Fördröjning vid start av vissa applikationer

Permalänk

Fördröjning vid start av vissa applikationer

Har haft ett problem nu som artar sig på följande sätt:

När man startar vissa applikationer såsom Firefox 8.0x, Thunderbird 8.x och Steam så kan det ta väldigt lång tid (uppemot en minut) innan de startas. När de väl kommit igång presterar de som vanligt.

Jag har kollat hårdvaran och försäkrat mig om att allt fungerar som det ska. Har också kollat ifall jag kan ha fått något virus, trojan eller någon typ av root-kit men inget sådant. Jag har inte heller tusen applikationer som går igång vid uppstart. Jag har även installerat om Firefox och Tbird utan en massa addons eller gamla profiler som kan tänkas slöa ner dem men får fortfarande samma problem.

Är det någon som är har stött på liknanade problem?

Jag Kör Vista Business 64-bit.

Permalänk
Medlem

Längesen du gjorde en fräsch ominstallation av datorn?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumpster25:

Har haft ett problem nu som artar sig på följande sätt:

När man startar vissa applikationer såsom Firefox 8.0x, Thunderbird 8.x och Steam så kan det ta väldigt lång tid (uppemot en minut) innan de startas. När de väl kommit igång presterar de som vanligt.

Jag har kollat hårdvaran och försäkrat mig om att allt fungerar som det ska. Har också kollat ifall jag kan ha fått något virus, trojan eller någon typ av root-kit men inget sådant. Jag har inte heller tusen applikationer som går igång vid uppstart. Jag har även installerat om Firefox och Tbird utan en massa addons eller gamla profiler som kan tänkas slöa ner dem men får fortfarande samma problem.

Är det någon som är har stött på liknanade problem?

Jag Kör Vista Business 64-bit.

Det är inte så att du har en mekanisk hårddisk som fortfarande laddar massa saker när du startar programmen?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Det är inte så att du har en mekanisk hårddisk som fortfarande laddar massa saker när du startar programmen?

Jo det är en mekanisk hårdisk, denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=769358
Mindre än 3 mån gammal. När jag startar applikationerna har allting laddat klart vid uppstart och inga processer som tar upp en massa CPUtid är igång.

Jag startar dem inte samtidigt utan en i taget.
Kan för övrigt tillägga att resp applikation startar omedelbart när man startar Firefox eller Thunderbird i safe mode.

Permalänk
Medlem

Hakar på tråden om det är ok?
Jag har liknande problem. När datorn är nystartad så kommer efter typ 1 minut upp den runda windows- tänkar cirkeln och snurrar i 1-2 minuter. Om jag hunnit öppna Chrome så går det inte göra något, går inte stänga ner eller trycka på några knappar, känns som den har hängt sig. Men den kommer igång efter någon minut och sen funkar allt som det ska. Det är bara när jag startar datorn det här händer. Kör SSD med W7. 8 gig ram och Asus Sabertooth moderkort.

Permalänk

petehell, det är nog inte samma problem men du kan felsöka problemet genom att ta reda på vilken process som snor all CPU medan den "tänker" i 1-2 min