AMD FX-special med Jonas och Emil

Permalänk
Medlem

Bra att ni tog tjuren vid hornen!
FX verkar ju bli kanon bra att använda som element nu i vinter.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Jag käka grovkorning havregrynsgröt med ½ dl proteinpulver (choklad) i, samt äppelmos och mjölk till när jag såg. Riktigt gött faktiskt.

Själv blir det enbart ägg till frukost.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Uppskattar verkligen alla era videor, speciellt fredagspanelen som är underbar.

Permalänk
Avstängd

Gillade videon, var lite mer casual än normalt fredagspanel.
Mycket roligt och intressant att kolla på, tummen upp Swec!

Permalänk
Medlem

Herregud, så sammanfattar jag Bulldozer, strömförbrukningen är speciellt löjlig. Tackar för videon!

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon99565:

Jag käka grovkorning havregrynsgröt med ½ dl proteinpulver (choklad) i, samt äppelmos och mjölk till när jag såg. Riktigt gött faktiskt.

Whey FX dagen till ära kanske? ;D

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Enligt Amd piskar FX8150 en SB 2600k med några fps, och 1100t är inte långt bakom 2600k. detta är ett nytt spel, och om vi ska spekulera i deras win8 10% bättre så borde det väl piska ännu mera, tänk också på att priset är waay lower än vad intel nånsin kommer att ha för samma prestanda.

http://blogs.amd.com/play/2011/10/13/our-take-on-amd-fx/

Läs o lär också vad processorn är tillför.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt special inslag! Satt på tåget på väg till Malmö, började titta när jag sett halva inslaget så var det dags att gå av, stopade iPhonen i fickan, sen lyssnade jag på resten när jag gick i Malmö! Mycket trevligt!! Känndes som swecradio
Sorglig historia med bulldozer, men tack vare swec så vet man hur det ligger till!
Tack för ett rakt o ärligt inslag Jonas & Emil!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Jag käka grovkorning havregrynsgröt med ½ dl proteinpulver (choklad) i, samt äppelmos och mjölk till när jag såg. Riktigt gött faktiskt.

Synd att amd floppa så, kan inte va kul att va amd fantast just nu. Men dom kommer säkert igen i framtiden.

du är äcklig bara så du vet det....
försöker intala mig att det är ett mjukvarufel...att du äter sånt

meh...som dom säger i slutet av videon, sluta slå dunster i ögonen på folk och erkän att nått är fel och slit för alt ni är värda för att fixa det.

första och andra kommentaren är ett skämt, på internet kan alla bli missförstådda

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Enligt Amd piskar FX8150 en SB 2600k med några fps, och 1100t är inte långt bakom 2600k. detta är ett nytt spel, och om vi ska spekulera i deras win8 10% bättre så borde det väl piska ännu mera, tänk också på att priset är waay lower än vad intel nånsin kommer att ha för samma prestanda.

http://blogs.amd.com/play/2011/10/13/our-take-on-amd-fx/

Läs o lär också vad processorn är tillför.

Wow, ett spel där dom har 1fps mer i ett test ingen annan kan verifiera. Känns som jag stryker den.
Sen har AMD fiskat upp hela 3 program som är extremt välfungerande i en multithreadad miljö. Pja, bulldozer presterar faktiskt bättre där.

Sen har vi det viktiga, helheten. Var inget som AMD riktigt tog upp där av någon anledning men 95% av dagens applikationer presterar bättre på sandy bridge samtidigt som sandy bridge drar ungefär hälften så många watt.

Men om processorn är skräddarsydd för sitta och encoda x264 hela dagarna missade jag visst den informationen innan, man tycker AMD borde gått ut med det från början så ingen ska bli besviken.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Avstängd

Kan inte säga annat en att jag älskar detta. Underbara videos. Allt handlar om konsumenten som marknaden tycks glömma bort.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mordrana:

Enligt Amd piskar FX8150 en SB 2600k med några fps, och 1100t är inte långt bakom 2600k. detta är ett nytt spel, och om vi ska spekulera i deras win8 10% bättre så borde det väl piska ännu mera, tänk också på att priset är waay lower än vad intel nånsin kommer att ha för samma prestanda.

http://blogs.amd.com/play/2011/10/13/our-take-on-amd-fx/

Läs o lär också vad processorn är tillför.

*Facepalm*

Att du är rejält vilsen är uppenbart men du kan väl åtminstone titta på videon vars artikel du kommenterat?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Gillar vanligtvis AMD, men eh... Nej?

Experience the world’s first native 8-core desktop processor.

Nej, knappast, det är 4 cores med några duplicerade komponenter.

Overclock for a big boost in performance and speed1.

Big boost? Nej. Inte jämförelsevis

Perform mega-tasking and get pure core performance with new “Bulldozer” architecture.

Kunde lika gärna stått goddag yxskaft. Totalt intetsägande.

Get an extra burst of raw speed when you need it most with AMD Turbo CORE Technology.

Fungerar inte med nuvarande scheduler i Windows 7

Push your performance with tuning controls in the easy-to-use AMD OverDrive™ software1.

Knappast unikt för Bulldozer-processorer

Enjoy stable, smooth performance with impressive energy efficiency thanks to a 32nm die.

Stable smooth performance med så mycket bluescreens? Och vaddå "energieffektivitet"?

Kamma er för helvete!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

En modern inkarnation av Prescott.
Synd att den kommer från fel företag bara, det blir helt klart en Intel i nästa dator

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag blir nästan lite deprimerad när jag ser det här.
Inte för att FX serien är en flopp, utan för att de kom fram till precis det jag tänk på förr.

CPU spelar nästan ingen roll i spel längre, sitter med min i7 920 i 4.1ghz som är från 2009 och kan fortfarande inte uppgradera systemet för att de inte finns någon anledning till det om man bara spelar spel och kollar film.

Permalänk
Medlem

Ja vi fattat att ni sitter och dricker öl, vin, mjölk, cola, fanta, sprite och käkar popcorn, sallad, kött, fisk, ägg, nötter, pasta och pizza -.^

För övrigt, bra video och hoppas AMD kan fixa detta.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Tack, ni gör verkligen suveräna recensioner och videos!

Jag är själv på gång att uppgradera hela mitt system, har självklart tittat på sandy bridge, men även sett fram emot att se hur buldozer presterar, även fast jag har kört på intel i flera år. Jag känner som er, jag hoppades verkligen att amd skulle få till det, om inte annat för att hålla konkurrensen vid liv.

I vilket fall, ni är grymma, keep up the good work!

Permalänk
Medlem

Emil: Och då dunkar den ner klockfrekvensen till någon halv gigahetz.
Jonas: Exakt.
Emil: Och det märkte inte jag först. Jag satt och benchade och undrade varför jag fick så dåliga resultat, men sen höll jag koll på frekvenserna HM! Hmmm!
Jonas: Nu händer det saker liksom.

23:40-23:52 xD

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Enligt Amd piskar FX8150 en SB 2600k med några fps, och 1100t är inte långt bakom 2600k. detta är ett nytt spel, och om vi ska spekulera i deras win8 10% bättre så borde det väl piska ännu mera, tänk också på att priset är waay lower än vad intel nånsin kommer att ha för samma prestanda.

http://blogs.amd.com/play/2011/10/13/our-take-on-amd-fx/

Läs o lär också vad processorn är tillför.

Källkritik människa, Källkritik! Tror du AMD kommer stoltsera med dåliga prestandatester på sin sida ? Självklart inte! De försöker rycka i varenda halmstrå de kan finna för att försöka vända den stora massans enorma kritik mot deras medelmåttiga CPU som de hypat enormt mycket och stoltserat med, precis som Jonas och Emil berättar i klippet du nyss ( förhoppningsvis) kollade på innan du kommenterade

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Hyffsat väl nyanserat inlägg, även om det lyser igenom väldigt väl att ni vill hitta ljusglimtar. Att t.ex. prissätta FX-8150 mot 2500K tycker jag låter på tok för dåligt. Det nämns att den skulle prestera bättre i flertrådade applikationer, vilket jag helt enkelt får tro på, trots att jag har prestandaindexet med 2500K ovanför på näthinnan..

Om man trots allt köper det finns det två stora men. Det första är att man ha ett specifikt användningsområde, som är maximalt flertrådat. För det andra, så fort överklockning kommer på tal är FX uträknad. Inte nog med att 200W extra värme sätter sig på elräkningen, så kräver det också effektivare (läs dyrare) kylanordningar än till SB. Vi kan fortsätta med att den procentuella vinsten vid överklockning, med absolut största sannolikhet, är väsentligt större med SB, eftersom standardfrekvenserna är lägre. I slutändan, om vi tänker oss en i7 2600k alt. i5 2500K och en FX-8150 i 4,7GHz så kommer prestandaövertaget vara ÄNNU större för SB än vid standardfrekvenser, samtidigt som FX-processorn spottar ur sig oacceptabelt mycket värme. Nej, FX är fan inte en bra processor för överklockare som faktiskt tänkt använda sin dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordrana:

Enligt Amd piskar FX8150 en SB 2600k med några fps, och 1100t är inte långt bakom 2600k. detta är ett nytt spel, och om vi ska spekulera i deras win8 10% bättre så borde det väl piska ännu mera, tänk också på att priset är waay lower än vad intel nånsin kommer att ha för samma prestanda.

http://blogs.amd.com/play/2011/10/13/our-take-on-amd-fx/

Läs o lär också vad processorn är tillför.

Kan ha varit det roligaste jag läst på länge.
Vad säger du härnäst? Att den höga strömförbrukningen som blir värme är bra under vintern för att värma upp huset?

Nu är du ju värre än en Apple-fanatiker..

Förövrigt kan man inte säga så som du säger, när Windows 8 kommer är det en helt ny processorgeneration som gäller, både för Intel och förhoppningsvis AMD.

Permalänk

Äh, jag gillar Bulldozer, bara lite för högt pris just nu..
Blir en Phenom II x6 1090t som jag hitta för billiga 1300 kr (som dessutom är 6 äkta kärnor)

Det kan man ju ha tills AM3+ socketen får lite nya trevliga processorer (till bra pris) att uppgradera vidare till när det kan tänkas behöva.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Strömförbrukningen är ju den största besvikelsen. Jag hade lätt köpt att de levererat lite sämre prestanda än Intel med samma eller lägre strömförbrukning och till ett konkurrenskraftigt pris. AMD har ju legat lite efter prestandamässigt ett tag nu. Men detta var ju bara tragiskt.

Heh, bygg en rig med en överklockad bulldozer och tre överklockade gamla GTX480.

Lär släcka ner halva kvarteret när man drar igång Crysis.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd

AMD påstår att BD kommer prestera upp till 10% bättre. Men saken är den att även SB har visat 4-6% ökning med Win 8 och jag skulle tippa på att det är i den nivån även DB kommer att öka. Så att hela tiden ta upp Win 8 som något bra för BD fungerar inte heller.

Skrivet av anon127781:

Förövrigt kan man inte säga så som du säger, när Windows 8 kommer är det en helt ny processorgeneration som gäller, både för Intel och förhoppningsvis AMD.

Kan inte annat än att hoppas på det.

Permalänk
Medlem

Man skulle iofs kunna säga att Bulldozer har en förhållandevis låg strömförbrukning med tanke på att den har dubbla mängden transistorer som SB, tråkigt bara att det inte avspeglas i prestandan förutom då möjligtvis i flertrådade applikationer.
Skulle inte direkt vilja klassificera den nuvarande bulldozern som en total katastrof men undrar dock om man blev tvungna att rusha ut en halvfärdig produkt byggd på en allt för omogen process (alltså lite som Nvidia med fermi).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Tycker att det här är väldigt synd, men vet inte vad som är mest tragiskt. Att bulldozer blev som den blev eller att läsa igenom vissa av kommetarerna till recensionen.

Intel behöver verkligen konkurrens nu, såg fram emot bulldozer med tanke på hur hypat det var...

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Lite lägre pris och sälja den som 4kärnig så har man väl löst det mesta...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för den extra insatta videon! alltid lika kul att se en video uppe på swe på fredagaskvällarna!
Även om jag har kört amd enbart i en massa år, hoppade från intel till amd då pentium 2 var aktuell. Sen dess har jag kört amd utan att ens tittat åt intel. Men nu ser det mörkt ut när man i framtiden kanske kommer uppgradera till en ny cpu, och det lär ju inte bli Bulldozer tyvärr.

AMD gör om gör rätt!

Permalänk
Medlem

Vi testar Deus Ex! också AMD Gaming Evolved.. åååååh de blåskärmar.

Klockrent

Permalänk

Bra video! Gillas skarpt. Jag håller med om att Thuban är "klock"ren :).

Höger klicka > Visa bild

Visa signatur

PSN: Boosing