Permalänk

GTX 460 SLI 1gb

Hejsan!

Håller på att överklocka mina GTX 460 1b Amp! från ZOTAC i SLI med MSI afterburner. Har inte kommit till memory clock än men har lite strul med min core clock. Den kom med 810MHz Core och vid 880MHz ser jag så kallade artifacts dyka upp här och var (YTTERST få och svåra att se kan även hittas redan vid 870MHz core). Shader clock har jag bara låtit skala med Core clock, dvs den ligger hela tiden dubbelt så högt som min core clock.

Antar att det inte är något problem ifall jag inte kan få upp klocken högre än så, men det som förbryllar mig är att dom inte går över 35grader C om jag så kör dom i 4h i 100% load. Nu är båda GPUerna vattenkylda med rätt bra radiatorer men jag har hört att det är mer normalt att grafikkort har mycket högre temperaturer än så...?

Detta leder till en fråga angående VCore. Har inte fifflat med den överhuvudtaget då jag egentligen inte vet vad den är till för. Fungerar det som så att man kan pressa upp Core Clock högre innan man ser artifacts ifall man ökat VCore? Antar att det skulle kunna förklara mina låga temps.

Ytterst tacksam för all info om detta, vad som verkar normalt och vad jag kan förvänta mig åstadkomma.

Mvh,
DP

Permalänk
Medlem

vcore ska du absolut höja om du har så pass bra temp. Då kommer du antingen bli av med artefakterna och beroende på hur mycket du ökar vcore kunna klocka ännu högre.

Säg bara till att temp sensorn inte är knasig.
vcore är alltså ström försörjningen till gpu kärnan.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Alright, misstänkte att det var någonting sådant...

Nu vill jag absolut inte ha ihjäl mina grafikkort även om dem inte är av allra senaste modell. Hur mycket kan man "säkert" kränga upp sin VCore?

Tack för svar!