Skyrim utvecklas för konsoler – portas till PC

Permalänk
Medlem

Verkligen skit. fler och fler spel.

Många tillverkare bryr sig inte ens om att ändra på text som "press start button" istället för press enter.

till och med tillverkare som lovar att dom inte glömt PC!. crysis 2 var ett stort svek till PC.

ingen tar nytta av pcn längre heller. helt sjukt. så trött på det :(.

det handlar ju bara om pengar. förstår inte. xbox / ps3 är ju så himla begränsade.

detta innebär att skyrim kommer vara ett spel med super snygg grafik. fast med SMÅ banor. och massa loading. bra story. '

känns som friheten man hade i pc spel förr är en helt dying grej.. sigh..

gillar verkligen inte konsol spel för det mesta. dom är spela en gång och aldrig igen liksom ... lineära som bara den.

tror inte jag kommer skaffa skyrim nu faktiskt.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Som vanligt förstör konsol marknaden ett till bra spel... suck...

Visa signatur

orka

Permalänk
Medlem

Har inga större problem med att grafikmotorn kommer från konsoll, grafiken gör inte spelet.
Det jag har problem med ät att spel som gjorts för konsoll är så oerhört "nerdummade" för att fungera bra med de totalt odugliga kontrollerna man har där.
Kommer innebär ett UI med stora brister, ingen mwheel scroll, interfacet uppblåst så det ser ut som dom kör i 640x480 i storlek för det skall synas bra på tv.

Tyvärr så har elder scrolls blivit lite sämre för varje version som släpps, Om man ser till hur bra spelen var när dom släpptes så var TES 2: Daggerfall är enligt mig det bästa spel som gjorts. Morrowind var bra, Oblivion OK.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk

Skandal, men jag tror att om en hel del pc spelare avbokar spelet eller nåt. Så borde dom ju vakna lite tycker man.. Villket som kanske inte skulle funka men. Alltid värt att bojkotta

Visa signatur

- jag är inte rädd, jag kan flyga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antiblaxx:

Skandal, men jag tror att om en hel del pc spelare avbokar spelet eller nåt. Så borde dom ju vakna lite tycker man.. Villket som kanske inte skulle funka men. Alltid värt att bojkotta

Jag överväger faktiskt att avboka spelet. Grafiken ser ju knappt bättre ut än vad den gjorde i Oblivion som kom för snart 6 år sedan.
Nästan så att man börjar spela Heroes of Might and Magic II igen och det är ett av de bästa spelen någonsin till PC efter Heroes of Might and Magic III.

Permalänk

Hepp. Blir inget köp nu. Som tur är have vi epic DICE som gör epic BF3 till epic PC i första hand.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Att spela ett konsolspel anpassat för konsoler, handkontroller från första början är en fröjd.
Att spela PC-spel med tangentbord och mus som är anpassat för detta från början är himmelriket.
Att spela en konsolkonvertering på en PC med tangentbord och mus, där spelets kontroller, inställningar och annat inte har gjorts något åt eller optimerats för just PC, är som att köra en traktor med trasig växellåda... från passagerarsätet...
Att spela en PC-konvertering på en konsol fungerar oftast, men ibland blir det ännu värre än traktorn ovan... som att köra permobil med en handkontroll med enbart ett digitalt styrkryss, vars kontakt glappar som fan.

Precis, allt för ofta så ser man spel på PC'n där man måste [PRESS ♦ TO göra något för att komma vidare]. visst man kan mappa till tangentbordet, men förr eller senare får man slut på knappar som enkelt kan tryckas ned Samtidigt som man styr med WASD och mus.

Dessutom så fungerar oftast inte joypad som den ska, utan styrningen blir uppåner om man inte köper en xbox kontroller. så att köra med joypad funkar inte heller. (neeeej, tänker fan inte köpa en Precis likadan kontroller som det står ett X på, när den jag har fungerade hur bra som helst innan xbox360 kom.)

nä, har ingen lust att återigen skala av plasten från ett nytt spel och installera, bara för att bli besviken på kontrollerna, lessna och aldrig spela det för det är så störande med kontrollerna att man blir distraherad från storyn.

Sen finns det ju andra spelmekaniska saker att hänga upp sig på, typ Save points istället för en quicksave knapp, (hata att behöva spela igenom halva banan bara för att försöka ta sig förbi en jobbig passage där man måste hoppa perfekt.) men dessa detaljer går att vänja sig vid, och påverkar oftast inte inlevelsen i spelet.

Nä, Usch för dåliga port-spel!, tänker avvakta med köp. (och, nej!,, Det ÄR precis lika jobbiga kontroller om man kopierar ett spelet, så det är inget alternativ.)

Permalänk
Medlem

Det är ju trist att folk börjar klagar nu när dem får reda på att konsoler är huvudplattform, hade det varit tvärtom så hade det varit ok eller hur?
Jag tror nog att spelet blir bra ändå, jag menar av de man har fått se så verkar det då riktigt bra.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Det är ju trist att folk börjar klagar nu när dem får reda på att konsoler är huvudplattform, hade det varit tvärtom så hade det varit ok eller hur?
Jag tror nog att spelet blir bra ändå, jag menar av de man har fått se så verkar det då riktigt bra.

Ja inte imponerar det grafiskt iaf, gameplay verkar dock ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Precis, säg mig en gång som portning till PC har varit lyckat utan problem!

Portal 2
Left 4 Dead 1&2
Team Fortress 2
Batman Arkham Asylum (bara lite bättre på konsol)
GTA IV
Mass Effect 1 & 2
Call of Duty MW2
Call of Duty BO

EDIT: Fan va alla gnäller som kärringar och dom flesta gnäller inte ens om saker som är realistiska. Jag kommer skaffa Skyrim och kommer modda skiten så mycket att det kommer bli som ett nytt spel. Precis som med Oblivion!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Portal 2
Left 4 Dead 1&2
Team Fortress 2
Batman Arkham Asylum (bara lite bättre på konsol)
GTA IV
Mass Effect 1 & 2
Call of Duty MW2
Call of Duty BO

EDIT: Fan va alla gnäller som kärringar och dom flesta gnäller inte ens om saker som är realistiska. Jag kommer skaffa Skyrim och kommer modda skiten så mycket att det kommer bli som ett nytt spel. Precis som med Oblivion!

sa du precis att gta iv lyckades?

om valve spelen blev lite förvånad där

Permalänk
Medlem

Känns som spelet passar rätt till konsol, fps är en annan sak.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av yroll:

Ärligt talat kolla på det här.
Såhär kände jag mig innan jag såg denna artikel.
http://www.youtube.com/watch?v=c9eGtyqz4gY

Nu har jag faktiskt lust o spy då jag har väntat på detta spelet sen 2006.

ni som inte känner så kan väl köpa spelet o känna så efteråt om ni vill, vi andra normala människor som kan jämföra statistik blir pirater.

Precis så känner jag med... besviken var ordet :'(

Blir nog ingen kopia på hyllan...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Portal 2
Left 4 Dead 1&2
Team Fortress 2
Batman Arkham Asylum (bara lite bättre på konsol)
GTA IV
Mass Effect 1 & 2
Call of Duty MW2
Call of Duty BO

Nu var du väl lite rolig?

L4D är baserad på source engine vilket kommer från PC och 360 versionen gjorde av ett separat företag, dvs konsolen var de som fick det portat från PC. Mindre osäker på hur L4D2 och TF2 utvecklingen gick till dock men förvånar mig inte om PC versionen var fokusen och konsol versionena fick sin version efter den.
GTA IV är en av de sämsta konsol portningar som någonsin gjort, spelet gick som skit på även de mest high-end datorerna och in används väldigt ofta (även i denna tråden) som ett huvudexempel på en dålig portning.
MW2 var ett massivt steg bakåt från MW1 när det gäller PC versionen, fattades SJUKT mycket features och overall ett otroligt dåligt PC spel (och ett helt acceptabelt, för sånna som spelar konsol fps, konsol spel)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Carmack har talat!

Skrivet av John Carmack:

we should be focusing on building things efficiently on the PC and deploying on the consoles......

There’s several developers that if you said ‘Go for it’ on here we would make vastly better looking stuff if we really made that our focus.

E3 2011: Carmack: PCs “an order of magnitude” more powerful than consoles

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Portal 2
Left 4 Dead 1&2
Team Fortress 2
Batman Arkham Asylum (bara lite bättre på konsol)
GTA IV
Mass Effect 1 & 2
Call of Duty MW2
Call of Duty BO

EDIT: Fan va alla gnäller som kärringar och dom flesta gnäller inte ens om saker som är realistiska. Jag kommer skaffa Skyrim och kommer modda skiten så mycket att det kommer bli som ett nytt spel. Precis som med Oblivion!

Den listan tänkte du inte över tror jag. CoD BO hade massiva problem länge på grund av dålig portning (MP då). MW2 har gått till historien som en av de mer förnedrande portningarna någonsin. Gameplay funkade men matchmaking, inga mod tools, ingen console, ingen lean osv osv är ett konsol arv. GTA IV behöver inte ens en förklaring. Arkham Asalym fattar jag inte vad du menar? Det gick ju knappt att spela på PC utan XBOX-kontroll. Hur kan det vara en lyckad portning? TF2 och L4D1/2 är Valve-spel, personligen känner jag inte till något fall där Valve utvecklat till konsol i första hand och till PC i andra hand (vilket är fallet med Skyrim), men jag kan ha fel.

Sammanfattningsvis: Jag håller med dig, spelet kommer troligen bli bra, särskilt med moddar. Men den listan var inte bra.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Portal 2
Left 4 Dead 1&2
Team Fortress 2
Batman Arkham Asylum (bara lite bättre på konsol)
GTA IV
Mass Effect 1 & 2
Call of Duty MW2
Call of Duty BO

EDIT: Fan va alla gnäller som kärringar och dom flesta gnäller inte ens om saker som är realistiska. Jag kommer skaffa Skyrim och kommer modda skiten så mycket att det kommer bli som ett nytt spel. Precis som med Oblivion!

Du har ju inte ens någon aning om vad du skriver? Att kasta ur sig dynga hjälper inte ditt case. Sen när är GTA IV en lyckad portning? Team Fortress 2 är ju ett pc spel som bygger på Quake och som dom höll på med i 10 år. CoD BO var ju en fruktansvärd misslyckad portning dessutom..etc

Permalänk
Medlem

Jag tycker själva uttalandet från Craig Lafferty på Bethesda var rätt dumt. Han borde hållt käften och bara sagt att spelet kommer till PC, 360 och PS3. Om de är fullt nöjda med sin PC-version så behöver de inte basunera ut att det är en sekundär port. Sånt leder bara till dålig publicitet (om man inte tänkt sig spela på konsoll). De har ju tidigare sagt att det kommer stödja DX11, även om de inte kommer utnyttja all ny funktionalitet, så det är inte bara en rakt-av-portning med DX9 i alla fall. PR-blunder enligt mig.

Permalänk
Medlem

Portningar hit och portningar dit, det som räknas är väl endå resultatet, inte tillvägagångssättet?

Jag går inte in i doom&gloom läget innan jag har spelat spelet på en vettig PC med grafiken på max.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk

Men snluta gnäll, köp inte spelet om ni inte vill. Jag tror inte att det blir en ren port då de lägger ner tid på det genom stöd till delar av DX11 och mod tools.

  • I en intervju (med gametrailers tror jag) lovade dem runt 400 timmars gameplay tror jag det var.

  • Spelet ser fenomenalt ut så länge ni inte jämför med Battlefield 3, det är vackert oavsett vad ni vill påstå.

  • Mod tools, det finns just nu ett stort antal mods till Oblivion, i tusental räknas dem. Många ändrar om stora delar av spelet, samma sak kommer ske med Skyrim.

  • Delar av DX11 kommer att användas. Inte allt med DX11 men delar.

  • PC-gamers var inte majoriteten av de som köpte Oblivion, därav satsar de på konsoler. Om ni har bestämt er nu, håll då fast vid att inte köpa spelet, även efter alla recensioner.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att de lägger mer tid på optimering för konsolerna, där pengarna finns vill säga. Tror fortfarande PC-versionen kommer bli helt ok även om det inte är platformen i första hand.

Blir nog ett köp till konsol i alla fall.

Permalänk
Medlem

Herregud, man kan inte ens klaga lite grann innan man får skit för att man "gnäller som en kärring".
Lär er, man kan och FÅR vara besviken på beslutet!

Min reaktion på denna nyhet var, om jag får citera Darth Vader: http://www.nooooooooooooooo.com/

Permalänk
Medlem

Kul....ännu en spik i kistan för PC-dedikerade spel.

Min erfarenhet av konsolportningar är som många redan nämnt VÄRDELÖSA kontroller.
Segt, släpar och oprecisa....

Permalänk
Medlem

Alla som ligger sina cash på superdator till vilken nytta? Det är samma mentalitet hos dem som köper en Ferrari men som aldrig kommer köra den i bana. Slutar uppdaterar era datorn med det senaste bara. Då slipper ni gråta när sådana saker händer.
Förresten så ser det inte ful ut på konsolerna. Det ser bara mindre snygg ut jämför att köra det på NASA dator...

Permalänk
Sötast
Skrivet av Xelathur:

Portningar hit och portningar dit, det som räknas är väl endå resultatet, inte tillvägagångssättet?

Jag går inte in i doom&gloom läget innan jag har spelat spelet på en vettig PC med grafiken på max.

Namnge en port som var 100% lyckad

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt en xbox360 handkontroll till min pc, jag får väl lov att försöka anpassa mig till rådande förhållanden ^^

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Namnge en port som var 100% lyckad

Det är väl lika många som 100% lyckade spel, dvs inga?

Alla spel har små flaws, samma sak med portningar.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Sötast
Skrivet av Fritjof92:

Det är väl lika många som 100% lyckade spel, dvs inga?

Alla spel har små flaws, samma sak med portningar.

Okej.

Nämn en port som inte märktes att det var en port. Dvs en bra port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Portningar hit och portningar dit, det som räknas är väl endå resultatet, inte tillvägagångssättet?

Jag håller med, men tyvärr så blir resultatet väldigt ofta dåligt.

Permalänk
Medlem

Men sluta gråta. Speciellt innan ni provat portningen. Ni skulle förmodligen gjort likadant om ni vore bethesda.

Själv tycker jag TES-spelen ska spelas på konsoll. Mer logiskt än med mus blir det ju nu också när man gör saker med högerhanden med höger-trigger/button osv.
Det var bara synd att nästa generations konsoll inte han komma ut innan

Skönare att sjunka ner i fotöljen med en stor skärm till ett sådant spel också. Inte lika avslappnat att sitta med armarna framåt hela tiden

Visa signatur