Köpråd bildskärm med 120Hz eller 60Hz ?

Permalänk
Inaktiv

Finns redan 100 trådar om detta, men ögat jobbar inte med frames och pixlar utan med ett konstant flöde av information. 120 Hz är mer likt ett konstant flöde av information än 60 Hz, förutsatt att man har 120 fps då. Om man sedan ser skillnaden är väl individuellt.
Jag tycker iallafall att 60 Hz är jobbigt och skulle gärna offra IPS för mer flyt. Sedan beror det ju på om de spel du spelar är snabba spel också.

Permalänk
Skrivet av anon158432:

Finns redan 100 trådar om detta, men ögat jobbar inte med frames och pixlar utan med ett konstant flöde av information. 120 Hz är mer likt ett konstant flöde av information än 60 Hz, förutsatt att man har 120 fps då. Om man sedan ser skillnaden är väl individuellt.
Jag tycker iallafall att 60 Hz är jobbigt och skulle gärna offra IPS för mer flyt. Sedan beror det ju på om de spel du spelar är snabba spel också.

Jo det är ju i nuläget mycket BF3 och där känns det som att 120Hz skulle sitta fint

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Det någon på första sidan verkar menar är att "om det blir en tearing på 2-3 uppdateringar på 60hz märks det mer än 2-3 uppdateringar i 120hz.

Har inte haft några som helst problem med tearing på min 120hz:are, iallafall inget som märks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det någon på första sidan verkar menar är att "om det blir en tearing på 2-3 uppdateringar på 60hz märks det mer än 2-3 uppdateringar i 120hz.

Har inte haft några som helst problem med tearing på min 120hz:are, iallafall inget som märks.

Förlåt om jag kapar tråden lite. Jag har precis bytt in min 120 hz Samsung, och sitter nu på min gamla 60 hz. Tycker det är märkbart svårare att sikta i FPS-spel nu, och det känns långsammare generellt. Men det är en gammal skärm, så det kan ha med annat att göra än 60 hz.

Det jag ville fråga var hur din skärm är Dallebull? Såg den på Webhallen nu och blev intresserad. 4 tusen för en 23 kan vara lite saftigt, men jag är ute efter en riktigt bra 23 alternativt 24-tummare med 120 hz

Funkar den skärmen du har i 3D även om man har Radeon-kort? Såg att det var Nvidia 3D i den nämligen. Hur är skärmen i övrigt? (svärta, färger, backlight bleeding osv?)

Permalänk
Skrivet av ericone:

Förlåt om jag kapar tråden lite. Jag har precis bytt in min 120 hz Samsung, och sitter nu på min gamla 60 hz. Tycker det är märkbart svårare att sikta i FPS-spel nu, och det känns långsammare generellt. Men det är en gammal skärm, så det kan ha med annat att göra än 60 hz.

Det jag ville fråga var hur din skärm är Dallebull? Såg den på Webhallen nu och blev intresserad. 4 tusen för en 23 kan vara lite saftigt, men jag är ute efter en riktigt bra 23 alternativt 24-tummare med 120 hz

Funkar den skärmen du har i 3D även om man har Radeon-kort? Såg att det var Nvidia 3D i den nämligen. Hur är skärmen i övrigt? (svärta, färger, backlight bleeding osv?)

Jag är som också ute efter lite tips på bra skärmar

Skärmen hade ju 2ms på båda typerna av responstid, hur stor skillnad blir det på 2ms och 5 ms på responstid?

Den är ju från 2010, känns som att det är bättre att köpa en nyare skärm, var t.ex. inte LED. Angående anslutningar är jag sugen på en skärm med displayport då jag nu kör med DVI och displayport sägs vara efterträdaren.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Skrivet av Blomman1337:

Jag är som också ute efter lite tips på bra skärmar

Skärmen hade ju 2ms på båda typerna av responstid, hur stor skillnad blir det på 2ms och 5 ms på responstid?

Den är ju från 2010, känns som att det är bättre att köpa en nyare skärm, var t.ex. inte LED. Angående anslutningar är jag sugen på en skärm med displayport då jag nu kör med DVI och displayport sägs vara efterträdaren.

Angående 2 och 5ms är det ingen skillnad du kommer märka. Den största anledningen till en fördröjning av bilden har att göra med inputlag. Dvs tiden det tar för bilden från dator/mediaspelare eller annat till bild (även inuti då såklart).

Men som svar på din fråga: minimalt.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

om du köper för att spela, så köp 120hz.. du kommer aldrig vilja gå tillbaka till 60hz igen.
det ÄR dag och natt, alla som påstår annat har aldrig kört 120hz eller är bara allmänt korkade.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk

Jag tycker det är barnsligt att i varje tråd om skärmar som nämner 120Hz i sig, så kommer det alltid kommentarer om att ögat ser dittan och dattan fps som gör att 120Hz är onödigt.

Men saken är att ögat hela tiden följer objekten på skärmen och om skärmen uppdaterar tillräckligt snabbt så får man inga fartränder efter varje pixel som objektet på skärmen är uppbyggt av.
Som till exempel om man flyttar ett fönster på en skärm med 60Hz med godtycklig hastighet så blir texten oläsbar men helt läsbar (beronde på hastighet ) på en 120Hz skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker det är barnsligt att i varje tråd om skärmar som nämner 120Hz i sig, så kommer det alltid kommentarer om att ögat ser dittan och dattan fps som gör att 120Hz är onödigt.

Men saken är att ögat hela tiden följer objekten på skärmen och om skärmen uppdaterar tillräckligt snabbt så får man inga fartränder efter varje pixel som objektet på skärmen är uppbyggt av.
Som till exempel om man flyttar ett fönster på en skärm med 60Hz med godtycklig hastighet så blir texten oläsbar men helt läsbar (beronde på hastighet ) på en 120Hz skärm.

Helt rätt. Jag har själv precis gått tillbaka till min gamla 60hz från en 120hz, och det är ENORM skillnad, inte bara vad gäller flytet utan även när det gäller att sikta i FPS-spel (mycket trögare nu eftersom jag måste ha Vsync för att inte få tearing). Min erfarenhet efter att ha kört både 60hz och 120hz är att det är ENORM skillnad, oavsett om man kommer upp i 120 fps eller ej. Jag har inte en top of the line-dator och kommer ej upp i högre än kanske 60-70 fps i nya spel, men ändå märker jag en otrolig skillnad. Finns många missförstånd om 60/120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av khaine:

Du verkar hugga "häftiga" begrepp lite över allt ifrån. du pratar om artefakter, judder, flicker, tearing, alla dessa begrepp saknar förankring i denna tråd...

Sluta svamla och kom tillbaka till verkligenheten.

Vad pratar du om? Känns snarare som att det är du som försöker hugga lite extra på mina inlägg utan att ens bry dig om kotentan av dem. Återigen, kalla det vad fan du vill, ditt öga kommer att uppfatta fler saker som otydligt, eller rent utav se artefakter, när bilden inte uppdateras tillräckligt fort. Detta har inte ens med skärmtypen att göra utan hur ögat uppfattar bilduppdateringen.

Kliv ner från din höga häst med dina "häftiga" påhopp.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 120hz begagnad LG förra veckan, innan hade jag bara haft TN 60hz, och vilken otrolig skillnad. Det flyter på betydligt mer i spelen, förut hade jag det "lilla" hacket som syns så tydligt enligt mig, men nu flyter det på otroligt fint när jag kör på denna 120hz

Permalänk
Skrivet av Inanimate:

Ögonen upplever som högst 60hz/fps per sekund iaf så att köpa skärm med 120hz för att få högre FPS bör inte vara den primära tanken. För att spela i 3D krävs 120hz. Nya BenQ-skärmen "BenQ XL2420T" ska vara en uppgraderad version från den första som kom med en hel del problemfixar, till samma pris som den gamla nästan. Stöd för Nvidia 3D Vision 2.

Bullshit. Man ser visst skillnad på 60 och 120 fps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bullshit. Man ser visst skillnad på 60 och 120 fps.

Inte bara det, jag tycker även att mouselagen blir ett stort problem på en 60hz. Jag får grymt mycket screen tearing om jag kör utan Vsync på en 60hzare, men på en 120hz kan jag enkelt köra utan Vsync och slippa all tearing. T.o.m. i spel som Doom 3 är det mycket svårare att sikta (känns som att musen släpar efter) när jag kör 60hz med Vsync.

jag ska köpa ny skärm idag, och det lutar åt en 120 hz:are. jag tror många som säger att det inte är någon skillnad mellan 60 och 120 hz antingen inte har provat en 120hz eller bara spelar Starcraft 2 och League of Legends (men även i de spelen märker jag skillnad!)

Permalänk
Skrivet av ericone:

Inte bara det, jag tycker även att mouselagen blir ett stort problem på en 60hz. Jag får grymt mycket screen tearing om jag kör utan Vsync på en 60hzare, men på en 120hz kan jag enkelt köra utan Vsync och slippa all tearing. T.o.m. i spel som Doom 3 är det mycket svårare att sikta (känns som att musen släpar efter) när jag kör 60hz med Vsync.

jag ska köpa ny skärm idag, och det lutar åt en 120 hz:are. jag tror många som säger att det inte är någon skillnad mellan 60 och 120 hz antingen inte har provat en 120hz eller bara spelar Starcraft 2 och League of Legends (men även i de spelen märker jag skillnad!)

Om jag vart du så hade jag köpt: http://www.inet.se/produkt/2203191/benq-tft-24-xl2420t-120hz sitter med den själv... är vädligt nöjd... har sedan tidigare Samsung 2233RZ 120hz vilket var mycket plastigare. Rekommenderar Benq skärmen starkt!

Permalänk
Skrivet av ericone:

Inte bara det, jag tycker även att mouselagen blir ett stort problem på en 60hz. Jag får grymt mycket screen tearing om jag kör utan Vsync på en 60hzare, men på en 120hz kan jag enkelt köra utan Vsync och slippa all tearing. T.o.m. i spel som Doom 3 är det mycket svårare att sikta (känns som att musen släpar efter) när jag kör 60hz med Vsync.

jag ska köpa ny skärm idag, och det lutar åt en 120 hz:are. jag tror många som säger att det inte är någon skillnad mellan 60 och 120 hz antingen inte har provat en 120hz eller bara spelar Starcraft 2 och League of Legends (men även i de spelen märker jag skillnad!)

Du får gärna dela med dig av vad du köper sedan, jag satsar även på att köpa ny skärm snarast

Skrivet av Balls Of Steel:

Om jag vart du så hade jag köpt: http://www.inet.se/produkt/2203191/benq-tft-24-xl2420t-120hz sitter med den själv... är vädligt nöjd... har sedan tidigare Samsung 2233RZ 120hz vilket var mycket plastigare. Rekommenderar Benq skärmen starkt!

Det är den jag har suttit och suktat efter, känns mycket trevlig. Kör du med Display Port, och i så fall får man ut något av att köra det?

EDIT: du upplever ingen "black light bleeding" eller liknande defekter ?

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Samsung S23A750D 23" med 120hz

Fördelen med den skärmen är färgerna, som nästan är i klass med IPS. Det känns som en bra kompromiss mellan kvalitet och snabbhet (den är en av de snabbaste 120hz-skärmarna vad gäller input lag, ghosting e.t.c).

Enda nackdelen är backlight bleeding, som dock fortfarande är mycket mindre störande än på 27" versionen. Backlight bleeding verkar vara något som finns på alla Samsung-skärmar (alla jag testat iaf). Vet ej hur Benqen är, men har hört om en del backlight bleeding på den med.

Jag skulle starkt rekommendera Samsung S23A750D. Den funkar till det mesta, och jag föredrar den framför S27A950D pga. det retarderade stället den senare skärmen har (som också orsakar en massa bleeding och clouding i högra hörnet) samt upplösningen som passar mycket bättre för en 23".

Permalänk
Medlem

Btw Blomman:

Samsung S23A750D kräver Display port. Den har ingen DVI, vilket kan ses som en nackdel. Jag kör AMD-kort (Radeon) och har därför inga problem med det, men det kan vara en begränsande faktor. Det finns dock en version av skärmen med DVI-port, som heter samma sak med med 700 i slutet istället för 750D (om jag minns rätt).

Permalänk
Skrivet av ericone:

Jag köpte en Samsung S23A750D 23" med 120hz

Fördelen med den skärmen är färgerna, som nästan är i klass med IPS. Det känns som en bra kompromiss mellan kvalitet och snabbhet (den är en av de snabbaste 120hz-skärmarna vad gäller input lag, ghosting e.t.c).

Enda nackdelen är backlight bleeding, som dock fortfarande är mycket mindre störande än på 27" versionen. Backlight bleeding verkar vara något som finns på alla Samsung-skärmar (alla jag testat iaf). Vet ej hur Benqen är, men har hört om en del backlight bleeding på den med.

Jag skulle starkt rekommendera Samsung S23A750D. Den funkar till det mesta, och jag föredrar den framför S27A950D pga. det retarderade stället den senare skärmen har (som också orsakar en massa bleeding och clouding i högra hörnet) samt upplösningen som passar mycket bättre för en 23".

Skrivet av ericone:

Btw Blomman:

Samsung S23A750D kräver Display port. Den har ingen DVI, vilket kan ses som en nackdel. Jag kör AMD-kort (Radeon) och har därför inga problem med det, men det kan vara en begränsande faktor. Det finns dock en version av skärmen med DVI-port, som heter samma sak med med 700 i slutet istället för 750D (om jag minns rätt).

Kollade upp den och den verkade helt ok och var samtidigt billigare än Benq:en. Sitter på en Samsung nu och vet att den blöder lite ibland men ingenting jag direkt stör mig på.

Jag beställde Benq XL2420T innan jag läste det du skrev nyss, hade jag beställt efter jag läst vad du skrivit kanske jag hade beställt din skärm. Jag har också grafikkort från AMD men jag har bara Display Port Mini och då lär jag behöva en ny sladd.

Nu i efterhand är det inte mycket som skiljer skärmarna åt förutom att Samsungen hade responstid från yttre rymden, om det ger någon markant visuell skillnad vet jag inte. Jag har läst att föregångaren till "min" skärm led av back light bleeding men att den nya nu ska ha löst det problemet. Jag får helt enkelt se hur skärmen beter sig, enligt speccs så lät den bra.

God Jul!

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Kollade upp den och den verkade helt ok och var samtidigt billigare än Benq:en. Sitter på en Samsung nu och vet att den blöder lite ibland men ingenting jag direkt stör mig på.

Jag beställde Benq XL2420T innan jag läste det du skrev nyss, hade jag beställt efter jag läst vad du skrivit kanske jag hade beställt din skärm. Jag har också grafikkort från AMD men jag har bara Display Port Mini och då lär jag behöva en ny sladd.

Nu i efterhand är det inte mycket som skiljer skärmarna åt förutom att Samsungen hade responstid från yttre rymden, om det ger någon markant visuell skillnad vet jag inte. Jag har läst att föregångaren till "min" skärm led av back light bleeding men att den nya nu ska ha löst det problemet. Jag får helt enkelt se hur skärmen beter sig, enligt speccs så lät den bra.

God Jul!

Jag tror du kommer bli nöjd med Benqen. I annat fall har du alltid beställt den, så då borde ju ångerrätten gälla Men som sagt, den är nog bra. Jag tror att de klagomål jag hört gäller den tidigare versionen (XL2410T tror jag den hette) men att de fel som fanns har rättats till i den versionen du beställt. Jag hade nog också varit inne på att köpa den om den funnits i Stockholm, men jag hittade tyvärr bara den första versionen

Hur som helst, hoppas du blir nöjd med din skärm. Uppdatera gärna och berätta lite om den här

God jul!

Permalänk
Skrivet av anon158432:

Finns redan 100 trådar om detta, men ögat jobbar inte med frames och pixlar utan med ett konstant flöde av information. 120 Hz är mer likt ett konstant flöde av information än 60 Hz, förutsatt att man har 120 fps då. Om man sedan ser skillnaden är väl individuellt.
Jag tycker iallafall att 60 Hz är jobbigt och skulle gärna offra IPS för mer flyt. Sedan beror det ju på om de spel du spelar är snabba spel också.

Det är helt rätt att ögat inte fungerar som en kamera. Men vad menar du egentligen med ett konstant flöde? Det är ju inte så att det skickas oändligt med information i din synnerv. Mängden är utan tvekan begränsad. Det finns garanterat en frekvens på en skärm som motsvarar ungefär hur mycket data som skickas via synnerven. Jag har ingen aning om vilken frekvens detta är, men det är antagligen ännu högre än 120 hz. Hoppas det kommer 240 hz skärmar!

Permalänk
Skrivet av ericone:

Jag tror du kommer bli nöjd med Benqen. I annat fall har du alltid beställt den, så då borde ju ångerrätten gälla Men som sagt, den är nog bra. Jag tror att de klagomål jag hört gäller den tidigare versionen (XL2410T tror jag den hette) men att de fel som fanns har rättats till i den versionen du beställt. Jag hade nog också varit inne på att köpa den om den funnits i Stockholm, men jag hittade tyvärr bara den första versionen

Hur som helst, hoppas du blir nöjd med din skärm. Uppdatera gärna och berätta lite om den här

God jul!

Såg också att den hade gått åt på många lager men det var lätt att hitta där den fanns via prisjakt .

Will do

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyuki:

Vad pratar du om? Känns snarare som att det är du som försöker hugga lite extra på mina inlägg utan att ens bry dig om kotentan av dem. Återigen, kalla det vad fan du vill, ditt öga kommer att uppfatta fler saker som otydligt, eller rent utav se artefakter, när bilden inte uppdateras tillräckligt fort. Detta har inte ens med skärmtypen att göra utan hur ögat uppfattar bilduppdateringen.

Kliv ner från din höga häst med dina "häftiga" påhopp.

För det första så har jag aldrig hävdat att det är någon nackdel med en 120hz skärm (se mina tidigare inlägg). Jag ver ur personlig erfarenhet att det är en betydlig trevligare upplevese att sitta vid en 120hz skärm både i windows miljö och i spel.

Sen så borde du kolla upp de termer du använder dig av, t.ex:

Artefakt - Detta är en grafik anomalitet, detta har absolut inget att göra med hur ofta bilden uppdateras, exempelvis en "spike" som det kallas (när en polygon blir felplacerad för att grafikkortet ej kalkylerar positionen korrekt) det är ett arfefakt.

Flicker - Här drar jag till med exempel direkt så att du förstår: Om du har en CRT skärm med låg hz så kommer flicker att upplevas då CRT skärmen uppdaterar den visade skärmytan radvis tillskillnad från TFT/LCD skärmarna som inte gör det. Därför är det fullt möjligt att se en still bild på en TFT/LCD skärm med 1hz.

Tearing - Här var du faktiskt nära, tearing förekommer när ditt grafikkort producerar mer frames än vad din skärm klarar av att visa, vid rörelse så visas helt enkelt mer än en frame samtidigt på skärmen. detta kan man säga är en form av artefakt. Det är med högre sannolikhet att användaren lyckas generera tearing på en 60hz skärm av den enkla anledningen att det är lättare att gå över 60fps än 120fps, men som sagt, det handlar enbart om vad man gör, kör du Quake3 på en modern dator med 120hz skärm förekommer tearing även där.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Balls Of Steel:

Det är helt rätt att ögat inte fungerar som en kamera. Men vad menar du egentligen med ett konstant flöde? Det är ju inte så att det skickas oändligt med information i din synnerv. Mängden är utan tvekan begränsad. Det finns garanterat en frekvens på en skärm som motsvarar ungefär hur mycket data som skickas via synnerven. Jag har ingen aning om vilken frekvens detta är, men det är antagligen ännu högre än 120 hz. Hoppas det kommer 240 hz skärmar!

Jag menar att ljuset når ögat i ett konstant flöde. Sedan har du förstås rätt i att ögat inte kan ta emot oändligt mycket information, hur ögat gör för att "begränsa" informationen vet jag däremot inte.
Om ögat har en mätbar uppdateringsfrekvens så måste den vara väldigt hög, annars skulle man ju uppleva tearing även med vsync eftersom ögats uppdateringsfrekvens skulle komma i otakt med skärmens.

Permalänk
Medlem

Var och köpte BenQ 2420T hade en BenQ 24" Led före kan säga det är stor skillnad på dom 2. 120 Hz är bra mycket bättre i spelet BF3. Till och med i windows känns det skillnad så nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Ögonen upplever som högst 60hz/fps per sekund iaf så att köpa skärm med 120hz för att få högre FPS bör inte vara den primära tanken. För att spela i 3D krävs 120hz. Nya BenQ-skärmen "BenQ XL2420T" ska vara en uppgraderad version från den första som kom med en hel del problemfixar, till samma pris som den gamla nästan. Stöd för Nvidia 3D Vision 2.

Varför ska alltid folk vara idioter, människans syn går INTE att beräkna i FPS. Sitter själv på 120hz och JA det är en skillnad, hur stor den är beror troligen på hur kräsen du är, men en "vanlig dödlig fps-spelare" märker ingen större skillnad.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Lika kul men irriterande varenda gång man stöter på denna eviga diskussion om hur många FPS ögat kan se. De som säger att man inte märker skillnad över 60Hz har antagligen aldrig spelat på en 120Hz skärm. Det är en enorm skillnad och det märks redan i Windows när man öppnar fönster eller flyttar på något i desktop. Efter att ha spelat på en 120Hz skärm är det helt ospelbart att spela med mindre än ~100 fps för mig, ungefär som att kolla på en slideshow.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk

Ja, det är lite kul med alla argument och funderingar över hur och vad ögat/hjärnan uppfattar. Det går såklart inte att helt svara på. Det är till och med så att man uppfattar förändringar olika fort beroende på färg och nyans. Vissa nyanser kan ögat uppfatta förändringar i över 200 hz medan andra går långsammare. Förändringar är ju vad vi uppfattar som rörelser.
Fråga ett är om datorn klarar av att ge grafiken du vill ha i 120 hz.
Sen blir väl valet mellan bättre färger (60hz IPS), bättre svärta (60hz VA), snabbare uppdatering och alternativt 3d kompatibilitet (120hz TN) samt att spara en hel del pengar på (60hz TN)

Permalänk
Skrivet av ericone:

Jag tror du kommer bli nöjd med Benqen. I annat fall har du alltid beställt den, så då borde ju ångerrätten gälla Men som sagt, den är nog bra. Jag tror att de klagomål jag hört gäller den tidigare versionen (XL2410T tror jag den hette) men att de fel som fanns har rättats till i den versionen du beställt. Jag hade nog också varit inne på att köpa den om den funnits i Stockholm, men jag hittade tyvärr bara den första versionen

Hur som helst, hoppas du blir nöjd med din skärm. Uppdatera gärna och berätta lite om den här

God jul!

Jag fick hem skärmen i torsdags och jag är riktigt nöjd att jag valde en skärm med 120Hz Som någon/några skrev tidigare i tråden så märker man en otrolig skillnad redan i Windows. Fönster rör sig mycket mer flytande, jag skiftade mellan 60Hz och 120Hz till skärmen och drog i fönster bara för att testa om det verkligen var någon skillnad. Skillnad var det och jag känner mig väldigt osugen på att byta tillbaka till 60Hz i framtiden

När folk skriver om vidvinkel, TN och IPS så förstod jag verkligen vad dem menade med min gamla skärm men med denna upplever jag inte alls samma dåliga vidvinkel. Den vertikala märker jag av om jag vill men TX2420T har så pass bra möjligheter att vinkla skärmen att det inte spelar någon roll, det är ju trots allt en TN-panel.

Det fanns gott om inställningsmöjligheter i skärmens menyer och den hade trevliga knappar som tänds när handen förs nära. Den där "paj-dosan" trodde jag inte alls på från början, tänkte att det är ett helt onödig och fjantigt tillbehör, men jag hade helfel. Den var bra att ha när man ändrar i menyn och särskilt bra när jag slutar eller börjar spela då jag kan ställa in lite mörkare mm. när jag bara surfar.

Jag finner ingenting dåligt med skärmen i nuläget, men så brukar det kunna vara i början. När det kommer nya superskärmar blir väl kanske denna dålig, vad vet jag, men nu känns det iaf som att jag ska kunna hålla i den ett tag framöver

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Min förra skärm gick i 60hz som standard men gick at få upp i 75hz. Tom där märkte man skillnad i Windows. Nästa blir utan tvekan 120hz, mina ögon blir trötta bara av att surfa i 60z.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Och vad är äkta hd?

1920x1080, min förra skärm var på 1680x1050.

"HDTV eller hdtv (High Definition Television, skarp-TV) innebär en tv-bild med högre upplösning än de äldre 525-linjers (NTSC) och 625-linjers (PAL och SECAM) formaten. Dagens HDTV-system har 720 eller 1080 linjer, där det senare kallas full HD-upplösning. "

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X