det bör vara åtminstone hundratusentals människor som prescis som jag, kan offra ganska mycket för att bevara min frihet.

Samam skit var pågång att komma med intel's dumheter med processor-id och låsning av mjukvara till en specifik processor. Var är vi om 1, 5 10 år? Man vågar knapt fundera på det

Permalänk

Det sjuka är att om allt sådant här fortsätter gå igenom och vi en dag får en korrupt ledare/regering så kommer de ha massiva verktyg för att kontrollera folks åsikter och tankar. Alla som säger något emot ledningen kan "tas hand om" och om någon skulle kryptera sin trafik för att försöka gå emot regeringen eller bara kunna diskutera fritt så kan dessa personer slängas i fängelse då de bryter mot lagen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Avstängd

privatliv på nätet är något som är eftersatt, tex sparar google sökhistorik(samma sak med de flesta/alla tjänster google har) för vissa ip nummer och kan då erbjuda personliga sökresultat och kan rikta anonser, de kan göra detta då de flesta fortsätter använda google trots att det finns alternativ som är bättre på alla sätt och vis(min uppfattning). jag undrar om majoriteten ens vet vad ett ip nummer är för något.

vad jag har förstått så har sossarna aldrig riktigt tagit de här frågorna på allvar, de var emot fra tills dess att det kom till kritan, då plötsligt så förhandlade de med moderaterna och förändringen blev diskutabel, troligen var de för fra hela tiden men utnyttjade att de var i opposition och då inte behövde genomföra den politik de stod för. folkpartiet är uta och cyklar på flera punkter men i det här fallet så fick jag uppfattningen att det inte handlade om att fp ville förbjuda kryptering utan att det inte uteslöts. politiker är ofta dåliga på att ge svar vilket ibland straffar sig.

Permalänk
Skrivet av Vargaas:

Varför inför Sverige en direkt-demokrati på vissa frågor?
Jag menar, en gång i halvåret kan man rösta i någon känslig fråga, och majoriteten av svaret tar regeringen ställning till.

För om sanningen ska fram så har inga politiker erfarenhet av ett "riktigt" jobb, åka kollektivt, av att ha med kunder att göra, att ha ont om pengar, att få vänta på en ny höftled, att bli bestulen eller rånad eller störd av berikare osv.

Folkomröstningar kan triggas med befolkning och med tillräckligt många namn kan man få en folkomröstning. Men frågan är om de skulle lyssna i sitt lilla torn där de kan titta ner på alla de "små" människorna.

"Democracy is an awful way to run a country, but it's the best system we have."
-Winston Churchill

Håller med dig till 100 procent, med dagens teknik skulle direkt demokrati vara väldigt smidigt. Men problemet är väl att politikerna vet att vi vill tvärtemot vad dom vill. Så det kommer aldrig hända om inte vi medborgare gör något drastiskt och störtar politikeradeln !!

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Även om jag gärna ser herr Pehrson lynchad, allmänt uthängd och förnedrad så kan man inte bara hetsa upp sig då han faktiskt sagt ganska vettiga saker. Som givetvis folk läst på fel sätt.

Har Johan Pehrson sagt vettiga saker?

Läs igen denna listen så kommer du nog tänka om: http://blogg.aftonbladet.se/21909/2010/03/svensk-myndighetsko...
Herr Pehrson har bara en sak i huvudet, mer och högre straff på allt möjligt

Permalänk
Skrivet av Limo:

"Många större IP-telefonitjänster, inklusive Skype, använder någon form av kryptering för att förhindra avlyssning. Detta gör det även svårt för polisen att avslöja innehållet i kommunikationen."

Kan en frisk människa allvarligt tala säga att sådan kryptering är fel?!

Ja tydligen Johan Pehrson, men nu lästa jag ju det igen.

En frisk människa.. Hmm..

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Skrivet av hejdaniel:

Lite för kallt för mig men jag sitter mest vid datorn så ska börja leta bostad redan ikväll. hehe

Gå ihop ett "gäng" och köp detta, då kan de få hålla på hur mycket det vill:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sealand
(Edit. det var det som piratebay ville köpa)

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att alla såna förslag (förbud mot kryptering, lärare som informatörer åt Säpo etc.) kommer från "liberala" Folkpartiet.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zwelegacy:

Håller med dig till 100 procent, med dagens teknik skulle direkt demokrati vara väldigt smidigt. Men problemet är väl att politikerna vet att vi vill tvärtemot vad dom vill. Så det kommer aldrig hända om inte vi medborgare gör något drastiskt och störtar politikeradeln !!

Dagens teknik? Elektronisk röstning är totalt värdelöst och har hackats i fasen så gott som varje test som gjorts, vad jag vet. Senast, t ex:
http://rt.com/usa/news/hack-voting-system-dc-593/
Så, nej tack till elektronisk röstning för min del.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det är ju synd att alla de socialt accepterade partierna kommer med sån här skit...

Permalänk
Medlem

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Benjamin Franklin
(http://en.wikiquote.org/wiki/Benjamin_Franklin)

Då var frihet populärt men det enda våra politiker vill idag är att låsa in oss. För att jag terrorister, pedofiler eller vara media lobbyn till lags.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Vänster extremister är större utbredning än vad höger extremism är. Så vänstern är farligare med tanke på att Kina, Nordkorea, Kuba, Vietnam och Loas har kommunist styre. Speciellt Nordkorea som har arbetsläger(Koncentrationsläger).

Nu pratade vi om I SVERIGE.