Byta kylpasta på grafikkort - Vilken är bäst för ändamålet?

Permalänk
Medlem

Byta kylpasta på grafikkort - Vilken är bäst för ändamålet?

Tjena!

Mina GTX 275 har börjat gå lite varmt nu efter snart två års trogen tjänst (de är dammurblåsta), så jag hade tänkt byta kylpasta på dem.
Jag undrar nu;

Vilken kylpasta passar bäst till grafikkort?
Är det någon skillnad på pastorna som tillverkarna sätter på sina grafikkort och sina processorer?
Ni som har bytt pasta på grafikkort; vad använde ni för någon?
Slits värmekuddarna som kyler minnen och VRM's lika fort (långsamt? ) som kylpastan? Behöver jag byta dem också? Vad är det isåfall jag ska ha?

Något annat man ska tänka på vid byte av kylpasta på grafikkort?

MVH Niklas

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Jag bytte från gammal sunkig stockpasta till MX4 på mitt 4870x2, och det gjorde en liten skillnad. Runt 4 grader i Idle och 7 i Load.

Däremot skulle jag starkt rekommendera att du byter kylaren om du tänkt behålla kortet en stund till. Kolla på Zalman VF-3000(Osäker på modellnummer) och Arctic Accellero Xtreme Plus 2. Riktigt kompetenta kylare.

Kuddarna kan också behöva bytas, men jag vet faktist inte vart man skulle hitta såna?

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag bytte från gammal sunkig stockpasta till MX4 på mitt 4870x2, och det gjorde en liten skillnad. Runt 4 grader i Idle och 7 i Load.

Däremot skulle jag starkt rekommendera att du byter kylaren om du tänkt behålla kortet en stund till. Kolla på Zalman VF-3000(Osäker på modellnummer) och Arctic Accellero Xtreme Plus 2. Riktigt kompetenta kylare.

Kuddarna kan också behöva bytas, men jag vet faktist inte vart man skulle hitta såna?

Mvh

Låter helt okej ändå med 7 grader i load, kan bli lite tystare också om man kör med egen fläktkurva i Afterburner. Jag skulle gärna byta kylare, men problemet är att jag kör SLI, därför tror jag det blir svårt även om jag har plats (PCIe-mellanrummet och chassit). Tror jag ska byta pasta nu bara och sen se hur 600/7000 serierna presterar i vinter/vår.

Angående kuddar; kan det vara nåt sånt här? https://www.inet.se/artikel/5321191/varmeledande-tejp

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Låter helt okej ändå med 7 grader i load, kan bli lite tystare också om man kör med egen fläktkurva i Afterburner. Jag skulle gärna byta kylare, men problemet är att jag kör SLI, därför tror jag det blir svårt även om jag har plats (PCIe-mellanrummet och chassit). Tror jag ska byta pasta nu bara och sen se hur 600/7000 serierna presterar i vinter/vår.

Angående kuddar; kan det vara nåt sånt här? https://www.inet.se/artikel/5321191/varmeledande-tejp

Ja det är helt okej faktiskt

Men om du lägger ny kylpasta kan du lika gärna lägga nya kuddar också. Se till att rengöra ytan ordentligt. T-röd är att föredra, både till GPUn och till VRAM. Kör en kombination med bomull, tops, sminkrondeller och T-röd så kommer det bli finfint

Applicera ett halvt riskorn pasta på kärnan och låt självtrycket från kylaren sprida ut det. Viktigt om du sätter dit nya kuddar är att sätta dem på plats och applicera visst tryck i kanske 30sek. Det ger bättre fäste och därmed bättre ledningsförmåga.

Ett till råd är att vara försiktig, sortera skruvarna, arbeta inte under tidspress, använd anitstat-armband, använd rätt storlek på stjärnmejsel, jobba på en statiskt fri yta(gärna trä) och framför allt, tappa inte tålamodet

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Många har slitit av minnet när de försökt få loss de där flänsarna. Känn på dem om de blir varma. Om de blir varma, funkar de, och det kan vara vettigt att behålla befintliga istället för att riskera att förstöra korten.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.