Mac vs Asus i fråga om långsiktig hållbarhet

Permalänk
Medlem

Mac vs Asus i fråga om långsiktig hållbarhet

Jag har förstått att ni är supertrötta på samma frågor om och om igen.. Har kollat lite bland tidigare trådar men hittar inget som direkt svarar på min fråga.

Jag vill ha ny dator och vill att den ska vara någorlunda lätt i vikt, inte blir väldigt varm, orkar med bildbehandling och inte blir trött efter bara något år.
Vad jag har förstått så är det Mac eller Asus som verkar tillmötesgå det här bäst?
Nu är det så att jag haft windows i hela mitt datorliv och är hemma med det, vilket betyder ganska mycket för mig. Men det snackas ju hela tiden om hur mycket bättre Mac är på alla sätt och vis. Smalare, lättare, mer stabila i fråga om virus osv. Jag undrar, är det verkligen så? Mac är ju ganska dyrt och jag tänker att om man lägger samma pengar på en Asus som en Macbook Pro kostar kanske man kan få en lika bra eller bättre dator? Är Windows fortfrande lika problempackat som man har upplevt att det har varit under många år? Jag är själv inte kunnig som ni kanske förstår men jag har ju hört hur mina vänner har talat om det. Windows kraschar, blir långsamt osv. Är det fortfarande sämre nu eller har Mac mer stabilt os? Eftersom jag ändå tagit mig så långt att jag klarar av att lösa flera problem i datorn utan hjälp nu så känns det synd att byta till Mac bara för att de har bättre rykte... Men är det så att de verkligen ÄR bättre så lär jag mig gärna mac os istället...
Vad som driver mig mest till vansinne med min nuvarande dator är att man kan behöva sitta och vänta långa stunder varje gång man bara vill göra enkla redigeringar i bilder. 30 sek - 1 minut är inte helt ovanligt. Jag vill ha en dator som fortfarande efter flera år klarar av att öppna bilder och redigera bilder utan en massa tänkartid. Eller för den delen kunna skriva en enkel text utan att behöva vänta flera sekunder på att markören ska hänga med. (Som ni hör är läget ganska illa nu mao)

Jag har pratat med flera Macanvändare och alla är nöjda och glada men jag hittar ingen som kan svara på om mac är lika bra efter fem års användande som nu. De kan bara svara att Mac är så himla bra nu och då har de max ägt datorn i ett år. Min gamla sketna HP var också bra det första året så det säger inte så mycket tycker jag..

Fråga alltså, är Mac verkligen mer hållbara på längre sikt? Är en bra Asus ändå sämre än Mac på längre sikt? Min budget är helst inte över 9000.. Hoppas att ni opartiska (? ) datorkännare ska kunna lösa mysteriet!!

//Louise

Permalänk

Nej, en Asus är inte mindre hållbar, det du betalar extra för med en Mac är designen och loggan. Problemet med att windows blev väldigt "trött" efter en tid är kraftigt reducerat i win7

Permalänk

Nyckeln till att PC:n ska kännas rapp i åratal: Fyll den inte till bredden med skräp och ha Windows på en SSD. Jag lovar att den kommer att kännas fräsch väldigt länge och inte bli trött i första taget.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av louised:

!
//Louise

Windows XP hade/har problem med tröghet, Vista/Win7 har problemet till en viss del. Speciellt också bärbara datorer som kommer med Windows + massa shareware/crapware som funkar i 30-90 dagar som sedan kräver aktivering. (Norton, Word etc).

MacOS och Linux lider inte av detta därav hör man folk från dessa grupper som prisar sin dator flera år efter köpet. Men på Windows sidan är det ju annars att formatera och göra en clean install.

Jag personligen gör clean install redan direkt efter köp så jag slipper allt skit som kommer med Windows från tillverkaren. Datorn går fruktansvärt dåligt ibland. Har en HP G62 som tog 15minuter att starta och yttligare 30minuter att köra dess jävla recovery DVD på ~5 DVD skivor som jag fortfarande undrar varför jag gjorde det....

Det jag gjorde sedan var att formatera och köra in ett annat OS, på min andra laptop så körde jag in Windows 7 och sedan avinstallerade allt skit som MediaPlayer InternetExplorer, DVDmaker, MediaCenter. Alltså allt jag kunde.

Upp till dig angående valet av PC och PC(Mac) och om du tycker att priset på en Mac är värt det. Enligt mig som har lekt runt med OSX till en viss del är att priset inte är värt hårdvaran man får.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en MBP 13,3" 2011 med DualBoot MacOSX och Windows 7 Ultimate x64 fungerar kanon riktigt nöjd!

MBP fungerar som vilken annan laptop i Windows!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Skaffar du en dator med en SSD och win7 på så är allt lungt. Om du helst inte skall lägga ner 9000 kr på en dator så tror jag inte du får en helt ny mac laptop för detta, du får nog en mac mini dator, men den är mer stationär och du behöver ha skärm, tangentbord och mus. Deras macbook air ligger omkring 9-10 000 kr och datorn hårdvara kanske inte hänger med om du skall göra bilredigering, vilket en asusdator för kanske 7 000 kr kan göra lika bra ifrån sig som den macbook air. Köp Asus tycker jag, skaffa en dator som du kan byta hårddisken på och sen stoppa in en SSD så kommer dator vara snabb

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

Skaffar du en dator med en SSD och win7 på så är allt lungt. Om du helst inte skall lägga ner 9000 kr på en dator så tror jag inte du får en helt ny mac laptop för detta, du får nog en mac mini dator, men den är mer stationär och du behöver ha skärm, tangentbord och mus. Deras macbook air ligger omkring 9-10 000 kr och datorn hårdvara kanske inte hänger med om du skall göra bilredigering, vilket en asusdator för kanske 7 000 kr kan göra lika bra ifrån sig som den macbook air. Köp Asus tycker jag, skaffa en dator som du kan byta hårddisken på och sen stoppa in en SSD så kommer dator vara snabb

Moget att jämföra en macbook air och en "vanlig laptop och sedan hävda att den "vanliga" (asusen) ger mer prestanda per krona. Det är ju två helt olika kategorier! Jämför med asus ultratransportabla laptop ist.

Men som sagt innan, SSD är trevligt. Har installerat en SSD på min macbook från 2009, den är riktigt snabb! dualbootar den med win 7, inga problem alls.

Största fördelen med macen, hårdvarumässigt är att den har ett mycket bra tangentbord, och en trackpad som "äger" vilket inte kan sägas om många "pc laptops" multigester etc är mycket trevligt. Sen gillar jag den bra batteritiden och det stilrena utseendet, jag hatar plastiga datorer fulla med klistermärken (vet att det kommer mer stilrena pc's nu oxå).

Jag skulle hävda att många använder en mac längre än en pc, just för att dem är "snabbare" under längre tid, samt att batteriet ofta är mycket bra (men detta handlar nog mer om att det inte finns någon budget mac med "skräpkomponenter" för 5-7000kr)

Sköter man en pc och orkar ominstallera med jämna mellanrum är den säkert lika pigg som en mac.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Moget att jämföra en macbook air och en "vanlig laptop och sedan hävda att den "vanliga" (asusen) ger mer prestanda per krona. Det är ju två helt olika kategorier! Jämför med asus ultratransportabla laptop ist.

Men som sagt innan, SSD är trevligt. Har installerat en SSD på min macbook från 2009, den är riktigt snabb! dualbootar den med win 7, inga problem alls.

Största fördelen med macen, hårdvarumässigt är att den har ett mycket bra tangentbord, och en trackpad som "äger" vilket inte kan sägas om många "pc laptops" multigester etc är mycket trevligt. Sen gillar jag den bra batteritiden och det stilrena utseendet, jag hatar plastiga datorer fulla med klistermärken (vet att det kommer mer stilrena pc's nu oxå).

Jag skulle hävda att många använder en mac längre än en pc, just för att dem är "snabbare" under längre tid, samt att batteriet ofta är mycket bra (men detta handlar nog mer om att det inte finns någon budget mac med "skräpkomponenter" för 5-7000kr)

Sköter man en pc och orkar ominstallera med jämna mellanrum är den säkert lika pigg som en mac.

Jag tycker dock inte att macbooken är sämre än "vanliga" laptops. Jag sa bara att man kanske kan hitta en, till exempel, Asus laptop, med samma/bättre prestanda för en billigare peng. Tycker inte desssa är i olika kategori eftersom jag tror postern ville ha en laptop med ett pristak på 9000 kr, tycker det stämmer ganska bra att en macbook air och en annan, inte ultraslim, laptop faller inom samma kategori. Apples svar på en laptop i denna prisklassen är ju faktiskt en macbook air, om man inte kan hitta sig en billigare mac laptop från någon annan generation. Kanske en helt vanlig macbook? Den verkar ju dock ha slutat säljas, i alla fall på apple store.

En mac känns oftast fräshare tack vare att operativsystemet är aningen snabbare än win7, men jag personligen, tycker man skall gå efter sin egen smak när det gäller OS. Synd bara att OSX bara funkar lagligt på macs, skulle gärna vilja ha OSX som dualboot om min hårdvara hade fungerat tillsammas med OS, menar självklart drivers m.m.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.