Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Mekaniska tangentbord är överskattat som bara den. Man blir inte bättre spelare pga det. Det är endast överdrivet dyrt, och fått sin hype är på sweclockers av någon anledning. Antar det låter "coolt". Enligt mig låter det bara allmänt jobbigt med allt klickande dessutom.

Jag menar 1200kr för ett tangentbord det är plast och fjädrar?

Kanske missuppfattar ditt inlägg men t ex 6Gv2 kostar 600 inte 1200, men i övrigt håller jag väl med. Jag har ett 6Gv2 som jag skaffade för att mitt gamla compaq awesome 2000 var sönder. Jag tycker det är helt OK men om valet är en bra mus eller ett bra tgb skulle jag ta mus varje dag. (haha)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wonger:

Hejsan! Det är så att jag sitter framför datorn en stor del av min fritid och spelar spel osv, jag har alltid kört på billiga tangentbord som tex . Har lite pengar över o tänkte fråga ifall det är värt att köpa ett lite dyrare denna gång?

Vad är egentligen skillnaden, kommer jag ens märka något, förutom att kanske knapparna lyser blått..

Skulle uppskatta ifall någon kunde dela med sig med sina egna erfarenheter!

Mvh Johan <3

Det ger en helt annan upplevelse, jag tänkte precis som dig innan, men efter att ha lagt ner 1300 på mitt mk80 så kan jag inte säga annat än att jag är supernöjd och ångrar det inte alls!

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det är trendigt med mekaniska tangentbord igen men du bör pröva i någon butik för det är många som inte gillar mekaniska, handlar om tycke och smak och är definitivt ingen universiallösning, men om du vill vara hipp så kanske ett mekaniskt är gott nog (lite som att ha en iPhone)

Permalänk
Medlem

Mekaniska brytare försvann för att det var billigare att tillverka rubberdome-tangentbord och för att majoriteten av mänskligheten inte vet/värdesätter vad som är bäst. (Det är ju trevligare om tangentbordet är rosa och det står Hello Kitty på det...)

Jag har ett Filco med bruna Cherry-brytare som är mitt primära tangentbord på jobbet. Det jag gillar förutom känslan är att jag inte behöver bottna tangenterna för att registrera en knapptryckning, vilket enligt mina fingrar är betydligt mer ergonomiskt. Det är lite som att fråga en hantverkare varför han använder borrmaskiner från Hilti istället för de billiga han hittar på Clas Ohlson, båda borrar ju hål?

Behöver du fråga om du har ett behov så har du förmodligen inte det, men det utesluter inte att det finns andra som har.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Mekaniska tangentbord är överskattat som bara den. Man blir inte bättre spelare pga det. Det är endast överdrivet dyrt, och fått sin hype är på sweclockers av någon anledning. Antar det låter "coolt". Enligt mig låter det bara allmänt jobbigt med allt klickande dessutom.

Jag menar 1200kr för ett tangentbord det är plast och fjädrar?

Kolla Microsoft X4 ett lagom dyrt och prisvärt tangentbord.

Köpte ett Steelseries 6G V2 och det är flera gånger skönare än mitt förra röda G15.

Var helt klart värt det, mitt nästa tangentbord blir även det mekaniskt, om detta ens kommer att gå sönder

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Master of Overkill

Mekansika reagerar på keydown asså direkt när du typ nuddar tangeterna så skriver du, för mig iallafall så märkte jag otrolig skillnad i vissa moment.

Älskar dom och vill alldrig byta tillbacka.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6606143/microsoft-sidewinder-x4-ga...

Är ett helt underbart tangentbord.. och det kostar inte skjortan heller, bytte till detta från ett microsoft tangentbord i 100-150kronors klassen.. Ångrar inte mig en sekund.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ni swecare verkar käka en 3rättersmiddag framför datorn + lunch och frukost så är nog många 19 kronors tangentbord att föredra.

Permalänk
Inaktiv

Såsom flera innan så är det helt nödvändigt att prova i en affär innan köp i och med att det är så pass individuellt. Själv sitter jag och skriver detta på mitt Steelseries 6v2 som jag själv tycker funkar väldigt bra. Det kostar för närvarande 599 hos Inet.

Anledningen till att jag tycker bättre om detta än andra tangentbord jag använt (både laptop och vanliga) är:

1. tangenterna har längre slaglängd och som flera innan påpekat så måste man inte längre slå tangenterna i botten vilket innebär mycket mindre slitage på dina leder om du använder det under längre perioder. Jag är själv en student och sitter och skriver uppemot 20 A4 i sträck. Innan jag skaffade detta tangentbordet så var jag mycket trött i händer och fingrar (ibland hade jag till och med ont) men i och med att jag vant mig vid lättare slag så har detta problem försvunnit.

2. Tangentbordet är stilrent och känns väldigt robust vilket är härligt = Kvalité for the win

3. I och med den ökade taktila känslan i tangenterna så är det, åtminstone för min del, enklare att skriva utan att titta på tangentbordet. Detta innebär i förlängningen en avsevärd minskning i tidsåtgång när det kommer till längre uppsatser etc. Det tar helt enkelt mindre tid då jag skriver fortare.

Negativt är dock att det låter aningen mer än "vanliga" rubber dome men att ljudet på svarta brytare (som detta har) skulle vara olidligt m.m. är helt enkelt inte fallet då det inte låter särskilt mycket mer. När det kommer till att föra oljud så är gamla IBM tangentbord mycket värre då de har en teknik som heter Buckling Spring - sök på det och på IBM tangentbord så ska du se... (känslan skall dock vara oslagbar vid skrift om man får tro entusiasterna).

Slutligen en fråga till någon som kanske vet. Vad för brytare sitter det på gamla Amiga A500?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

för att majoriteten av mänskligheten inte vet/värdesätter vad som är bäst. (Det är ju trevligare om tangentbordet är rosa och det står Hello Kitty på det...)

Det här är en typisk kommentar från mekaniskatangentbordfanboys, man ser sig själva som bättre och kunnigare, du blir inte en bättre spelare eller författare med ett mekaniskt tangentbord utan det är enbart en smaksak vad man gillar.

Permalänk
Medlem

mekaniska är så jävla obehagliga. låter som en jävla skördeströska.

Permalänk
Medlem

Mekaniska är bara bäst! tror inte jag behöver förklara varför då det står ett par gånger i denna tråd redan!

Visa signatur

GPU: GTX 570. CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz. Mobo: MSI P67A-C45 REV B3. Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Ram: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz.
Tillbehör: T-bord: SteelSeries 6G v2 Gaming Keyboard. Skärm: Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS. Mus: Logitech G500. OS: Windows 7. Chassi: R3. Headset: SteelSeries Siberia V2 Orange. Min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Woxocs?feature=mhee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Mekaniska brytare försvann för att det var billigare att tillverka rubberdome-tangentbord och för att majoriteten av mänskligheten inte vet/värdesätter vad som är bäst. (Det är ju trevligare om tangentbordet är rosa och det står Hello Kitty på det...)

Om en snubbe som använder en skärm med ips panel frågar varför du använder TN skulle du säga att du inte vet/värdesätter vad som är bäst? Alla har inte råd med mekaniskt t-bord inte ips för den delen heller, dessutom som många har sagt så finns det folk som inte gillar mekaniskt, betyder det att dom inte vet vad som är bäst? Btw varför har inte du 3st gtx580? Vet du inte att det är bäst? >.<

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Mekaniska tangentbord är överskattat som bara den. Man blir inte bättre spelare pga det. Det är endast överdrivet dyrt, och fått sin hype är på sweclockers av någon anledning. Antar det låter "coolt". Enligt mig låter det bara allmänt jobbigt med allt klickande dessutom.

Jag menar 1200kr för ett tangentbord det är plast och fjädrar?

Kolla Microsoft X4 ett lagom dyrt och prisvärt tangentbord.

Kan hålla med att 1200kr är för mycket ett tangentbord, Köpte Steelseries 6g v2 för 1 vecka sen och de är verkligen värt 600kr.
Byggt som en pansarvagn!

Permalänk
Avstängd

Mekaniska klickar väl som satan och sedan är de tunga att trycka ner?

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det här är en typisk kommentar från mekaniskatangentbordfanboys, man ser sig själva som bättre och kunnigare, du blir inte en bättre spelare eller författare med ett mekaniskt tangentbord utan det är enbart en smaksak vad man gillar.

Hett tips: Prova läs vad jag skrev igen och se om du lyckas missförstå lika brutalt en gång till.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Mekaniska klickar väl som satan och sedan är de tunga att trycka ner?

Cherry MX Black har högst mostånd men klickar inte alls, inte heller bruna, däremot blåa switchar "klickar".

Så nej, bortsett från blåa switchar "klickar" inte mekaniska brytare. Däremot har du ingen gummimatta som dämpar nedtryckningen och det kan låta en del när tangenten slår i botten av tangentbordet. Lägg en tunn filtmatta under eller vad du vill så är du av med problemet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Bästa billigare keyboard jag haft är Logitech ultra x-flat. Ej mekaniskt, men väldigt tyst bräda.
Kostar runt 150-250:-

När det gäller mekaniska och om du vill ha mest för pengarna, så är Microsoft Sidewinder x4 ett bra val för runt 350-500:-
Dock är knapparna lite mer kompakta än på det normal stora logitech tangentbordet..
Dom andra mekaniska är även dom väldigt bra men kostar från 600-1500:-

Permalänk
Inaktiv

En skillnad är iaf att 50 krsbord klarar typ 2-3 samtida knapptryckningar, medans bättre (dyrare) klarar upp till 6 eller fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Microsoft X4 är annars ett väldigt billigt och trevligt tangentbord, om man vill "byta upp" sig från ett 59 kronors, jag är väldigt nöjd och gick ifrån ett Logitech Wave

Bytte ut mitt X4 mot ett billigt logitech för att det var så sjukt oskönt och svårt att skriva på. Billiga standardtangentbord ftw. Alla extraknappar är onödiga för mig, det är dock nice att kunna höja och sänka ljudet med en snurrknapp på logitechbordet.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Inaktiv

När det gäller mekaniska och om du vill ha mest för pengarna, så är Microsoft Sidewinder x4 ett bra val för runt 350-500:-
Dock är knapparna lite mer kompakta än på det normal stora logitech tangentbordet..
Dom andra mekaniska är även dom väldigt bra men kostar från 600-1500:-[/QUOTE]

Är Sidewinder x4 mekaniskt? mer än vad jag visste (?)

Permalänk
Medlem

Har haft tangentbord i lite olika prisklasser, dock inga mekaniska. Kan dra slutsatsen att de billigare ganska snabbt får tröga tangenter som gnisslar, fastnar och har sig medan de dyrare modellerna håller mycket längre och enligt mig är generellt trevligare att skriva på samt spela med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Hett tips: Prova läs vad jag skrev igen och se om du lyckas missförstå lika brutalt en gång till.

Yep och jag citerade dig.

Permalänk

Vad är det för switchar i ett Sidewinder X4?

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle.Lid:

Vad är det för switchar i ett Sidewinder X4?

Rubberdome

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JockeA:

Rubberdome

tänkte väl det

Permalänk
Medlem

Ett mekaniskt med Cherry MX RED som blivit väldigt populärt nu.
Perfekt blandning mellan mekaniska brytarna imo.

Ska själv köpa ett Qpad MK-50 med röda cherry på dustinhome 640 med studentrabatten, lagom pris för ett stabilt keyboard med röda!
Och normal layout på knapparna, inte som steelseries mög

Permalänk
Medlem

Har svårt å förstå varför gamla AT tangentbord har blivit så populära, dom ratades för den långa slaglängden å det höga ljudet.
Men det är väl som allt annat, gammalt kommer tillbaka å blir mode igen.

Är du för mekaniska, leta i skrotlådan efter ditt gamla ps/2 tangentbord å känn, är det detta jag vill ha verkligen.
Sitt å hamra på den i några veckor å dra sen paralell mot "modernt" soft touch bord.

Min värdering är ett tangentbord som är tyst, med bra känsla vid hantering å inte att glömma prog knappar

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Haziza:

Mekaniska tangentbord är överskattat som bara den. Man blir inte bättre spelare pga det. Det är endast överdrivet dyrt, och fått sin hype är på sweclockers av någon anledning. Antar det låter "coolt". Enligt mig låter det bara allmänt jobbigt med allt klickande dessutom.

Jag menar 1200kr för ett tangentbord det är plast och fjädrar?

Kolla Microsoft X4 ett lagom dyrt och prisvärt tangentbord.

Näe, det är ju upp till var och en, jag älskar mitt Blackwidow Ultimate och tycker det är väl spenderade pengar (även om 500kr extra för bakgrundsbelysning är lite väl att ta i)! Mitt G15 var det bästa tangentbordet jag hade haft innan jag provade det här och nu vill jag aldrig gå tillbaka till sketna tangentbord med rubber domes... Sen har jag personligen inget problem med att blåa switchar låter som satan, men jag förstår folk som har det då det är de enda mekaniska switcharna man måste trycka ner helt för att det ska registreras! Det är dessutom de switchar som låter överlägset mest.

Det är tycke och smak, såklart. Blåa switchar funkar perfekt till RTS-spel och FPS-spel, tycker jag, och är helt jävla fantastiska att skriva på, det finns liksom inget annat som kommer upp i samma nivå. Vill man inte lägga pengar på en av de tre saker man använder mest i en dator och håller längst i en setup (skärm, tangentbord, mus) så är man lite fel ute, tycker jag.

Men jag vill också kunna använda tangentbord för 50kr/styck, det hade varit ett billigare alternativ.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

En annan viktig aspekt med mekaniska tangentbord som sällan tas upp är att de låter MYCKET mer än ett "vanligt", jag kan tex inte ha ett här hemma pga av att tjejen blir störd av det då vi bor rätt trångt

fel. röda, bruna och svarta switchar har inget klickljud. dock kan det så klart komma ljud från tangentbordet själv. men det har inget med att göra med om det är mekaniska eller ej.

blåa brytare låter dock eftersom de är konstruerade att "klicka"