Intel visar "eget" vattenkylningssystem för Sandy Bridge-E på IDF 2011

Permalänk
Melding Plague

Intel visar "eget" vattenkylningssystem för Sandy Bridge-E på IDF 2011

För den som planerar att uppgradera till sexkärniga värstingprocessorer ur den kommande familjen Sandy Bridge-E visar Intel upp tillhörande vattenkylningssystem på IDF 2011.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det HÄR gillar vi.
Synd att den inte säljs tillsammans med CPU-erna. Jag menar, visst, merkostnad och de räknar med att de extrema användarna köper extrema kylare. Men jag menar, det är ändå en extrem CPU, så lite premium.

Tillägg efter post, post postum if you will.
Är det en LED-fläkt? Euw.

Permalänk
Medlem

tror att intel har problem med värmen på deras nya processorer ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Låter ju som att det kan bli "lite" varmt och "lite" högljudt annars.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av norrby89:

tror att intel har problem med värmen på deras nya processorer ^^

Kanske därför dem inte skickar med stockkylare, för att dem inte klarar av jobbet och för dyrt att utveckla nya

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

Dom kanske lägger den som ett paket med deras upplåsta modeller i SB-E.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem

Gillar dessa hyrid vatten/luft kylarna så grymt mkt.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Fint att höra, också riktigt najs om det är så att man inte får en skräpkylare med i paketet, vet inte hur många stockkylare jag har som ligger och skräpar..

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem

Tjah intressant verkar det efter som den ska "Slå H70 på fingrarna" så lite prestanda tester i system vore ju inte allt för fel.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Måste gå fruktansvärt bra för asetek nuförtiden

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Nu fattas det bara minnen och nätagg från Intel, sen är det "Intel Inside" på riktigt :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Kanske därför dem inte skickar med stockkylare, för att dem inte klarar av jobbet och för dyrt att utveckla nya

Säkert jättedyrt att utveckla nya stockkylare om man jämnfört med en processor.

Visa signatur

BOOOM

Permalänk
Skrivet av tobiasr:

Säkert jättedyrt att utveckla nya stockkylare om man jämnfört med en processor.

Alla bäckar små, dem ska göra vinst och ska minimera utgifterna.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Presterar antagligen väldigt likt 920 då det är samma tillverkare, den ser ungefär likadan ut och har lika stor readiator. Antagligen i stort sett samma kylare med lite andra funktioner (920 lyser!)

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobiasr:

Säkert jättedyrt att utveckla nya stockkylare om man jämnfört med en processor.

men en helt "onödig" utgift. samt lite bättre för miljön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Gillar dessa hyrid vatten/luft kylarna så grymt mkt.

Du borde nog ta reda på vad hybrid betyder, detta är ett vattensystem hur du än vrider och vänder på det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fritjof92:

Kanske därför dem inte skickar med stockkylare, för att dem inte klarar av jobbet och för dyrt att utveckla nya

Intel har redan tornkylare som utan problem skulle kunna klara av att kyla 130 W.
Utan kylare kan de ju sänka priset med en hundralapp så ser det billigare ut också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobiasr:

Säkert jättedyrt att utveckla nya stockkylare om man jämnfört med en processor.

vi säger att det kostar dom 30kr per kylare att tillverka den och att dom säljer 500 000 processorer över hela världen det blir då 15 miljoner kronor! + att dom ska betala folk för att ta fram en kylare och prova sig fram till en som funkar och klarar av processorn osv.. så dom tjänar nog en hel del på att skippa kylaren

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Gillar dessa hyrid vatten/luft kylarna så grymt mkt.

som dom sagt innan så är detta tyvärr inte ett hybridsystem.. ett hybridsystem skulle snarare bestå av en tornklare när det sitter ett block i botten där man kan välja att antingen köra vatten eller bara kyla via heatpipes och själva tornet

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

att intel attraherar p12-kategorin så hårt visste vi nog redan, men att köra led-fläktar får en ganska brutal "leksaks"-stämning över skiten den annars kanske vettiga eller seriösa produkten. zalman har gått samma underliga väg och kör lekstuga med alla sina ledfläktar och annat som passar upp till p12-åldersgruppen.

vad är nästa steg.... oracle lanserar servrar med my little pony's på? eller varför inte en genomskinlig och vattenkyld laptop med glitter o vattnet?

åååh va gammal i grinig jag är!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av norrby89:

vi säger att det kostar dom 30kr per kylare att tillverka den och att dom säljer 500 000 processorer över hela världen det blir då 15 miljoner kronor! + att dom ska betala folk för att ta fram en kylare och prova sig fram till en som funkar och klarar av processorn osv.. så dom tjänar nog en hel del på att skippa kylaren

Vad får dig att tro att de ger bort kylaren gratis? Det är ju självklart att det är vi konsumenter som betalar för kylaren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

att intel attraherar p12-kategorin så hårt visste vi nog redan, men att köra led-fläktar får en ganska brutal "leksaks"-stämning över skiten den annars kanske vettiga eller seriösa produkten. zalman har gått samma underliga väg och kör lekstuga med alla sina ledfläktar och annat som passar upp till p12-åldersgruppen.

vad är nästa steg.... oracle lanserar servrar med my little pony's på? eller varför inte en genomskinlig och vattenkyld laptop med glitter o vattnet?

åååh va gammal i grinig jag är!

Då får du väl klippa en sladd...grina mer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

som dom sagt innan så är detta tyvärr inte ett hybridsystem.. ett hybridsystem skulle snarare bestå av en tornklare när det sitter ett block i botten där man kan välja att antingen köra vatten eller bara kyla via heatpipes och själva tornet

jag skulle hålla med honom om att det är ett hybridsystem, precis som de andra från corsair och antec. jag menar, hur kyler du vattnet egentligen? vad är det din fläkt och radiator används till???

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Intel börjar tillverka vattenkylning för stödja och hjälpa överklockning????!!!!!

När fan blir gammal blir han religiös! ,var min första tanke. Ok rätta mig om jag fel, men var inte Intel företaget som under årtionden lade ner otroliga resurser för att stoppa överklockning. Låsta multiplar, låsta frekvenser mm.

Min nästa tanke är "if you cant beat them, join them". Detta är Intels kapulation ! Vi överklockare har vunnit !

Nu väntar vi på tester och priser.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Intel börjar tillverka vattenkylning för stödja och hjälpa överklockning????!!!!!

När fan blir gammal blir han religiös! ,var min första tanke. Ok rätta mig om jag fel, men var inte Intel företaget som under årtionden lade ner otroliga resurser för att stoppa överklockning. Låsta multiplar, låsta frekvenser mm.

Min nästa tanke är "if you cant beat them, join them". Detta är Intels kapulation ! Vi överklockare har vunnit !

Nu väntar vi på tester och priser.

Indeed.

Men är det bara jag som har tänkt på att man kan sälja processorerna i två versioner?
Den vanliga med stockkylaren och en annan som skippar stockkylaren och istället slänger på deras vattenbaserade sysyem.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Intel börjar tillverka vattenkylning för stödja och hjälpa överklockning????!!!!!

När fan blir gammal blir han religiös! ,var min första tanke. Ok rätta mig om jag fel, men var inte Intel företaget som under årtionden lade ner otroliga resurser för att stoppa överklockning. Låsta multiplar, låsta frekvenser mm.

Min nästa tanke är "if you cant beat them, join them". Detta är Intels kapulation ! Vi överklockare har vunnit !

Nu väntar vi på tester och priser.

Ser det som tvärtom. Eller att överklockare vs Intel nått en slags kompromiss. Inte är jag arg på Intel eller något, bara en observation.

Visst för att de låter oss överklocka, men de har ju själva total kontroll över hur och med vad. Från och med sandy bridge så kan vi inte längre köpa en lågprestandamodell och dra upp klockfrekvenserna som bara tusan. Istället måste vi köpa de processorer som Intel märkt med K, vilket det bara finns två modeller av och båda är bland de "dyra" modellerna. För att inte nämna att vi får betala ca 100 kr mer för K:et också.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag eller sitter det ramminnen på båda sidor om cpu´n ??
Har aldrig sett ett sådant moderkort...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starric:

jag skulle hålla med honom om att det är ett hybridsystem, precis som de andra från corsair och antec. jag menar, hur kyler du vattnet egentligen? vad är det din fläkt och radiator används till???

Hur vanligt är det med vattenylning som inte har flänsar där luft kyler vattnet på något sätt? Alltså, hur ser ett renodlat vattenkylningssystem ut? Är det när man kopplar en slang direkt från kranen och sedan direkt ut i vasken då eller?
För med ovan nämnd definition är i stort sett all vattenkylning för hårdvara i så fall hybridlösningar.
Eller definieras ett ett hybridsystem efter var radiatorn är placerad? Kan den monteras i ett 120mm-utblås så är det hybrid medan om samma rediator sitter på utsidan av chassit och kommer från en bils AC så är det inte ett hybridsystem?
I så fall har datorn på bilden nedan definitivt hybridkylning.

Jag föredrar nog ordet kompaktlösning framför hybridlösning då typen av kylningslösning som artikeln behandlar inte kräver separata moduler som man själv kopplar ihop. Det är ju faktiskt det enda som skiljer från tidigare vattenkylningssystem.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwhite:

Är det bara jag eller sitter det ramminnen på båda sidor om cpu´n ??
Har aldrig sett ett sådant moderkort...

Inte så konstigt, det är inte ute än.
2011 kör med fyra minneskanaler(om jag inte har missförstått något)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av norrby89:

tror att intel har problem med värmen på deras nya processorer ^^

Nja, TDP är rätt hög, men inte vansinnigt hög, gamla i7 9XX har ju också 130W TDP.

Skrivet av Fritjof92:

Kanske därför dem inte skickar med stockkylare, för att dem inte klarar av jobbet och för dyrt att utveckla nya

Med tanke på att i7 9XX också har 130W TDP, så lär de inte behöva utveckla någon ny kylare utan skulle kunna skicka med samma kylare som till gamla i7, med modifierade fästen. Tror snarare att det är en kombination av att de flesta som köper en Sandy Bridge E är entusiaster och byter kylare ändå och för att Intel vill spara lite pengar.

Visa signatur

~Pelle~