Beställde en dator från greattech.se, ångrade mig men får ändå betala runt 1k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nucky:

TS, hade jag haft en butik, o du varit min kund så hade jag smällt dig på käften.

Du har beställt en vara, väntat i en vecka och därefter så vill du inte ha grejjerna... Mupp.

Det är sånna som dig som förstör näthandeln och driver upp priserna på datorer och dylikt!

Den här texten passar dig alldeles utmärkt

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded

Suck... På vilket sätt driver han upp priserna? Det är en färdigbyggd dator som tjejen/Kvinnan ångrade att hon beställde (helt enligt lag) och kontaktade Greatech som försökte komma undan men valde att så fort de insåg att de hade lagen mot sig, böja sig och visa lite påtvingad Goodwill.. Om jag ska vara ärlig så är det spån som du som gör att folk fakiskt väljer att INTE ta reda på sina egna rättigheter och går på försäljarnas skitsnack. Men du kanske tror att företagen står över lagen? Att kalla andra muppar när dina egna kommentarer bevisar att du antagligen är den största muppen av de alla är ju bara patetiskt.
Dessutom så är den lilla texten du så snällt skrev helt orelevant här.. Till att börja med så diskuterar inte Rivendell utan hon vill ha sin beskärda del av sina egna rättigheter medan Greattech försöker komma undan. Får ju en att undra om du verkligen inte är anställd hos Greattch som du beter dig.

Skrivet av X00L:

5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt.

Om du läst tråden och samtidigt tagit dig en titt på deras hemsida så hade du snabbt insett att datorn INTE är ihopmonterad efter konsumentens särskilda önskemål utan är en färdig och monterad produkt och därför går under distanslagen.. oberoende vad Greattech försöker få det till. Inte förstå gången som företag försöker få köparen att tro att deras regler är universala och står över lagen.

Kan ju säga att Greattech har bettet sig betydligt bättre än andra företag som försökt samma sak men DOCK borde Greattech ta sig i skjortärmen.. för det är inte bra publicitet att hamna i dessa sorters trådar på Sveriges största datorproduktrelaterade sida.. Sedan så kan jag inte skaka av mig den känslan att hade inte TS skrivit denna tråd så hade inte Greattech tagit sitt strå till stacken. Dock ska de har en eloge att de svarade snabbt och ändrade saker på sin sida efter att fel påpekas.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Dom borde köra igång en egen tråd så som inet,cdon osv.
Uppskattas att kunna få en lite med direkt kontakt.

Nog för att jag aldrig skulle handla där men ändå

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Suck... På vilket sätt driver han upp priserna? Det är en färdigbyggd dator som tjejen/Kvinnan ångrade att hon beställde (helt enligt lag) och kontaktade Greatech som försökte komma undan men valde att så fort de insåg att de hade lagen mot sig, böja sig och visa lite påtvingad Goodwill.. Om jag ska vara ärlig så är det spån som du som gör att folk fakiskt väljer att INTE ta reda på sina egna rättigheter och går på försäljarnas skitsnack. Men du kanske tror att företagen står över lagen? Att kalla andra muppar när dina egna kommentarer bevisar att du antagligen är den största muppen av de alla är ju bara patetiskt.
Dessutom så är den lilla texten du så snällt skrev helt orelevant här.. Till att börja med så diskuterar inte Rivendell utan hon vill ha sin beskärda del av sina egna rättigheter medan Greattech försöker komma undan. Får ju en att undra om du verkligen inte är anställd hos Greattch som du beter dig.

Om du läst tråden och samtidigt tagit dig en titt på deras hemsida så hade du snabbt insett att datorn INTE är ihopmonterad efter konsumentens särskilda önskemål utan är en färdig och monterad produkt och därför går under distanslagen.. oberoende vad Greattech försöker få det till. Inte förstå gången som företag försöker få köparen att tro att deras regler är universala och står över lagen.

Kan ju säga att Greattech har bettet sig betydligt bättre än andra företag som försökt samma sak men DOCK borde Greattech ta sig i skjortärmen.. för det är inte bra publicitet att hamna i dessa sorters trådar på Sveriges största datorproduktrelaterade sida.. Sedan så kan jag inte skaka av mig den känslan att hade inte TS skrivit denna tråd så hade inte Greattech tagit sitt strå till stacken. Dock ska de har en eloge att de svarade snabbt och ändrade saker på sin sida efter att fel påpekas.

Tycker fortfarande att de skött sig bra och TS har varit klumpig och inte tänkt till när han/hon skulle köpa en dator. Många unga människor som gör det idag och sen klagar när det är deras egna fel!

Stod det inte infinty serien på deras hemsida? Men datorn hette infinity + något mer. Då borde man fattat själv att de gäller hela dator serien även om den skulle heta infinty zero , infinty awesome etc. Tycker att personer idag är för dumma för sitt bästa.

Gör ett företag fel så ska man självklart inte ta det utan kämpa för rätt men ibland måste man tänka på företagen också att de finns vissa " kunder" som är riktiga skitstövlar och inte förtjänar de garantier och försäkringar som konsumenter har.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara lätt att vara företag och följa alla lagar och regler och ändå sen behöva böja sig för kunden för att inte förlora fler pga. badwill. Informationen som var lite otydlig ångrar de sig säkert bittert och skulle man handlat på komplett eller annat etablerat företag så gäller givetvis samma lagar och regler.

Jag tycker att de skött sig hur bra som helst och givetvis viker de sig för trådskaparen för att inte "bråka" om några futtiga kronor (för företagets räkning) som man förlorar flertalet gånger om man får badwill. Oavsett om Greattech hade rätt eller fel i sak så förlorar de i detta fallet på att "bråka" med kunden. Jag tycker det verkar som att de hade rätt i sak och hade rätt att ta ut en slant för hela processen, men men...det spelar ju ingen roll då "kunden alltid har rätt"...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Greattech
Skrivet av Tumnus:

Suck... På vilket sätt driver han upp priserna? Det är en färdigbyggd dator som tjejen/Kvinnan ångrade att hon beställde (helt enligt lag) och kontaktade Greatech som försökte komma undan men valde att så fort de insåg att de hade lagen mot sig, böja sig och visa lite påtvingad Goodwill.. Om jag ska vara ärlig så är det spån som du som gör att folk fakiskt väljer att INTE ta reda på sina egna rättigheter och går på försäljarnas skitsnack. Men du kanske tror att företagen står över lagen? Att kalla andra muppar när dina egna kommentarer bevisar att du antagligen är den största muppen av de alla är ju bara patetiskt.
Dessutom så är den lilla texten du så snällt skrev helt orelevant här.. Till att börja med så diskuterar inte Rivendell utan hon vill ha sin beskärda del av sina egna rättigheter medan Greattech försöker komma undan. Får ju en att undra om du verkligen inte är anställd hos Greattch som du beter dig.

Om du läst tråden och samtidigt tagit dig en titt på deras hemsida så hade du snabbt insett att datorn INTE är ihopmonterad efter konsumentens särskilda önskemål utan är en färdig och monterad produkt och därför går under distanslagen.. oberoende vad Greattech försöker få det till. Inte förstå gången som företag försöker få köparen att tro att deras regler är universala och står över lagen.

Kan ju säga att Greattech har bettet sig betydligt bättre än andra företag som försökt samma sak men DOCK borde Greattech ta sig i skjortärmen.. för det är inte bra publicitet att hamna i dessa sorters trådar på Sveriges största datorproduktrelaterade sida.. Sedan så kan jag inte skaka av mig den känslan att hade inte TS skrivit denna tråd så hade inte Greattech tagit sitt strå till stacken. Dock ska de har en eloge att de svarade snabbt och ändrade saker på sin sida efter att fel påpekas.

Hej Tumnus.

Jag har för mig att jag nämnde detta tidigare men skadar ju ingen att förklara det igen.

1) Kunden lägger en beställning på hemsidan med delbetalning
2) Efter 1 vecka kontaktar hon supporten och vill """Avbeställa" """ (Ej utnyttja ångerätten eftersom datorn ännu inte är skickad)
3) Personalen hon pratar med kontaktar kollegan som har monterat datorn och får information om att datorn är på test
4) Personalen går in på våra villkor och ser att hon behöver betala för Monteringen eftersom hon vill avbeställa datorn (EJ ångerätt)
5) Kunden frågar och belopp och godkänner sedan summan och vill ha en faktura för att betala avgiften.
6) För att undvika missförstånd så ber han henne även maila till kundtjänsten med hennes önskemål så att vi har det sparat i systemet.
7) Samma dag efter samtalet skapas tråden på Sweclockers med motiveringen om att vi har felaktiga "ångerätt villkor"

Oavsett om det är ett grafikkort, dator (färdig/ej, skärm så kan man inte avbeställa ordern om företaget redan har börjat behandla ordern eller om det är försent att stoppa ordern. I hennes fall var det en dator som var redan då hade monterat åt hanne men det spelar ingen roll eftersom det är inte är samma tjänst hon vill använda sig av enligt lagen. I hennes fall är det avbeställning och inte ångerätten (14dagar). Då har företaget rätt till en avgift. Detta gäller nog hos precis alla bolag i Sverige.

Av någon anledningen skapades tråden om att vi har nekat henne ångerätten men ärendet gäller en avbeställning på en order som inte är skickad.

Om vi har en kund som inte är nöjd med kundtjänstens svar så får kunden alltid en chans att ta detta med en ansvarig som står över köpvillkoren mot kundens fördel. Vi har säkert haft flertal kunder som har varit missnöjda med någon leverans eller garanti ärenden och har man inte kunnat lösa det med kundtjänsten så kan man alltid få prata med en ansvarig.

Om kunden trots efter allt inte är nöjd efter samtal med en ansvarig och kundtjänsten så hjälper jag gärna till och kollar då upp om det är fel hos oss eller kunden som har gjort fel. Då diskuterar jag detta med kunden och förklarar vems FEL det är enligt lag och våra policy och kommer alltid fram till en lösning för kundens fördel. Om man inte förklarar för kunden vems fel det är och istället löser problemet direkt så kommer kunden tro att det är företaget som har gjort fel eftersom en ansvarig löste problemet men så behöver det inte vara. Företaget kan ha rätt men tänker istället på kundvård istället för några kronor.

Nu gick Rivendell inte så långt utan hon nöjde sig med kundtjänstens svar och godkände beloppet för avbeställningen. Jag besöker personligen utanför arbetsför Sweclockers och läser allt möjligt, Nu var det en slump att jag såg tråden efter någon timme. Jag kände alltså inte till något om detta förens tråden skapades.
Rivendell kunde alltså få ärendet löst utan att skapa en tråd som många nämner utan vi är erfarna nog att lösa alla ärenden för att få kunden tillbaka.

När vi egentligen borde diskuterat hur det ligger till med lagar och rätt om avbeställning så diskuterade vi om ångerätten och kom då fram till att vi behöver förtydliga villkor eftersom det står att datorerna finns i lager. Informationen när det gäller avbeställningen som detta handlar om var det inget fel på utan är villkoren för ångerätten vi behöver förtydliga, Vilket är gjort nu och vi godkänner alla returer på datorerna som är standard på hemsidan.

Med vänliga hälsningar // Greattech Stockholm AB

Permalänk
Medlem

Det är bra jobbat GreatTech! Jag har inte handlat av er någon gång. Men jag borde kanske bli kund hos er eftersom ni har så bra kundservice. Ni har hela tiden haft rätten och lagen på eran sida visar denna tråd tydligt. Ändå väljer ni att bemöta kunden på ett mycket schysst sätt. Detta är att investera i kundförtroende. Tråden visar tydligt att en del kunder inte har rent mjöl i påsen och att andra är mycket dåligt pålästa vilket förmodligen kan relateras till en så enkel sak som åldersmognad. Ni har byggt och monterat en dator och lagt ner arbetstid, möda och pengar på detta där kunden sedan är så otacksam. Få företag skulle förmodligen bemöta ärendet på detta sätt. Ser att problemet är löst och det är egentligen inte mycket mer att diskutera i tråden.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med X00L.

Kundservicen är tydlig och väldigt hjälpsam. Att montera en dator med hjälp av personal kostar. Personalen jobbar ju inte för gratis.

Helt rätt att TS borde ha betalat för datorn efter att den hade blivit monterat.

Bra gjort GreatTech!

Permalänk
Medlem

nja det är en sanning med modifikation...

när du avbeställer en produkt så ångrar du ditt köp, oavsett om du har fått varan eller inte.

för att Greattech ska kunna ta ut en avgift för montering så måste monteringen specificieras vid beställning, så enkelt är det, ni kan inte på något sätt förhandla bort distansavtalslagen i era villkor utan det måste framgå vid beställningen.

för att förenkla det hela så att ni förstår bättre... köper en kund en dator utav er och ni måste utföra en tjänst och montera datorn så måste detta uppges när köpet görs dvs. det ska stå specificerat i beställningsunderlaget som kund får, det ska även stå i klartext på er hemsida innan köpet genomförs att ni kommer att utföra en tjänst genom att montera datorn.

utan ovanstående kommer ni aldrig att få rätt om en tvist går till ARN.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

nja det är en sanning med modifikation...

när du avbeställer en produkt så ångrar du ditt köp, oavsett om du har fått varan eller inte.

för att Greattech ska kunna ta ut en avgift för montering så måste monteringen specificieras vid beställning, så enkelt är det, ni kan inte på något sätt förhandla bort distansavtalslagen i era villkor utan det måste framgå vid beställningen.

för att förenkla det hela så att ni förstår bättre... köper en kund en dator utav er och ni måste utföra en tjänst och montera datorn så måste detta uppges när köpet görs dvs. det ska stå specificerat i beställningsunderlaget som kund får, det ska även stå i klartext på er hemsida innan köpet genomförs att ni kommer att utföra en tjänst genom att montera datorn.

utan ovanstående kommer ni aldrig att få rätt om en tvist går till ARN.

Bra formulerat och därmed kan vi konstatera att det är Greattech som faktiskt gjort fel. Gör om. Gör rätt.

/Thread (?)

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Märkligt

Nu har jag inte läst allt ännu men alltså Greattech snälla låt han lämna tillbaka sin produkt. Varför strula o skicka och returnera ? Ja ni kanske har rätt till att få ersättning för arbetet men lägg ner nu är det värt allt detta för 1000kr då kommer ni inte va kvar länge i branschen konkurrensen är för hård just nu för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris64:

Nu har jag inte läst allt ännu men alltså Greattech snälla låt han lämna tillbaka sin produkt. Varför strula o skicka och returnera ? Ja ni kanske har rätt till att få ersättning för arbetet men lägg ner nu är det värt allt detta för 1000kr då kommer ni inte va kvar länge i branschen konkurrensen är för hård just nu för det.

Har du inte läst allt så gör det innan du uttalar dig.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

nja det är en sanning med modifikation...

när du avbeställer en produkt så ångrar du ditt köp, oavsett om du har fått varan eller inte.

för att Greattech ska kunna ta ut en avgift för montering så måste monteringen specificieras vid beställning, så enkelt är det, ni kan inte på något sätt förhandla bort distansavtalslagen i era villkor utan det måste framgå vid beställningen.

för att förenkla det hela så att ni förstår bättre... köper en kund en dator utav er och ni måste utföra en tjänst och montera datorn så måste detta uppges när köpet görs dvs. det ska stå specificerat i beställningsunderlaget som kund får, det ska även stå i klartext på er hemsida innan köpet genomförs att ni kommer att utföra en tjänst genom att montera datorn.

utan ovanstående kommer ni aldrig att få rätt om en tvist går till ARN.

Om du last igenom hela tråden så bör du ha märkt Greattechs respons där de själva medger att informationen som utlämnats på hemsidan inte varit tydlig nog. Greattech har haft lagen på sin sida hela tiden då det står att ångerrätten inte gäller vid köp av infinity-serien (de nämner dock inte varför, vad jag kan se, men det bör ju ändras efter denna tråd), men valde ändå att inte ta ut någon kostnad av kunden (trots att de hade rätt till det). Som sagt så har Greattech redan medgett att deras information varit otydlig och även sagt att de flesta kunderna väljer att modifiera sina beställningar, vilket lett till att problem som dessa inte uppkommit tidigare, de har därpå sagt att deras hemsida ska förtydligas. Jag tycker att Greattech skött sig mycket bra och gjort mer än de flesta företag skulle ha gjort.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Skrivet av Chris64:

Nu har jag inte läst allt ännu men alltså Greattech snälla låt han lämna tillbaka sin produkt. Varför strula o skicka och returnera ? Ja ni kanske har rätt till att få ersättning för arbetet men lägg ner nu är det värt allt detta för 1000kr då kommer ni inte va kvar länge i branschen konkurrensen är för hård just nu för det.

Hade du läst ivf halva tråden så hade du insett att det inlägget var meningslöst

Hur som helst, kul tråd där man börjar läsningen med att dra öronen åt sig från att beställa från Greattech och slutar med att faktiskt överväga dem som ett alternativ om man ska köpa nåt nytt i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

nja det är en sanning med modifikation...

när du avbeställer en produkt så ångrar du ditt köp, oavsett om du har fått varan eller inte.

för att Greattech ska kunna ta ut en avgift för montering så måste monteringen specificieras vid beställning, så enkelt är det, ni kan inte på något sätt förhandla bort distansavtalslagen i era villkor utan det måste framgå vid beställningen.

för att förenkla det hela så att ni förstår bättre... köper en kund en dator utav er och ni måste utföra en tjänst och montera datorn så måste detta uppges när köpet görs dvs. det ska stå specificerat i beställningsunderlaget som kund får, det ska även stå i klartext på er hemsida innan köpet genomförs att ni kommer att utföra en tjänst genom att montera datorn.

utan ovanstående kommer ni aldrig att få rätt om en tvist går till ARN.

Bästa kommentaren i hela tråden.

Greattech går på en punkt som inte finns på sin egna sida utan går på Kompletts punkter.

Gör om gör rätt så ni faktiskt kan få cred på detta forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Bästa kommentaren i hela tråden.

Greattech går på en punkt som inte finns på sin egna sida utan går på Kompletts punkter.

Gör om gör rätt så ni faktiskt kan få cred på detta forumet.

ännu en som antingen inte läst hela tråden eller inte förstått vad som skrivits.

För övrigt borde kanske topic/första posten uppdateras så att inte greattech får mer dålig pr av personer som inte orkar ta sig igenom 5 sidor av replies.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

ännu en som antingen inte läst hela tråden eller inte förstått vad som skrivits.

För övrigt borde kanske topic/första posten uppdateras så att inte greattech får mer dålig pr av personer som inte orkar ta sig igenom 5 sidor av replies.

...Berätta gärna hur Greattech ska kunna gå på en punkt som dom själva citerat från Komplett?

EDIT: Det framkom alltså inte från Greattech's sida att man köpte en tjänst att bygga ihop en dator.

Permalänk
Greattech
Skrivet av jokke:

nja det är en sanning med modifikation...

när du avbeställer en produkt så ångrar du ditt köp, oavsett om du har fått varan eller inte.

för att Greattech ska kunna ta ut en avgift för montering så måste monteringen specificieras vid beställning, så enkelt är det, ni kan inte på något sätt förhandla bort distansavtalslagen i era villkor utan det måste framgå vid beställningen.

för att förenkla det hela så att ni förstår bättre... köper en kund en dator utav er och ni måste utföra en tjänst och montera datorn så måste detta uppges när köpet görs dvs. det ska stå specificerat i beställningsunderlaget som kund får, det ska även stå i klartext på er hemsida innan köpet genomförs att ni kommer att utföra en tjänst genom att montera datorn.

utan ovanstående kommer ni aldrig att få rätt om en tvist går till ARN.

Hej Jokke.

Jag vet inte riktigt om du utgår från dina tidigare köp från andra butiker eller konsumentverkets hemsida.
Detta fick jag fram från konsumentverkets hemsida.

När börjar ångerrätten gälla?
Ångerrätten på 14 dagar gäller från dagen du tar emot varan och återigen får information om din ångerrätt. Om du inte har fått information om ångerrätten före och efter köpet har du i stället ett års ångerrätt. Du kan ångra dig utan att ha hämtat ut varan men du måste alltid meddela säljaren. Även om du inte har hämtat ut varan ska du betala returfrakten.

Källa: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

Som jag nämnt tidigare så är ordern ej skickad. Om jag har förstått konsumentverket rätt så kan man alltså inte använda sig av ångerrätten innan ordern är skickad enligt deras hemsida. Anledning till att man har rätt till 14 dagars ångerrätt är ifall man är missnöjd med produkten man har fått eller vill helt enkelt lämna tillbaka produkten av någon anledningen. 14 dagar börjar från och med datumet man hämtar ut ordern. Eftersom vi fortfarande har produkten kvar hos oss så kan det inte vara rimligt att använda "Ångerätten"?

Under våra köpvillkor står det att man ej kan avbeställa en order om vi redan har börjat behandla ordern men kundtjänsten gjorde ett undantag och gick med på att stoppa ordern ifall kunden betalade för arbetet (Good will från vår sida). Kunden kunde alltså inte avbeställa ordern (Lagen säger ingenting om detta och har inga särskilda villkor när det gäller avbeställning) Det som är 100% är att man får betala för företagets utgifter om man väljer att stoppa en order när det är försent oavsett om det är en skärm eller dator, Nu handlar det inte om monteringen.

Skulle vi haft en kund där han/hon beställer 4-5 st komponenter med allt från fläktar - skärm som vi har packat och skall lämna över till lastbilen så skulle vi även där nekat avbeställning eftersom vi har lagt ner arbete och tid på ordern. (Vi har säkert haft tiotals ärenden där vi har makulerat orders som precis skall skickas utan att betalt för det och få kunden nöjd men ni kan själva läsa på första sidan anledningen till varför " Rivendell " velat avbeställa ordern. Sen kan kunden om han/hon vill utnyttja ångerrätten när ordern är skickad. Det är självklart inget vi skulle neka.

Skulle vi skickat datorn och nekat kunden ångerrätten på grund av våra villkor så skulle vi kunna diskutera detta. Det vi har missat är att förtydliga informationen om ångerrätten när det gäller våra speldatorer. Vi hade både skrivit " Ångerrätten gäller inte Infinity-PC datorer " men även markerat alla datorer som " i lager ". Det är fel och det är åtgärdad hos oss. Istället för att ändra lagerstatusen så har vi valt att godkänna returer på datorerna mot kundens fördel och bättre än vad lager tvingar företaget.

Om du kommer med en pålitligt källa där det framgår att kunden kan ångra sig innan ordern är skickad så kommer vi självklart följa kravet fast med bättre villkor än det man behöver.

// Greattech Stockholm AB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

...Berätta gärna hur Greattech ska kunna gå på en punkt som dom själva citerat från Komplett?

EDIT: Det framkom alltså inte från Greattech's sida att man köpte en tjänst att bygga ihop en dator.

För det första, som man förstår om man läst tråden, är det inte ångerrätt det handlar om.

hursomhelst,

Det har aldrig varit tal om att de har använd kompletts villkor utan de drog upp dessa för att visa att det är samma sak som hade gällt även om man handlat från komplett/inet eller vilket annat företag som helst.

Vad som var dåligt och som även är medgett och åtgärdat från greattech's sida är att det inte framgick tillräckligt tydligt att det ingick montering i beställningen. Detta är dock irrelevant då det var en avbeställning och inte ångerrätt som det handlade om (vilket lagen gör skillnad på, varför vet jag inte).

Dessutom har det faktiskt stått i villkoren från början att ångerrätten inte gäller deras infinity serie, dock stod det inte varför, vilket man kan tycka är dåligt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Mardröms kund skulle jag säga.Ångra sig efter 1 vecka låter ju lite för lång tid då hon inte ens kunde testa grejerna utan ångrade sig innan datorn ens levererats..

Näst gång tänk efter lite mer innan du genomför ett köp..

Bygger själv datorer på beställning som kostar både tid och pengar.Skulle inte överleva om alla gjorde som du och skulle vara tvungen att ta ut en avgift ifall kunden skulle ångra sig efter en hel vecka :S..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Sen kan jag faktiskt inte hitta eller förstå varför denna kund har avbeställt sin dator för? Som det verkar så är det bara utifrån var människor har skrivit om just detta företag? Dvs utgått ifrån vad andra har skrivit och inte tagit reda på själv hur dom är att ha att göra med. Tycker detta verkar vara väldigt märkligt. Och med tanke på deras respons så verkar dom riktigt vettiga att ha att göra med i mina ögon.. 7 av 10 i betyg får man väl anse att det är ganska så bra.. finns alltid kunder som inte är nöjd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Hej Jokke.

Jag vet inte riktigt om du utgår från dina tidigare köp från andra butiker eller konsumentverkets hemsida.
Detta fick jag fram från konsumentverkets hemsida.

När börjar ångerrätten gälla?
Ångerrätten på 14 dagar gäller från dagen du tar emot varan och återigen får information om din ångerrätt. Om du inte har fått information om ångerrätten före och efter köpet har du i stället ett års ångerrätt. Du kan ångra dig utan att ha hämtat ut varan men du måste alltid meddela säljaren. Även om du inte har hämtat ut varan ska du betala returfrakten.

Källa: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

Som jag nämnt tidigare så är ordern ej skickad. Om jag har förstått konsumentverket rätt så kan man alltså inte använda sig av ångerrätten innan ordern är skickad enligt deras hemsida. Anledning till att man har rätt till 14 dagars ångerrätt är ifall man är missnöjd med produkten man har fått eller vill helt enkelt lämna tillbaka produkten av någon anledningen. 14 dagar börjar från och med datumet man hämtar ut ordern. Eftersom vi fortfarande har produkten kvar hos oss så kan det inte vara rimligt att använda "Ångerätten"?

Under våra köpvillkor står det att man ej kan avbeställa en order om vi redan har börjat behandla ordern men kundtjänsten gjorde ett undantag och gick med på att stoppa ordern ifall kunden betalade för arbetet (Good will från vår sida). Kunden kunde alltså inte avbeställa ordern (Lagen säger ingenting om detta och har inga särskilda villkor när det gäller avbeställning) Det som är 100% är att man får betala för företagets utgifter om man väljer att stoppa en order när det är försent oavsett om det är en skärm eller dator, Nu handlar det inte om monteringen.

Skulle vi haft en kund där han/hon beställer 4-5 st komponenter med allt från fläktar - skärm som vi har packat och skall lämna över till lastbilen så skulle vi även där nekat avbeställning eftersom vi har lagt ner arbete och tid på ordern. (Vi har säkert haft tiotals ärenden där vi har makulerat orders som precis skall skickas utan att betalt för det och få kunden nöjd men ni kan själva läsa på första sidan anledningen till varför " Rivendell " velat avbeställa ordern. Sen kan kunden om han/hon vill utnyttja ångerrätten när ordern är skickad. Det är självklart inget vi skulle neka.

Skulle vi skickat datorn och nekat kunden ångerrätten på grund av våra villkor så skulle vi kunna diskutera detta. Det vi har missat är att förtydliga informationen om ångerrätten när det gäller våra speldatorer. Vi hade både skrivit " Ångerrätten gäller inte Infinity-PC datorer " men även markerat alla datorer som " i lager ". Det är fel och det är åtgärdad hos oss. Istället för att ändra lagerstatusen så har vi valt att godkänna returer på datorerna mot kundens fördel och bättre än vad lager tvingar företaget.

Om du kommer med en pålitligt källa där det framgår att kunden kan ångra sig innan ordern är skickad så kommer vi självklart följa kravet fast med bättre villkor än det man behöver.

// Greattech Stockholm AB

avbeställning eller ångerrätt.

visst har du rätt i om att lagen inte säger någotting om avbeställning av en vara utan det ska vara till ett skydd åt konsumenten som handlar på distans på grund av att man inte har samma möjligheter att undersöka varan som i butik.

dock i praktiken ser det annorlunda ut, vilket företag tjänar på att packa och skicka en vara för att senare ta emot den igen. kunden får betala frakten och försäljaren får en missnöjd kund, så visst kan man hävda att avbeställning och ångerrätten går hand i hand.

angående era villkor så är det ni Greattech som lite målat in er i ett hörn. ni skriver i era köpvillkor att ångerräten inte gäller för en viss datorserie som själva bygger ihop, jag har full förståelse för att ni inte vill sitta och bygga ihopa en massa datorer som sedan kunderna avbeställer.

här är då problemet som jag försökte förklara, för att ni ska kunna avtala bort ångerrätten räcker det inte med att ni skriver in det i köpvillkoren, det ska framgå klart och tydligt vid innan och vid köpet.

beställer jag en dator vare sig jag konfiguerar den själv eller köper en konfiguaration ni rekomderar så ska det tydligt framgå i beställningen att det är lösa delar jag köper monterade av er och att där finns en monteringskostnad. detta ska vara specificerat innan köp, på bekräftelsen och på eventuell faktura.

när man går in på er länk
https://www.greattech.se/product.html/Gamer-Radeon-HD5450
så ser man ingetting om detta, inte heller när man trycker på "köp-knappen", då specificerar ni endast specifikationerna om datorn, det framgår inte att det är lösa delar ni ska bygga ihop.

det är bra att ni löst det med TS så att hon slapp betala, men då får ni ju lära er av det och ändra er hemsida, för det jag menar är att ni får aldrig rätt i ARN om ett sådant här fall skulle komma dit.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Att det tar 15 dagar att få in en dator i lager verkar nästan orimligt. hmm försöker dom komma undan ångerrätten?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Greattech
Skrivet av jokke:

avbeställning eller ångerrätt.

visst har du rätt i om att lagen inte säger någotting om avbeställning av en vara utan det ska vara till ett skydd åt konsumenten som handlar på distans på grund av att man inte har samma möjligheter att undersöka varan som i butik.

dock i praktiken ser det annorlunda ut, vilket företag tjänar på att packa och skicka en vara för att senare ta emot den igen. kunden får betala frakten och försäljaren får en missnöjd kund, så visst kan man hävda att avbeställning och ångerrätten går hand i hand.

angående era villkor så är det ni Greattech som lite målat in er i ett hörn. ni skriver i era köpvillkor att ångerräten inte gäller för en viss datorserie som själva bygger ihop, jag har full förståelse för att ni inte vill sitta och bygga ihopa en massa datorer som sedan kunderna avbeställer.

här är då problemet som jag försökte förklara, för att ni ska kunna avtala bort ångerrätten räcker det inte med att ni skriver in det i köpvillkoren, det ska framgå klart och tydligt vid innan och vid köpet.

beställer jag en dator vare sig jag konfiguerar den själv eller köper en konfiguaration ni rekomderar så ska det tydligt framgå i beställningen att det är lösa delar jag köper monterade av er och att där finns en monteringskostnad. detta ska vara specificerat innan köp, på bekräftelsen och på eventuell faktura.

när man går in på er länk
https://www.greattech.se/product.html/Gamer-Radeon-HD5450
så ser man ingetting om detta, inte heller när man trycker på "köp-knappen", då specificerar ni endast specifikationerna om datorn, det framgår inte att det är lösa delar ni ska bygga ihop.

det är bra att ni löst det med TS så att hon slapp betala, men då får ni ju lära er av det och ändra er hemsida, för det jag menar är att ni får aldrig rätt i ARN om ett sådant här fall skulle komma dit.

Hej,

Precis som du säger så var det svårt att avgöra hur det låg till med villkoren och om det påverkade alla våra datorer.
Men det löst vi genom att ändra på villkoren på ångerätten.

Skulle kunden gått vidare till ARN så skulle vi vinna i fallet eftersom kunden inte kan blanda in " ångerrätten" som inte berör hennes order eftersom datorn inte är skickad. Skulle datorn vara skickad och vi skulle neka henne ångerrätten så skulle hon förmodligen få rätt hos ARN, Men nu gäller det inte ångerrätten.

Vi har tidigare inte försökt dölja villkoren på något sätt, Vi trodde att informationen på hemsidan var tydligt nog att förstå att vi inte godkänner några returer på datorer, Vi har tidigare inte fått några klagomål på detta. Men först för ett par dagar sedan, Tack vare era synpunkter gick vi igenom våra köpvillkor när det gäller ångerrätten och då märke jag att informationen inte var tillräcklig utan bör förtydligas. Detta skulle omöjligt kunna gå vidare till ARN om kunden klagade på våra köpvillkor till kundtjänsten eftersom vi då skulle gå igenom det hon tyckte var fel och åtgärda det. Ett företag kan inte förbättras till 100% utan synpunkter och önskemål från kunderna. Vi tog åt oss kritiken och ändrade villkoren.

Visst förlorar man kunder när en kund ringer in och vill avbeställa sitt köp men som jag sa tidigare så tar vi normalt inte ut någon avgift om man kommer med en bra ursäkt eller förklaring. Oavsett om vi förlorar pengar på det eller ej. Men informationen jag fick utav kollegan som pratade med Rivendell så var hennes förklaring samma som hon har skrivit på sweclockers " Jag var dum nog som inte kollade på Flashback eller Sweclockers om vad folk tyckte om det företaget och det har sju av tio stjärnor på prisjakt så jag trodde att det var ett pålitligt företag men de omdömen kunde de lika gärna ha skrivit själva. " (Citat från hennes inlägg första sidan).

Ringer man in till ett företag för att makulera ordern eller ändra ordern så kan man sedan inte gå in på nätet och hävda något annat som man inte diskuterat om med kundtjänsten, Hon har velat avbeställa ordern med kundtjänsten, Inte använda ångerrätten som hon har nämnt i tråden.

Personalen förklare för henne att hon inte behöver oroa sig över varken datorn eller leveransen men det gick inte så bra och hon valde istället att betala monteringsavgiften. Det finns en hel del trådar på nätet där många klagar på leveranstiden på datorerna som är upp till 15 arbetsdagar innan många ens har beställt. Men så är det inte, Normalt tar det 5-7 arbetsdagar men skulle något ta slut så är det max 15 arbetsdagar som gäller.

// Greattech Stockholm AB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Hej,

Precis som du säger så var det svårt att avgöra hur det låg till med villkoren och om det påverkade alla våra datorer.
Men det löst vi genom att ändra på villkoren på ångerätten.

Skulle kunden gått vidare till ARN så skulle vi vinna i fallet eftersom kunden inte kan blanda in " ångerrätten" som inte berör hennes order eftersom datorn inte är skickad. Skulle datorn vara skickad och vi skulle neka henne ångerrätten så skulle hon förmodligen få rätt hos ARN, Men nu gäller det inte ångerrätten.

Vi har tidigare inte försökt dölja villkoren på något sätt, Vi trodde att informationen på hemsidan var tydligt nog att förstå att vi inte godkänner några returer på datorer, Vi har tidigare inte fått några klagomål på detta. Men först för ett par dagar sedan, Tack vare era synpunkter gick vi igenom våra köpvillkor när det gäller ångerrätten och då märke jag att informationen inte var tillräcklig utan bör förtydligas. Detta skulle omöjligt kunna gå vidare till ARN om kunden klagade på våra köpvillkor till kundtjänsten eftersom vi då skulle gå igenom det hon tyckte var fel och åtgärda det. Ett företag kan inte förbättras till 100% utan synpunkter och önskemål från kunderna. Vi tog åt oss kritiken och ändrade villkoren.

Visst förlorar man kunder när en kund ringer in och vill avbeställa sitt köp men som jag sa tidigare så tar vi normalt inte ut någon avgift om man kommer med en bra ursäkt eller förklaring. Oavsett om vi förlorar pengar på det eller ej. Men informationen jag fick utav kollegan som pratade med Rivendell så var hennes förklaring samma som hon har skrivit på sweclockers " Jag var dum nog som inte kollade på Flashback eller Sweclockers om vad folk tyckte om det företaget och det har sju av tio stjärnor på prisjakt så jag trodde att det var ett pålitligt företag men de omdömen kunde de lika gärna ha skrivit själva. " (Citat från hennes inlägg första sidan).

Ringer man in till ett företag för att makulera ordern eller ändra ordern så kan man sedan inte gå in på nätet och hävda något annat som man inte diskuterat om med kundtjänsten, Hon har velat avbeställa ordern med kundtjänsten, Inte använda ångerrätten som hon har nämnt i tråden.

Personalen förklare för henne att hon inte behöver oroa sig över varken datorn eller leveransen men det gick inte så bra och hon valde istället att betala monteringsavgiften. Det finns en hel del trådar på nätet där många klagar på leveranstiden på datorerna som är upp till 15 arbetsdagar innan många ens har beställt. Men så är det inte, Normalt tar det 5-7 arbetsdagar men skulle något ta slut så är det max 15 arbetsdagar som gäller.

// Greattech Stockholm AB

låter bra, alltid kul med företag som tar sin verksamhet seriöst och brinner för kundvård.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skittrisst att sånna här trådar dyker upp och nån försöker smutskasta ett företag på detta viset.

Det är uppenbart att det finns INGEN anledning till att ångra köpet från början.
Hon valde att avbryta köpet för att hon läst dåliga recensioner sen tidigare, förmodligen från liksinnade människor som hon själv som bara varit ute efter att smutskasta och inte lösa problemet.
Riktigt dåligt av henne!

Vad gäller att avbeställa håller jag helt och hållet med Greattech, det är en specialbeställd vara.
Vill man köpa en färdig dator kan man gå till diverse stora "stormarknads elektronikföretag" som brukar finnas i närheten av köpcentrum och har reklam på TV jämt.
Det går inte heller "avbeställa" ett kök när byggarna har kommit halvvägs och tro att man ska komma undan att betala.
Beställer du en ny bil så får du räkna med att betala om du avbeställer, vill minnas att en arbetskollega fick betala 25000 för att avbeställa en bil.

Sen måste jag ge en stor eloge till Greattech att ni valde att ta kostnaden själv. Tycker det är schysst, men verkligen inget jag tycker är nödvändigt i detta fallet.
Jag önskar er all lycka i framtiden och hoppas ni slipper sånna här kunder igen.

Permalänk
Greattech

Trevlig kväll

Skrivet av jokke:

låter bra, alltid kul med företag som tar sin verksamhet seriöst och brinner för kundvård.

Kul att vi förstår varandra nu Jag önskar alla en trevlig kväll. Tillbaka imorgon om ni har några frågor / synpunkter

// Greattech Stockholm AB

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Att det tar 15 dagar att få in en dator i lager verkar nästan orimligt. hmm försöker dom komma undan ångerrätten?

Nu förstår du inte riktigt. Det som menas med 15 dagar är väl om fruktansvärt många beställer. Så alla får sin dator SENAST inom 15 dagar. Men det betyder inte att det tar så länge. Förstår du?

Och sen gäller ångerätten från att du får sakerna.. Fattar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Nu förstår du inte riktigt. Det som menas med 15 dagar är väl om fruktansvärt många beställer. Så alla får sin dator SENAST inom 15 dagar. Men det betyder inte att det tar så länge. Förstår du?

Och sen gäller ångerätten från att du får sakerna.. Fattar du?

JAAAAAAAA JAG E INTE DRYG!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Hej, Det kommer du inte behöva göra, Jag gick igenom villkoren lite snabbt och ur kundperspektiv så är det som du säger inte lätt att koppla ihop villkoren med datorn du har beställt eftersom vi har nämt att datorn finns i lager och är redo för leverans. Vi kommer se över information snarast och förtydliga det.

Maila till kundtjänsten imorgon med en kopia på länken så hjälper dom dig med ordern och makulerar köpet utan några avgifter.
Nu säger jag inte att företaget inte har rätt att ta ut en avgift vid avbeställning men vi kunde vara lite tydligare med information på hemsidan och köpvillkoren. Man kan ej utnyttja ångerätten förens ordern är skickad.

Lycka till....

Med vänliga hälsningar / Greattech Stockholm AB

Hahah, bara jag som tycker att punkterna efter frasen, lycka till var extremt kul?

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk

Jag läste igenom hela tråden och som många andra ändrade jag uppfattning om företaget ganska snabbt. Mycket bra skött! Nu har jag precis köpt en dator och kommer inte handla något alls på förmodligen 2 år, men hade jag hört talas om er hade jag givetvis spanat in era priser då jag beställde från 3 olika hemsidor