Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNisse:

Läs igen, han tar upp prisskillnaden. Och det är inte alls säkert att den kommer fungera speciellt bra som Hackintosh, drivare behövs till wlan, BT, kortläsare, switchable graphics o.s.v. Och USB3-porten är ju bara att glömma.

En CPU och GPU i denna klass producerar en hel del värme, och det är ett problem för vilken tillverkare det än gäller. Om datorn är mindre och tunnare så blir det svårare att leda av värmen, oavsett vad det står på datorn. Denna dator är inte sämre än någon annan på den punkten, snarare bättre. Enda tillfället den kommer upp i störande värme eller ljud är om man belastar påde CPU och GPU fullt ut samtidigt, något som det inte verkar som att du kommer göra. Och det är ändå inget som orsakar några problem, de är designade för att klara av den värmen.

Så vilken passar bättre för min del, Macbook pro eller Asus U36SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av damn00:

Så vilken passar bättre för min del, Macbook pro eller Asus U36SD

Om du inte är en pekfingerskrivare och behöver belyst tangentbord så är det egentligen bara den vanliga eviga Windows vs OSX frågan. Sambon har en MacbookPro och kan inte säga att jag tycker att kvalitetskänslan är så annorlunda. Skillnaden är väl att Asusen är magnesium som är hårt och kan spricka om man utsätter den för våld till skillnad från Macen som kommer att bli bucklig.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte riktigt knäppa tillbaka överdelen efter jag haft i sär datorn, någon som haft problem med det och har tips?

Permalänk
Skrivet av damn00:

Så vilken passar bättre för min del, Macbook pro eller Asus U36SD

Asusen. Fantastisk dator

Permalänk
Medlem

Hur blir det om man installerar OS mac på Asus U36SD? Blir datorn mer stabilt jämfört med windows 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av damn00:

Hur blir det om man installerar OS mac på Asus U36SD? Blir datorn mer stabilt jämfört med windows 7?

Antar att du menar Mac OS X. Först och främst blir det nog problem med drivrutiner, för det andra undrar jag vad du menar med "mer stabil"?
Det är nog ingen jättebra idé i alla fall, vill du köra Mac OS X rekommenderar jag en fruktdator. Vill du ha ett unixliknande operativsystem på Asus U36SD så finns det linuxdistributioner som Ubuntu som verkar fungera bra på den, enligt rapporter i tråden.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Skrivet av damn00:

Hur blir det om man installerar OS mac på Asus U36SD? Blir datorn mer stabilt jämfört med windows 7?

Hmm... min windows 7-installation har aldrig crashat, hängt sig eller bråkat alls. Svårt att se hur det kunde bli stabilare än så

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av raaaz:

Antar att du menar Mac OS X. Först och främst blir det nog problem med drivrutiner, för det andra undrar jag vad du menar med "mer stabil"?
Det är nog ingen jättebra idé i alla fall, vill du köra Mac OS X rekommenderar jag en fruktdator. Vill du ha ett unixliknande operativsystem på Asus U36SD så finns det linuxdistributioner som Ubuntu som verkar fungera bra på den, enligt rapporter i tråden.

Vad menar du med problem med drivrutiner? Gör Apple särskilda drivrutiner för bara sina egna datorer?

Skrivet av CompassioN:

Hmm... min windows 7-installation har aldrig crashat, hängt sig eller bråkat alls. Svårt att se hur det kunde bli stabilare än så

Jag står ut med när windows upphettar och sätter i gång fläktarna på datorn utan anledning. Jag har haft MBP innan men aldrig råkat ut för sånt,

jag väntar nog tills nya MBP kommer ut

Permalänk
Skrivet av damn00:

Jag står ut med när windows upphettar och sätter i gång fläktarna på datorn utan anledning. Jag har haft MBP innan men aldrig råkat ut för sånt,

jag väntar nog tills nya MBP kommer ut

Det gör du naturligtvis som du själv vill... Men fläktvarven är väl, vad jag förstått, oftast temperaturreglerade och inte direkt något som operativsystemet påverkar, utöver den grundbelastning som operativet faktiskt utgör.

Belastar OSX hårdvaran mindre så kan ju naturligtvis temperaturerna bli lägre. Inget jag har haft problem med under windows de senaste 3-4 åren iallafall.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Skrivet av damn00:

Vad menar du med problem med drivrutiner? Gör Apple särskilda drivrutiner för bara sina egna datorer?

Snälla, vill du köra OS X, köp en Mac och skippa det här funderandet på hur det blir om du installerar det på en PC. Varför krångla till det?

Permalänk
Medlem

Hallå,

Är det värt att lägga ut cirka 4000 kr för att gå från i5 2410M / 2.3 GHz till
i7-2620M Processor 2.7 GHz (Turbo upp till 3.4GHz). Samt att gå från
500 GB - Serial ATA-300 - 7200 rpm till 160GB SSD ?

De jag har jämfört är givetvis dessa två:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638196#extra
http://www.webhallen.com/hardvara/135993-asus_u36sd-rx145v-co...

Kan ni se/vet någon mer skillnad än bara de två jag har nämnt? Min fråga är alltså, är det värt att betala nästan 4k för de två, vad tycker ni?

// P

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikt:

Hallå,

Är det värt att lägga ut cirka 4000 kr för att gå från i5 2410M / 2.3 GHz till
i7-2620M Processor 2.7 GHz (Turbo upp till 3.4GHz). Samt att gå från
500 GB - Serial ATA-300 - 7200 rpm till 160GB SSD ?

De jag har jämfört är givetvis dessa två:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638196#extra
http://www.webhallen.com/hardvara/135993-asus_u36sd-rx145v-co...

Kan ni se/vet någon mer skillnad än bara de två jag har nämnt? Min fråga är alltså, är det värt att betala nästan 4k för de två, vad tycker ni?

// P

Om du känner att du har behov av prestandaökningen, jag tycker i alla fall inte att det är värt det för mina behov, en Core i5 räcker utmärkt för dom.
Däremot är ju en fördel att du slipper sabba garantin genom att själv byta till SSD, om du tänkt göra det annars. SSD:n är ju värd en prisökning på ca 2 400 kr iaf, så processorn kostar ju isf 1600 kr, om du ändå skulle stoppat in SSD:n själv (plus värdet i att du slipper sabba garantin eller göra arbetet med att installera SSD:n själv).

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Inaktiv

Har någon lust att lägga upp en bild när baksidan av datorn är avtagen? Så man kan se lite hur dem ser ut?

Permalänk
Medlem

Utan baksida kan nog bli lite problem då alla komponenter sitter skruvade i den. Men denna video (http://www.youtube.com/watch?v=JrsRS3MJHoc ) kanske ger en bild av hur det ser ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reinholdsson:

Utan baksida kan nog bli lite problem då alla komponenter sitter skruvade i den. Men denna video (http://www.youtube.com/watch?v=JrsRS3MJHoc ) kanske ger en bild av hur det ser ut.

Ok tack, är det möjligt att komma år cpu/gpu kylaren om man ville byta lite pasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Ok tack, är det möjligt att komma år cpu/gpu kylaren om man ville byta lite pasta?

Du får ju fortsätta och plocka ur moderkortet helt enkelt men det borde inte vara något problem om du väl kommit så långt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rattnalle:

Du får ju fortsätta och plocka ur moderkortet helt enkelt men det borde inte vara något problem om du väl kommit så långt.

Fast då åker väll garantin? isåfall glömmer jag det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Fast då åker väll garantin? isåfall glömmer jag det...

Teoretiskt så försvinner garantin redan när du lossar första skruven på undersidan ändå... Men att byta pasta gör väl högst någon grad ändå?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheNisse:

Teoretiskt så försvinner garantin redan när du lossar första skruven på undersidan ändå... Men att byta pasta gör väl högst någon grad ändå?

Beror ju på hur bra den redan är... Eftersom datorn e så liten så tror jag det gör en skillnad. Ja skulle iaf vilja göra det.

Permalänk
Medlem

Vill stoppa in ytterligare 4 gig RAM i min u36:a. Det sitter nu 1 x 4 gb SO-DIMM DDR3 1333 MHz i den. Bör jag köpa 8 nya gig för att få 2 likadana moduler eller funkar det om jag köper ytterligare en 4 från godtyckligt varumärke och stoppar in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mauriz:

Vill stoppa in ytterligare 4 gig RAM i min u36:a. Det sitter nu 1 x 4 gb SO-DIMM DDR3 1333 MHz i den. Bör jag köpa 8 nya gig för att få 2 likadana moduler eller funkar det om jag köper ytterligare en 4 från godtyckligt varumärke och stoppar in?

Går bra med vad som helst.

Permalänk
Medlem

Nån som lyckats få mediaknapparna på piltangenterna o funka med något annat program än windows mediacenter?

Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om detta lilla program: http://code.google.com/p/two-finger-scroll/

Vet att man får tillgång till two finger scroll med uppdaterad synaptics-drivrutin, men tycker att den fungerar riktigt uselt.

Gå in i synaptics-inställningarna, där drar du ner "palm check" en till nästan minimum och avaktiverar two finger scroll. Sen kör du detta lilla programmet och går in i dess inställningar. Välj Smart under Scroll Mode.

Detta innebar en rejäl förbättring hos mig iaf!

Permalänk

va fasen

köpte en
ASUS U36SD CI7 2.7 8GB/160 SSD GT520M 13.3" W7HP

på dustin home..

I hopp om att den skulle fungera...
Oj så fel jag hade..

Utforskaren slutar att fungera och tycker man på felsök problemet så startas utforskaren om och man får orginalbakrunden och den där j*** processor mätaren dyker upp igen... och så försvinner alla inställningar stup i kvarten samt att google chrome slutat fungera.. när man klickar på google chrome så händer inte ett smack.

dessutom är det glapp i musplattan ...

pissdator ..

har haft bra erfarenhet av asus men nu startar jag min anti asus kampanj... dra åt hela *********

Permalänk

tillägg:

nu slutade itunes att fungera också.

Skrivet av immortalsuccess:

köpte en
ASUS U36SD CI7 2.7 8GB/160 SSD GT520M 13.3" W7HP

på dustin home..

I hopp om att den skulle fungera...
Oj så fel jag hade..

Utforskaren slutar att fungera och tycker man på felsök problemet så startas utforskaren om och man får orginalbakrunden och den där j*** processor mätaren dyker upp igen... och så försvinner alla inställningar stup i kvarten samt att google chrome slutat fungera.. när man klickar på google chrome så händer inte ett smack.

dessutom är det glapp i musplattan ...

pissdator ..

har haft bra erfarenhet av asus men nu startar jag min anti asus kampanj... dra åt hela *********

Permalänk
Medlem
Skrivet av immortalsuccess:

köpte en
ASUS U36SD CI7 2.7 8GB/160 SSD GT520M 13.3" W7HP

på dustin home..

I hopp om att den skulle fungera...
Oj så fel jag hade..

Utforskaren slutar att fungera och tycker man på felsök problemet så startas utforskaren om och man får orginalbakrunden och den där j*** processor mätaren dyker upp igen... och så försvinner alla inställningar stup i kvarten samt att google chrome slutat fungera.. när man klickar på google chrome så händer inte ett smack.

dessutom är det glapp i musplattan ...

pissdator ..

har haft bra erfarenhet av asus men nu startar jag min anti asus kampanj... dra åt hela *********

Det är all skräpmjukvara som ligger på som förstör. Jag fick ingen riktigt ordning på det förrens jag installerade helt ren W7 och la på drivarna själv.

Permalänk
Skrivet av TheNisse:

Det är all skräpmjukvara som ligger på som förstör. Jag fick ingen riktigt ordning på det förrens jag installerade helt ren W7 och la på drivarna själv.

jo.. men gör dom så att utforskaren crashar så fort man går in i en mapp?

jag kan ju försöka köra en clean install..

men då måste jag alltså lecha win 7 och köra min key?

för mina backup cd som jag brände lär ju ha samma bloat skit....

Permalänk
Medlem
Skrivet av immortalsuccess:

jo.. men gör dom så att utforskaren crashar så fort man går in i en mapp?

jag kan ju försöka köra en clean install..

men då måste jag alltså lecha win 7 och köra min key?

för mina backup cd som jag brände lär ju ha samma bloat skit....

Ja, det specifika som gör att utforskaren kraschar är deras Web drive eller vad det hete, så det kan du slippa genom att avinstallera den.
Ja på övriga frågor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mauriz:

Kan tipsa om detta lilla program: http://code.google.com/p/two-finger-scroll/

Vet att man får tillgång till two finger scroll med uppdaterad synaptics-drivrutin, men tycker att den fungerar riktigt uselt.

Gå in i synaptics-inställningarna, där drar du ner "palm check" en till nästan minimum och avaktiverar two finger scroll. Sen kör du detta lilla programmet och går in i dess inställningar. Välj Smart under Scroll Mode.

Detta innebar en rejäl förbättring hos mig iaf!

Mången tack till dig!

Touchpaden gick från närmast värdelös till helt okej

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Skrivet av TheNisse:

Ja, det specifika som gör att utforskaren kraschar är deras Web drive eller vad det hete, så det kan du slippa genom att avinstallera den.
Ja på övriga frågor också.

Så det är möjligt att installera om från en extern dvdbrännare från usb 3.0 porten? Behövs inte drivrutinerna för det?

Var bra på det här för 5 år sen, men tekniken åker expresståg förbi mig..
kan någon guida mig vilken kopia ska jag tanka?

Jag menar det måste man få skriva här, jag har ju cd key så jag har väll rätt att tanka programmet?

http://thepiratebay.org/torrent/5819873/Windows_7_Home_Premiu...)

fungerar den?

hittade nämligen det här
""""You will only be able to activate one copy of Windows 7 with the product key number being used for either the 32 bit or 64 bit version at one time, not with both. It will only allow for one installed copy with it to be activated. If you try to do it on both 32/64 bit versions, you will probably get the Your Product Key is already in use or The Windows 7 product key you typed is invalid for activation message"""