Samsung kan sälja av hårddisktillverkning

Permalänk
Medlem

Så då är bara frågan. Vilket märke är näst bäst? Allt märken jag har haft tidigare har krashat på ett eller annat sätt förr eller senare. Samsung har jag för närvarande 4st diskar av som jag kör och har väl totalt haft en 6-7st och ingen har kraschat. Dom bara går och går och en orsak kan ju vara att dom är så svala jämfört med konkurrenterna. Svala komponenter brukar ju ha en förmånga att hålla längre.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det här var tråkiga nyheter, jag har av någon anledning alltid kört med samsung diskar och dom 9-10st jag har fungerar jätte bra och har alltid gjort. Om seagate köper upp dom så kommer jag börja köpa WD diskar, har inte riktigt litat på seagate efter det som hände med en barracuda modell.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bejje:

Så då är bara frågan. Vilket märke är näst bäst? Allt märken jag har haft tidigare har krashat på ett eller annat sätt förr eller senare. Samsung har jag för närvarande 4st diskar av som jag kör och har väl totalt haft en 6-7st och ingen har kraschat. Dom bara går och går och en orsak kan ju vara att dom är så svala jämfört med konkurrenterna. Svala komponenter brukar ju ha en förmånga att hålla längre.

Finns väl inget som är generellt bäst utan det varierar från serie till serie.

Finns ingen korrelation mellan temperatur och hållbarhet för hårddiskar innan man kommer upp i höga temperaturer. Möjligtvis är det värre att köra disken i 20 grader än 40 men det statistiks underlaget var för litet för att dra några ordentliga slutsatser.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

riktigt synd, gillar samsung diskarna riktigt mycket.
Hoppas de stannar kvar så vi har kvar lite konkurrens.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt när en 500 gb disk kostar 300 kr!!! Tillverkarna hade ju lika gärna kunnat höja priset 200 kr per disk... Är ju sjukt billigt idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av typewriter:

Mekaniska diskar är döda, helt rätt av Samsung. Om nåt år har vi nog SSD-enheter på 1TB för 500:-

Skojar du?

Du får nog tänka 5 - 10år MINST.
du får 120 Gb för 1800 :-, som för förra året gick för ~ 2000, sen tror du att dem går från 1800 -> ~200 för att det ska passa med 1 TB SSD?
Get real.

Mekaniska diskar kommer att finna kvar länge, detta på grund av att det ÄR_SÅ_SJUKT_BILLIGT. Mekaniska diskar kanske inte är framtiden, men det är fanimej nutiden!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

Synd. Jag köper alltid Samsungs diskar. De gör riktigt tysta, svala och högpresterande diskar.

Permalänk
Skrivet av Bewise:

Inte om nåt år, kanske 6-8 år. Med lite tur.

haha, pessimistiskt värre Historiskt har utrymmet fördubblats varje år, jag är övertygad om att vi har 1TB-SSD:er inom ett år - redan idag finns ju 600GB-SSD:er. Däremot kommer de knappast kosta 500:-, gissningsvis mellan 5 och 10000. Då kanske man å andra sidan får 600GB till lite mer rimliga 2000 som man idag betalar för en 3TB HDD.

För övrigt så borde det väl knappast var något problem att få in några TB på en 2.5"-disk, när man redan idag har teknologin att göra microSDXC-kort med 2TB utrymme på storleken av en lillfingernagel...

Permalänk
Medlem

Synd, har alltid sett samsung diskar som väldigt bra.
Om inte marknadens mest prisvärda hårddiskar.

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Skojar du?

Du får nog tänka 5 - 10år MINST.
du får 120 Gb för 1800 :-, som för förra året gick för ~ 2000, sen tror du att dem går från 1800 -> ~200 för att det ska passa med 1 TB SSD?
Get real.

Mekaniska diskar kommer att finna kvar länge, detta på grund av att det ÄR_SÅ_SJUKT_BILLIGT. Mekaniska diskar kanske inte är framtiden, men det är fanimej nutiden!

Så kan du inte tänka. Du får jämföra kvartalsvis, alltså priset på SSD's Q2 2010 för att få prisskillnaden mellan då och nu.

Mekaniska diskar är väldigt billiga, ja. Men det är inte lönsamt att driva den verksamheten, det är därför de säljer av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

Men det är inte lönsamt att driva den verksamheten, det är därför de säljer av den.

Jag skulle inte vara så säker på det. Marknaden för mekaniska diskar är fortfarande enorm och kommer vara det många år fram i tiden. För Samsungs del handlar det säkerligen om att fokusera på SSD i tidigt skede för att (långsiktigt) ha konkurrensfördelar när SSDs väl tar över marknaden.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Har inte samsung en otroligt stor oem marknad på diskar? jag kan säga till 95% av alla diskar jag fått via hp, dell och lenovo har varit samsung diskar(2.5" till bärbara datorer, felanmäler nästan minst en disk i veckan)

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkig då Samsung gör de bästa hårddiskarna just nu, har tre stycken 1TB:are i datorn nu och de har fungerat felfritt. Efter att ha svurit att aldrig köpa Seagates brevpressar igen så finns ju bara WD kvar.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Skrivet av infinity08:

haha, pessimistiskt värre Historiskt har utrymmet fördubblats varje år, jag är övertygad om att vi har 1TB-SSD:er inom ett år - redan idag finns ju 600GB-SSD:er. Däremot kommer de knappast kosta 500:-, gissningsvis mellan 5 och 10000. Då kanske man å andra sidan får 600GB till lite mer rimliga 2000 som man idag betalar för en 3TB HDD.

För övrigt så borde det väl knappast var något problem att få in några TB på en 2.5"-disk, när man redan idag har teknologin att göra microSDXC-kort med 2TB utrymme på storleken av en lillfingernagel...

Du menar GB?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Jag installerar bara Samsung och Intel SSD i mina maskiner.... har haft problem med två 1000Gb Seagate på kort tid och det gör ju att förtroendet falnar. Ska Seagate ta över får dom nog höja kvalitetsnivån för Samsungs diskar är bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag skulle inte vara så säker på det. Marknaden för mekaniska diskar är fortfarande enorm och kommer vara det många år fram i tiden. För Samsungs del handlar det säkerligen om att fokusera på SSD i tidigt skede för att (långsiktigt) ha konkurrensfördelar när SSDs väl tar över marknaden.

Javisst, men det är små marginaler. Samsung vill nog satsa på SSD's helhjärtat. Genom att sälja av hårddisk divisionen på samsung så få de många fler som kan arbeta på SSDs, mer kapital utan att få extra utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Du menar GB?

SDXC ska finnas i storlekar upp till 2TB. Enligt prisjakt så finns idag enbart 64GB-kort att få tag i dock.

Permalänk
Medlem

Är inte bra om det blir för några som tillverkar mekaniska diskar. Kommer förmodligen leda till ex prishöjningar och det känns lite väl tidigt att lägga ner mekaniska diskar så länge dem inte sitter inne på någon "magisk" teknik så de kan kör ut billiga TB SSD:er

Permalänk
Medlem

Bra det!

Har inga bra erfarenheter av Samsung diskar, WD är det som gäller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunlopzu:

Bra det!

Har inga bra erfarenheter av Samsung diskar, WD är det som gäller..

Har slutat köpa WD, är ju ett mirakel om de håller över en månad.
Men har några seagate från 90 talet som tuffar på.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Dunlopzu:

Bra det!

Har inga bra erfarenheter av Samsung diskar, WD är det som gäller..

Så för att du har haft ett par dåliga erfarenheter så tycker du det är bra med minskad konkurrens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

när man redan idag har teknologin att göra microSDXC-kort med 2TB utrymme på storleken av en lillfingernagel...

Skrivet av Murer:

SDXC ska finnas i storlekar upp till 2TB. Enligt prisjakt så finns idag enbart 64GB-kort att få tag i dock.

SDXC har stöd för upp till 2TB lagringsutrymme där SDHC var begränsat till 32GB. Det betyder inte att tekniken för att faktiskt göra ett SDXC kort med 2TB utrymme redan finns.

Permalänk

NEEEEJ

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

tråkigt att samsung ger upp... konkurens är alltid bra för utvecklingen

annars vet jag inte vad alla har emot Seagate diskar har själv några som snurrat i några år iaf utan problem

den älsta jag äger är en seagate 10gb disk som fortfarande fungerar ypperligt även om den knappt inte används längre

kommer inte ihåg när jag köpte den dock men kan väll varit runt 2000 eller nått

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Musikälskare

Ser det mer som positivt, snabbare utveckling av SSD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det var lite tråkigt. Inte haft någon samsungdisk vad jag vet. Men jag har alltid tagit med dem i besluten. Själva brandets serier inriktade på mekaniska diskar kommer troligen försvinna helt.

Permalänk
Medlem

jag gillar mina samsung diskar :/ alla mina WD diskar har crashat utom den senaste black disken (som ifs inte är så gammal än) men mina samsung diskar tuggar på!
(å jag fick inte ens ha mina WD diskar i ett år, de gick sönder innan dess, skit saker är va de är, 4 diskar på 2 år)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt, samsung gör enligt mig bland de bästa diskarna.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Helt rätt om det stämmer.. Flashminne kommer ta över mekaniska diskar inom snar framtid.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Avstängd

Spinpoint och EG diskarna kommer säker finnas kvar ett tag till, men det kanske kommer stå Seagate på dom i stället

Själv skulle jag lätt klara mig med <100GB som lagring, men ska man ha SSD så blir det dyrt och dom klarar inte så många skrivningar om man gämför med en HDD.