Megaupload nere efter FBI-tillslag, Anonymous slår tillbaka

Permalänk
Medlem

Det finns ju även bla Rapidshare, Filserve, Filesonic och Hotfile. Dessutom finns det flesta filer som ligger på någon av dessa även som torrenter.

Permalänk
Medlem

Verkar som att USA pressade Nya Zeeland precis som när de pressade Sverige att stänga ner Pirate Bay.

Fyfan att ett land kan leka Världspolis på det sättet och att politiker kan tillåta det.

Är det inte otroligt dumt att göra det här nu? Det ger bara mer motstånd mot Pipa & Sopa.

Permalänk

Det skall bli intressant att följa utvecklingen under kommande veckor.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Det finns ju även bla Rapidshare, Filserve, Filesonic och Hotfile. Dessutom finns det flesta filer som ligger på någon av dessa även som torrenter.

Du utelämnade ca 200 andra tjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

möjligen på samma premisser som alla skumma uppladdarsidor som lever huvudsakligen på tveksamt material gör: om "rättighetsinnhevare skickar in intyg på EXAKT filmnamn, bevis på ägarskap, var filen finns, etc etc" så tar dom ner det. ibland specificeras även att det ska skickas in i pappersform för att vara mer "officiellt" heter det.

alla borde rimligen fatta att allt sånt är byråkratiskt och därmed tids och resursödande krånglande för att komma undan med brottslig verksamhet under tiden, (samma film hinner laddas upp 50 gånger till innan den anmälda filen är borta. vilket gör det meningslöst att ens bemöda sig för ägaren) och skiljer sig inget nämnvärt från annan organiserad brottslighet mao.

Hmmm, fick mig att fundera kring hur en "bra" uppladdningssida bör agera.

För byråkratiska anmäl-funktioner är som du skriver rätt värdelösa, men samtidigt är det det enda sättet man kan vara relativt säker på att det faktiskt är rättighetsägaren som vill ta bort filen.

Om man alltid litar på anmälare så kommer många oskyldiga uppladdare antagligen drabbas av folk som felaktigt anmäler med flit. Kanske kan man ändå lita på anmälare per default och ge uppladdaren en möjlighet att bestrida anklagelsen. Men vad ska i då krävas av en uppladdare för att åter få tillgång till filen? Att endast kräva ett bestridande skulle göra det för lätt för piraterna, men att kräva att uppladdaren ska visa att denne har rätt att ladda upp filen är nog för krävande (och i många fall säkert svårare än att bevisa att man äger rättigheterna till en fil). Jag tror inte något uppladdningsföretag, även om de vill motarbeta piratkopiering, vill ålägga sina kunder, uppladdarna, ett sådant krångel.
Om man upprättar listor över felaktiga anmälningar och/eller kräver att anmälaren anger sitt namn, telefonnummer eller liknande så minskas kanske risken för felaktiga anmälningar. Problemet kvarstår dock i varje enskilt fall innan man vet om anmälaren ska hamna på en missbrukslista...
Jag tror att ett snällare anmälningssystem för rättighetsinnehavarna inte skulle vara hållbart. (Att dock kräva att anmälan skickas in i pappersform är ju bara löjligt..)

aja, bara mina 5 cent.

Permalänk
SpelClockers

Detta har med SOPA att göra.
Kan inte rättighetsinnehavarna få hjälp att plocka ner sidor som sprider
upphovsrättsskyddat material så måste en lag som SOPA till slut gå igenom.

Det går inte att äta kakan och samtidigt ha den kvar.
Vill ni ladda ner upphovsrättsskyddat material så får ni finna er i att en lag som SOPA måste till.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AndreaX:

och under hela demonstrationen saboterar dom nätet för alla som inte bryr sig..

tror jag ska dra ut och parkera min suv på tvären i tingsdastunneln för att protestera mot trafikreglerna inför rusningen imorrn, alla äkta liberaler kommer uppskatta min insats och alla som inte gör det är frihetshatande fascister!

Tingstadstunneln? Det drabbar ju ingen. Det ligger ju inte i Stockholm

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Det är dumt att förstöra frukten av en lyckad fredlig demonstration med ett våldsamt upplopp. Känns som att det här tillslaget kom väl lägligt.

Permalänk
Medlem

Foliehattar unite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyBunny:

Du utelämnade ca 200 andra tjänster

Det var ju bara för att nämna en del av dem jag använder. Ja, jag är medveten om att det finns betydligt fler än dessa. Men jag använder mest trojaner...eh jag menar torrenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av xurra:

Detta har med SOPA att göra.
Kan inte rättighetsinnehavarna få hjälp att plocka ner sidor som sprider
upphovsrättsskyddat material så måste en lag som SOPA till slut gå igenom.

Det går inte att äta kakan och samtidigt ha den kvar.
Vill ni ladda ner upphovsrättsskyddat material så får ni finna er i att en lag som SOPA måste till.

Det handlar om att ingen sida som låter användarna automatiskt ladda upp material kan förhindra att det laddas upp piratkopierat material. Sidorna kan på uppmaning i efterhand plocka bort det piratkopierade materialet (och eventuellt skicka ip på uppladdaren till en myndighet), men inte mycket mer.

Detta gör att sådana sidor alltid skulle riskera att bli nedstängda/blockerade om en lag så som SOPA skulle gå igenom, om nu piraterna skulle välja att börja använda just den sidan.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av illya_:

Det handlar om att ingen sida som låter användarna automatiskt ladda upp material kan förhindra att det laddas upp piratkopierat material. Sidorna kan på uppmaning i efterhand plocka bort det piratkopierade materialet (och eventuellt skicka ip på uppladdaren till en myndighet), men inte mycket mer.

Detta gör att sådana sidor alltid skulle riskera att bli nedstängda/blockerade om en lag så som SOPA skulle gå igenom, om nu piraterna skulle välja att börja använda just den sidan.

De kan både förmoderera och aktivt söka och plocka bort piratkopierat material.

Ja, detta är en komplicerad fråga, men folk måste ta sitt ansvar om vi vill ha ett fritt Internet.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Tingstadstunneln? Det drabbar ju ingen. Det ligger ju inte i Stockholm

rolflols..

Skrivet av illya_:

Hmmm, fick mig att fundera kring hur en "bra" uppladdningssida bör agera.

För byråkratiska anmäl-funktioner är som du skriver rätt värdelösa, men samtidigt är det det enda sättet man kan vara relativt säker på att det faktiskt är rättighetsägaren som vill ta bort filen.

Om man alltid litar på anmälare så kommer många oskyldiga uppladdare antagligen drabbas av folk som felaktigt anmäler med flit. Kanske kan man ändå lita på anmälare per default och ge uppladdaren en möjlighet att bestrida anklagelsen. Men vad ska i då krävas av en uppladdare för att åter få tillgång till filen? Att endast kräva ett bestridande skulle göra det för lätt för piraterna, men att kräva att uppladdaren ska visa att denne har rätt att ladda upp filen är nog för krävande (och i många fall säkert svårare än att bevisa att man äger rättigheterna till en fil). Jag tror inte något uppladdningsföretag, även om de vill motarbeta piratkopiering, vill ålägga sina kunder, uppladdarna, ett sådant krångel.
Om man upprättar listor över felaktiga anmälningar och/eller kräver att anmälaren anger sitt namn, telefonnummer eller liknande så minskas kanske risken för felaktiga anmälningar. Problemet kvarstår dock i varje enskilt fall innan man vet om anmälaren ska hamna på en missbrukslista...
Jag tror att ett snällare anmälningssystem för rättighetsinnehavarna inte skulle vara hållbart. (Att dock kräva att anmälan skickas in i pappersform är ju bara löjligt..)

aja, bara mina 5 cent.

en simpel lösning eftersom nästan alla torrent och filuppladdarsidor ändå är baserade runt sökmotorer vore tex att rättighetsindustrin helt enkelt har en svart lista som sidor med insänt material måste rätta sig mot. om då titeln "Die Hard 5" finns på den accepteras direkt inte att en torrent med den titeln läggs till eller att en fil som heter nått som die.hard.5.haxxkillen911sub laddas upp. tråkigt för alla som vill dela ut sina familjebilder i albumet som råkar heta just diehard5semestern.rar men knappast ett enormt ingrepp i rätten att uttrycka sig eller friheten på internäten.

ofta säger sig ju dessa sidor drivas av "teknikintresserade unga som bara vill driva teknikutvecklingen framåt etc" och liknande klyschor, så att frivilligt börja slipa på ett sånt system skulle bidra till att placera lite av pengarna vid munnen eller vad det är jänkarna säger.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av AndreaX:

rolflols..

en simpel lösning eftersom nästan alla torrent och filuppladdarsidor ändå är baserade runt sökmotorer vore tex att rättighetsindustrin helt enkelt har en svart lista som sidor med insänt material måste rätta sig mot. om då titeln "Die Hard 5" finns på den accepteras direkt inte att en torrent med den titeln läggs till eller att en fil som heter nått som die.hard.5.haxxkillen88sub laddas upp. tråkigt för alla som vill dela ut sina familjebilder i albumet som råkar heta just diehard5semestern.rar men knappast ett enormt ingrepp i rätten att uttrycka sig eller friheten på internäten.

ofta säger sig ju dessa sidor drivas av "teknikintresserade unga som bara vill driva teknikutvecklingen framåt etc" och liknande klyschor, så att frivilligt börja slipa på ett sånt system skulle bidra till att placera lite av pengarna vid munnen eller vad det är jänkarna säger.

Ett mycket bra förslag.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att kampen redan är förlorad. Inom tio år är internet lika kontrollerat av myndigheter som övriga samhället. Det är så många sovande människor som tror att allt är "konspirationsteorier" och inte bryr sig om viktiga händelser och hellre tittar på sport och tror att filmstjärnor är deras familjemedlemmar.

Så vi har inte en chans! Njut medan ni har chansen, snart är det slut på fildelningen.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Dom där nissarna är roliga... orsaka skada för 500 miljoner dollar. Glädje siffror ffs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Äre bara jag som sitter vid skärmen och hånler ? :3 Detta är ju för jävla bra! Fight for freedom!

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk

Tror inte DDos har någon större verkan. De måste ta sig in och släppa källkoden för sidorna och massa material. Sen behöver man inte släppa ut personers namn som inte är delaktiga i det men att man släpper namn etc på personerna bakom är okey för mig.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

USA fortsätter och levererar, de tror att dem kan göra precis hur dem vill verkar det som.
Otroligt att dem får hålla på så här..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk

Ingen MU = Ingen Icefilms.info på ett tag då med andra ord

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

GO Anonymous!
Jag hade massor med egna filer av helt laglig natur på Megaupload som nu då är borta! >.<
USA måste ju vara helt dumma i huvet Megaupload plockar ju bort upphovsrätsskyddat material hela tiden ju. Kolla bara på megavideo.

Hoppas Anonymous och ägaren lyckas fixa detta så USA fattar att dom inte kan göra hur dom vill hela tiden.
Sen måste dom verkligen fixa sig en riktig kalylator och överge kulramen när dom räknar ut hur mycket dom förlorar på piratkopiering.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalohux:

Personligen anser jag att kampen redan är förlorad. Inom tio år är internet lika kontrollerat av myndigheter som övriga samhället. Det är så många sovande människor som tror att allt är "konspirationsteorier" och inte bryr sig om viktiga händelser och hellre tittar på sport och tror att filmstjärnor är deras familjemedlemmar.

Så vi har inte en chans! Njut medan ni har chansen, snart är det slut på fildelningen.

då vore det kanske jättebra om många får se betydligt mindre av dem?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Utvecklingen för vissa branscher som har utnyttjat olagliga metoder är ofattbar.

Det hela började i början av 1900 talet när ett företag som heter Eastman Kodak skapade en ny uppfinning för film(vet ej exakt vad det var), som var revolutionerande och alla använda Eastman Kodaks film.
Men Eastman Kodaks licenskostnader för filmen var väldigt hög, något som filmtillverkarna inte tyckte om för det minskade deras vinster. Då kom filmindustrin på något smart, de flyttar sina filmstudios till ett område som består av höga berg och endast ett fåtal ställen man kan komma in i området på, Hollywood skapades!
Hela konceptet för Hollywood gick ut på att man skulle undvika betala licenser för Eastman Kodaks filmteknologi och det gick jättebra i Hollywood för man kunde se på långt håll när personer från Eastman Kodak kom på besök för att kontrollera om någon av deras teknologier användes.

Hela filmindustrin är skapad på stöld, sen har dom magen att klaga på andra som inte accepterar deras höga priser och omöjliga affärsstrategier. Se på Schweiz där piratkopiering är lagligt på grund av att branschen vägrat underlätta det för kunderna. Istället jagar man sina kunder och får länder, genom lobbying, att stifta integritetskränkande och nästan på snudd av brott mot mänskligheten lagar.

Jag anser att filmindustrin ska betala sina skulder till Eastman Kodak(Som är säkert astronomiskt stora) före de börjar jaga folk för mindre förseelser än va de själva gjort, men tyvärr är det försent, Eastman Kodak har ansökt om konkurs.

Permalänk
Skrivet av Mörkret:

Nu jäklar smäller det på nätet, kanske börjar närma sig världens första världskrig online nu.

Vi kan bara hoppas! Hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steak'n'Beef:

o där gick fbi.com ner ^^

FBI.com funkar inte nej, har den gjort det då? fbi.gov däremot funkar riktigt bra!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

RIAA

Så gött att RIAA fortfarande är nere

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

FBI.com funkar inte nej, har den gjort det då? fbi.gov däremot funkar riktigt bra!

fbi.gov har legat ner redan men dom var väl snabba att få upp den igen.
http://rt.com/usa/news/anonymous-doj-universal-sopa-235/

Citat:

The latest of sites to fall is FBI.gov, which finally broke at around 7:40 pm EST Thursday evening.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

I'm getting all warm and fuzzy when i see this.

Länge leve anonymous!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define XL (Black Perl) | Intel Core i7 2600K - Zalman CNPS9900 MAX (Blå) | Gigabyte GA-P67A-UD4-B3 | Corsair XMS3 Vengeance 4x4GB 1600 mhz | Intel X25-M G2 80GB, Western Digital blue 500GB, WD E 2TB | Gainward GeForce GTX 580 Phantom 1536MB | Fractal Design Newton R2 800W | Asus Xonar D2 | Laptop: Acer 15.6" LED | Phenom II N830 X3 | 5650 1024MB | 4GB DDR3 | 500GB HDD | "ACER TILL SALU"

Permalänk

Fy f*n för FBI och resten av USAs sketna regering! Jag hoppas att de snubblar på en tagg och dör hela bunten!

Edit: ... men bara de skyldiga:P

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Allting vattenkylt med radiatorstorlek på sammanlagt 1020mm.

Permalänk
Medlem

Såg en del bilder på Megauploads logga fleragånger på /b/ igår men orkade inte läsa inläggen :/

Nu vet jag i alla fall vad det handlade om

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!