Slarv gällande emballage i Sverige

Permalänk
Medlem

Slarv gällande emballage i Sverige

Råkade ut för en fraktskada förra veckan.
Posten ville ha in paketet för besiktning för att avgöra om dom gjort fel eller om det var dåligt packat etc.
Fick resultatet idag och det var lite överraskade för mig.
Jag var nästa säker på att posten hade gjort fel tanke på skada på paketet men nej.

Fick en jätte utläggning gällande emballage.
Majoriteten av alla företag enligt damen på posten som jag pratade med skickar sina varor direkt i standardförpackningen som varan packas med när den kommer på en pall.
I mitt fall var det ett par högtalare som kom enbart i sin egen förpackning.

Mycket vanligt när det gäller IT-varor är att chassin samt monitorer skickas enbart i sina originalförpackningar.
Detta är inte okej enligt posten då det mer eller mindre är slumpen som avgör hur pass bra skick varan är i när den når slutkunden.
Varor som enbart är packade på detta vis tar inte posten ansvar för och deras försäkring gäller ej.
(kan ju finnas enskilda varor som faktiskt klarar postens krav iaf)
Fick även veta att märkning så som "aktas" "glas" "fragile" inte längre blir särbehandlade utan alla paket åker ändå tillsammans.

Vill uppmärksamma detta då det är vi som slutkunder som kan bli drabbade.
Inte kul att få saker som går sönder i förtid pga att dom varit dåligt emballerade när dom skickades.

Visa signatur
Permalänk

Japp, så är det.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Det är svenska posten vi snackar om här, även väl paketerade saker måste kunna ta ordentligt med stryk om det skall överleva. Jag har inte haft alls bra erfarenheter av svenska posten och dess bemötande. Iaf jämfört med de utländska postverken jag varit i kontakt med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför posten ska ta ansvar för att företagen inte har packat ordentligt. Det är ju självklart om det ska komma fram i en ordentlig tid att man får behandla paket lite oförsiktigt vid av- och pålastning samt sortering.

1+ på posten.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Så är det, bara packa bättre eller låt sakerna gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem

1m fall ner i betong

..ska alla lösa paket som skickas med Posten tåla, och mig veterligen tänker övriga fraktbolag likadant. Allt som inte klarar detta är felpackat eller borde stått på pall.

Skrivet av Reap:

mer eller mindre är slumpen som avgör hur pass bra skick varan är i när den når slutkunden.

Japp det är en chansning för att komma undan med billigare frakt, och så länge kunden alltid väljer butik efter billigast totalkostnad och inget annat så är det nåt vi får leva med.

Jag har jobbat i närheten av packarna på arlanda och jag skulle säga att den där snubben tar det lugnt och fint inför kameran...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Japp det är en chansning för att komma undan med billigare frakt, och så länge kunden alltid väljer butik efter billigast totalkostnad och inget annat så är det nåt vi får leva med..

Jag är inte ute efter att peka ut posten för dålig service.
Vi som handlar över nätet har ofta inget val när det kommer till hur ett paket ska skickas.
Vill jag kunna betala för bättre emballage borde det ju finnas som alternativ om det nu inte gäller alla paket som det borde.
Just monitorer är ju ren katastrof att dom skickas enbart i sina originalförpackningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Reap:

Jag är inte ute efter att peka ut posten för dålig service.
Vi som handlar över nätet har ofta inget val när det kommer till hur ett paket ska skickas.
Vill jag kunna betala för bättre emballage borde det ju finnas som alternativ om det nu inte gäller alla paket som det borde.
Just monitorer är ju ren katastrof att dom skickas enbart i sina originalförpackningar.

Då är det ett leverantörsproblem. Inte postens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Då är det ett leverantörsproblem. Inte postens.

Precis. Inte konstigare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Precis. Inte konstigare än så.

Skrivet av jycken:

Då är det ett leverantörsproblem. Inte postens.

Vet inte om ni missat poängen med tråden helt...
Det handlar om hur leverantörer emballerar sina paket.
Det är dom som ska anpassa sig efter posten och inte tvärtom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Reap:

Vet inte om ni missat poängen med tråden helt...
Det handlar om hur leverantörer emballerar sina paket.
Det är dom som ska anpassa sig efter posten och inte tvärtom.

Det är ju det jag skriver.

Vi måste såklart kräva att den som säljer en vara emballerar den ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är ju det jag skriver.

Vi måste såklart kräva att den som säljer en vara emballerar den ordentligt.

Men en vara i originalförpackningen brukar ju vara rätt okej förpackad. Nog för att även varor som fraktas på pall i originalemballage kan levereras trasiga.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF