Eee PC 1215N-Integrerad grafik fungerar bättre än ION 2. Varför?

Permalänk
Medlem

Eee PC 1215N-Integrerad grafik fungerar bättre än ION 2. Varför?

Hej. Köpte ett Eee PC 1215N när det kom ut men har hela tiden upplevt att den inbyggda grafikdelen alltid är bättre. Spelar ingen roll om jag spelar upp filmerna (xvid, 720p, 1080p) i MPC HC, VLC eller annan mediaspelare. Samma sak händer vid uppspelning av HD filmer på youtube. Trodde först det var drivrutinerna som skulle uppdateras då ION 2 hade flera problem som gröna linjer under uppspelning på youtube som sedan försvann med nya drivrutiner. Men just att när jag använder mig av ION 2 så laggar både 720p, 1080p och ljudet går lite efter i xvid. Medan när jag kopplar in den integrerade delen så fungerar allt galant. T.o.m 1080p i MPC. Alla codecs installerade och även testat att installera om allt. Vad bör jag göra och upplever ni samma sak på era Eee PC 1215N?

Permalänk

Finns en program som heter Coreavc http://corecodec.com/products/coreavc som uttnyttjar CUDA funkar dock ej för youtube. Jag installera också K-Lite codec pack. Funkar prima, datorn blir dock varm när man spelar 1080p en längre stund.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-A, Intel Core i7 4790k 4,0ghz , Gigabyte 2x GTX 670 4gb SLI, Corsair 4x4 1866 mhz, Samsung EVO 250gb, WD blue 250gb, Windows 8.1 x64.

Permalänk
Medlem

jag har upplevt min 1215n som halvseg, inte bara för video. När jag uppdaterade lan och broadcom wifi-drivisarna blev det som en helt ny netbook.
Video har dock funkat skapligt med vlc, 720p har stundtals vart småsegt.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Joo, experimenterat med olika codecs till och från. Och CoreAVC är ju än av de kändaste. Men läste att just 1215N processor är dålig när den beräknar med CUDA(om ens alls) och på så sätt ger den en motsatt effekt. Hade man en 1215N skulle man använda sig av DXVA (eller vad det heter) i MPCHC. Kanske är helt ute o cyklar men så stod det på ett x antal forum.

Avinstallerade de nuvarande wifi-drivrutinerna och installerade istället Broadcom drivisarna och det verkar ha löst alla problem(även detta med den extrema trögheten). Tack!