0x80070002 windows 7 pxe-e53 no boot filename recieved

Permalänk
Medlem

0x80070002 windows 7 pxe-e53 no boot filename recieved

Det är felmeddelandet jag får när jag försöker starta datorn.
För att vara så utförlig som möjligt så står det:
0x80070002 windows 7 pxe-e53 no boot filename recieved
pxe-M0F: exiting PXE rom
Reboot and select proper bootdevice.

När jag startar om datorn så kan jag ibland, inte alltid, välja om jag vill felsöka startprogrammet, vilket jag gjort, men den kan inte lösa problemet säger den efter två timmars sökning. Att starta windows normalt fungerar inte, då hamnar jag med den första texten igen.
Datorn blev så helt plötsligt, hade suttit och nördat Skyrim ett par timmar, följde en kompis till bussen (och då var allt normalt när vi gick) och kom tillbaks till det här.
Är det något hårdvarufel eller vad är det som kan ha hänt? Ska ringa supporten imorgon men tänkte ifall det är något som är hanterbart själv såhär på kvällskvisten.

Mitt operativsystem är windows 7 64 bitar för övrigt ;O. Inte nedladdat eller så på något sätt. Jag försökte googla på felmeddelandet men blev inte alls klok på det.
Så nu vänder jag mig till alla snillen här och hoppas på något mirakel ^^.
Hoppas jag lägger tråden rätt nu också ;O. Tack på förhand!

Permalänk

Din dator hittar ingen "bootbar" "boot-device" så den letar längre ned i listan gällade bootordning och kommer till att den försöker boota via PXE (nätverksboot) har du inte en kabel som är kopplad till en bootabel server så kommer du få ovan nämnda meddelande.

Din dator hittar inte din hårddisk helt enkelt, sen kan det bero på att den inte sitter ikopplad som den ska, en kabel har gått sönder, din hdd har pajat, din hdd har blivit korrupt så att bios inte vill känna igen den, moderkortets SATA-styrenhet inte fungerar, du har inaktiverat boot från hdd i BIOS eller många andra saker. Gör enligt följande för att konstatera fel:

1. Gå in i BIOS och se om den hittar din hårddsik, om den gör det så se till att den är vald som Bootdevice
2. Om BIOS inte hittar din disk så kontrollerar du så att alla kablar sitter i, så att inte tex. en SATA-kabel har åkt ur.
3. Fungerar inget av ovanstående så testa din hdd i någon annan dator samt testa en annan hdd i din för att se om det är moderkortet eller din HDD som inte längre vill vara med och leka. Returnera den felaktiga varan till rätt återförsäljare och få en ersättning för den trasiga varan.