Microsoft bekräftar ny logotyp till Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej, och jag tänkte inte skaffa en touchscreen till min dator heller. Surfplattor och datorer är två helt olika saker, och borde inte ha samma OS

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skall de inte köra samma OS? Fixar de bra kompabilitet mellan touch och mus så är det ju skitbra om de använder sig av sammma operativsystem. Då slipper programutvecklare skriva om samma program för flera olika operativsystem. Nu när jag tänker på det så låter det ju bara skitdumt med "... surfplattor och datorer är två helt olika saker, och borde inte ha samma OS...". Låter lite som en gammal gubbe som envisar sig om att man minsann inte skall betala med kort i affären.

Eller är du en såndär som tror att man måste köra Metro bara för att man kör Windows 8?

Personligen tycker jag att den nya loggan är riktigt snygg. Det känns som att folk hatar för att det är Windows och det är mer ok då "alla" gör det, även om "alla" kör det.

Permalänk
Skrivet av Murer:

Varför skall de inte köra samma OS? Fixar de bra kompabilitet mellan touch och mus så är det ju skitbra om de använder sig av sammma operativsystem. Då slipper programutvecklare skriva om samma program för flera olika operativsystem. Nu när jag tänker på det så låter det ju bara skitdumt med "... surfplattor och datorer är två helt olika saker, och borde inte ha samma OS...". Låter lite som en gammal gubbe som envisar sig om att man minsann inte skall betala med kort i affären.

Eller är du en såndär som tror att man måste köra Metro bara för att man kör Windows 8?

Personligen tycker jag att den nya loggan är riktigt snygg. Det känns som att folk hatar för att det är Windows och det är mer ok då "alla" gör det, även om "alla" kör det.

Jag hatar verkligen inte windows. Jag älskar w7, och tyckte till och med att vista var helt okej

Grejen är att jag tycker att de fokuserar föe mycket på surfplattor och metro. Jag är rädd att de ska skippa massa bra saker, bara för att en surfplatta inte skulle orka driva runt det med bra flyt.

Det verkar som att de inte kommer ändra så mycket i desktop-läget, och därmed tror jag inte att w8 har något som motiverar ett köp för mig. Så länge det inte kommer dx12 eller nåt sånt ä. Men som sagt innan, vi vet inte hur det blir än Jag kommer ladda ner betan så fort den släpps, och hoppas på att det är nåt att ha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Haha du e mig en underlig typ, Microsoft är så pass stora att de behöver inte lusa ner sina produkter med logos alla vet ändå var produkten kommer ifrån. Handlar det dock om mindre produkter som lätt kan förväxlas så finns så klart loggan med, ex Windows Phone telefoner.

Microsoft skäms knappast för sina produkter, varför skulle de? Windows har över 90% av marknaden vilket säger en hel del. När det gäller konsol marknaden så har de väll ganska bra andelar där med. Telefon sidan är väll en annan historia men det ser ut som att de reser sig bra nu

Jag vet inte hur jag ska förklara detta på bättre vis för en som dig.

Det rör sig en hel del troll i denna tråden

Microsoft skäms över att vara microsoft, inte sina produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Microsoft skäms över att vara microsoft, inte sina produkter.

Skrivet av Zotamedu:

Så du har en video som visar att folk som är trogna ett märke reagerar positivt när de ser produkter från den tillverkaren? Din poäng är alltså att folk reagerar positivt på vissa varumärken? Så det är alltså därför som Microsoft vill stärka Windows för att folk förknippar Microsoft med dåliga saker och Windows med bra saker? Så därför behåller de varumärket Microsoft Office med storsäljare som Microsoft Word bara för att folk förknippar det med dåliga saker? Du ser inte skillnaden mellan hur de marknadsför Xbox med hur de marknadsför Windows?

Med din logik måste ju Google skämmas för Android eftersom det inte står Google någonstans där, till skillnad från de flesta av deras andra produkter som har en tydlig koppling till Google, som Google+, gmail, google docs, google callendar. Varför inte Google Android eller Google OS då? Vad finns det för andra anledningar till varför man inte vill att ett stort företag ska vara direkt förknippat till varenda liten produkt man gör?

Ja det kallas brand equity. Vidare är jag väldigt övertygad om att många håller kvar vid windows på grund av tradition. Om exempelvis program och spelutbudet var lika stort på mac som på windows så skulle osx öka drastiskt i populäritet.

Permalänk
Skrivet av MooD:

Tror du misstolkar mig helt och hållet. Hur används microsoft varumärke förut? Vad står micorsofts varumärke för idag? Kan det senare påverkat att de inte syns lika mycket?

Ledsen, men du har fel. Microsoft är stolta över sitt namn, designen är bara en fråga om att vara modern. Det är samma sak med Nike, ofta visar dom bara swosch-loggan eftersom alla vet att det är Nike ändå, precis som med Windows.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att de försöker göra den minimalistisk men om de lyckats låter jag va osagt. Tycker de skulle tagit deras första logga exklusive texten om man nu ska gå den vägen.
Sen tycker jag det fins massor av olika snygga fönster (irl) alla böhöver inte va fyrkantiga eller korsdelade. Tycker de kunde varit mer kreativa.

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej, och jag tänkte inte skaffa en touchscreen till min dator heller. Surfplattor och datorer är två helt olika saker, och borde inte ha samma OS

Skickades från m.sweclockers.com

Seriöst. Nu är jag så trött på allt hat mot Metro-gränssnittet och andra design-val MS har gjort på senare tid att jag tänker spy ut gallan över ditt inlägg.

Vad är det för fel på att man försöker unifiera Windows över flera plattformar? Det är ju kanon för användaren om det görs på rätt sätt. För mig verkar det som att MS gör på rätt sätt i och med att dom vill köra samma OS men med olika UI:n på de olika plattformarna. Säg inte bara att "nääää dom borde inte ha samma OS" utan FÖRKLARA vad du menar istället. Gärna ingående.

Givetvis är en surfplatta och din ULTR4-1mb4-g4m1ng-PC inte samma sak. Den som inte förstår det är uppenbarligen inte i besittning av en fullt utvecklad hjärna. Även om man nu hade haft en touch-screen till gaming-maskinen så hade den troligtvis inte funkat så bra med samma UI som på smartphonen eller på surfplattan eftersom hårdvaran är helt annorlunda. Eller du kanske hade föredragit en 4,3"-skärm till datorn om det nu skulle varit touch...?

Angående Windows-logotypen... Den är stilren, klockren och perfekt. Notera gärna att operativsystemet Microsoft ger ut heter WINDOWS. FYI så betyder det FÖNSTER på svenska.

Frågor på det?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

De kunde a köpt gamla Domus loggan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Microsoft skäms över att vara microsoft, inte sina produkter.

Eh? va? Vad är det som tyder på det? Idag lyckas de ju hur bra som helst med sina produkter. Om de haft trubbel tidigare så är det sånt som slutkunder glömmer snabbt oftast.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

[QUOTE=" Apple är la lite mer bättre på sätt och vis tycker jag, eftersom äpplet är snyggt och äpplet symboliserar även kunskap. Så på så vis är det ju budskap i logotypen.[/QUOTE"]

Jobbs var mer estetiskt lagd och brydde sig betydligt mer om design och utseende. Sen tror jag Gates gubben kallade det fönster för att man i och med Windows kunde arbeta i fönster istället för kommandon i tex Dos.
En fördel med Windows framför Apple är enligt mig att de inte blandar in religion (Vilket nästan verkar återspeglas i deras marknadsföring och av deras fans)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Eh? va? Vad är det som tyder på det? Idag lyckas de ju hur bra som helst med sina produkter. Om de haft trubbel tidigare så är det sånt som slutkunder glömmer snabbt oftast.

Vad tänker du på när du hör microsoft? Vad tänker du på vad när du hör inet? Vad tänker du på när du hör apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Vad tänker du på när du hör microsoft? Vad tänker du på vad när du hör inet? Vad tänker du på när du hör apple?

Microsoft = .NET Framework, Windows, Xbox = över 90% av OS marknaden, bra på det de gör och bedriver en hel del forskning.

Apple = IPhone, IPad = Stabila produkter som i förstahand riktar sig till casual users. Många gånger snyggt utseende men fattigt innandöme(även om detta inte gäller IPhone och IPad).

Inet = Datorbutik = Gratis frakt

Ganska dum fråga efter som det är ganska olika från person till person. Alla har olika uppfattningar om de olika företagen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Egentligen första gången loggan för tankarna mer till fönster än till en flagga. Och det är ju inte så dumt.

Permalänk
Skrivet av haoko:

Sen tror jag Gates gubben kallade det fönster för att man i och med Windows kunde arbeta i fönster istället för kommandon i tex Dos.

Har sparkas öppna dörrar in på löpande band...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Microsoft skäms över att vara microsoft, inte sina produkter.

Microsoft är bara ett företag som finns där och som väldigt många använder sig av men är ganska underskattat ändå.

Men det är trams att de skulle skämas för det har verkligen inget att skämmas för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

så apples logga är då också tråkig och dålig i marknadssyfte?

apple hat haft nästan likadan loga sen start, vilket är otroligt bra för marknadssyfte, kolla bara på coca-cola och pepsi. Hur ofta har pepsi bytt symbol? typ 20 ggr sen uppstart, hur ofta har CC bytt?, Aldrig! , det är Logan som gör företaget känt, man känner igen det, nu försör windows sin icon, sitt kännetecken. Även om det är lite så märks det ju på detta forum hur illa det är?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

hehe

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Microsoft = .NET Framework, Windows, Xbox = över 90% av OS marknaden, bra på det de gör och bedriver en hel del forskning.

Apple = IPhone, IPad = Stabila produkter som i förstahand riktar sig till casual users. Många gånger snyggt utseende men fattigt innandöme(även om detta inte gäller IPhone och IPad).

Inet = Datorbutik = Gratis frakt

Ganska dum fråga efter som det är ganska olika från person till person. Alla har olika uppfattningar om de olika företagen.

Okej du tänker inte alls att microsft är ett grått och tråkigt företag? Lite som IBM var under 80talet. Eller ganska precis just som IBM var under 80talet.

Skrivet av RobCar:

Microsoft är bara ett företag som finns där och som väldigt många använder sig av men är ganska underskattat ändå.

jao det är väl det jag säger?

Skrivet av RobCar:

Men det är trams att de skulle skämas för det har verkligen inget att skämmas för.

Ptja ett ord som skämmas är ganska oprecist. Bättre att säga att de inte alls är nöjda med hur människor ser på deras varumärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Okej du tänker inte alls att microsft är ett grått och tråkigt företag? Lite som IBM var under 80talet. Eller ganska precis just som IBM var under 80talet.

Ptja ett ord som skämmas är ganska oprecist. Bättre att säga att de inte alls är nöjda med hur människor ser på deras varumärke.

Microsoft är för mig allt annat än grått och tråkigt!

Finns det några siffror på det du säger att de inte är nöjda med hur människor ser på deras varumärke, eller är det bara vad du tycker?

Apple har till exempel betydligt sämre rykte bland majoriteten av min umgängeskrets.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulnut:

Microsoft är för mig allt annat än grått och tråkigt!

Finns det några siffror på det du säger att de inte är nöjda med hur människor ser på deras varumärke, eller är det bara vad du tycker?

Apple har till exempel betydligt sämre rykte bland majoriteten av min umgängeskrets.

ja alla är givetvis olika och jag har inga direkta källor då detta är svårt att mäta. Men det jag tror är att microsoft har fått en tilltagande negativ image.
Delar ur denna artikel som Dick Brass har skrivit belyser problematiken. http://www.nytimes.com/2010/02/04/opinion/04brass.html

Citat:

Some people take joy in Microsoft’s struggles, as the popular view in recent years paints the company as an unrepentant intentional monopolist. Good riddance if it fails. [...] Microsoft has become a clumsy, uncompetitive innovator. Its products are lampooned, often unfairly but sometimes with good reason. Its image has never recovered from the antitrust prosecution of the 1990s. Its marketing has been inept for years; remember the 2008 ad in which Bill Gates was somehow persuaded to literally wiggle his behind at the camera? [...] Perhaps worst of all, Microsoft is no longer considered the cool or cutting-edge place to work. There has been a steady exit of its best and brightest.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

ja alla är givetvis olika och jag har inga direkta källor då detta är svårt att mäta. Men det jag tror är att microsoft har fått en tilltagande negativ image.
Delar ur denna artikel som Dick Brass har skrivit belyser problematiken. http://www.nytimes.com/2010/02/04/opinion/04brass.html

Du har fortfarande inte gett en förklaring på varför Microsoft skulle vilja ta avstånd från Windows men inte Office. För övrigt glömde du nämna att Vistas boot screen ser ut så här:

Detta är alltså efter den katastrofala rättegångsprocessen då de tydligen ville ta avstånd från Windows. Eller var det så att Vista var så dålig att de medvetet inte ville smutsa ner namnet Windows utan istället slängde de bajsmackan på det redan nedsmutsade namnet Microsoft?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du har fortfarande inte gett en förklaring på varför Microsoft skulle vilja ta avstånd från Windows men inte Office. För övrigt glömde du nämna att Vistas boot screen ser ut så här:
http://www.petri.co.il/images/vista_boot_screen_1.gif

Detta är alltså efter den katastrofala rättegångsprocessen då de tydligen ville ta avstånd från Windows. Eller var det så att Vista var så dålig att de medvetet inte ville smutsa ner namnet Windows utan istället slängde de bajsmackan på det redan nedsmutsade namnet Microsoft?

Hur skulle du förklara varför microsoft väljer att inte visa sitt namn samt att de förändrar windowsloggan, vilket är en mycket stor förändring sett ur marknadsföringperspektivet.

Mycket har hänt sedan 2006 och vista kanske är en anledning till att just Microsofts rykte ännu försämrats?!

Permalänk
Medlem

.

Tyckte den såg helt okej ut jag
Allt handlar väl om man är van vid antar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Okej du tänker inte alls att microsft är ett grått och tråkigt företag? Lite som IBM var under 80talet. Eller ganska precis just som IBM var under 80talet.

Eh va? Detta låter som att det kommer från någon som inte har involverat sig i vad Microsoft håller på med på ganska länge? Jag ser Microsoft som väldigt nytänkande och drivande. Jag jobbar med utveckling inom .NET och det betyder att jag involverar mig en hel del i utvecklingen hos Microsoft och där händer verkligen saker hela tiden.

IBM har jag dock ett ganska grått intryck av men å andra sidan så är jag inte alls involverad i deras produkter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tycker inte att den är så ful, men jag förstår inte riktigt hur de lyckats göra ett trademark av fyra snedställda fyrkanter... det är ju inte direkt unikt

Permalänk

Tycker den är för fyrkantig. Lika ful som Metro (:

Permalänk

Strykfula logotyper förutom Windows 1, tycker 8:ans nya logotyp var OK. Microsoft är ju inte direkt kända för bra design vad gäller gränssnitt i övrigt. Windows XP default-temat någon? Ser ut som något en 11-åring ritat ihop i paint.

Windows 2000-looken är däremot stilren och funktionell (bra kombo), och går som tur är att ha även i Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Eh va? Detta låter som att det kommer från någon som inte har involverat sig i vad Microsoft håller på med på ganska länge? Jag ser Microsoft som väldigt nytänkande och drivande. Jag jobbar med utveckling inom .NET och det betyder att jag involverar mig en hel del i utvecklingen hos Microsoft och där händer verkligen saker hela tiden.

IBM har jag dock ett ganska grått intryck av men å andra sidan så är jag inte alls involverad i deras produkter.

Det handlar om vad den stora massan tycker, inte enskilda särskilt insatta. Tar åter upp mitt citat från brass, som jag tycker är spot on. Iofs borde väl den sista delen visa vad de som är insatta tycker, brass har ju dessutom jobbat väldigt länge på microsoft samt högt uppsatt.

Citat:

Some people take joy in Microsoft’s struggles, as the popular view in recent years paints the company as an unrepentant intentional monopolist. Good riddance if it fails. [...] Microsoft has become a clumsy, uncompetitive innovator. Its products are lampooned, often unfairly but sometimes with good reason. Its image has never recovered from the antitrust prosecution of the 1990s. Its marketing has been inept for years; remember the 2008 ad in which Bill Gates was somehow persuaded to literally wiggle his behind at the camera? [...] Perhaps worst of all, Microsoft is no longer considered the cool or cutting-edge place to work. There has been a steady exit of its best and brightest.

Det enda företaget som är innovativt förutom apple är nog asus, resten kommer långt efter. Men jag tror inte asus ses som det av allmänheten ändå.

Vidare, vad tror du är anledningen till att microsoft byter loggan på windows samt att de väljer att synas mindre bland sina produkter?

Permalänk
Medlem

Det här är ju en fantastiskt tråkig logotyp. Den är så tråkig att utropstecken inte passar sig för påståendet, trots nyhetens high profile.

Där poängen går fram är när logotypen står tillsammans med Windows-namnet. När logotypen står för sig själv skulle det i många sammanhang kunna betyda i princip vad som helst. Det är fyra stycken fyrkanter, som är något 3D-ade. Fyra stycken fyrkanter är fantastiskt identitetslöst. Varför säger man t.ex. "be there or be square"?

Hur som, vad det här är kan alltså beskrivas som en logotyp som man kopplar direkt till Microsoft Windows när det står tillsammans med namnet Windows, dvs vi får innebörden "Windows. Windows." och på det svarar vi "jag hörde dig första gången". När logotypen står för sig själv är den förutom att vara aptråkig också så pass generell att poängen försvinner i många situationer. Alla hajjar att Windows vill förmedla att de från och med nu är mer avskalade, enkla och stilrena. Mycket i likhet med vad Apple positionerat sig som hur länge sedan som helst. Windows Metro, alltså Win 7-telefonernas UI, går helt i linje med detta, vilket Microsoft också ville fortsätta med, med all rätt. UI:t Metro bygger på block och ser riktigt trevligt ut. Denna logotyp är ett taffligt försök till att visa utveckling. Kopplingen till varför det heter Windows är ju att det är ett smidigt sätt att arbeta med en dator, alltså med program i olika fönster. Här är Windows 1-logotypen en avsevärt mycket bättre ikon för att överföra hur dynamiskt det systemet tillåter en att använda en dator, eller en telefon.

Jag är självutnämnd kungexpert av allt, däribland logotyper, så: debate me.