Väldigt låg FPS i CoD: Black Ops

Permalänk
Medlem

Väldigt låg FPS i CoD: Black Ops

Hej gamers

Vad ska man ha för monster till dator för att kunna köra CoD Black Ops i Full HD upplösning utan att ligga på 50 i FPS?

Min dator, se signatur, visade sig nyss inte mäkta med och jag hade verkligen en förhoppning om att kunna maxa alla settings och ligga på bra FPS 60-80 iaf.

Något som direkt kan dömma ut någon komponenterna i min dator till att vara flaskhals eller är låg FPS i BO ett allmänt problem?

Tack på förhand

Visa signatur

AMD Phenom II x 4 965 BE | Cooler master 700w SP | Crosshair Formula IV | 3*2gb Kingston HyperX 1600Mhz | Asus HD 6950 2GB Direct CU II | Corshair V64 SSD | WD Caviar Black 750 gb | BenQ XL2410T (Zowie bundle) | QPad MK-80 | Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

Känns som det är BOs problem. Har lite bättre CPU (2500k) och mer ram (2*4gb) än dig och kör på lägre upplösning (1024x1240) men kommer ändå inte över 60fps

Permalänk
Medlem

om inte datorn brister så är det mjukvaran. spela ett pc-spel istället

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

ditt kort ska ligga närmare 95 har jag för mig i de spelet så något e galet ....

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Alltså vad är det ni inte förstår?
Jag kan ta lite enkel fakta, ögat uppfattar ändå inte mer än 30fps, allt ovanför 30 är lika snabbt, ni får inget ut av att det är 50fps, för en katt och för en hund så laggar 50fps men vi människor och apor för den delen ser inte snabbare än max 30fps eller ungefär upp till 40-50fps,
så om ni kör black ops med 120fps vilket jag gör så vet jag att skillnad mellan 30fps och 120fps är ingen mer skillnad mer än att effekterna känns mer verkliga osv.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen7530g:

Alltså vad är det ni inte förstår?
Jag kan ta lite enkel fakta, ögat uppfattar ändå inte mer än 30fps, allt ovanför 30 är lika snabbt, ni får inget ut av att det är 50fps, för en katt och för en hund så laggar 50fps men vi människor och apor för den delen ser inte snabbare än max 30fps eller ungefär upp till 40-50fps,
så om ni kör black ops med 120fps vilket jag gör så vet jag att skillnad mellan 30fps och 120fps är ingen mer skillnad mer än att effekterna känns mer verkliga osv.

OK starta cs och skriv in fps_max 30 i konsolen och säg att du inte ser någon skillnad på 30fps och 100fps

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen7530g:

Alltså vad är det ni inte förstår?
Jag kan ta lite enkel fakta, ögat uppfattar ändå inte mer än 30fps, allt ovanför 30 är lika snabbt, ni får inget ut av att det är 50fps, för en katt och för en hund så laggar 50fps men vi människor och apor för den delen ser inte snabbare än max 30fps eller ungefär upp till 40-50fps,
så om ni kör black ops med 120fps vilket jag gör så vet jag att skillnad mellan 30fps och 120fps är ingen mer skillnad mer än att effekterna känns mer verkliga osv.

Nejnej och åter nej. Man märker en otrolig skillnad på 30 och 120 fps, den som inte gör det bör söka vård.
Speciellt i motorn som cod använder så märks det extra tydligt, man måste ha över 60 för att den ens ska vara spelbart enligt mig. Crysis däremot flyter på bra i 30fps, men såklart ännu bättre i 60.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen7530g:

Alltså vad är det ni inte förstår?
Jag kan ta lite enkel fakta, ögat uppfattar ändå inte mer än 30fps, allt ovanför 30 är lika snabbt, ni får inget ut av att det är 50fps, för en katt och för en hund så laggar 50fps men vi människor och apor för den delen ser inte snabbare än max 30fps eller ungefär upp till 40-50fps,
så om ni kör black ops med 120fps vilket jag gör så vet jag att skillnad mellan 30fps och 120fps är ingen mer skillnad mer än att effekterna känns mer verkliga osv.

Ögats uppfattningsförmåga beror på om det är ljus eller mörker och vilka färger det är som dyker upp. Gröna färger uppfattas bland de snabbaste. Därför kan man inte påstå att ögat uppdaterar i något bestämt tal. Beroende på förutsättning är det fullt möjligt att uppfatta bilder som dyker upp i 1/200 sekund. Därav 200 förändringar per sekund.

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Jo visst 60fps ser bättre ut än 30fps men ändå ögat uppfattar inte så höga frames per seconds som andra varelser på jorden gör vår max gräns är 30 och hit får vi hålla oss :X
men jo visst blir högre bättre men vårt öga får hjälp av hjärnan "hjälp...." när det är motion-blur spel för då kan vi se upp till 60fps.

Och jo ni hade rätt, jag är inte insatt i first person shooter genren mer än att jag spelar det, men läste att alla spel som black ops, bfbc2 och sådana spel har vi bättre uppfattnings förmåga i då hjärnan på något sätt lär in sig hur allt ser ut så därför kan vi förstå mer än 30 fps och vi har ju nästan motion-blur i alla spel vilket gör att 60fps ser laggande ut.

Har läst att om man spelar något där det finns gröna partiklar osv. så uppfattar vi det bättre, men eftersom vårt öga inte räknas i fps så vet man tyvärr inte exakt, men de flesta av forskarna säger att våran max fps är 30.

*Edit* PS. Men tekniskt sett så vet jag eftersom jag spelat på ett gammalt G210 i 2 år nu och spelat black ops på det och haft 30-41 i fps ungefärligt och att jag nu med GTX460 inte ser mer skillnad än att jag kan röra mer på musen utan att det kommer fps drops,
och det problemet du har med grafikkortet... Jag säger då det AMD kan inte göra bra grafikkort.
Och testa med nya mjukvaru uppdateringar osv, och i grunden är hela Black OPS en fail.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

OK starta cs och skriv in fps_max 30 i konsolen och säg att du inte ser någon skillnad på 30fps och 100fps

Vem har sagt att alla har cs ? :X
cs suger ju för den delen alla datorer kan klara skiten även en dator med pentium I och 133mhz....

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Alltså vad är det ni inte förstår?
Jag kan ta lite enkel fakta, ögat uppfattar ändå inte mer än 30fps, allt ovanför 30 är lika snabbt, ni får inget ut av att det är 50fps, för en katt och för en hund så laggar 50fps men vi människor och apor för den delen ser inte snabbare än max 30fps eller ungefär upp till 40-50fps,
så om ni kör black ops med 120fps vilket jag gör så vet jag att skillnad mellan 30fps och 120fps är ingen mer skillnad mer än att effekterna känns mer verkliga osv.

Du verkar inte ha alla indianer i kanoten.. om du bara ser 30fps med ditt öga hänvisar jag dig till en optiker.. ögat kan se så mycket mer än bara 30fps..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ser 30fps och under, 29fps är minimalt lagg, 30fps är 100% spelbart 40fps ingen skillnad, 50 fps inte skillnad, 120 fps bara lite snabbare när man går omkring :X

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

och det problemet du har med grafikkortet... Jag säger då det AMD kan inte göra bra grafikkort.
Och testa med nya mjukvaru uppdateringar osv, och i grunden är hela Black OPS en fail.

"AMD kan inte göra grafikkort"?! Om du påstår det så kan inte heller NVIDIA göra det då dessa två företag ligger sida vid sida vad gäller prestanda. Jag ligger på 90 fps med 1920x1080 allt maxat. Påstå inte saker du inte har koll på.

Skrivet av bullen181:

Alltså vad är det ni inte förstår?
Jag kan ta lite enkel fakta, ögat uppfattar ändå inte mer än 30fps, allt ovanför 30 är lika snabbt, ni får inget ut av att det är 50fps, för en katt och för en hund så laggar 50fps men vi människor och apor för den delen ser inte snabbare än max 30fps eller ungefär upp till 40-50fps,
så om ni kör black ops med 120fps vilket jag gör så vet jag att skillnad mellan 30fps och 120fps är ingen mer skillnad mer än att effekterna känns mer verkliga osv.

Visst, ögat kan kanske inte uppfatta mer, men det är gång på gång bevisat att det spelar roll i spel. Jag fattar inte varför folk som du ska envisas med att säga att det inte gör någon skillnad, då en del tycker det är ospelbart med <60 fps.

I spel känns det om man har mindre än 60 fps. Men det är väl en vanesak. För de som har spelat fps-spel i ca 5 år känner de direkt när det blir för dålig fps, t.ex jag.

Vad kör du för inställningar för att få 120 fps?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Kanske är något att läsa innan du häver ur dig dumheter på forumet.
30 fps är långt under vad jag kallar spelbart för alla fps spel.

CS tas upp inte för att det är det bästa spelet i världen, utan för att diskussionen angående fps har funnits länge där. Jag märker personligen enorm skillnad på 30 vs 60 vs 120.

Forumet är fullt av diskussioner runt detta, testa sökfunktionen.

Permalänk
Medlem

Detta är faktiskt en rätt så intressangt tråd.
Sitter på en fyrkärnig intel processor @2.66ghz/kärna samt ett Nvidia GeForce 9800gtx+ kort, innan hade jag Vista 32 bit, då körde Black Ops i ungefär 80 ibland 90 FPS, sedan uppgraderade jag mig till Win 7 32bit, kom lätt upp i 120.
För ungefär 2 veckor sedan hoppade jag upp till Win7 64bit och nu kommer jag kanske upp i en 40 fps. 40 fps stör inte mig men när jag får en choppergunner eller ett gunship så sjunker 40 ner till 20-25fps... Hints anyone?

Permalänk
Medlem

blackops är helt udda när de kommer till hur de presterar
vissa kan sitta på mer eller mindre skit datorer och få högre fps än dem med de värsta på marknaden
själv låg jag alltid på max med mina 4890's, inte prövat med mitt 570 än dock så det är mer eller mindre random hur bra de fungerar för vilka, vet inte om någon har kommit på någon lösning än
det är ju ifs klart att de ska inte sjunka om man sitter på samma hårdvara de låter snarare som nått annat är problemet, pröva installeraom spelet eller kolla så ni har senaste drivisarna.

30fps är de inte många spel som är spelbara i, 50-60fps brukar jag tycker flyta på dock, är lite olika i olika spel
det är inte alltid ögat som bestämmer hur det är, även om de nu skulle vara så att vi ser bara 30fps så känns de laggigt, tänk dig lira ett spel låst till 30 fps och snurra runt som en tok (många fps spel man måste kunna röra sig snabbt på)
det är då det märks, står du bara still märker man ju inget men det är med rörelserna man märker att man inte har nog hög framerate, man känner det mer än man ser det (ofc kan man se det också i spel)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Alltså vad är det ni inte förstår?
Jag kan ta lite enkel fakta, ögat uppfattar ändå inte mer än 30fps, allt ovanför 30 är lika snabbt, ni får inget ut av att det är 50fps, för en katt och för en hund så laggar 50fps men vi människor och apor för den delen ser inte snabbare än max 30fps eller ungefär upp till 40-50fps,
så om ni kör black ops med 120fps vilket jag gör så vet jag att skillnad mellan 30fps och 120fps är ingen mer skillnad mer än att effekterna känns mer verkliga osv.

Skrivet av bullen181:

Jo visst 60fps ser bättre ut än 30fps men ändå ögat uppfattar inte så höga frames per seconds som andra varelser på jorden gör vår max gräns är 30 och hit får vi hålla oss :X
men jo visst blir högre bättre men vårt öga får hjälp av hjärnan "hjälp...." när det är motion-blur spel för då kan vi se upp till 60fps.

Och jo ni hade rätt, jag är inte insatt i first person shooter genren mer än att jag spelar det, men läste att alla spel som black ops, bfbc2 och sådana spel har vi bättre uppfattnings förmåga i då hjärnan på något sätt lär in sig hur allt ser ut så därför kan vi förstå mer än 30 fps och vi har ju nästan motion-blur i alla spel vilket gör att 60fps ser laggande ut.

Har läst att om man spelar något där det finns gröna partiklar osv. så uppfattar vi det bättre, men eftersom vårt öga inte räknas i fps så vet man tyvärr inte exakt, men de flesta av forskarna säger att våran max fps är 30.

*Edit* PS. Men tekniskt sett så vet jag eftersom jag spelat på ett gammalt G210 i 2 år nu och spelat black ops på det och haft 30-41 i fps ungefärligt och att jag nu med GTX460 inte ser mer skillnad än att jag kan röra mer på musen utan att det kommer fps drops,
och det problemet du har med grafikkortet... Jag säger då det AMD kan inte göra bra grafikkort.
Och testa med nya mjukvaru uppdateringar osv, och i grunden är hela Black OPS en fail.

Skrivet av bullen181:

Vem har sagt att alla har cs ? :X
cs suger ju för den delen alla datorer kan klara skiten även en dator med pentium I och 133mhz....

Skrivet av bullen181:

Jag ser 30fps och under, 29fps är minimalt lagg, 30fps är 100% spelbart 40fps ingen skillnad, 50 fps inte skillnad, 120 fps bara lite snabbare när man går omkring :X

Källa på allt det där?

Satt just och testade wow på min bärbara, 32 fps som lägst på low. Har konstant 60 på stationära och det är ju inte ens någe snack om att det flyter bättre på den. Får ont i huvudet av lagg...

BTW menar du att ingen människa skulle kunna säga att "den här har 30 fps" och "den här har 120 fps" om man skulle köra ett blindtest (obs inte blind som i att inte se utan som i att inte veta vilken som har vilken fps(obs 2 räkna bort sannolikheten att gissa rätt etc)).

OnT: Jag testade en tidig version på den stationära datorn i sign och avinstallerade det snabbare än kvickt, typ 50 fps på låga settings, något var riktigt skevt med det spelet alltså.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

"AMD kan inte göra grafikkort"?! Om du påstår det så kan inte heller NVIDIA göra det då dessa två företag ligger sida vid sida vad gäller prestanda. Jag ligger på 90 fps med 1920x1080 allt maxat. Påstå inte saker du inte har koll på.

Visst, ögat kan kanske inte uppfatta mer, men det är gång på gång bevisat att det spelar roll i spel. Jag fattar inte varför folk som du ska envisas med att säga att det inte gör någon skillnad, då en del tycker det är ospelbart med <60 fps.

I spel känns det om man har mindre än 60 fps. Men det är väl en vanesak. För de som har spelat fps-spel i ca 5 år känner de direkt när det blir för dålig fps, t.ex jag.

Vad kör du för inställningar för att få 120 fps?

Medium på allt och ingen antialiasing men kan ju köra på maxat allt och så men då har jag bara 40-50 i fps. (Men bryr mig inte märker inte någon skillnad mer än att jag blir mer och mer yr i skallen då :X)

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Medium på allt och ingen antialiasing men kan ju köra på maxat allt och så men då har jag bara 40-50 i fps. (Men bryr mig inte märker inte någon skillnad mer än att jag blir mer och mer yr i skallen då :X)

Innan du ens tänker på att babbla på det viset du gör ska du leta rätt på källor som styrker ditt uttalande.

Om du inte ser skillnad på 30- och 60 fps i spel så är det något fel på dina ögon.

Det verkar inte som att du spelar spel med tanke på det du häver ur dig.

OnT: Cod-spel efter WaW är och förblir ett konsolspel, tråkigt nog.

MW2 blev utan dedi-servar och Blops är så laggigt att det nästan är ospelbart. Ska bli intressant att se hur de misslyckas med MW3 till PC.

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag är också väldigt intresserad av att veta om någon har någon lösning på det eviga Black Ops problemet för PC. Jag bytte nyligen upp mig från Phenom 9850 system och DDR2 minnen till i5 2500K och DDR3 men det laggar precis lika mycket. Det enda jag kan tänka mig är att mitt 4870 gör att det blir sämre, men samtidigt är Black Ops det enda spelet jag har som laggar. BFBC2 flyter på 100 gånger bättre.

Är mest nyfiken på om det finns en bra lösning. Spelar nästan aldrig blops längre sen jag märkte att supporten för PC var värdelös.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Jag är också väldigt intresserad av att veta om någon har någon lösning på det eviga Black Ops problemet för PC. Jag bytte nyligen upp mig från Phenom 9850 system och DDR2 minnen till i5 2500K och DDR3 men det laggar precis lika mycket. Det enda jag kan tänka mig är att mitt 4870 gör att det blir sämre, men samtidigt är Black Ops det enda spelet jag har som laggar. BFBC2 flyter på 100 gånger bättre.

Är mest nyfiken på om det finns en bra lösning. Spelar nästan aldrig blops längre sen jag märkte att supporten för PC var värdelös.

4870 är ett okej kort inget problem, kollat temps in-game och så?
segt internet? jag rekommenderar minst 10/10 för spelande, men om det inte laggar i BFBC2 så kan jag åter igen säga att spelet är en fail och kommer alltid vara det med.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Black Ops levererades helt fel. Det hade för mycket problem och alldeles för liten beta tid. Fortfarande kan jag ej spela detta spelet på min dator. Och den ska kunna köra skiten lätt i 125 fps sweetspot straight. Oavsett config och inställningar.

Detta är tredje gången Treyarch failar med ett call of duty spel. Hoppas inte de andra gör felen om igen under MW3 eller den nya cod killern från massevly entertainment eller vad dom nu heter igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

4870 är ett okej kort inget problem, kollat temps in-game och så?
segt internet? jag rekommenderar minst 10/10 för spelande, men om det inte laggar i BFBC2 så kan jag åter igen säga att spelet är en fail och kommer alltid vara det med.

Mitt internet är som det ska. Har förvisso inte kollat temps, men det är inget problem i något annat spel. Tycker det är synd att det ska bli så för jag hade spelat det så himla mycket mer om det bara kunde flyta på som det ska. Från vad jag läst och sett så kräver BFBC2 mer av datorn för att det ska flyta på ordentligt så jag vet inte vad det kan vara annat än spelet som kanske helt enkelt inte är gjort för alla spelsystem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk

Är det inte så att PAL filmer renderas i 25 fps och NTFC (tror jag det heter) renderas i 30 fps ?... Man tycker ju inte precis att filmer laggar..

Permalänk
Avstängd

Har snarlik setup (bort set fån att du kör 3xminnen i singel channel och jag kör 2xminnen i dual channel) Och får 60FPS konstant!! Dra ur ett Minne och se om det funkar bättre

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kan ingen fatta att Black Ops helt enkelt är optimerad för konsolerna???
Activision o Trayarc brydde sig inte ett skit om att optimera BO till PC:n, en dator med AMD Phenom2 955 med ett HD 6850 kan rätt vid det "prestera" bättre i spelet än en Intel i5 2500k med HD6950.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Alltså vad är det ni inte förstår?
Jag kan ta lite enkel fakta, ögat uppfattar ändå inte mer än 30fps, allt ovanför 30 är lika snabbt, ni får inget ut av att det är 50fps, för en katt och för en hund så laggar 50fps men vi människor och apor för den delen ser inte snabbare än max 30fps eller ungefär upp till 40-50fps,
så om ni kör black ops med 120fps vilket jag gör så vet jag att skillnad mellan 30fps och 120fps är ingen mer skillnad mer än att effekterna känns mer verkliga osv.

Lite motsägelsefullt att vi bara ser med 30fps men att effekterna känns mer verkliga i 120fps Men jag håller med dig.

Efter lite googlande verkar du ha rätt, ögat ser i ca 30fps. Men det jag tror du missar är att ögat fungerar väl inte inte som en datorskärm utan mer som en analog kamera/filmkamera där den länkar samman tex 30 bilder á 1/60s. Dvs det förflyter tid då vi inte ser (=slutaren är stängd). Om du får ut 30fps ur ett spel kommer helt enkelt en del av dessa visas när ögat inte kan uppfatta dem vilket kommer uppfattas som lagg? Dessutom måste ju framedrops uppfattas mer som åksjuka/ett trasigt lysrör eller dyligt. Vi ser ju inte i 30st perfekt skarpa bilder så som ögonen ser, utan vi ser ju med lite "motionblur" så att få 30st skarpa datorbilder uppradade eftervarandra uppfattas helt enkelt av vissa som "onaturligt" och hjärnan protesterar och tycker det är "osynkat" och "laggigt"??

Dax o sova. Flame on

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Lite motsägelsefullt att vi bara ser med 30fps men att effekterna känns mer verkliga i 120fps Men jag håller med dig.

Efter lite googlande verkar du ha rätt, ögat ser i ca 30fps. Men det jag tror du missar är att ögat fungerar väl inte inte som en datorskärm utan mer som en analog kamera/filmkamera där den länkar samman tex 30 bilder á 1/60s. Dvs det förflyter tid då vi inte ser (=slutaren är stängd). Om du får ut 30fps ur ett spel kommer helt enkelt en del av dessa visas när ögat inte kan uppfatta dem vilket kommer uppfattas som lagg? Dessutom måste ju framedrops uppfattas mer som åksjuka/ett trasigt lysrör eller dyligt. Vi ser ju inte i 30st perfekt skarpa bilder så som ögonen ser, utan vi ser ju med lite "motionblur" så att få 30st skarpa datorbilder uppradade eftervarandra uppfattas helt enkelt av vissa som "onaturligt" och hjärnan protesterar och tycker det är "osynkat" och "laggigt"??

Dax o sova. Flame on

+1

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Hahahaha. 30fps hahahaha

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ingen läste min länk, som dom skriver, vem vet kanske behövs det 4000 fps för att det ska uppfattas som naturligt.. en sak är säker, att ögat skulle se 30 fps är ENORMT missvisande och har ingenting med ett spels fps att göra.

Om att man inte ser skillnad på 30 fps och 60 så är det inte ens synfel utan hjärnfel, däri ligger uppfattningen av flytande övergångar mellan bilderna som visas ju.

Angående film i 25 fps så känns det hackigt tro mig, därför det uppdaterar inte 25 gånger i sekunden. Dagens TV apparater och bildskärmar fördubblar (50hz), fyrdubblar 100 hz, eller ännu mer. Den visar alltså samma bild flera gånger, om ni kommer ihåg 100hz tv apparater när det var i skriket