Permalänk
Medlem

MBA - nu eller vänta

Tänkte dra igång en tråd i förhoppning att utbilda mig lite på bärbar (ultraportabel) prestanda.

Ok - så MBA 11" med sin låga vikt och ringa storlek är som klippt och skuren för mig. Optisk enhet bryr jag mig inte om, SSD har jag redan på stationära och jag behöver tangentbordet. Enda nackdelen jag kan se är den breda ramen kring skärmen, det kompenseras dock i mina ögon av att det därmed blir en mindre krävande native upplösning att driva.

Så - en MBA 11" vill jag ha. Dock har jag velat vänta på nästa generation processorer - en C2D på frekvensen 1.6 känns minst sagt ohett. Däremot kommer ju av generationsbytet följa att den diskreta GPU:n ryker - 320M är ändå helt OK. Visst, en MBA är givetvis aldrig främst en spelmaskin, men vid längre utlandsvistelser smyger ofta begäret på och därför är det viktigt för mig att noobs ska kunna slaktas även på min bärbara. 15" PC:n på 3kg gör jobbet idag, men oh så skönt det skulle vara att bli av med den blyklumpen.

Min fråga blir alltså - kommer fördelarna av ny processorarkitektur överväga nackdelarna med att mista nvidia/amd kretsen? Kanske finns någon här som har testat nya MBP 13"? Kanske kan någon hjälpa mig att hitta jämförande tester - gamla MBP13 vs. nya?

De spel som främst är aktuella är StarCraft 2, CoD4 mac edition samt helst viss framtidssäkerhet (DotA 2, nya Steam releaser, Diablo 3 etc.).

Tacksam för svar!

Permalänk

kommer ny air ca Juni-Juli enligt rykter...jag skulle vänta köp Pro medans hehe, mycket nöjd med 15" inga problem än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

De spel som främst är aktuella är StarCraft 2, CoD4 mac edition samt helst viss framtidssäkerhet (DotA 2, nya Steam releaser, Diablo 3 etc.).

Tacksam för svar!

Med de spelen borde du nog sikta på något annat än mac.

Starcraft 2 funkar sådär på macbook c2d 2.4GHz / 320m (visserligen ok i windows via bootcamp).
Blizzard brukar visserligen vara duktiga på att få sina spel att flyta på äldre burkar, men om vi ska dömma diablo 3 efter sc2 så är jag tveksam till att nuvarande air kommer stå sig bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hjälpsam

Gamla 11an med 320M leker jag med D2, LoL och HL2 på, några under WIn7 några under OSx.

Måste säga att det är förvånansvärt bra spelprestanda för ultraportablelt. Förutsätter att nästa gen kör med Sandy Bridge och den integrerade GPU's i dem.

Lång diskussion här;
http://forum.notebookreview.com/apple-mac-os-x/549103-nvidia-...

Summan verkar var att det inte är någon större skillnad på Sandy's integrerade GPU och 320M. Så grafiskt minimal skillnad men kan eventuellt vinna lite på CPU'n beroende på vilken de sätter i och till vilken clock.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag väntar, lär skaffa 13" när de uppgraderar den :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Beslutat mig för att vänta.

Hoppas på inbyggd 3G i nästa och thunderbolt är ju trevligt med tanke på det begränsade lagringsutrymmet.

Samtidigt är jag också ganska sugen på en Vaio Z13... Lite tung och för hög skärmupplösning men är förmodligen det bästa alternativet för en resvänlig dator med prestanda nog att utföra en stationärs uppgifter.

Hade MBP 13" haft en 330M hade det inte varit nån tvekan - jag hade stått ut med det extra halvkilot. PC vill jag helst undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Hoppas på inbyggd 3G i nästa och thunderbolt är ju trevligt med tanke på det begränsade lagringsutrymmet.

3G är tveksamt, Thunderbolt är givet.

Skrivet av Elitist:

Samtidigt är jag också ganska sugen på en Vaio Z13... Lite tung och för hög skärmupplösning men är förmodligen det bästa alternativet för en resvänlig dator med prestanda nog att utföra en stationärs uppgifter.

Äh, med lite justering av DPI är upplösningen inget problem, men sedan kan jag inte uttala mig om resten av datorn i sig. Jag har ingen aning om byggkvalité eller ljud så jag vill inte rekommendera den pga okunskap.

Skrivet av Elitist:

PC vill jag helst undvika.

Det blir svårt med tanke på att det är just vad MacBook Air är. Du får nog fundera på en padda om du inte vill ha en PC.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.