Skapa hemside server och filserver. helt ny på server

Permalänk
Medlem

Skapa hemside server och filserver. helt ny på server

Hej. jag har råkat ta på mig lite mycke i föreningen MDRF.

Eftersom jag har stort intresse och försökt att få till en sever innan, så råkade jag säga att jag kan en del av datorer (bygga)

Så fick jag frågan om att ta hand om hemsidan. för nuvarande person har den hemma på sin server och ska avveckla den.

Jag har lite hårdvara liggandes som ett moderkort E8400 med 2 gb ram och 1tb hårddisk och ett stort chassi.

Är det något som kan hjälpa mig att förklara lite vad som behövs göras för att dra i gång en hemside server?

Har testet ubuntu lite men föredrar windos.
PfSense har jag försökt med men kommer ingenstans med det.

Vad sidan är kodad i vet jag inte men förmodligen den enklaste och vanligaste kanske?

Visa signatur

i5 2500 4,2GHz Grafikkort: XFX GTX260 Nätagg: Corsair 650watt DDR3 16GB
Gör som jag, FOLDA.
Ligger på ca 8,000PPD =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av connsann:

Så fick jag frågan om att ta hand om hemsidan. för nuvarande person har den hemma på sin server och ska avveckla den.
Jag har lite hårdvara liggandes som ett moderkort E8400 med 2 gb ram och 1tb hårddisk och ett stort chassi.
Är det något som kan hjälpa mig att förklara lite vad som behövs göras för att dra i gång en hemside server?

Annars säljer tex one.com plats på sina webbservrar för typ inga pengar alls. Jag skulle säga att det är en bättre lösning för din webbsida än att bygga en egen server. Men kanske en tråkigare lösning.

Permalänk
Medlem

något tråkig men enkel lösning. dock så vill jag ändå lära mig att sätta upp en webbserver för framtiden

Visa signatur

i5 2500 4,2GHz Grafikkort: XFX GTX260 Nätagg: Corsair 650watt DDR3 16GB
Gör som jag, FOLDA.
Ligger på ca 8,000PPD =)

Permalänk
Medlem

Du skall enbart köra webbserver som servar HTML? Att sätta upp Apache under Linux med FTP-stöd skall inte vara några större problem. Pröva dig fram i VirtualBox (gratis) om du inte vill/orkar experimentera på burken du tänkt använda.

Googla på hur du installerar Apache och konfigurerar detta, eller välj LAMP under Ubuntu-installationen. Konfiguration för FTP hittar du här - https://help.ubuntu.com/10.10/serverguide/C/ftp-server.html

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt programmet LAMP till Linux och till en Windows maskin WAMP (http://www.wampserver.com/en/)

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Hedersmedlem

Windows Server 2008 och Apache fungerar fint. Gillar tanken bakom WAMP/LAMP och så vidare men gillar inte riktigt att inte ha kontroll över vad som installeras. Tittar man exempelvis i access-loggen för Apache ser man bottar som försöker komma åt Phpmyadmin och liknande tjänster dagligen. Jag installerade PHP manuellt på Apache en gång och det var lite knåp, men skönt när man väl fick igång det. Vill du lära dig webservrar tycker jag Apache är vettigt att börja med, oavsett plattform.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

WAMP/LAMP-paket är dock ruskigt onödigt om han inte behöver PHP/MySQL. En enkel installation av Apache på valfritt OS är allt som behövs. Finns säkert ännu enklare servermjukvaror om man enbart skall serva HTML.