Permalänk
Medlem

Att uppgradera från en 19-tummare

Min huvud-fråga är vad ni som själva uppgraderat från en 19-tummare till en större skärm anser är en bra storlek att välja.

Jag tänkte först 24 och tittade sedan lite på 27, men gick snart tillbaka till 24 igen efter att jag insett att billiga TN skärmar i den större storleken är skräp (som tråden "Samlingstråd för bildskärmar och tv-apparater" bekräftar.) Jag vill egentligen uppgradera just för storlekens skull eftersom jag egentligen tänkt att skaffa en TV men insett att jag inte behöver någon eftersom jag aldrig tittar på TV och eftersom dagens konsoller kan kopplas till PC-skärmar ändå. Jag arbetar med ljud-program, ser på film och spelar spel, varav det sistnämnda även sker med rörelse-kontroller som kräver en viss distans från skärmen för att kunna användas, varav en av anledningarna till storlekens betydelse.

Tror ni att en 24-tummare räcker till för det rent storleksmässigt?

Vad gäller kvalité så finns det tydligen helt ok TN skärmar i denna storleksklass, som t.ex. Prisjakts 25:e rankade skärm. Jag skulle dock kunna gå några hundralappar högre om det är en stor skillnad.

Och sedan vad gäller format så är jag trött på 16:10 eftersom jag förlorar en del av bilden från t.ex. PS3: an som ju levererar 16:9 format. Eftersom en full-HD 16:9 skärm ändå ger högre vertikal upplösning än den skärm jag har nu (1080 vs 900) så blir det ju ändå en uppgradering av den ytan.

Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Med rörelsekontroller förmodar jag att du även flyttar huvudet och förändrar vinkeln till skärmen. TN är då hopplöst, men visst, det fanns ju de som obehindrat såg på kopior av macrovisionskyddade VHS-kassetter, så det finns väl de som inte störs av TN-panelers skiftningar i färg och ljusstyrka.
För 400:- mer finns ju denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608864 Förmodligen kampanj då den är nästan 400:- billigare än näst billigast på prisjakt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tja, sitter på 21" och känner att jag nog skulle vilja uppgradera till en 24".

För Kinnect/Move/WiiMote-fjanterier behöver du nog nästan större än 24". Gissar att man bör stå minst två meter ifrån och jag skulle ha väldigt svårt att spela på en 24" om jag var två meter från skärmen. Dock tror jag att det skulle funka med en billig 27" just för spelet. Eftersom du är betydligt längre från skärmen bör den minskade pixeltätheten spela mindre roll. Nackdelen är ju att du förmodligen kommer ha en sämre upplevelse när du sitter nära då.

Jag skulle nog satsa på 27". Spela på en 24" blir nog mera odrägligt än att behöva lida av låg pixeltäthet när du sitter nära datorn.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis