Permalänk

Vad är Internets kanaler 2?

BÄSTA DEBATTÖRER i förra tråden: Vad är Internets kanaler?
–Tack, för några stycken enskilda meddelanden från Er, vari Ni bjuder mig att ha kontakt med Er, för att fortsätta tråden. Meddelanden som glädjer mig mycket; till ..faktisk djup bedrövan över att tråden låstes. -Alltså meddelandet från SweClokers att, man är inte intresserad av att vi svenska folk skall utveckla oss med datortekniken.

-Men grejen var ju också! Att det var inte mycket till debatt i tråden.
Det mesta handlade ju om att ni mästrade mig. ..å så påståenden om att jag är ett troll.
..i förhållandet att ni, visst inte vet och fattar, …mycket om Internet???
Ni vet Internet, som Wikipedia skriver, är världens största datorNÄTVERK.
Ni vet nätverk som Svensk ordbok skriver: system av inbördes förbundna enheter vilket liknar ett nät. –Å så kanske det viktigaste: Att alla dessa signalkanaler som finns, handlar INTE om Internet. Ni vet kanal som Svensk Ordbok skriver: 2) förbindelseled, för till exempel överföring av information. Ni vet förbindelseled i till exempel en tråd med elektriska eller ljussignaler i olika frekvenser eller tidsenheter i tråden.
Alltså EN STYCK tråd, elektrisk och fiber, kan förmedla många olika signaler SAMTIDIGT.

Till exempel vårt energiverk i Västerås, Mälarenergi, har lagt ut en massa datasignalkablar –sannolikt som allra mest ljusfibrer- runt i staden och sammankopplade ..på ett sätt som jag inte vet. –Men alltså mängder av kanalerna har INTE ett dugg med Internet att göra. Det kan i stället vara olika verksamheter som har en särskild egen kanal för kontakt med någon kompis.
Och min dator är alltså ansluten till ett nätverk -men detta är INGET Internet. Anslutningen går ut på Mälarenergis Stadsnät ..som INTE är nått Internet. Och går vidare å vidare, för att tillsist ÄÄÄR Internet. –Och trådfrågan är alltså vad är Internet kanalerna?

Och på samma sätt Jorden runt, att det finns verksamheter som har egna särskilda kanaler Jorden runt. …och en fantastisk grej för mig som teletekniker: Att det fanns –kanske också finns?- en särskild egen tråd, hela vägen mellan Vita Huset och Kreml. Jag har ju träffat en telegrafare som själv har sett tråden i nått hus i Stockholm.

Trådfrågan var alltså: Vad (vilka) är Internets kanaler; av alla dessa kanaler som finns Jorden runt?

=========
Jag har nu fått en redogörelse från en bekant datortekniker, som tyvärr är lite rörig och ogreppbar. Där han skriver om att det finns centrala routrar för varje land, att det finns en topprouter för hela världen. ..nej, detta kan inte rimligen stämma? För då skulle det ju gå att stoppa internettrafiken.

PS. ..kan det verkligen ha varit 3746 stycken visningar med den förra tråden???!!!

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk

Byt ut ordet kanaler mot länk(ar) istället.

Återkommer ev. senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-O Gavne:

Jag har nu fått en redogörelse från en bekant datortekniker, som tyvärr är lite rörig och ogreppbar. Där han skriver om att det finns centrala routrar för varje land, att det finns en topprouter för hela världen. ..nej, detta kan inte rimligen stämma? För då skulle det ju gå att stoppa internettrafiken.

Det finns "centrala routrar", dock inte en för varje land, och verkligen inte en topprouter för hela världen.
Vill du se mer info om dessa kan du kolla här:
http://www.internettrafficreport.com/

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en mycket bra bok för den som vill lära sig hur det fungerar, man kan läsa den rakt av eller ha den som referensverk om man vill veta nån detalj ibland, den innehåller det mesta i teknikväg som rör nätverk och hur man kopplar ihop dem.
http://www.bokus.com/bok/9780132553179/computer-networks-pear... Den går säkert att låna på högskolebilbliotek och liknande också, men är man intresserad av mekanismerna bakom nätet så är det bra att ha en sån bok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av B-O Gavne:

Till exempel vårt energiverk i Västerås, Mälarenergi, har lagt ut en massa datasignalkablar –sannolikt som allra mest ljusfibrer- runt i staden och sammankopplade ..på ett sätt som jag inte vet. –Men alltså mängder av kanalerna har INTE ett dugg med Internet att göra. Det kan i stället vara olika verksamheter som har en särskild egen kanal för kontakt med någon kompis.
Och min dator är alltså ansluten till ett nätverk -men detta är INGET Internet. Anslutningen går ut på Mälarenergis Stadsnät ..som INTE är nått Internet. Och går vidare å vidare, för att tillsist ÄÄÄR Internet. –Och trådfrågan är alltså vad är Internet kanalerna?

Och på samma sätt Jorden runt, att det finns verksamheter som har egna särskilda kanaler Jorden runt. …och en fantastisk grej för mig som teletekniker: Att det fanns –kanske också finns?- en särskild egen tråd, hela vägen mellan Vita Huset och Kreml. Jag har ju träffat en telegrafare som själv har sett tråden i nått hus i Stockholm.

Trådfrågan var alltså: Vad (vilka) är Internets kanaler; av alla dessa kanaler som finns Jorden runt?

Du måste nog berätta vad för slags svar du egentligen är ute efter.

Internet är främst ett logiskt nät, och det närmsta svaret på din fråga om vilka av 'kanalerna' som är internet är allt som har (eller fungerar som medium för) publika IP-adresser är Internet.
Visserligen finns det fysiskt åtskilda 'kanaler' som inte har någon kontakt alls med internet, men en hel del är fråga om hur routrar och annan utrustning programmeras (eller 'konfigureras' brukar man säga eftersom det inte handlar om att ändra programkod utan att ställa in parametrar som tex IP-adresser och routingtabeller). Om det programmeras på ett visst sätt är det Internet -om det programmeras på ett annat sätt är det det inte.

Du kan inte säga att Mälareenergis stadsnät är eller inte är Internet. De delar av stadsnätet som har publika IP-adresser som är nåbara från andra delar av Internet är Internet. Det kan verka som ett cirkelresonemang men är faktiskt sant -Internet är allt som har (ömsesidig, logisk) kontakt med Internet'

De delar av Mälarenergis stadsnät som du kan ansluta till ÄÄR internet lika mycket som något annat Internet som finns.

Permalänk
Medlem

Here we go again....tror nog att du fick alla svar du ville i förra tråden. Annars så borde du läsa på reglerna för forumet lite.

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

t.ex

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Troll?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

ja tycker de är lite intressant hur internet funkar men på de sättet du skriver blir de svårt att fatta
"Och min dator är alltså ansluten till ett nätverk -men detta är INGET Internet. Anslutningen går ut på Mälarenergis Stadsnät ..som INTE är nått Internet. Och går vidare å vidare, för att tillsist ÄÄÄR Internet. –Och trådfrågan är alltså vad är Internet kanalerna?"
vilka "kanaler" är de du vill ha reda på? är det stadsnätverkets eller infrastrukturen om hur signalerna skickas mellan länder eller va är de frågan om? som andra skriver tror ja ordet kanaler är fel ord att använda.

du vill veta internets kanaler men påstår att vi inte kan nått om internet ? varför fråga igen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-O Gavne:

en särskild egen tråd, hela vägen mellan Vita Huset och Kreml.

Skulle gissa att just denna förbindelse går i samma kablar (kanaler) som all annan trafik, dock är den krypterad i en "virtuell" tunnel som ingen annan kan dekryptera.

Rätta mig gärna om jag har fel...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Ge upp nu och kom tillbaka när du har lärt dig svenska... Det är jobbigare att läsa ditt stycke text än en svår 500-sidors bok.

Ge mig din mail i PM så ska jag skicka en enkel powerpoint som kanske kan visa lite enkelt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ge upp nu och kom tillbaka när du har lärt dig svenska... Det är jobbigare att läsa ditt stycke text än en svår 500-sidors bok.

Ge mig din mail i PM så ska jag skicka en enkel powerpoint som kanske kan visa lite enkelt.

Eller så kan du ladda upp den här, nu när du ändå sagt att har en. Vi är också intresserade!

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Eller så kan du ladda upp den här, nu när du ändå sagt att har en. Vi är också intresserade!

Sådär, få se om det där är någorlunda rätt. Vet inte om det svarar helt på TS fråga heller, men det är det nog inget/ingen som kan göra heller.
Tycker ni att den förbryllar mer än den hjälper eller om den är helt fel så får ni säga till.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Sådär, få se om det där är någorlunda rätt. Vet inte om det svarar helt på TS fråga heller, men det är det nog inget/ingen som kan göra heller.
Tycker ni att den förbryllar mer än den hjälper eller om den är helt fel så får ni säga till.

Inget fel och snyggt gjort, men den nämner inte hur DNS-servern vet IP-adressen till facebook.com. Just den populära adressen lär den ha cachead, men www.nisseshemsida.se lär den inte känna till och den har inte hela internets alla adresser i sin lokala cache.. så även om det inte är läge att förklara DNS
på djupet så kan det kanske ändå nämnas att just DNS , till skillnad från internet i övrigt ,är en strikt hierarkisk struktur.

EDIT: haha, jag hittade på nisseshemsida..men den finns ju tydligen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Inget fel och snyggt gjort, men den nämner inte hur DNS-servern vet IP-adressen till facebook.com. Just den populära adressen lär den ha cachead, men www.nisseshemsida.se lär lär den inte känna till och den har inte hela internets alla adresser i sin lokala cache.. så även om det inte är läge att förklara DNS
på djupet så kan det kanske ändå nämnas att just DNS , till skillnad från internet i övrigt ,är en strikt hierarkisk struktur.

Jo, grejjen var ju den att vi skulle göra den så att även en samhällare utan koll skulle förstå den Kändes inte som ett bra läge att gå djupare på saker och ting då.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-O Gavne:

BÄSTA DEBATTÖRER i förra tråden: Vad är Internets kanaler?
–Tack, för några stycken enskilda meddelanden från Er, vari Ni bjuder mig att ha kontakt med Er, för att fortsätta tråden. Meddelanden som glädjer mig mycket; till ..faktisk djup bedrövan över att tråden låstes. -Alltså meddelandet från SweClokers att, man är inte intresserad av att vi svenska folk skall utveckla oss med datortekniken.

-Men grejen var ju också! Att det var inte mycket till debatt i tråden.
Det mesta handlade ju om att ni mästrade mig. ..å så påståenden om att jag är ett troll.
..i förhållandet att ni, visst inte vet och fattar, …mycket om Internet???
Ni vet Internet, som Wikipedia skriver, är världens största datorNÄTVERK.
Ni vet nätverk som Svensk ordbok skriver: system av inbördes förbundna enheter vilket liknar ett nät. –Å så kanske det viktigaste: Att alla dessa signalkanaler som finns, handlar INTE om Internet. Ni vet kanal som Svensk Ordbok skriver: 2) förbindelseled, för till exempel överföring av information. Ni vet förbindelseled i till exempel en tråd med elektriska eller ljussignaler i olika frekvenser eller tidsenheter i tråden.
Alltså EN STYCK tråd, elektrisk och fiber, kan förmedla många olika signaler SAMTIDIGT.

Till exempel vårt energiverk i Västerås, Mälarenergi, har lagt ut en massa datasignalkablar –sannolikt som allra mest ljusfibrer- runt i staden och sammankopplade ..på ett sätt som jag inte vet. –Men alltså mängder av kanalerna har INTE ett dugg med Internet att göra. Det kan i stället vara olika verksamheter som har en särskild egen kanal för kontakt med någon kompis.
Och min dator är alltså ansluten till ett nätverk -men detta är INGET Internet. Anslutningen går ut på Mälarenergis Stadsnät ..som INTE är nått Internet. Och går vidare å vidare, för att tillsist ÄÄÄR Internet. –Och trådfrågan är alltså vad är Internet kanalerna?

Och på samma sätt Jorden runt, att det finns verksamheter som har egna särskilda kanaler Jorden runt. …och en fantastisk grej för mig som teletekniker: Att det fanns –kanske också finns?- en särskild egen tråd, hela vägen mellan Vita Huset och Kreml. Jag har ju träffat en telegrafare som själv har sett tråden i nått hus i Stockholm.

Trådfrågan var alltså: Vad (vilka) är Internets kanaler; av alla dessa kanaler som finns Jorden runt?

=========
Jag har nu fått en redogörelse från en bekant datortekniker, som tyvärr är lite rörig och ogreppbar. Där han skriver om att det finns centrala routrar för varje land, att det finns en topprouter för hela världen. ..nej, detta kan inte rimligen stämma? För då skulle det ju gå att stoppa internettrafiken.

PS. ..kan det verkligen ha varit 3746 stycken visningar med den förra tråden???!!!

Du är så jävla dryg att jag inte finner ord för att beskriva det, snälla dra ut din nätverkssladd ur väggen så vi slipper dig. F.ö kallas det Optisk Fiber och inte ljusfibrer.
Du kan även ta och köra upp din jävla ordbok i röven. Fyfan va sne jag blir när jag läser ditt jävla skit.

Ring ICANN istället och slösa bort deras tid, det är de som "sköter" internet.

Rydisen: All cred till dig men varför försöker du ens hjälpa fanskapet?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Chilla, ni måste komma ihåg att det är denna man som sitter i andra änden tråden.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

ALLTSÅ MIN FRÅGA om: Vad är Internets kanaler? Handlar ju inte minst om pengar!
Att min dator är ansluten till energiföretaget Mälarenergis Stadsnät runt i Västerås stad; och lite grand ut på kommunens landsbygd. Å så blir jag internet ansluten av Telia, -och visst vill Mälarenergi då ha pröjs till, dels kostnaden att bygga Stadsnätet, kanalerna, switcharna, routrarna mm. Dels för dess underhåll.
Och sedan åker mina paket ut i hela världen, per en massa olika ägares datakanaler. ..och visst skall dessa alla ha pengar.
-Alltså hur är sådant ordnat?

PS. Att jag lyckades bli objekt för lustigkurrarna Filip och Fredrik, ..som så gärna, fullständig malplacerat! mänskligt vettlöst! påpekas här ovan. ..va´ inte bara en naturlig grej. ..var ett skickligt fotarbete av mig! Å så då att herrarna sedan jobbade på att i Rutan undanhålla mitt budskap.
..till att jag ju faktiskt, i alla fall har stoppat upp stads snackandet.
-Detta som handlar om, vad som var på väg till ett världens undergång, då mestadelen av er debattörer här inte var födda. I många fall har jag ju stoppat det.

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-O Gavne:

ALLTSÅ MIN FRÅGA om: Vad är Internets kanaler? Handlar ju inte minst om pengar!
Att min dator är ansluten till energiföretaget Mälarenergis Stadsnät runt i Västerås stad; och lite grand ut på kommunens landsbygd. Å så blir jag internet ansluten av Telia, -och visst vill Mälarenergi då ha pröjs till, dels kostnaden att bygga Stadsnätet, kanalerna, switcharna, routrarna mm. Dels för dess underhåll.
Och sedan åker mina paket ut i hela världen, per en massa olika ägares datakanaler. ..och visst skall dessa alla ha pengar.
-Alltså hur är sådant ordnat?

PS. Att jag lyckades bli objekt för lustigkurrarna Filip och Fredrik, ..som så gärna, fullständig malplacerat! mänskligt vettlöst! påpekas här ovan. ..va´ inte bara en naturlig grej. ..var ett skickligt fotarbete av mig! Å så då att herrarna sedan jobbade på att i Rutan undanhålla mitt budskap.
..till att jag ju faktiskt, i alla fall har stoppat upp stads snackandet.
-Detta som handlar om, vad som var på väg till ett världens undergång, då mestadelen av er debattörer här inte var födda. I många fall har jag ju stoppat det.

Även om detta är rätt forum att få svar på mycket av det där så tror jag inte några svar kommer.. Du ger dig ju inte, du är dryg och stundtals otrevlig..
Nej, jag får nog tacka för mig i denna tråden.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Inget fel och snyggt gjort, men den nämner inte hur DNS-servern vet IP-adressen till facebook.com. Just den populära adressen lär den ha cachead, men www.nisseshemsida.se lär den inte känna till och den har inte hela internets alla adresser i sin lokala cache.. så även om det inte är läge att förklara DNS
på djupet så kan det kanske ändå nämnas att just DNS , till skillnad från internet i övrigt ,är en strikt hierarkisk struktur.

EDIT: haha, jag hittade på nisseshemsida..men den finns ju tydligen..

Det finns root-servrar med statiska ip-adresser som är standard. Alla som installerar en dns-server får de konfigurerade och måste finnas där för att det ska fungera. En dns kan sedan jobba rekursivt ("din dns") och arbetar då med att ge dig svar på de frågor du ställer, vet de inte svaret frågar de runt. De iterativa servar de rekursiva, och har koll på enstaka domäner. En root-server är iterativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-O Gavne:

ALLTSÅ MIN FRÅGA om: Vad är Internets kanaler? Handlar ju inte minst om pengar!
Att min dator är ansluten till energiföretaget Mälarenergis Stadsnät runt i Västerås stad; och lite grand ut på kommunens landsbygd. Å så blir jag internet ansluten av Telia, -och visst vill Mälarenergi då ha pröjs till, dels kostnaden att bygga Stadsnätet, kanalerna, switcharna, routrarna mm. Dels för dess underhåll.
Och sedan åker mina paket ut i hela världen, per en massa olika ägares datakanaler. ..och visst skall dessa alla ha pengar.
-Alltså hur är sådant ordnat?

PS. Att jag lyckades bli objekt för lustigkurrarna Filip och Fredrik, ..som så gärna, fullständig malplacerat! mänskligt vettlöst! påpekas här ovan. ..va´ inte bara en naturlig grej. ..var ett skickligt fotarbete av mig! Å så då att herrarna sedan jobbade på att i Rutan undanhålla mitt budskap.
..till att jag ju faktiskt, i alla fall har stoppat upp stads snackandet.
-Detta som handlar om, vad som var på väg till ett världens undergång, då mestadelen av er debattörer här inte var födda. I många fall har jag ju stoppat det.

Precis som jag sa i din förra tråd och såg redan då igenom ditt motiv. Du tänker ta en ny meningslös strid och slösa massor med människors tid med ditt meningslösa jävla dravel och intala dig själv att du är männsklighetens räddare.
Du är som Don Quixote. Dvs. en jävla idiot. Sök hjälp.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

[QUOTE="B-O Gavne;11769674"]ALLTSÅ MIN FRÅGA om: Vad är Internets kanaler? Handlar ju inte minst om pengar!
Att min dator är ansluten till energiföretaget Mälarenergis Stadsnät runt i Västerås stad; och lite grand ut på kommunens landsbygd. Å så blir jag internet ansluten av Telia, -och visst vill Mälarenergi då ha pröjs till, dels kostnaden att bygga Stadsnätet, kanalerna, switcharna, routrarna mm. Dels för dess underhåll.
Och sedan åker mina paket ut i hela världen, per en massa olika ägares datakanaler. ..och visst skall dessa alla ha pengar.
-Alltså hur är sådant ordnat?
QUOTE]

Sånt är ordnat helt enligt vanliga marknadskrafter , förmodligen med statligt stöd för glesbygden.

Mälarenergi hyr ut fibern, vilket ska täcka kostnaden för att gräva ner den och underhålla den och viss marginal. Eventuellt statligt stöd kommer förmodligen in just här om det är aktuellt, vilket är tveksamt i mälardalsregionen.
Helt eller delvis hyr de säkerligen ut det som sk. svartfiber, åtminstone om de gör det till Telia. Det innebär att Telia köper in och driftar alla routrar och switchar som behövs. Eventuellt har mälarenergi en del egna routrar och switchar och IP-adresser och egen personal och tar betalt för det som en tjänst också, det vet jag inte och i allmänhet intresserar sånt mig inte om det inte berör mig direkt i arbetet.
Den som tillhandahåller tjänsten, tex Telia, har routingavtal med andra ISP:er, vilket i allmänhet som sagts tidigare innebär att de betalar för trafik initierad från datorer inifrån deras nät, dvs från deras abonnenter och tar betalt av den andre ISP:en för trafik som är initierad från den. Telia tar dessutom betalt av abonnenten för ingående trafik så på sättoch vis får de dubbelt betalt eftersom de ta tar betalt både av den som skickar och tar emot , enkelt uttryckt.
I praktiken är det så med större kunder att de dels betalar för kapacitet dvs bandbredd men också för trafik, dvs total datamängd i båda riktningar.
De större kunderna är antingen under-ISP:er och tar in pengar från sina abonnenter, eller så är de andra näringsidkare som detaljhandel och banker och då är det en utgift som ingår i deras IT-budget eller så är det internetbaserade företag som Facebook och Youtube och dagstidningarnas webtidningar etc. och då täcker de kostnaderna med reklam och i viss mån genom egna kundabonnemang som med tex Spotify. Alla större kunder tar i allmänhet in anbud från flera ISP:er på avtal som löper på två-tre år och har ISP:erna inte egen täckning för hela geografiska området så hyr de delvis in sig hos varandra.

ISP:n får alltså oftast betalt två gånger varje gång du surfar, dels för ditt abonnemang och dels direkt eller indirekt för trafiken du genererar hos den du surfar till. Det är inte oskäligt eftersom man kan säga att därigenom behöver du som abonnent bara betala för halva driftskostnaden (åtminstone direkt -indirekt betalar du säkert mer genom att du påverkas av reklamen).

Hur allt detta avtalas rent ekonomiskt mellan de olika aktörerna är i allmänhet inget som intresserar folk här på Sweclockers eftersom det är ett tekniskt forum.
Avtalen är dessutom sällan offentliga utom när slutkunden hör till offentliga sektorn, eller det ett standardiserat privatabonnemang.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, särskilt inte när den ena har blivit låst.

*Tråd låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015