Permalänk

Byggt dator, startar inte?

Tjena!
Min kompis har beställt en dator, kom hem igår och byggde ihop den idag. Först byggde vi ihop alltihop, satte in alla komponenter och försökte starta (med windowsskivan i). Vi får ingen bild alls till skärmen.
Datorn lyser upp och verkar starta i ca 5-10s, sedan slocknar alltihopa och startar om. Nu ryckte vi ut allting, satte ihop igen i enklaste konfiguration (moderkort, processor, grafikkort) och försökte, exakt samma problem forttfarande.
Jag har ingen som helst aning om vad som kan vara fel, snälla hjälp?

Specs:
MB: Asus Maximus IV Extreme B3 P67 S1155 EATX
CPU: Intel i7 2600K 3.4GHz 8MB
Grafik: Asus Radeon HD6970 2GB
PSU: Corsair TX 850W V2
RAM: Corsair 6GB DDR3 XMS3 PC12800

Permalänk
Medlem

Ofta har man glömt en strömkabel på moderkortet (Det har alltid varit två strömkablar till moderkortet när jag varit i farten), alternativt "skruvarna" som ska sitta under moderkortet.
Jag har glömt 8-pin CPU power connector mer än en gång (Ska sitta strax ovanför PCI-e portarna på det där moderkortet, 4 pin molex)

Permalänk

Vi hade missat den molexen, trodde att det var ut, inte in
Nu har vi försökt med annat grafikkort och tre olika minnesstickor, känns som att de är eliminerade som problem.
Just det, MBt har en LCD för att visa felmeddelanden, den visar 30 (som enligt manualen är "Reserved for ASL", vet ej vad det betyder). Men problemet kvarstår oförändrat...

Permalänk
Medlem

Testa att trycka in ram minnet bättre. Man brukar få kod 30 när det sitter löst. Just Maximus IV Extreme brukar vara lite klurig att få in ordentligt.

Permalänk
Medlem

Flytta runt lite på RAM minnena, om inte det funkar då kollla pinsen på moderkortet/processorn.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till rätt avdelning*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro