Fysiskt kvitto med annat namn

Permalänk

Fysiskt kvitto med annat namn

Hej

Jag undrar om man kan utnyttja ett fysiskt kvitto till en butik med ett annat namn än sitt eget?

Detta gäller ett begagnat köp.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk

Egentligen bör det väl inte gå tror jag inte, men har ingen koll på lagen.
Har dock aldrig stött på någon som faktiskt kollar namnet på kvittot (står den ens namn på alla kvitton?) och leggar dig.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Beror på butiken.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av darkwingduck:

Hej

Jag undrar om man kan utnyttja ett fysiskt kvitto till en butik med ett annat namn än sitt eget?

Detta gäller ett begagnat köp.

Juridiskt nej, garantin är personlig och gäller ursprungsköparen endast. Dock brukar de flesta butiker hjälpa ändå.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Juridiskt sett är väl ingen tvungen, men jag har aldrig stött på några problem någonsin. Jag har heller aldrig hört någon som blivit nekad, eller där dom ens kollat upp namnet.

Tror det skapar onödigt mycket badwill om företaget bara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av darkwingduck:

Hej

Jag undrar om man kan utnyttja ett fysiskt kvitto till en butik med ett annat namn än sitt eget?

Detta gäller ett begagnat köp.

Helt olika från butik till butik. Det bästa är att ringa butiken och fråga.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du förklara lite bättre vad det är du vill göra, det framgår inte alls vad det gäller, självklart kan du utnyttja ett kvitto som inköpslista i en butik, eller som servett... eller så ger du mer detaljerad info......

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du förklara lite bättre vad det är du vill göra, det framgår inte alls vad det gäller, självklart kan du utnyttja ett kvitto som inköpslista i en butik, eller som servett... eller så ger du mer detaljerad info......

Det är ju nog meningen att han vill kunna utnyttja garantin....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

De tvingande lagarna gäller mellan företag och privatperson, (konsumentköplagen) handlar man begagnat av privatperson gäller det man avtalat, (köplagen) Det är det juridiska.
Sedan så har ju ofta tillverkarna garantier som inte har med lagar att göra, utan de regleras med avtal, och oftast så brukar butiken fixa det här, eftersom de får bättre ryckte och nöjdare kunder, kontakta butiken , du kan inte förlora nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Helt olika från butik till butik. Det bästa är att ringa butiken och fråga.

Ett gott (gått?;)) råd som tyvärr inte når ända fram: ringer man butiken och frågar ifall de tillämpar garanti från "2:a person" så blir svaret förmodligen ett "självklart ja" men när du står där i butiken så blir det nog inte lika enkelt för "2:a handsköparen"... Säger 2:e personen att "När jag ringde så sa han..." då kommer bara Nisse på golvet rycka på axlarna ett antal gånger och svara: "Jaha...det var inte jag"...

Jag tror snarare att dom agerar som dom själva vill: är det en billig vara så kan det gå igenom av goodwill men är det skärmen för 10 000 kr. så kan du nog lika gärna hänga tillbaka bilnyckeln innan du ens funderar på att ta den från nyckelskåpet.:P

Jag skulle byta ett par byxor där gylfen hade gått sönder: Gick in till Dressman och frågade vart jag skulle skicka byxorna för att få gylfen lagad. Killen tar upp en "liggare" och kollar priset för lagning och säger i en lite allmänt verbalt svepande rörelse:
-"Äsch...du kan få välja vilka byxor du vill här [inom samma prisklass]".

He he...:D Ja se säljare...:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacEnkronan:

Ett gott (gått?;)) råd som tyvärr inte når ända fram: ringer man butiken och frågar ifall de tillämpar garanti från "2:a person" så blir svaret förmodligen ett "självklart ja" men när du står där i butiken så blir det nog inte lika enkelt för "2:a handsköparen"... Säger 2:e personen att "När jag ringde så sa han..." då kommer bara Nisse på golvet rycka på axlarna ett antal gånger och svara: "Jaha...det var inte jag"...

Jag tror snarare att dom agerar som dom själva vill: är det en billig vara så kan det gå igenom av goodwill men är det skärmen för 10 000 kr. så kan du nog lika gärna hänga tillbaka bilnyckeln innan du ens funderar på att ta den från nyckelskåpet.:P

Jag skulle byta ett par byxor där gylfen hade gått sönder: Gick in till Dressman och frågade vart jag skulle skicka byxorna för att få gylfen lagad. Killen tar upp en "liggare" och kollar priset för lagning och säger i en lite allmänt verbalt svepande rörelse:
-"Äsch...du kan få välja vilka byxor du vill här [inom samma prisklass]".

He he...:D Ja se säljare...:P

Det kan du givevis ha rätt i. Då får man kontakta företaget via mejl/brev istället så att man får det på skrift. Givet kan man även skriva ut deras garantibestämmelser ifall det står nåt om ursprungsköpare och garanti.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Det kan du givevis ha rätt i. Då får man kontakta företaget via mejl/brev istället så att man får det på skrift. Givet kan man även skriva ut deras garantibestämmelser ifall det står nåt om ursprungsköpare och garanti.

Det är ett bra råd. Konsumentvägledningen sa (jag har nämnt det i en annan tråd men repetition skadar ju aldrig:)) att det är mycket bra att skriva mail till X företag man funderar på att bli kund hos för då har man, precis som du säger, det de lovar i skrift.:) Ett annat tips är att man har kvartalsfaktura (då överstiger beloppet oftast 1 000 kr/kvartal (i alla fall för oss data och fiberentusiaster här på Swec.?) - på sitt internetabonnemang, för när/om det blir problem med fakturan så kan man klaga hos KOV då beloppet ligger på 1000 kr. (eller högre?). Detta är taktiskt riktigt eftersom KOV inte prövar belopp under 1000 kr.

Någon gjorde en bostadssocial SOU och man frågade hyresvärdarna hur de ställde sig till hyresgäster med låga inkomster (pension etc.) och/eller betalningsanmärkningar: *Givetvis* svarade alla bostadsbolag att låg inkomst och eventuella betalningsanmärkningar inte är något problem då det sker en individuell prövning av varje person. - I praktiken var det så klart en heeelt annan historia för den enskilde medborgaren.:P:/

Det är därför jag irriterar mig på policydokument, officiella "löften" och utfästelser som i 9/10 fall bara är en pappersprodukt för att det ska se bra ut (inget företag vill ju hamna i dålig dager, därav dokumenten:P) utåt sett. Dålig stil kort och gott, hos många företag.:(

My EnKrona.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

en butik är inte skyldig att godkänna garantiärenden för produkter som är köpta i andrahand.

dom tog upp det i plus för massa år sedan om de gör det är det endast för att inte få dåligt rykte typ att de nekat folk garantier, då vissa har en förmåga att inte berätta hela sanningen när de gnäller på t.ex prisjakt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows