Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

bor i en liten kommun utanför hedemora och där har vi optiskt (har ca 70 mbs ner och 65 upp tror jag ^^)
det konstiga är att vi inte registrerat oss hos ett bolag än som skulle aktivera internet utan det funkar utan problem (antar att de valt en och lägger på det på våran hyra ^^)

Farsan bor i Husby och kör internet på hemtelen ;P xD

Skrivet av segafreaks:

Jag bor inte i centrum jag bor ute i en by som ligger på landet!
Så jag jag bor på landet!

Min far. Han bor riktigt på landet. (inte riktigt husby men 5 km därifrån) Han kan somsakt koppla upp sig på telfonlinan. Tidigare hade vi 256kb där ute men nu har vi runt 1 mb....

Har inte du tillgång att koppla upp dig på telefonätet?

EDIT: 256kb dial up...

Permalänk
Medlem

Att bo på landet har sin charm men fyfan vad man ledsnar fort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Att bo på landet har sin charm men fyfan vad man ledsnar fort.

Smaksak Vill man andas in rök och gud vet vad stick till storstäderna du Jag gillar dock att man kan springa runt naken på sin tomt om man så vill (för det finns ingen som ser )
Ontopic: Jag har 4Mb/s via ADSL kan få fiber men det kostar 18000kr...Du får bara försöka snacka med dom andra byborna om saken och försöka få dem att punga ut med pengar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Själv bor man på landet med föräldrarna cirka 1.5 mil från stan, vi har bredband 100/100 har jag för mig att det är vi hade från början modem som gick snabbt som bara den! (sarkastisk) det är ett stort kliv från modem till bredband kan jag lungt säga, och det är riktigt härligt att bo långt från staden, hellre på landet än i stan!

Permalänk
Medlem

Visst är det synd om dem med kass uPpkoppling. Kanske de tvingas bo på landet då de skriker så mycket? Tänker på de punkter som alla ersatts av utropstecken, ingen tuggtobak för den här liraren hoppas jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Alla som säger att dom bor på landet är i grund och botten storstadsbor, vi som inte är födda bland betongen, vi bor en bit utanför byn.

Inget illa menat med ovanstående, man fascineras bara av ordet "landet", skulle själv aldrig använda det i vardagligt tal. Landet för mig är grönsakslandet eller "pärlanne" (potatislandet).

Här utanför byn kan man få ADSL, VDSL och VDSL2 med Telia, har själv Tele2 och då är ADSL 8Mbit max.

God fortsättning på er alla.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Vet hur du har det, bodde i Dingtuna hela Gymnasiet.. I feel your pain. Hoppas det löser sig snart :)!

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

Bor både i en "stad" (10.000 invånare) och på landet 1.2 mil till städer(1 stad åt ena hållet, en åt andra:P) Ganska nöjd Förutom att det inte finns nått att göra där på landet en regnig kväll...

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Jag klagar för att jag personligen är väldigt intresserad av spel på nätet! Har inte kunnat spela på år utan dessa värdelösa problem jag upplever!

För nåt år sen var jag på ett cafe vi hade i närheten där jag bor och tyckte det var riktigt kul att spela där:D
Dom finns dock inte kvar där längre!

Meningen med tråden är att visa att personer i detta land fortfarande lever som på stenåldern. Är det inte en väldit hög procent som kan ha adsl idag?

Säger du att vi i sverige lever i stenåldern inom internet hastighet.. Vi 2:a i medelhastighet eller något sånt tror bara att Syd Korea är före oss Vad jag kommer ihåg iaf.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Dock är det väldigt snedbalancerat i landet imellanåt. Syrran har GPRS som snabbast då hon inte kan få adsl eller fiber.
Hon har inte råd att installera fiber som skulle kosta 65000kr, och telestationen kommer aldrig byggas ut då kundunderlaget är för litet.
Fast vissa dagar så fungerar inte ens gprs eller så. Hon nöjer sig mest med att göra bankärenden. Att slösurfa är i princip uteslutet.

Låter som många här inne är riktigt bortskämda egentligen. Var glad ni har något internet över huvudtaget. Många i Sverige kan knappt få internet alls att fungera bra (samhället kräver nästan att alla har internet idag dessutom).

Sedan har vi i Sverige humana priser och förhållandevis bra infrastruktur jämfört med alla I-länder i Europa i stort.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Skönt ställe, har adsl i stugan som ligger 4mil~ från kalix och den här killen bor mitt i en stad och har inget.
Är typ två som bor där året runt, finns inte ens vatten på vintern =D

Verkar som att utbyggnaden av adsl är dålig i södra sverige, många som kör med 3G där nere men aldrig hört någon köra det här.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Bor ute i skogen och kör med Telenor mobilt bredband och är skitnöjd.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

-DU segafreaks!!!! …en liten bit till ut i obygden har Du ju Kallsäby. ..alltså också Lars Kallsäby, ledamot av kommunstyrelsen, Centerpartiet. Och Radio Västmanlands Eva Kleppe bor väl mitt i byn? –Så vad väntar Du på??? Lars fixade ju i alla fall cykelbanan.
Och VLT berättar ju om att Mälarenergi planerar fiber för Kärsta –i andra änden av kommunen- och då bör väl också Dingtuna vara aktuell - http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1483867-karsta-kan-fa-stadsn...

Och visst förstår jag er, inte minst som jag, här inne i stadssmeten, klarar mig per 200 spänn i månaden för 10 Mbs (megabit stycken per sekund förkortas alltså med versalt M) per Stadsnätet.
Sen undrar jag om Du inte förbättrar din WiMax-anslutning genom att sätta upp en ren parabol-antenn för din mottagning? Som ju också fungerar för mobilt-bredband. ..kanske rent av att du, med en rejäl parabol, kan köra 4G, från staden?

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Smaksak Vill man andas in rök och gud vet vad stick till storstäderna du Jag gillar dock att man kan springa runt naken på sin tomt om man så vill (för det finns ingen som ser )
Ontopic: Jag har 4Mb/s via ADSL kan få fiber men det kostar 18000kr...Du får bara försöka snacka med dom andra byborna om saken och försöka få dem att punga ut med pengar

Fast eftersom du inte vet vart jag bor så kanske du ska vara tyst.

Jag bor i en villa 3km från stan varken mycket trafik eller på landet.
Vad nu definitionen är att bo på "landet"

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det fungerar bra att lira online med 4g har en polare som gör det, han får tom bättre ping än vad jag får med mitt adsl.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Bor ute i skogen och kör med Telenor mobilt bredband och är skitnöjd.

Tur att du är nöjd....det är jag fan inte. Jag sitter i slutändan oftare på Telias mobila kontant än BBB:s skit abonnemang. Det ser ut så här för jävla ofta än vad jag vad vill, sedan ringa in och klaga så får man en nonchalant atttityd från dem där nötterna på kundservice. När Telia går ner under 3mbit (och runda 100 ms), då är det fel på masten här och då blir till och med jag orolig. Till och med Comviqs mobila surf på min Blade funkar bättre än Telesnor, i 2G! Jäkla tur att man inte betalar mer än 99 i månaden för det där så kallade mobila bredbandet från BBB, man får vad man betalar för, skit.

Prova spela i 200 ms mot Telias snitt på 65ms i 4,5Mbit....som natt och dag.

Bor också i skogen.

Edit:

Speedtest på min Blade bara för att.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem

Klaga inte.. du bor ju trots allt på landet? Tänk dig att bo bakom stadsbiblioteket mitt i stan och fortfarande inte ha tillgång till VDSL eller stadsnätet för att bostadsrättsföreningen är för snål och att Telia är dumma i huvudet. Livet är hårt, även för oss i stan.

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk

Bor också på landet, i en liten by kallad södermalm. När man läser här så känner man sig bra bortskämd med sina 100/100 fattar dock inte varför ni envisas med att "bo 7 mil från närmaste stad" om ni vill ha snabbt internet? Och kom inte med något försök att säga att ni är rädda för avgaser, för även om föroreningarna är lokala så är inte effekterna av dem det.

Dock skulle jag klara mig utan alla förbannade rökare som envisas med att röka samtidigt som de promenerar på stadens mest befolkade gata.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

jag bor mitt ute i landet, jag har 95mbit ner och kanske 75 upp.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Skrivet av Leafo:

Tur att du är nöjd....det är jag fan inte.

Man får lära sig att leva med det, och acceptera att det är som det är. Igår tex när jag kollade på Snuten i Hollywood så blåste det ju en del och då tappade tvn signalen, kan också bli så vid mulet väder. Då är det bara att stänga av och hitta på nåt annat.

Edit: Några saker till med att bo på landet.
Man har ofta strömavbrott. Det kan ju innebära många saker. Vaknade förra vintern med 8-9plusgrader innomhus.
Vattnet fryser. Att va utan vatten några veckor är ju inte så kul men man kan ju smällta snö om det finns då kan man i alla fall göra kaffe och mat. Hygienen är det värre med.
Det här är bara 2 exempel och det har ju inte nåt med tråden att göra egentligen. Men man får acceptera och göra det bästa av situationen eftersom man valt att inte bo inne i stan.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av segafreaks:

Hellre på landet + en bra uppkoppling så man kan spela som vanligt folk:D

Jag bor i ett ghetto med 100/100 lina

Här är det bilbomber och slagsmål nästintill varje kväll Filmade en bil brinna för 2 veckor sedan nu xD Hörde en satans smäll så rutorna i lägenheten vibrerade pga bilbomben :S

Gängslagsmål mellan raserna från mellanöstern Hörde nån tjej skrika på hjälp igår kväll Polisen kom som tur va..sen några p12or bråka om nåt....tror det var om vem som var mest värd eller nåt...Roligt samhälle massa spänning
Ironi*

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Tror personligen det beror mycket på var i landet man bor.

Själv bor jag aningen mindre än tre mil utanför Uppsala, med en mil till närmaste butik (en mack) och tätort. Tror vi betalar 900kr/kvartal för de 512Kb/s vi får av Telia, vilket ju inte är fullt så jättetrevligt. Dessutom är vi fyra personer som delar på denna uppkoppling.
Har på senare tid börjat använda mobilen som modem då jag nyligen skaffat abonnemang, och får då när vädret är vackert i alla fall 3Mb/s, vilket inte är fy skam. 400ms ping är en annan femma, men då har man ju Telia-nätet med faktiskt låg ping!

Sedan har jag en vän till mig som bor fem mil utanför Sundsvall, och han får 2Mb/s av Telia. Vet inte vad han betalar för detta, men tror inte alls det är så mycket.

Trots att bussarna knappt går och bredbandet är dåligt och dyrt föredrar jag nog ändå att bo på landet. Finns ju faktiskt fördelar också!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Exakt alla förutom dom som bor i samma by som jag känner har minst tillgång till ADSL!

Visst är man bortskämd när man klagar på vad man har men tycker ändå att alla i Sverige ska ha tillgång till ADSL!
Alla har väl hemtelefon så det ska ju inte vara något problem egentligen. Man är ju redan ansluten till ADSL men det saknas något i telefonstationen.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Avstängd

8 mil från närmsta stad här, och ca 9 km från närmsta "riktiga" by.
I riktiga norrländska djupskogar!

Det finns 100/100 här om man vill , dock är det svindyrt att koppla in sig så jag kör på ett hederligt 30/2 och får också ut 30/2, känns helt okej.

Har haft 3 egna lägenheter i stan (Örnsköldsvik) och även bott i Hälsingland två år, jag skulle aldrig byta det här mot den skiten igen

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Man får lära sig att leva med det, och acceptera att det är som det är. Igår tex när jag kollade på Snuten i Hollywood så blåste det ju en del och då tappade tvn signalen, kan också bli så vid mulet väder. Då är det bara att stänga av och hitta på nåt annat.

Edit: Några saker till med att bo på landet.
Man har ofta strömavbrott. Det kan ju innebära många saker. Vaknade förra vintern med 8-9plusgrader innomhus.
Vattnet fryser. Att va utan vatten några veckor är ju inte så kul men man kan ju smällta snö om det finns då kan man i alla fall göra kaffe och mat. Hygienen är det värre med.
Det här är bara 2 exempel och det har ju inte nåt med tråden att göra egentligen. Men man får acceptera och göra det bästa av situationen eftersom man valt att inte bo inne i stan.

Jo, visst har man accepterat att det är så, det gjorde jag med att jag gick över till Telia. Nu har jag inte tittat på Tv på över 5 år. Man blir ändå less på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk

Har man bra internet så är det mycket trevligt att bo på landet, fick ADSL2 sommarn 2006 här. Har faktiskt snabbare internet (in i alla fall) hemma på landet än min nuvarande lägenhet i "storstan" men det beror snarare på abonnemanget än kablage och tillgänglighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Där jag bor har vi inte tillgång till bredband eller adsl!

Vi använder oss av:
http://www.malarenergi.se/sv/foretag/stadsnat/anslut-din-fast...

Fast det är ju inget vidare att ha men det duger att surfa på och går att spela på om vädret är bra!
Som idag är det storm typ så masten eller vad jag nu ska kalla det gungar! Så det laggar när man spelar!

Väntar på att 4g ska byggas ut där vi bor och det ska komma i januari. Får hoppas att det kommer fungera bra!

Ni ska vara glada att ni slipper bo där jag bor för det är inte kul när man inte kan spela på nätet!

Bor i Västerås i en del som heter Dingtuna!

Gör som bönderna på Gotland
http://www.idg.se/2.1085/1.401984/gravmaskinernas-glada-dagar...

Alternativet är att:

1. Ta reda vart den närmaste ODF finns och vem som äger den.
2. Köp Battle fiber med SC-SC kontakter.
3. Dra den till ODF:en
4. Håll tummarna att ingen klipper den

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

http://imageshack.us/photo/my-images/41/397240248115798598020... Mycket bättre nu!! Enkelt var det också för snabbare hastigheter.

Permalänk
Medlem

note: har dessa program på

Spotify
Starcraft 2

Google chrome:
youtube
Sweclockers
Sc2 EU forum.

Jag bor i en stad dock men en liten stad så antar att jag har tur

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.