Billig 1.5 TB Extern HD (WD Elements)

Permalänk
Medlem

Beställde 10st. Få se nu om man har tur.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad som hänt hur kan dem trycka in RE4 diskar i externa och sälja dem så billligt:P Sommarjobbare som strulat till det kanske

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Hmm, verkar som även jag gjorde ett klipp då, den disken är ju svindyr, 1350kr på komplett.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638909

Och Dustin vill ha ännu mer för den, 1659kr
http://www.dustinhome.se/pd_5010469852.aspx

Ja det gjorde du verkligen:) Får hoppas mina andra 2 är re4 då kanske jag säljer den om det finns intresse black behåller jag

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Förstår inte riktigt vad som hänt hur kan dem trycka in RE4 diskar i externa och sälja dem så billligt:P Sommarjobbare som strulat till det kanske

Troligen är det så enkelt som att de helt enkelt inte är nämnvärt mycket dyrare att tillverka än de billigare diskarna. WD har helt enkelt mycket högre marginal på de "snabba" diskarna.

Permalänk
Medlem

Kan man se vilken disk som finns i utan att öppna upp kabinetten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danteee:

Kan man se vilken disk som finns i utan att öppna upp kabinetten?

Det vet vi inte än, försöker klura ut det dock

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Jo ladda hem crystaldiskinfo

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Hmm, verkar som även jag gjorde ett klipp då, den disken är ju svindyr, 1350kr på komplett.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638909

Och Dustin vill ha ännu mer för den, 1659kr
http://www.dustinhome.se/pd_5010469852.aspx

Som TACK från högre makter för att du startade tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danteee:

Kan man se vilken disk som finns i utan att öppna upp kabinetten?

Ja, det har redan jookeer tipsat om - LÄS!

/jookeer

Permalänk
Medlem

Är det bara att lämna in disken till närmaste butik fast man köpt på internet om man nu vill vara lite ful?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Beställde 10st. Få se nu om man har tur.

Samma här. En six-pack till midsommarafton att bygga nästa femma me.

Hoppas nu alla e RE4 - mums, annars returnerar vi och köper igen å igen å igen ....

Detta är den bästa tråden sedan SSD-hysterikerna hijackade Lagringsforumet, tack vetja "the real thing".

Permalänk

beställde 2st nu, ska testa raida för första gången

Permalänk
Medlem

Hur blir det om något av disken skulle gå sönder när man tagit ut disken ur kabinetten. Gäller det nå garanti?

Permalänk
Medlem

Tog 10 st till:) gör återköp på dem som inte är re4:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Tog 10 st till:) gör återköp på dem som inte är re4:)

Hur många totalt nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Hur blir det om något av disken skulle gå sönder när man tagit ut disken ur kabinetten. Gäller det nå garanti?

Det lär inte gälla om du inte kan få i den i kabinetten snyggt sen lämna in den till elgiganten dem kollar inte så noga du lär få en ny driekt. Men något annat jag undrar över 30 dagar uppet köp är det bara sticka in till affären då fast man beställt via internett? Eller måste man skicka in diskarna,

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Hur många totalt nu?

14 st . 12 kommer nästa vecka:) Blir nog lämna in dem på öppet köp om jag inte får re4;) har redan öppnat 2 det var black som satt i dem

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Hur blir det om något av disken skulle gå sönder när man tagit ut disken ur kabinetten. Gäller det nå garanti?

Lägg tebaks i bastun bara så skickar du tebaks den efter RMA. WD skava dj...igt glada att vi tar ut dom ur bastun så de små telningarna får ordentlig kylning för längre livslängd=färre garantiåtgärder.

Permalänk
Medlem

Jooker har du någon aning när vanliga diskar brukar gå sönder? vet att det är svårt att veta men ändo:P Har faktiskt aldrig fått en hdd crash den äldsta har gått 40 k timmar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Undrar var multiman är han brukar alltid hänga på såna här erbjudanden:P

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jooker har du någon aning när vanliga diskar brukar gå sönder? vet att det är svårt att veta men ändo:P Har faktiskt aldrig fått en hdd crash den äldsta har gått 40 k timmar

Nej, ingen har någon aning så länge tillverkarna vägrar publicera RMA-statistiken.
Betrakta ALLA diskar oavsett ålder eller modell som opålitliga.
Nya diskar bör man köra HD Tunes fullständiga errorcheck på, för att avslöja ev. fel redan vid leverans.
Därefter kan man köra dem som temp eller backupdiskar i några 100 timmar för att avslöja ev. barnsjukdomar.

Allt detta för att undvika dataförlust vid krasch - bra backup på viktiga data gäller alltid.

Avseende WD Black så har jag nu kört några timmar och de låter en del i jämförelse med andra diskar, dock inget jag retar mig på. Prestandan e helt klart ruggigt bra.

En sak till, WD Black blir varma, så se till att kyla dem i sommarvärmen.
Värme: I plastskalet - 57C, naken på golvet - 46C, i chassit med fläkt framför - 35C.
För den som tänker köra i plastskalet: Ta backup ofta!

Recension: http://www.thinkcomputers.org/western-digital-caviar-black-1t...

Egen bench me HD Tune:
Min: 73
Max: 151
Average: 119
Burst: 167
Access: 12.5

Att jämföra me Samsung F3 HD103SJ:
Min: 73
Max: 144
Average: 116
Burst: 166
Access: 13.7

Kommentar: Inte illa av Samsungen som är en äldre konstruktion än WD1502FAEX. Köp på priset!

Permalänk
Medlem

Ok. Precis lagt en beställning på 2 st.

Fråga till er som plockat ut diskarna ur kabinettet. Är det smärtfritt, eller måste man "bryta sönder" skalet?

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickel:

Ok. Precis lagt en beställning på 2 st.

Fråga till er som plockat ut diskarna ur kabinettet. Är det smärtfritt, eller måste man "bryta sönder" skalet?

Se inlägg #51 av jookeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Skalet går att öppna utan skador om man gör rätt.

Ok. Tack för ett uttömmande svar. He he.

Nädå. Ska väl inte vara så svårt att klura ut hur man öppnar det antar jag.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

Asså. tag 2 pennknivar med tunna blad, börja med de 2 clipsen på kortsidan ca 2 cm in från kanten, när dessa lossnat böjer du försiktigt upp den ena långsidans närmaste clips ca. 4 cm från kanten, därefter går du varvet runt. Inget större våld behövs, tålamod och känsla kan va bra, som alltid.

Permalänk
Medlem

Har någon köpt via postorder än? Rapportera gärna hur stor andel som är black, green och re4.
Även utan gällande garanti är ju en re4 för 400spänn otroligt billigt.

edit: den här tråden borde byta namn så den får mer uppmärksamhet.
Tidigare har dessa kabinett innehållit EADS diskar eller möjligen EARS när andra butiker sålt dem.
Om elgiganten har väligt många diskar och tänkt köra rean en längre tid kan det kanske vara idé att vänta någon dag så att eventuellt rester med EADS-diskar säljs bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Har någon köpt via postorder än? Rapportera gärna hur stor andel som är black, green och re4.
Även utan gällande garanti är ju en re4 för 400spänn otroligt billigt.

edit: den här tråden borde byta namn så den får mer uppmärksamhet.
Tidigare har dessa kabinett innehållit EADS diskar eller möjligen EARS när andra butiker sålt dem.
Om elgiganten har väligt många diskar och tänkt köra rean en längre tid kan det kanske vara idé att vänta någon dag så att eventuellt rester med EADS-diskar säljs bort.

Verkar som man kan få allt mellan Black, EADS och RE4 oavsett butik eller postorder. Som ett lotteri.

Tro, hoppas, gissa och spekulera gäller för närvarnade.

Hursomhelst, är priset OK oavsett vad man får, sen kommer CopySwede (=svin) att lägga snuskiga avgifter på externa: http://www.sweclockers.com/nyhet/14027-copyswede-skjuter-upp-...

Så inte lär det bli billigare på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Verkar som man kan få allt mellan Black, EADS och RE4 oavsett butik eller postorder. Som ett lotteri.

Tro, hoppas, gissa och spekulera gäller för närvarnade.

Hursomhelst, är priset OK oavsett vad man får, sen kommer CopySwede (=svin) att lägga snuskiga avgifter på externa: http://www.sweclockers.com/nyhet/14027-copyswede-skjuter-upp-...

Så inte lär det bli billigare på ett bra tag.

Får man bara EARS eller EADS är det inte så fantastiskt pris. Det har sålts 2TB diskar för 520kr ganska länge (wd elements, med ears i, samt samsung kabinett med f4 i enligt uppgift), och samsung f4 2tb (lösa diskar, med garanti) var nere i 543kr ett tag. Det är ungefär samma pris som detta per GB.
Black diskar dessutom stödjer inte TLER om jag minns rätt, så det är bara RE4 som är lämplig i RAID5.

Jag köper gärna lite re4 av någon om ni kan visa upp kvitto från elgiganten, ni kan få någon krona för besväret och behålla skalet om ni vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

Ere inte black utan grön så glöm RAIDa. Men va fan, även om de e EADS så e priset OK, ja menar vem fan gråter över att ha för MYCKET disk?

Hellre för mycket disk i datorn än i köket.

Skrivet av pompa_kumla:

Undrar var multiman är han brukar alltid hänga på såna här erbjudanden:P

Jag har diskat.

Det förstärkta locket (dubbelt lager) finns normalt sett endast i HDs med 4 plattor, dvs medioker prestanda i en 1,5GB-disk. Troligen gammalt lager de gör av med. Men väldigt prisvärt ändå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har diskat.

Det förstärkta locket (dubbelt lager) finns normalt sett endast i HDs med 4 plattor, dvs medioker prestanda i en 1,5GB-disk. Troligen gammalt lager de gör av med. Men väldigt prisvärt ändå.

RE4-GP 1.5TB har 3 platters enligt prisjakt

edit: dessutom står tillverkningsdatum på bilden. 28 mars 2011. Man blir lite förundrad över varför de slumpar bort dessa diskar? Kan det vara för att ingen vill köpa till deras ordinarie uppblåsta priser?