AMD sänker antalet transistorer i Bulldozer – räknat fel på 800 miljoner

Permalänk
Medlem

Fan Jag som valde mina processorer efter antalet transistorer. Skall stämma AMD nu för falsk marknadsföring! To the SUEMOBILE!

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Vem fan bryr sig? Det är bara en siffra, den blir varken snabbare eller slöare bara för att den nu "endast" har 1.2miljarders istället för 2miljarder.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk

Nu vet vi var Skandia direktörerna fick nytt jobb. Vet man inte hur många transistorer man tillverkar så ... Undrar om hur många transitorer det är i nya 79xx ? Och har man räknat rätt på datumen ?

AMD personalens julklapp i år: Matte för dummies !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

Förklarar prestandan men inte värmeutväcklingen...

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det har det varit en läcka i ett rör på Global Foundries som inte upptäcktes förrän det började droppa transistorer från taket i våningen under. De som har köpt en Bulldozer ska tydligen kunna kontakta AMD och få en påse med 800 miljoner transitorer hemskickat som kompensation.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

står det inte 2mb l3 på bilden o 8mb l3 i texten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Som jag har förstått det har det varit en läcka i ett rör på Global Foundries som inte upptäcktes förrän det började droppa transistorer från taket i våningen under. De som har köpt en Bulldozer ska tydligen kunna kontakta AMD och få en påse med 800 miljoner transitorer hemskickat som kompensation.

haha
Snälla säg att trasistorerna ser ut som de små metallbollarna dom skickar upp i tornados i filmen Twister!

^o^

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Så som du skriver kan man lätt gissa att du själv är en liten P12:a.

OnT: Grov tabbe av AMD! Hur lyckas man? Och blanda ihop antalet transistorer på två olika processorer? Glad att jag köpte Intel ändå!

Maila AMD och fråga.
Hur relevant är antalet transistorer vid köp av en processor? Hade du krävt AMD på 800 miljoner transistorer om du hade suttit på en bulldozer cpu?
readers inlägg du kommenterade var ju helt korrekt.

Permalänk
Medlem

Alltså varför blir folk så chockerade? antalet transistorer är ju helt orelevant, prestanda testerna var ju det viktiga..

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej, att AMD är klantiga.

Permalänk
Medlem

Bulldozer blir ännu mer misslyckad nu om man jämför med phenom 2 då den inte är så mycket mindre trots att den är gjord med 32 nm litografi och endast har ca 30% mer transistorer. En phenom 2 X6 i 32 nm skulle ha haft en storlek på ungefär 180-200 mm2. AMD skulle fått ut 50-75% mer cpuer per kiselplatta och kunnat hålla högre marginaler och lägre priser. Istället vräker man bort all energi på att tillverka ett yt och energiineffektivt härke som ovanpå allt inte är snabbare än sin föregångare. Det är inte längre Intel som sänker AMD, AMD dör för egen hand numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Fan vilket omoget klipp och klistra företag AMD är!

Finns en anledning till att jag har kört Intel sen jag uppgraderade från Åskfågeln som var varmare än en masugn.

AMD är det lilla företaget som kämpar i motvind. Trots markant mindre resurser och tidigare även otillbörligt konkurrensfusk påverkar man utvecklingen positivt (tex. x64, enkel tii flera kärnor eller gpu integrerad i cpu).

Dessutom bidrar man till att hålla priserna någorlunda låga.

Jämför Intels inkomster med AMDs och fundera över vad de faktiskt lyckas åstadkomma trots den enorma skillnaden.

Ja, Intels processorer är klart bättre sett till prestanda, men för egen del köper jag ändå AMD så länge prestandan räcker för mina behov.

Lägg till AMDs utmärkta grafikdivision som faktiskt levererar så tycket jag att AMD är ett helt okej företag. Inte av Intels klass, men deras produkter duger för mig och att stödja dem gynnar hela branschens utveckling som jag ser det.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Maila AMD och fråga.
Hur relevant är antalet transistorer vid köp av en processor? Hade du krävt AMD på 800 miljoner transistorer om du hade suttit på en bulldozer cpu?
readers inlägg du kommenterade var ju helt korrekt.

Hej AMD,
Jag köpte en av era processorer (FX-8150) och enligt mina beräkningar fick jag endast 1,2 miljarder av de utlovade 2 miljarder transistorerna. Vänligen skicka dessa snarast till:

Sven Svensson
Gatan 1
16854
STOCKHOLM

Mvh,
Sven Svensson

Hehe, nej det spelar egentligen ingen roll. Bara en ren principsak, AMD borde väl ha koll på antalet transistorer i deras processorer?

Och angående readers inlägg så hittade jag minst två särskrivningar, ett stavfel och ett syftningsfel. Tyckte att det var lite rolig med tanke på att han lekte språkpolis själv

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thomas:

"Misstaget sägs bero på att det i själva verket är servervarianten Interlagos med 16 kärnor som består av två miljarder transistorer."

Om det nu är en miss på riktigt, och inte en lögn, så är det alltså inte räknefel de skyller på.

Skulle gissa på att det är någon presskontakt eller PR-nisse som blandat ihop siffrorna och ingen såg det när informationen skickades ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tänk er själva... en stackars sommarjobbare som får i uppgift att räkna antal transistorer. Ungefär halvvägs börjar man se dubbelt! Dvs lite matte (ord till matte då): 1,2 / 2 (halvvägs) + 1,2 / 2 (andra halvan) * 2 (ser dubbelt) = 1,8 miljarder transistorer vilket är ungefär 2 miljarder! Stackars kille! Han räknade ju så rätt han kunde!

Lite allvar istället, det brukar oftast vara arkitekter som designar en sak, ingenjörer som gör saken, projektledare som styr över ingenjörerna och kommunicerar upp till cheferna, som i sin tur kommunicerar upp till sina chefer som i sin tur kommunicerar upp till sina chefer ... (repetera X gånger) som sedan gör en excel och skickar till marknadsansvarige chefen som deglierar uppgiften till projektledaren på marknadsavdelningen som kopierar excel-arkets innehåll till ett word-dokument som skickas till en marknadsförings kille/tjej (vet inte vad man nu kallar dessa med ett finare ord) som i sin tur tar fram en Power Point med lite schysta bilder. Sedan granskas detta av någon annan på marknadsförings-avdelningen som känner till begrepp som: "Processor" "8 kärnor" och "Bulldozer" - ungefär där slutar kunskapen om produkten.

Visa signatur

Intel Core 2 Q9450 2.66GHz @ 3.2GHz | Gigabyte GA-X48T-DQ6 | Corsair TWIN3X4096-1600C7DHX G 2x2048MB DDR3 7-7-7-20 | Sapphire Radeon HD4870 | Noctua NH-U12P Quadra-heatpipe | Zalman ZM850 HP Silent 850W | 2x Raptor WD1500 150GB RAID 0 | Intel M80G2 SSD | Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Vilka p12 kommentarer jag skådar. "AMD gör bort sig igen" "dom ljuger" Om ni små knattar som inte ens gått klart högstadiet ännu kunna förstå vad ni läser så fram kommer det rätt tydligt att dom hadde blandat ihop två olika processor moddeler. Är väll ändå bara bättre att dom har mindre transistorer med den beräknings kraft den har.

Lever du i en jävla låda eller? Var lite källkritisk förhelvete, bara för att det är just det som dem skyller på så blir det automatiskt sant?

Dis guy...

Permalänk
Medlem

Sällan har en nyhetstitel på sweclockers fått mig att asgarva så hårt

Det förklarar ju en del iaf!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Hoppas Intel stämmer skiten ur AMD för falsk marknadsföring! Jävla as som ljuger kunderna rakt upp i ansiktet

Skickades från m.sweclockers.com

Var det inte Intel som körde fulspel genom att säga till dator tillverkare att bygga datorerna av intel istället för AMD? Även solen har fläckar vet du väl
Är väl ett tag sen nu om ja inte minns fel dock. EDIT: ser att ja inte är först att skriva om det...

Men jag tror AMD på väg åt rätt håll nu iallafall, dom har infört en ny arkitektur, det blev mycket sämre än förväntat, men jag tror dom, nu med en ny VD kommer repa sig, om dom håller sig kvar vid x86 såklart.

AMD har haft ett ganska o strukturerat företag så är nog ganska lätt att blanda ihop 2st processorer mitt ibland alla jönsar som springer runt som yra hönor på kontoret

Go AMD säger jag iaf!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Skrivet av Mitron:

Var det inte Intel som körde fulspel genom att säga till dator tillverkare att bygga datorerna av intel istället för AMD? Även solen har fläckar vet du väl
Är väl ett tag sen nu om ja inte minns fel dock.

Jo då och dom fick böta för det också. tror det inledes någon gång under 05 men kommer inte ihåg när beslutet kom.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet här. Ja, någon har tabbat sig och skrivit ut fel antal transistorer på deras konsumentprollar, men vad spelar det för roll? Processorns egenskaper ändras ju inte av ett skrivfel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

bojkotta AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Fan vilket omoget klipp och klistra företag AMD är!

Finns en anledning till att jag har kört Intel sen jag uppgraderade från Åskfågeln som var varmare än en masugn.

Synd att du missade Athlon64.

Permalänk
Medlem

Nu borde iofs alla kunna lämna tillbaka "varan" dom köpt då beskrivningen var mkt felaktig. Dom trodde dom köpte en sak som innöll 2 miljarder saker och fick bara 1,2!

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Jo, vi får helt enkelt se sanningen i ögat. AMD kommer inte finnas kvar så länge till om det fortsätter att gå såhär dåligt för dom.

Utvecklingen på processorer kommer att saktas ner/stanna av och priserna på Intels processorer (Dom enda som finns) kommer höjas i skyn. Känns bara så otroligt tråkigt.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jo, vi får helt enkelt se sanningen i ögat. AMD kommer inte finnas kvar så länge till om det fortsätter att gå såhär dåligt för dom.

Utvecklingen på processorer kommer att saktas ner/stanna av och priserna på Intels processorer (Dom enda som finns) kommer höjas i skyn. Känns bara så otroligt tråkigt.

Fast om Intels processorer höjs i pris, så kommer ju fler och fler "nöja sig" med AMDs budget-processorer igen eftersom de är "tillräckligt snabba och samtidigt billiga" SÅ får AMD sålt en massa igen så det jämnar ut sig X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Men den drar ju fortfarande sjuka mängder av ström, eller hur?

Egentligen inte, nej..

Skrivet av Alliaria:

Lever du i en jävla låda eller? Var lite källkritisk förhelvete, bara för att det är just det som dem skyller på så blir det automatiskt sant?

Dis guy...

Vem sjutton blir imponerad av antalet transitorer??

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Fast om Intels processorer höjs i pris, så kommer ju fler och fler "nöja sig" med AMDs budget-processorer igen eftersom de är "tillräckligt snabba och samtidigt billiga" SÅ får AMD sålt en massa igen så det jämnar ut sig X)

Ja, men grejen är att Intel kommer inte höja priset så länge AMD finns kvar. Men när AMD tillslut inte kan konkurrera mot Intel så läger dom ner, det är då intel höjer priserna och det blir monopol.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Ja, men grejen är att Intel kommer inte höja priset så länge AMD finns kvar. Men när AMD tillslut inte kan konkurrera mot Intel så läger dom ner, det är då intel höjer priserna och det blir monopol.

Fast då är det fortfarande toppsegmentet du pratar om. Mitt argument är att toppsegmentet inte kommer betyda värst mycket när man klarar sig så bra med en budget-CPU ihop med snabbt grafikkort. Så det blir ju bara höga priser på värsting-CPUs som inte kommer påverka de flesta normal-gamers.

AMD lär ju alltid kunna konkurrera i budget-segmentet, så de kommer ju aldrig försvinna därifrån. Deras Fusion-processorer säljer ju så fort de tillverkar dem, de skulle ju behöva fler fabriker för att hinna med allt

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Väldigt många som inte läst mer än rubriken innan de hoppar in och kommenterar.
Visst är rubriken tillspetsad på ett förvirrande sätt, det var knappast ett räknefel utan ett skriv-/kommunikationsfel, men det borde finnas någon vilja att kommentera annat än för att man ser något man kan basha på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Fast då är det fortfarande toppsegmentet du pratar om. Mitt argument är att toppsegmentet inte kommer betyda värst mycket när man klarar sig så bra med en budget-CPU ihop med snabbt grafikkort. Så det blir ju bara höga priser på värsting-CPUs som inte kommer påverka de flesta normal-gamers.

AMD lär ju alltid kunna konkurrera i budget-segmentet, så de kommer ju aldrig försvinna därifrån. Deras Fusion-processorer säljer ju så fort de tillverkar dem, de skulle ju behöva fler fabriker för att hinna med allt

Ja jo, det har du ju rätt i. Men frågan är ju om ens AMD kan konkurrera mot Intel på lågsegmentet. Intel har nog råd att sänka priserna på sina budget modeller om de så vill.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial