Är temperaturen på min Asus GTX 560ti normal?

Permalänk
Medlem

Är temperaturen på min Asus GTX 560ti normal?

Hej

Har en Asus GTX560ti DUCII TOP och är lite fundersam över temperaturen på den.

Köpte detta kort främst för att det skulle ha en bättre kylare och mindre ljud...
Enligt tester på nätet så kommer kortet upp i 67-70~ med Furmark.
Men min toppar 77, när chassit är öppet, stängt 85 (måste förbättra flödet)

Kortet körs i stock, och jag har testat med olika driv. Rumstemperatur på 25.

Normalt eller möjligt fel på kortet?
Om det är normalt, hur kommer det sig att den maxar >70 på recensionerna?

Tips och råd mottages gärna;)

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Hedersmedlem

Normalt. Att få exakt samma värden som i test händer väldigt sällan. Testerna görs ju ofta i helt öppna chassin utan något som blockerar flödet, och så är ju inte ditt fall. 25 grader är ganska varmt med. Kan ha hamnat någon liten luftbubbla eller så i kylpastan med, som gör att det kan variera lite.

Det är inget som helst fel på kortet, hade det skiljt 25 grader så hade man kunnat fundera.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Du får köpa ett bättre chassi . Jag har ett 580gtx och mitt går inte ens över 60C. Tycker ändå att 85 C är ganska mycket , men det är ingen fara med kortet. Du kan prova på att ladda ner msi afterburner och ställa in fläkten manuellt. Du får hitta en balans mellan ljud o temp, men som sagt en bättre chassi gör mycket.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Du får köpa ett bättre chassi . Jag har ett 580gtx och mitt går inte ens över 60C. Tycker ändå att 85 C är ganska mycket , men det är ingen fara med kortet. Du kan prova på att ladda ner msi afterburner och ställa in fläkten manuellt. Du får hitta en balans mellan ljud o temp, men som sagt en bättre chassi gör mycket.

Beror ju på kylare också. MSI Lightning-kylaren är kanske bättre än den tunna DirectCU II.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Du får köpa ett bättre chassi . Jag har ett 580gtx och mitt går inte ens över 60C. Tycker ändå att 85 C är ganska mycket , men det är ingen fara med kortet. Du kan prova på att ladda ner msi afterburner och ställa in fläkten manuellt. Du får hitta en balans mellan ljud o temp, men som sagt en bättre chassi gör mycket.

Jo men, jag har kört med öppen chassi, och där gick det till 77. Så kallare än det lär jag inte få, hur optimerad en stängd chassi än blir.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chaval:

Jo men, jag har kört med öppen chassi, och där gick det till 77. Så kallare än det lär jag inte få, hur optimerad en stängd chassi än blir.

SPelar ju ändå ingen roll, då du inte ens är nära farozonen. FurMark belastar dessutom korten hårdare än vad något spel kan, så det är helt lugnt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Har du två skärmar så brukar temperaturerna bli höga. Du kan ju prova koppla en av de om du har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Har du två skärmar så brukar temperaturerna bli höga. Du kan ju prova koppla en av de om du har det.

Redan fixat:)

Iaf, tror ni att det kan löna sig att kontrollera om kylaren sitter rätt-och sätta ny kylpasta?
Rycker garantin?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chaval:

Redan fixat:)

Iaf, tror ni att det kan löna sig att kontrollera om kylaren sitter rätt-och sätta ny kylpasta?

Nä, det tror jag inte. Att bryta garantin och kladda med ny kylpasta för att rätta till 7 grader som inte spelar någon som helst roll, det är absolut inte värt det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Nä, det tror jag inte. Att bryta garantin och kladda med ny kylpasta för att rätta till 7 grader som inte spelar någon som helst roll, det är absolut inte värt det.

Hmm.. tillbaka till mina 85 med stäng chassi, hur får jag bättre kylning till kortet?

Har det så här nu:

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chaval:

Hmm.. tillbaka till mina 85 med stäng chassi, hur får jag bättre kylning till kortet?

Har det så här nu:

http://img35.imageshack.us/img35/4426/77821138.png

Varför behöver du lägre temps? Är ljudet störande högt?

Isåfall borde du sätta en sidofläkt, som ger luft till grafikkortet. Det är ju där problemet sitter, right?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Varför behöver du lägre temps? Är ljudet störande högt?

Isåfall borde du sätta en sidofläkt, som ger luft till grafikkortet. Det är ju där problemet sitter, right?

Vill självklart få ner tempen så att det låter mindre;)

Ska prova med sidofläkt.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.