Permalänk
Medlem

Skype segar ner BF3?

Hej

Min polare har ett problem. De är så att när han lirar bf3 och sätter igång ett samtal via skype samtidigt så börjar bf3 lagga nått kopiöst. De händer enbart i samband med skype. Vet inte vad detta kan bero på.

Han sitter på en 100/100 lina och har en Intel quadcore processor och gtx 480 SLI i burken.

Tackar för svar

Visa signatur

|| Gigabyte GA-990FXA-UD3 || Sapphire Radeon R9 290 4GB || AMD FX8350 || CM 212 Plus || 16Gb Corsair XMS3 1600Mhz || Samsung 850 EVO 250GB || OCZ SSD Agility 3 120GB || 2TB Samsung Ecogreen || EVGA G2 750W || FD Define S||

Permalänk
Vila i frid

Det låter som att hans router inte klarar av att hantera många samtidiga anslutningar eller att han kör på XP och har glömt att patcha TCPIP.SYS att tillåta fler än 10 nya halvöppna anslutningar per sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det låter som att hans router inte klarar av att hantera många samtidiga anslutningar eller att han kör på XP och har glömt att patcha TCPIP.SYS att tillåta fler än 10 nya halvöppna anslutningar per sekund.

BF3 stödjer inte XP.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det låter som att hans router inte klarar av att hantera många samtidiga anslutningar eller att han kör på XP och har glömt att patcha TCPIP.SYS att tillåta fler än 10 nya halvöppna anslutningar per sekund.

Det är Windows 7 x64 han har i burken

Permalänk
Medlem

Prova gå in i routern/modemet och check UPnP isntällningarna. Jag har BBB och på något virrigt sätt är Skype listat där. Jag har då inte skrivit in något...

Permalänk
Medlem

Han kör win7 64, Men när jag snackade med han säger han att fpsen sjunker när skype är igång och hans hårdvara ska klara de utan problem, han har testat att dra ner grafiken till medium och low, men fortfarande samma problem.
Hans router skall klara 100mb också. De är skitskumt!

Edit: Ska be han kolla de med UpNP inställningarna iaf.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-990FXA-UD3 || Sapphire Radeon R9 290 4GB || AMD FX8350 || CM 212 Plus || 16Gb Corsair XMS3 1600Mhz || Samsung 850 EVO 250GB || OCZ SSD Agility 3 120GB || 2TB Samsung Ecogreen || EVGA G2 750W || FD Define S||

Permalänk
Medlem

En tråd fullt av bullshit, Jag förstår inte problemet, användaren har tankat ner ett virus och kör det aktivt, påstår att datorn blir seg?

Skillnaden mellan virus och skype är att användaren oftast själv väljer att installera in det. Det har alltid stått tydligt i Skypes EULA. Idag verkar det vara punkt 5.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

En tråd fullt av bullshit, Jag förstår inte problemet, användaren har tankat ner ett virus och kör det aktivt, påstår att datorn blir seg?

Skillnaden mellan virus och skype är att användaren oftast själv väljer att installera in det. Det har alltid stått tydligt i Skypes EULA. Idag verkar det vara punkt 5.2

vart är bullshiten? och varför börjar du jämföra virus och skype?
mår du bra? börjar faktiskt bli lite orolig för vissa här i SC, vissa verkar ha förlorat vett och etikett

Permalänk
Medlem

Lugn du behöver inte hoppa på med personangrepp. Jag trodde ni trollade.

Hade du läst avtalet så hade du haft lite koll. Skype använder systemet (enligt dem för P2P mekanismen) men det är mer än så, eftersom den duttrar på så rejält med CPU kraft. Något som inte mobiler eller liknande småprylar gör när de kör Skype. Men eftersom protokollet och hela programmet i sig är så hårt krypterat så är det faktiskt ingen som riktigt vet vad mer den gör. De har betydligt mer processorkraft tillgängligt än vad F@H har ihop, men istället för att puttra på 100% så kör de kanske 50% något som inte märks för den genomsnittliga användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Lugn du behöver inte hoppa på med personangrepp. Jag trodde ni trollade.

Hade du läst avtalet så hade du haft lite koll. Skype använder systemet (enligt dem för P2P mekanismen) men det är mer än så, eftersom den duttrar på så rejält med CPU kraft. Något som inte mobiler eller liknande småprylar gör när de kör Skype. Men eftersom protokollet och hela programmet i sig är så hårt krypterat så är det faktiskt ingen som riktigt vet vad mer den gör. De har betydligt mer processorkraft tillgängligt än vad F@H har ihop, men istället för att puttra på 100% så kör de kanske 50% något som inte märks för den genomsnittliga användaren.

wow.. mitt skype (Kör två samtigt för jag har två skype konton..) drar tillsammans cirka 3-6 %

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

knappast nåt att göra med skype isig, snarare dein router...kommer ihåg att xfire i början hade liknande problem, och att det fortfarande inte är helt 100 alla gånger. själv tycker jag skype funkar som det ska och har inte märkt nåt med seghet i spelet bf3-har då enkel adsl-lina på 5mb....och har du 100-lina kan du ju själv räkna ut att det snarare är annat som segar din dator...

Visa signatur

cockjam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

wow.. mitt skype (Kör två samtigt för jag har två skype konton..) drar tillsammans cirka 3-6 %

Dra lite grafer över några dygn så ser du att den peakar på betydligt högre än 6%

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Lugn du behöver inte hoppa på med personangrepp. Jag trodde ni trollade.

Hade du läst avtalet så hade du haft lite koll. Skype använder systemet (enligt dem för P2P mekanismen) men det är mer än så, eftersom den duttrar på så rejält med CPU kraft. Något som inte mobiler eller liknande småprylar gör när de kör Skype. Men eftersom protokollet och hela programmet i sig är så hårt krypterat så är det faktiskt ingen som riktigt vet vad mer den gör. De har betydligt mer processorkraft tillgängligt än vad F@H har ihop, men istället för att puttra på 100% så kör de kanske 50% något som inte märks för den genomsnittliga användaren.

Nu blev det lite rörigt för oss dödliga...

Menar du alltså att skype tar upp onödigt mycket CPU-kraft?
För jag har faktiskt själv tyckt att spelet laggat lite extra när jag haft skype igång samtidigt.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Varför kör ni inte med Mumble istället

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

mumble är tusen gånger bättre. opensource och funkar på alla operativsystem.

Permalänk
Medlem

Kör inte Skype när ni spelar spel

Som andra sagt, Mumble is the way too go.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Aa ja gillar mumble med, men kan man fixa en egen mumble server?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-990FXA-UD3 || Sapphire Radeon R9 290 4GB || AMD FX8350 || CM 212 Plus || 16Gb Corsair XMS3 1600Mhz || Samsung 850 EVO 250GB || OCZ SSD Agility 3 120GB || 2TB Samsung Ecogreen || EVGA G2 750W || FD Define S||

Permalänk

Hade denna buggen för längesen när jag spelade SC2. Skype drog 50% själv dvs en av mina då två kärnor. Lösningen var att sluta med skype. Ni kan väl testa typ Mumble, finns gratis servrar här. Mumble är bättre än Skype ändå, kanske inte lika enkelt bara

EDIT:

Skrivet av boylen:

Aa ja gillar mumble med, men kan man fixa en egen mumble server?

Såg denna först nu men som sagt finns på UKGAME.
De gratis man får där ligger i Storbritannien, vill du ha en i Sverige kan du få det via Multiplay Game Servers. Det kostar men det är småpengar, typ 70 kronor för 10 slots i ett år.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av boylen:

Aa ja gillar mumble med, men kan man fixa en egen mumble server?

du kan hosta själv. det roliga är att du kan hosta på i princip vilken hårdvara somhelst med lite pillande. finns folk som kör det på sin router eller xbox. om du inte vill hosta själv kan du skapa kanaler på fleraa svenska mumble servrar eller hyra som någon annan skrev i tråden.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp.
Får bli att fixa en mumble server

Visa signatur

|| Gigabyte GA-990FXA-UD3 || Sapphire Radeon R9 290 4GB || AMD FX8350 || CM 212 Plus || 16Gb Corsair XMS3 1600Mhz || Samsung 850 EVO 250GB || OCZ SSD Agility 3 120GB || 2TB Samsung Ecogreen || EVGA G2 750W || FD Define S||