Permalänk
Medlem

Hur kraftfulla är Fusion?

Har funderat länge om man skulel göra en HTPC eller nån form av server med Fusion moderkort,
det som jag har hakat upp mig på är hur kraftfulla dom är och vad klarar av att köra.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Dom klarar att bitstreama ljud, och spela upp 1080p, det som krävs av en HTPC för gemene man. Serverkapaciteten beror ju på vad du ska ha för server.. ska du host'a 1000 minecraftspelare så lär den inte räcka. Ska du dela lite filer över nätverket så klarar den det galant..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Hur är det om man t.ex om lägger upp en privat minecraft server för mellan 2 till 15 spelare?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Hur är det om man t.ex om lägger upp en privat minecraft server för mellan 2 till 15 spelare?

Funkar kanske, men om det nu är en server du ska göra, som tex ska hosta säg minecraft server samt säker kanske massa andra saker och uppgifter, så finns det ju lika billigare men betydligt bättre alternativ än fusion, fusion är bra och populär för dess förhållandevis bra GPU del, tex jämfört med ATOM
CPU delen är marginellt bättre och är ju den som är intressant här.

Vill du göra en HTPC ja välj fusion
Vill du göra en server som ska kunna användas till lite allt möjligt, nej välj nåt annat

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om jag skulle ta o ersätta min gamla spela dator (se spartanen) som jag använder som NAS/Ps3 Media server och µTorrent
skulle en fusion klara av den uppgiften?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Om jag skulle ta o ersätta min gamla spela dator (se spartanen) som jag använder som NAS/Ps3 Media server och µTorrent
skulle en fusion klara av den uppgiften?

Kort och gott, ja. "Spartanen" är lite overkill som den är till de uppgifterna.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Funkar kanske, men om det nu är en server du ska göra, som tex ska hosta säg minecraft server samt säker kanske massa andra saker och uppgifter, så finns det ju lika billigare men betydligt bättre alternativ än fusion, fusion är bra och populär för dess förhållandevis bra GPU del, tex jämfört med ATOM
CPU delen är marginellt bättre och är ju den som är intressant här.

Vill du göra en HTPC ja välj fusion
Vill du göra en server som ska kunna användas till lite allt möjligt, nej välj nåt annat

Ja ett bra val är ett enklare 1155 kort och en Pentium G630T (eller G620T) - billig och mycket snabbre (typ 200% snabbare...) än en fusion och dessutom strömsnål.