Permalänk
Medlem

Ni med Lumia 800! Se hit

Tja!

Har tänkt skaffa mig en ny telefon och har fastnat för Nokias Lumia 800.
Har kollat runt lite efter reviews och lite videor. Men har inte fått grepp hur den är riktigt.

Så jag jag tänkte höra med er som har haft den ett tag. För- och nackdelar ?
Är den bekväm att ha i handen samt fickan ? Batteritid ?

Tack för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av klagland:

Tja!

Har tänkt skaffa mig en ny telefon och har fastnat för Nokias Lumia 800.
Har kollat runt lite efter reviews och lite videor. Men har inte fått grepp hur den är riktigt.

Så jag jag tänkte höra med er som har haft den ett tag. För- och nackdelar ?
Är den bekväm att ha i handen samt fickan ? Batteritid ?

Tack för mig

Det är en riktig kvalitetslur. Du kommer inte bli besviken.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Den är helt klart bekväm! Både i fickan och i handen, speciellt i handen Dock dras den med ett par mjukvarubuggar fortfarande. Det finns tex. ingen djup bas när du spelar musik i 3.5mm-jacket och batteriets fulla kapacitet varierar. Mitt batteri är nere på 1280mah full kapacitet. Utöver det är det en jäkligt snygg mobil som flyter på bra! Tråkigt att WP7-market är lite litet fortfarande och att de flesta spelen kostar 24kr, men men!

Permalänk
Medlem

fick min igår så har inte lekt med den så länge men det jag kan säga i dagsläget är att den är en väldigt trevlig mobil som känns rapp och lättanvänd. Som några säger så är inte apputbudet i närheten av iOS eller android men det enda jag saknar är Skype som enligt uppgifter ska vara på gång.

Svärtan på skärmen är otrolig. När jag använder telefonen i mörker ser jag inte vars skärmen slutar. Ställer man om kameran från Macro till Normal och leker lite med inställningarna så kan man ta fina bilder. Har inte provat att använda hörlurar ännu och den inbyggda högtalaren är väl lika kass som alla andra telefoners. Batteritiden kan jag inte yttra mig om, har läst att den ska bli bättre med tiden.

Har förövrigt en iPhone som arbetslur men trivs lite bättre i wp7 miljön. Allt känns lite stiligare och bättre.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Inaktiv

Sitter här med en numera trasig 3GS som jag haft sen lansering och hade tänkt att köpa en Lumia. Tanken var att jag skulle beställa den med studentrabatten för 150 spänn i månaden fram tills midsommar, men då kan man bara väja den svarta. Som den ytliga designhoran jag är så vill jag absolut ha den i blått. Och andra sidan är jag fattig student och tror inte jag orkar pröjsa 50 spänn extra för det vanliga priset, men vill verkligen ha den i blått! Den är ju så gudomligt snygg!

Har själv inte hållt i telefonen och har egentligen bara sett och bläddrat igenom recensioner som fokuserar på mjukvaran mest, men går det att byta skalet måntro? Vill så gärna ha den i blått, haha.

Sen undrade jag vad är för snack om batteritiderna? Verkar som många haft problemet med batteriet, och några inte? Antar att dom byter ut det direkt på garantin om så är fallet?

Permalänk

Angående Skype, borde inte MS lösa det ganska snyggt i WP7? Det är väl trots allt MS som äger Skype nu och WP7 känns som en gren MS skulle kunna vinna mycket genom att binda samman snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Angående Skype, borde inte MS lösa det ganska snyggt i WP7? Det är väl trots allt MS som äger Skype nu och WP7 känns som en gren MS skulle kunna vinna mycket genom att binda samman snyggt.

Jag tror det finns en ganska logisk anledning till varför WP undviker att integrera Skype. Windows Phone är mycket svagt i USA (har för mig att det gamla windows mobile säljer bättre fortfarande). Nokia är också svagt i USA men enligt elop vill de in på den marknaden. För att sälja mobiler i USA måste mobiloperatörerna gilla telefonen men de gillar INTE Skype. Mobiler med Skype ratas och därför undviker Microsoft och bygga in Skype i mobilen för att få fäste på den amerikanska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag tror det finns en ganska logisk anledning till varför WP undviker att integrera Skype. Windows Phone är mycket svagt i USA (har för mig att det gamla windows mobile säljer bättre fortfarande). Nokia är också svagt i USA men enligt elop vill de in på den marknaden. För att sälja mobiler i USA måste mobiloperatörerna gilla telefonen men de gillar INTE Skype. Mobiler med Skype ratas och därför undviker Microsoft och bygga in Skype i mobilen för att få fäste på den amerikanska marknaden.

Som vanligt bara en massa skitsnack utan några som helst källor. Du är rapporterad igen.

K Ä L L A

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Som vanligt bara en massa skitsnack utan några som helst källor. Du är rapporterad igen.

K Ä L L A

Snälla du, varför skall jag behöva länkar för något så självklart? Men ok (en googling)

Skype: Dutch House says mobile carriers can't limit its use
http://www.csmonitor.com/Business/Latest-News-Wires/2011/0623...

Why Do Carriers Hate Skype? Let Me Count The Ways...
http://communities-dominate.blogs.com/brands/2011/09/why-do-c...

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med min Lumia 800. Kvalité rakt igenom. Nackdelarna är ingen WiFi-sharing, inget Flash stöd(tack Adobe, förhoppningsvis ger det lite skjuts för HTML5) och faktiskt lite sämre kamera än jag trodde det skulle vara den är inte dålig bara inte riktigt bra.

Skulle något av dessa punkter vara avgörande så titta efter en annan mobil. Personlig gillar jag att den är rapp, riktigt snabb faktiskt. Den har riktigt bra täckning för både GPS, WiFi och mobilanät. De appar som finns är riktigt smidiga att använda. Layouten känns levande och fräsch, ser riktigt snyggt ut. Personligen tycker jag både Android och iOS känns föråldrade om man jämför.

Du får många fina appar med från start, integration mot Outlook/Office och Nokia Drive som sticker ut.

Summa summarum den bästa mobil jag haft.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk

Håller med.

Skrivet av Blade@LCD:

Riktigt nöjd med min Lumia 800. Kvalité rak igenom. Nackdelarna är ingen WiFi-sharing, inget Flash stöd(tack Adobe, förhoppningsvis ger det lite skjuts för HTML5) och faktiskt lite sämre kamera än jag trodde det skulle vara den är inte dålig bara inte riktigt bra.

Skulle något av dessa punkter vara avgörande så titta efter en annan mobil. Personlig gillar jag att den är rapp, riktigt snabb faktiskt. Den har riktigt bra täckning för både GPS, WiFi och mobilanät. De appar som finns är riktigt smidiga att använda. Layouten känns levande och fräsch, ser riktigt snyggt ut. Personligen tycker jag både Android och iOS känns föråldrade om man jämför.

Du får många fina appar med från start, integration mot Outlook/Office och Nokia Drive som sticker ut.

Summa summarum den bästa mobil jag haft.

Håller med föregående författare. Gillar skarpt kontakthubben där Facebook, Twitter 'you name it' integreras på ett smart och roligt sätt. Sen finns numera Wordfeud på WP7 också (om man tycker det är roligt). Apptillgången växer för varje dag, så det bör inte vara ett stort problem. Har kört iOS i tre år, väldigt nöjd med det också, men ett hederligt telefonsamtal fick telefonen att reboota vilket var till stort förtret. Därför köpte jag en ny Lumia 800 och ångrar det inte en sekund.

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk
Medlem

Nu äger jag inte än en Lumia 800 men är på väg och köpa en, när väl priserna går ner (alternativt beställa från tyskland nu när det skiljer sig en tusenlapp). Dock så är det ju en hel del omdömen på prisjakt (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1014358) vars folk är väldigt nöjda.

Kommentar till borttaget inlägg borttagen.
Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag tror det finns en ganska logisk anledning till varför WP undviker att integrera Skype. Windows Phone är mycket svagt i USA (har för mig att det gamla windows mobile säljer bättre fortfarande). Nokia är också svagt i USA men enligt elop vill de in på den marknaden. För att sälja mobiler i USA måste mobiloperatörerna gilla telefonen men de gillar INTE Skype. Mobiler med Skype ratas och därför undviker Microsoft och bygga in Skype i mobilen för att få fäste på den amerikanska marknaden.

En Skype app förväntas komma i slutet av månaden och förväntas sedan att integreras fullt i telefonen i Apollo.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av klagland:

Tja!

Har tänkt skaffa mig en ny telefon och har fastnat för Nokias Lumia 800.
Har kollat runt lite efter reviews och lite videor. Men har inte fått grepp hur den är riktigt.

Så jag jag tänkte höra med er som har haft den ett tag. För- och nackdelar ?
Är den bekväm att ha i handen samt fickan ? Batteritid ?

Tack för mig

Lumian är riktigt trevlig. Den ligger otroligt bra i handen och är lätt att greppa, det finns inga vassa kanter, utan allt smälter ihop på ett trevligt sätt. Batteritiden är bra, dock så spökar fortfarande deras batteribugg ibland, och ibland inte. Men de har lovat fler rättningar. Så de bör vara ur världen rätt snart.

Vad det gäller WP7 och UI/UX så är det rätt personligt, jag gillar det skarpt. Väldigt cleant. Mjuka övergångar och vackra animationer. Dessutom har Microsoft vågat göra något helt eget och unikt vilket från min sida uppskattas.

Andra alternativ är HTC Titan, grymt stor och väldigt snabb, men den är på gränsen till för stor för min del. Jag har båda enheterna men använder Lumian mer då den inte tar lika mycket plats i fickan samt är enklare att hålla när det är kallt ute

Lumian är ett kanonköp om det är en WP7 telefon du är ute efter.

Visa signatur

Notera: Jag är Microsoft anställd och jobbar på Microsofts Skype Division.
HW: Cooler Master Cosmos II | ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K 3,2GHz | Sapphire Radeon 7970 3GB | Rip Jaws Z 32GB | OCZ Vertex 3 120GB x 2 | 4 x Samsung Spin Point 2TB | 1 x Samsung Spin Point 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Den här tråden handlar om för- och nackdelar med Lumia 800. När man diskuterar det kan det i och för sig vara relevant med mindre jämförelser med andra telefoner, men ingående diskussioner om andra telefoner hör hemma i andra trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Den är helt klart bekväm! Både i fickan och i handen, speciellt i handen Dock dras den med ett par mjukvarubuggar fortfarande. Det finns tex. ingen djup bas när du spelar musik i 3.5mm-jacket och batteriets fulla kapacitet varierar. Mitt batteri är nere på 1280mah full kapacitet. Utöver det är det en jäkligt snygg mobil som flyter på bra! Tråkigt att WP7-market är lite litet fortfarande och att de flesta spelen kostar 24kr, men men!

Jag håller med dig helt, förutom gällande 3,5 mm-utgången. Jag har testat min Lumia 800 med fyra olika hörlurar/headset och alla låter bra. Min sambo har också en Lumia 800 som hon har testat med två olika hörlurar med gott resultat. Alla Lumia 800 har således inte detta problem.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Om du använder Googles tjänster i hög utsträckning så är den här telefonen inte ett bra val. Det går att synka google-kontakter och gmail, men det finns inget stöd för t.ex. labels i gmail, den synkar bara "första" kalendern i Google calendar och g+ måste man köra genom webbläsarinterfacet och det suger. Jag hade inte en tanke på att kolla upp det innan jag köpte den så jag är lite halvnöjd.

Men det är som nämnts tidigare väldigt smidigt med integrationen mellan twitter, facebook och andra konton du kan tänkas ha (utom google) och det är ett väldigt rent gränssnitt som jag tycker är fantastiskt snyggt.

Dock har Nokia av någon outgrundlig anledning inaktiverat funktionen Wifi hotspot, som finns som standard i Windows Phone 7.5. Inte lyckats hitta någon tredjepartsapp för det heller, någon som har tips? Just det här känner jag mig grundlurad på för jag såg inget om det i recensioner och det stod hos Microsoft att funktionen fanns.

Det är också storleksbegränsning på marketplace, större appar måste laddas ner via wifi och går inte att komma runt. Ska väl dom skita i om jag drar över min månadsgräns eller inte.

Så, sammanfattningsvis, jag är inte helt nöjd. Det som fungerar är hemskt trevligt att använda men framförallt bristen på wifi hotspot gör att jag funderar på att sälja telefonen.

Permalänk
Skrivet av nilsrock:

Jag håller med dig helt, förutom gällande 3,5 mm-utgången. Jag har testat min Lumia 800 med fyra olika hörlurar/headset och alla låter bra. Min sambo har också en Lumia 800 som hon har testat med två olika hörlurar med gott resultat. Alla Lumia 800 har således inte detta problem.

Vilken färg och vilken firmware å sånt använder du och din sambo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smalband:

Om du använder Googles tjänster i hög utsträckning så är den här telefonen inte ett bra val. Det går att synka google-kontakter och gmail, men det finns inget stöd för t.ex. labels i gmail, den synkar bara "första" kalendern i Google calendar och g+ måste man köra genom webbläsarinterfacet och det suger. Jag hade inte en tanke på att kolla upp det innan jag köpte den så jag är lite halvnöjd.

Sedan några veckor tillbaka så kan man faktiskt synka upp till 25 Google-kalendrar på telefonen. Har testat det själv och det fungerar.

Avsaknad av internetdelning är självklart ett minus, men enligt Nokia verkar det vara på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag tror det finns en ganska logisk anledning till varför WP undviker att integrera Skype. Windows Phone är mycket svagt i USA (har för mig att det gamla windows mobile säljer bättre fortfarande). Nokia är också svagt i USA men enligt elop vill de in på den marknaden. För att sälja mobiler i USA måste mobiloperatörerna gilla telefonen men de gillar INTE Skype. Mobiler med Skype ratas och därför undviker Microsoft och bygga in Skype i mobilen för att få fäste på den amerikanska marknaden.

Tror det är sagt att det ska integreras i framtida verisioner och en app kommer om ett tag. De amerikanska ioperatörerna kan ju lösa sitt porblem med Voip på samma sätt som i Sverige, Om de nu inte redan gör det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt riktigt nöjd med min Lumia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror det är sagt att det ska integreras i framtida verisioner och en app kommer om ett tag. De amerikanska ioperatörerna kan ju lösa sitt porblem med Voip på samma sätt som i Sverige, Om de nu inte redan gör det.

Skype kommer förmodligen till Windows Phone i slutet av februari.

Liten förhandstitt:

Permalänk
Medlem

Har pillat en del med kameran och kan säga att skärmen är grym, WP7 är ett förvånandsvärt bra OS, ser fram mot WP8 tror det kommer bli väldigt bra.

Det som jag ser som väldigt negativt och svagt är kameran. Har kollat på N9:an som vad jag förstår har samma kamera men presterar mycket bättre. Vitbalansen och brusegenskaperna för Lumian är helt upp åt väggarna måste jag säga. Måste vara någon sorts mjukvarubugg som gör det om det funkar bra på N9:an med ett annat OS, så det bör gå att få pli på. Men i övrigt ett väldigt solitt bygge.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Vilken färg och vilken firmware å sånt använder du och din sambo?

Vi har en cyan och en magenta, med följande firmware på båda:
1600.2483.8107.11501

Edit: Jag provade ett till headset nu. Det som följer med till en Nokia N8. Det lät inte alls bra, svag volym och klen bas.

Det headset jag annars har använt mycket är ett Sennheiser "iPhone-headset" och det låter bra och knappen på sladden fungerar för att styra musikspelaren.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Skrivet av nilsrock:

Vi har en cyan och en magenta, med följande firmware på båda:
1600.2483.8107.11501

Edit: Jag provade ett till headset nu. Det som följer med till en Nokia N8. Det lät inte alls bra, svag volym och klen bas.

Det headset jag annars har använt mycket är ett Sennheiser "iPhone-headset" och det låter bra och knappen på sladden fungerar för att styra musikspelaren.

Det är ett problem, men Nokia lär väl skylla på att det är fel på hörlurarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Det är ett problem, men Nokia lär väl skylla på att det är fel på hörlurarna...

Jag provade N8:ans headset i en gammal iPhone 3G som jag har. De lät lika dåligt i den som i Lumian.

Jag tror att det finns olika varianter på 3,5-mm-headset. Olika tillverkare använder de olika ledarna på kontakten till olika funktioner. Jag har bara gjort en snabb sökning och vet inte mer noga än så hur det funkar. Men kontentan för mig är denna:

* Lumia 800 har likadan 3,5-mm-kontakt som iPhone. Därför går det bra med headset som funkar med iPhone.
* Nokia har tidigare haft en annan variant på hörlursutgången. Därför fungerar äldre Nokia-headset dåligt med Lumia 800.
* När det gäller rena hörlurar så tror jag att alla fungerar. Det har iaf de två hörlurar som jag har testat gjort.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk

Hej!
Är också grymt intresserad av den här telefonen eftersom den verkar riktigt fräsch! Det som gör mig orolig dock är ju att batteriet inte kan bytas om man inte skruvar upp skiten först (ordentligt, såg ett youtube klipp och herrej***) Någon mer som har detta i åtanke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rock_Son:

Hej!
Är också grymt intresserad av den här telefonen eftersom den verkar riktigt fräsch! Det som gör mig orolig dock är ju att batteriet inte kan bytas om man inte skruvar upp skiten först (ordentligt, såg ett youtube klipp och herrej***) Någon mer som har detta i åtanke?

Själv har jag aldrig någonsin bytt ut batteriet på någon telefon jag ägt, utan telefonen har alltid varit förlegad och/eller utsliten innan behovet att byta batteri har funnits. Så att det saknas en glappig batterilucka ser jag bara som ett plus!

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Skrivet av NiV3Rt:

Själv har jag aldrig någonsin bytt ut batteriet på någon telefon jag ägt, utan telefonen har alltid varit förlegad och/eller utsliten innan behovet att byta batteri har funnits. Så att det saknas en glappig batterilucka ser jag bara som ett plus!

Jag är väl den typen som använder skiten tills det verkligen inte går längre ^^ Själv har jag fortf knappsats mobil på 23 års ålder Men nu fungerar den inte längre så då blir det nyphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rock_Son:

Jag är väl den typen som använder skiten tills det verkligen inte går längre ^^ Själv har jag fortf knappsats mobil på 23 års ålder Men nu fungerar den inte längre så då blir det nyphone

But still, när bytte du batteri i en mobiltelefon senast?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-