Minimal och enkel ljuduppspelare för Win 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

Minimal och enkel ljuduppspelare för Win 7 64-bit.

Minimal och enkel ljuduppspelare för Win 7 64-bit.

Hej, har just migrerat från XP 32-bit till 7 64-bit och min trogna ljuduppspelare Winamp 2."någonting" som jag använt sedan nittiotalet fungerar inte längre.

För video använder jag VLC och i vissa fall QuickTime (då jag jobbar med film) och VLC är hyfsat på ljud men jag skulle vilja ett ändå mer basic program, avskalat och enkelt där man lätt kan skapa en spellista, fixa lite eq och inte så mycket mer. Inget videotjofs, inte en massa skins eller web-tjafs så som Spotify och iTunes etc, litet, avskalat, stabilt och lättdrivet.
Behöver mer eller mindre bara klara mp3or och wav, men vist, aiff, wma och ogg vore ju inte helt fel, men tja absolut ingen nödvändighet.

Något bra förslag?

Tack, mvh /Pontus

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

foobar2000

Permalänk
Medlem

Kompetenta spelare är helt problemet, jag vill ha något litet enkelt som inte är så kompetent.

Foobar är ett alternativ men lite för mycket tjafs, enklare stilrenare vore guld. Fan vad jag saknar mitt äldre Winamp.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Går inte d.v.s. äldre Winamp fungerar inte i Win7 64-bits miljö, nyare Winamp är som WMP, för mycket skit.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Kompetenta spelare är helt problemet, jag vill ha något litet enkelt som inte är så kompetent.

Foobar är ett alternativ men lite för mycket tjafs, enklare stilrenare vore guld. Fan vad jag saknar mitt äldre Winamp.

Installera en skin för Foobar, finns en anledning till varför Foobar är så bra och popis bland användarna.
Kör med denna exempelvis;

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det närmaste du kommer det du eftersträvar torde vara en rejält bantad Winamp-installation.

Även om många funktioner är obligatoriska, erbjuder Winamp en hel del valmöjligheter såväl under installationen som efter. Du kan ju t.ex., om jag inte missminner mig, fritt välja vilka filtyper och vilka format som ska stödjas. Vidare kan du naturligtvis även välja bort överflödiga funktioner, som Winamp Agent och stöd för moderna skal, helt och hållet. Finns minst sagt en uppsjö av alternativ i installationen.

Annars vet jag inte riktigt. Alternativ till Winamp finns ju, men jag har svårt att tro att de skulle vara mer resurssnåla (om ens alls) och avskalade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mycel:

Det närmaste du kommer det du eftersträvar torde vara en rejält bantad Winamp-installation.

Även om många funktioner är obligatoriska, erbjuder Winamp en hel del valmöjligheter såväl under installationen som efter. Du kan ju t.ex., om jag inte missminner mig, fritt välja vilka filtyper och vilka format som ska stödjas. Vidare kan du naturligtvis även välja bort överflödiga funktioner, som Winamp Agent och stöd för moderna skal, helt och hållet. Finns minst sagt en uppsjö av alternativ i installationen.

Annars vet jag inte riktigt. Alternativ till Winamp finns ju, men jag har svårt att tro att de skulle vara mer resurssnåla (om ens alls) och avskalade.

Foobar drar avsevärt mindre vad jag kommer ihåg. Drar ~43mb vid flac uppspelning och 0-1% CPU

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Winamp med minimal installation ger en gammal skin (iaf på lite äldre versioner):
http://missbus.blogg.se/images/2010/winamp-jpg_98223730.jpg

Men du kanske menar något äldre/enklare?

Skrivet av Commander:

Foobar drar avsevärt mindre vad jag kommer ihåg. Drar ~43mb vid flac uppspelning och 0-1% CPU

43mb minne? Med en gammal installation som jag beskrev innan med lite borttagna funktioner ger 00-01% - 12mb med en flac på 100mb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

WMP är skit och bloatat?

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Avstängd

Du har väll redan wmp installerat med windows va? ifs blir väll windows mer bloatat med extra program för att lyssna på musik när du redan har native stöd för det i win eller har jag fel? rätta mig om jag har det. tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Går inte d.v.s. äldre Winamp fungerar inte i Win7 64-bits miljö, nyare Winamp är som WMP, för mycket skit.

Jaså?

Kan ju även stänga ner playlisten och bibliotek saken, förstår inte hur du menar att det är för mycket skit?

Och ja, detta är nyaste, bara att välja Classic skinnet som följer med.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Du har väll redan wmp installerat med windows va? ifs blir väll windows mer bloatat med extra program för att lyssna på musik när du redan har native stöd för det i win eller har jag fel? rätta mig om jag har det. tack!

Jag tar bort WMP första booten av W7

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Billy.. det är bara en grå ruta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Går inte d.v.s. äldre Winamp fungerar inte i Win7 64-bits miljö, nyare Winamp är som WMP, för mycket skit.

Om man inte är så snabb på att klicka på nästa under installationen så kan man bocka av det mesta i Winamp.

Kör själv Winamp 5.56 i Winamp 2-xx stil, enda nya som jag har utöver 2.xx är videouppspelning då jag tycker Winamp passar bra för musikvideos.
Bara bocka ur onödiga saker som modern skins, library med mera.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.