4870x2 beter sig konstigt och stänger av sig

Permalänk
Medlem

4870x2 beter sig konstigt och stänger av sig

Tjaba.

Jo det är såhär att mitt 4870x2 kort har börjat bete sig väldigt underligt senaste tiden.
Först hände det bara nångång ibland men nu händer det efter 5 minuter eller direkt när datorn startar.

Problemet är att när jag använder datorn så helt plötsligt blir det typ blåa rutor som ett schackbräde över hela skärmen. Datorn låser sig när detta sker och sen efter några sekunder blir hela skärmen i en stark färg. Det har varit röd, orange, turkos och svart...
Detta försvinner inte så det är bara att hålla in Powerknappen och starta om.
Och ibland står det no signal på skärmen efter att moderkortets bootbild har visats vid uppstart. Så grafikkortet kopplar alltså ifrån redan vid start.
Sen efter några försök kommer den igång normalt och det rullar på en stund tills det blir rutor över skärmen och sen en klar färg över hela skärmen.

Jag testade installera om OS på datorn när problemen började men det hjälpte inte. Jag har testat dom senaste AMD drivarna utan nåt annorlunda resultat.
Tror grafikkortet har gjort sitt eller ?
Nån som varit med om detta?

Jag såg att det är 1 månad kvar tills det har gått 3 år sen jag köpte grafikkortet på Komplett.se. Visst borde jag ha rätt att lämna in kortet och få ett nytt?
Har aldrig överklockat eller gjort nåt dumt mot kortet.

Kan tillägga att datorn funkat felfritt i snart 3 år.

Permalänk
Medlem

Du kan lämna in kortet på komplett.se Bara du har garantin kvar.

Visa signatur

C>++

Permalänk

dax för dig att köppa nyt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Exakt sådär började mitt bete sig och nu funkar det inte alls.. antar att det brunnit eller nå.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Jag antar att jag har garanti för det kvar eftersom det är lite mer än 3 veckor kvar tills det gått 3 år sen jag köpte det.
Får kontakta dom imorgon då och hoppas på att jag kan få ett nytt eller likvärdigt.

Permalänk

kan ta en stund att göra rma till tilverkaren

vem har gjort kortet?

för mig tog asus ca 3 månader

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Det är ifrån Powercolor.

Men om jag lämnar in det innan garantin gått ut så är det väl deras problem om det tar längre tid att få ett nytt o s v ?
Så dom inte kommer efter att min garanti gått ut och säger att dom inte hann få ett nytt under tiden.

Permalänk

borde vara så,

skicka mejl till powercolor, har du tur så tar det inte så mkt längre tid än te,x inet elr komplett

om powercolor har nåt step up erbjudande så kanske du kan få nåt nyare

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Var på komplett utlämningsstation i Stockholm men fick inte lämna in det på garantin då den bara var två år. Så fick ringa support om att jag ville lämna på reklamationsrätten istället. Det skulle ta max 24 timmar att bli kontaktad av dom sen och få ett ärendenummer så jag kunde skicka in det.

Nu har det gått 9 dagar och inte ett ljud har jag hört ifrån dom. Har ringt men varje gång jag försökt har det varit typ 20 pers i kö och det är inget jag orkar vänta.
Skrev även ett mail till dom och undrade vad som hände med mitt ärende men 1 vecka senare har jag inte fått nåt svar där heller.

Blir nog att köpa ett nytt grafikkort. Är ändå sugen på ett GTX 560 eller ett 570.
Fast som trogen kund på Komplett så tror jag nog jag lämnar dom efter den här dissen.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att kortet går varmt ? Jag har en del diffusa problem med mitt 4870x2. Grafik buggar och att kortet hänger sig.
Men efter rengöring med tryckluft funkar det galant.

Permalänk
Medlem

När jag kollar tempen i CCC kan det ligga på 55 - 70 grader och det blir dom där problemen...
Fast det kan ju kanske vara så att det är överhettat på nån del där inte temperaturen mäts.

Permalänk
Medlem

Tror jag skiter i Komplett och skruvar isär kortet och rengör det grundligt och sen testar det igen. Funkar det inte då får jag försöka baka det alt slänga det åt helvete och köpa ett GTX 580 istället eller liknande.

Permalänk

Kör du 2 skärmar? Jag har nämligen samma problem med mitt gamla 4850hd och det har löst sig efter jag koppla ur min andra skärm. Dock så vill jag ha en bättre lösning om nån sitter inne på en.

Permalänk
Medlem

Varför böla? komplett har inte gjort något fel.

Permalänk
Medlem

Förutom att dom ignorerar att hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

För dom som undrar hur det slutade så skickade jag iväg kortet till Komplett och fick tillbaka ett HD 6950 2 veckor senare.

Permalänk