en fråga om gtx 580 lol SLI Mode :)

Permalänk
Medlem

en fråga om gtx 580 lol SLI Mode :)

hej alla , jag vill köra sli för första gången och min fråga är:

om jag köper 2 gtx 580 gainward phantom 3gb (med fläkt lol) och köra dem i sli kommer jag att använda hela 6gb minne eller bara ett kort och den andra hjälper bara eller? lol

Visa signatur

intel i 7 3970xx 4.2ghz | Asus Rampage 4 Extreme | Ripjaws Z 32 Gb Ram 2133 XMP | Ocz Revodrive 3 x2 240GB Sound Blaster X-Fi Titanium HD | Corsair H100i CPU Cooler | EVGA GTX 780 ACX SC | Xigmatek Elysium Case | 3 Corsair 240 SSD For Kontakt Libraries|

Permalänk

Du kommer vara ha 3GB minne, i SLI så speglar SLI bara grafikkortens minne

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Endast 3gb. Minnena jobbar för sig

Permalänk
Medlem

Det är surt att man inte dubblar sitt minne faktiskt. Jobbar Nvidia på att ordna så man kan använda den totala mängden förresten?

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Skrivet av alindvall:

Det är surt att man inte dubblar sitt minne faktiskt. Jobbar Nvidia på att ordna så man kan använda den totala mängden förresten?

Låter inte direkt som någon möjlighet med det faktum att grafik-korten jobbar med samma saker och behöver ha samma saker i minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Det är surt att man inte dubblar sitt minne faktiskt. Jobbar Nvidia på att ordna så man kan använda den totala mängden förresten?

Jag tror att det kommer bli surt om man ska fördela minnesbandbredden på de fysiska interfacen mellan korten också.

@TS: Inte för att du ens behöver 3GB, men nej.

Permalänk
Medlem

men varför kör folk sli , vad hjälper den till? bättre graphics eller vad

Visa signatur

intel i 7 3970xx 4.2ghz | Asus Rampage 4 Extreme | Ripjaws Z 32 Gb Ram 2133 XMP | Ocz Revodrive 3 x2 240GB Sound Blaster X-Fi Titanium HD | Corsair H100i CPU Cooler | EVGA GTX 780 ACX SC | Xigmatek Elysium Case | 3 Corsair 240 SSD For Kontakt Libraries|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdmihdv:

men varför kör folk sli , vad hjälper den till? bättre graphics eller vad

ja

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdmihdv:

men varför kör folk sli , vad hjälper den till? bättre graphics eller vad

Lol, kan folk sluta tro att man får bättre grafik genom att ha bättre eller dubbla grafikkort.. Att ha ett bra grafikkort eller att köra SLI gör att du kan köra på högre inställningar i spelet och få bättre FPS.

Dubbla grafikkort ger bättre prestanda till spel, du kan då spela på högsta grafiken i spelen och få väldigt bra FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

nej?? .. blir inte alls bättre grafik, om du inte tänker på det faktum att du kan köra på högre inställningar och därmed blir det bättre grafik. Men man kan spela på maxade inställningar på ett kort också. Förutom kanske på BF3

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Lol, kan folk sluta tro att man får bättre grafik genom att ha bättre eller dubbla grafikkort.. Att ha ett bra grafikkort eller att köra SLI gör att du kan köra på högre inställningar i spelet och få bättre FPS.

Dubbla grafikkort ger bättre prestanda till spel, du kan då spela på högsta grafiken i spelen och få väldigt bra FPS.

Du är medveten om att du säger emot dig själv va?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hdmihdv:

hej alla , jag vill köra sli för första gången och min fråga är:

om jag köper 2 gtx 580 gainward phantom 3gb (med fläkt lol) och köra dem i sli kommer jag att använda hela 6gb minne eller bara ett kort och den andra hjälper bara eller? lol

lol. hej du kommer bara få 3gb minne med 580gtx sli lol om varje kort har 3gb minne lol.

lol hejdå lol.

Kunde inte låta bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

nej?? .. blir inte alls bättre grafik, om du inte tänker på det faktum att du kan köra på högre inställningar och därmed blir det bättre grafik. Men man kan spela på maxade inställningar på ett kort också. Förutom kanske på BF3

Så 2 grafikkort är inte bättre än 1?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Så 2 grafikkort är inte bättre än 1?

Grafiken blir inte bättre, men du får högre FPS = skruva upp grafiken och ändå få hög grafik. Så både jag och nej.
Men sätter du upp inställningarna på max så blir inte grafiken bättre, du får bara högre FPS.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Du är medveten om att du säger emot dig själv va?

Jasså, hur då?

förmodligen du som missförstår hela min poäng.

Permalänk
Medlem

Två grafikkort är bättre än ett. Sluta krångla nu.

Du får alltså mer prestanda vilket är hela poängen med att köpa ett grafikkort som är till för att spela eller andra gpu krävande applikationer.

Detta i sig är väl ändå rätt "straight forward" mer prestanda mer fps, mer fps ger högre, upplösning AA, AF och grafikinställningar vilket är hela anledningen till att man köper ett påkostat grafikkort.

Så med andra ord får du bättre grafik i spel som är krävande och inte kan maxas med ett grafikkort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av add9400:

Jasså, hur då?

förmodligen du som missförstår hela min poäng.

Om man drar upp inställningarna på ett spel så blir grafiken bättre. Så Om jag har ett Gtx 560 Ti t.ex, och inte klarar köra på maxade inställningar. Men senare skaffar jag ett till Gtx 560 Ti, och då kan jag köra på högsta. Då blir det bättre grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Om man drar upp inställningarna på ett spel så blir grafiken bättre. Så Om jag har ett Gtx 560 Ti t.ex, och inte klarar köra på maxade inställningar. Men senare skaffar jag ett till Gtx 560 Ti, och då kan jag köra på högsta. Då blir det bättre grafik.

Exakt precis, men ett spel ser inte automatiskt snyggare ut för att man har ett bättre eller dubbla grafikkort.. utan det är ju för att du kan dra upp inställningarna som det ser snyggare ut. Så det är inte grafikkorten i sig som gör hur grafiken i spelet ser ut, Grafikkorten ger bara prestandan så att du kan dra upp inställningarna till max och därmed få ut allt av grafiken.

Permalänk
Skrivet av add9400:

Exakt precis, men ett spel ser inte automatiskt snyggare ut för att man har ett bättre eller dubbla grafikkort.. utan det är ju för att du kan dra upp inställningarna som det ser snyggare ut. Så det är inte grafikkorten i sig som gör hur grafiken i spelet ser ut, Grafikkorten ger bara prestandan så att du kan dra upp inställningarna till max och därmed få ut allt av grafiken.

Ja, det var nog det han syftade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Ja, det var nog det han syftade på.

De var det jag syftade på med mina 2 inlägg tidigare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Exakt precis, men ett spel ser inte automatiskt snyggare ut för att man har ett bättre eller dubbla grafikkort.. utan det är ju för att du kan dra upp inställningarna som det ser snyggare ut. Så det är inte grafikkorten i sig som gör hur grafiken i spelet ser ut, Grafikkorten ger bara prestandan så att du kan dra upp inställningarna till max och därmed få ut allt av grafiken.

Haha

Ett spel ser inte snyggare ut för att man har dubbla grafikkort, men med 2 kan man dra upp inställningarna så att de ser snyggare ut - skön logik

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Skrivet av add9400:

De var det jag syftade på med mina 2 inlägg tidigare också.

Det du ville säga i dina 2 inlägg var att det var fel att säga ''Grafiken blir bättre med ett bättre grafikkort eller med två stycken''
Vilket är nästan samma sak som att man kan höja inställningarna.

Permalänk
Antielefant

Som ett faktiskt svar på frågan kommer två 580or inte att ge bättre grafik än ett i LoL - eftersom du inte kan öka inställningarna högre än vad ett ensamt 580 klarar av med enkelhet.

LoL är inte direkt ett grafiskt intensivt spel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Haha

Ett spel ser inte snyggare ut för att man har dubbla grafikkort, men med 2 kan man dra upp inställningarna så att de ser snyggare ut - skön logik

Det han menar är ju självklart(?) att antingen har man ett top-of-the-line grafikkort och "maxar" grafiken eller 2 mindre bra grafikkort.
Har man således ett mindre bra grafikkort så, ja, då blir grafiken bättre med dubbla grafikkort...

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Som ett faktiskt svar på frågan kommer två 580or inte att ge bättre grafik än ett i LoL - eftersom du inte kan öka inställningarna högre än vad ett ensamt 580 klarar av med enkelhet.

LoL är inte direkt ett grafiskt intensivt spel.

Vart nämns spelet LoL? :S

Permalänk

pro tip: Sluta skriva ordet "lol" i varje mening om du inte syftar på LoL...

Permalänk
Medlem

Sorry för lite OT: Jag förstår inte första inlägget.. är "lol" förkortningen på laugh out loud eller nått annat? För är det så, då fattar jag ännu mindre.. Känns som man bör förstå första inlägget innan man beger sig in i diskussionen.

Inte läst igenom allt "tjafs" så jag kanske säger samma sak igen..

Folk verkar tro att det är minnesmängden som speglar hur bra ett grafikkort är.. Man behöver endast mer minne än 1GB för höga upplösningar på över 1920x1080 generellt.. Eller iaf 1.5GB. Dvs så klarar sig 95% av folket med ett grafikkort i det avseendet.

Sen som förklarats så behövs två kort ibland av krävande spel för att köra på dom högsta inställningarna med bra fps, dvs bra flyt och ibland ens för att det ska bli spelbart. under ca 30 fps (bedöms olika beroende på person) är ospelbart med hackig bild och dåligt flyt i bilden, vilket gör att man får ont i ögon och huvud som följd. En del säger att över 60fps bör man ligga för att det ska vara "bra" och godkänt för bästa spelupplevelse. Så tex i nya BF3 så har jag för mig att ett st 580 kort låg på 40-50 fps (?) för maximal grafik. Då skulle man kanske behöva ett 580 kort till för att kunna njuta av den högsta grafiken utan små störningar och minilag.

Lite flummigt förklarat kanske..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Det är surt att man inte dubblar sitt minne faktiskt. Jobbar Nvidia på att ordna så man kan använda den totala mängden förresten?

Det använder väl allt minne, det är väl bara så att varje grafikkort har sin del för sig. Eftersom dom också delar på arbetet, så delar dom väl på det totala minnet också.

Permalänk
Avstängd

lol, nej du får inte 6gb, jag har provat lol, och ibland händer det att jag drar till med ett lol, lol.
och lol phantom har fläkt redan lol, så varför skriva med fläkt lol, lol.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Racka:

Det använder väl allt minne, det är väl bara så att varje grafikkort har sin del för sig. Eftersom dom också delar på arbetet, så delar dom väl på det totala minnet också.

Nej.

Grafikkorten behöver sitt eget minne för sig självt eftersom vardera grafikkort jobbar med sin egen frame. I princip kan man säga att det fungerar så här enkelt; grafikkort 1 gör alla udda frames, grafikkort 2 alla jämna. Eftersom de inte jobbar med samma frame kan man heller inte utnyttja dubbelt grafikminne.

Det som gör att SLI klarar mycket högre inställningar än annars är att grafikkorten har dubbelt så lång tid på sig att rendera sin frame (33,3 ms istället för 16,7 ms) än de har om de körs ensamma.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync