Permalänk
Medlem

R3 - Tyst chassi

Hej har precis byggt ihop min egen dator:

i5 2500k processor
Hyper 212 kylare (något högt ljud)
xfx 750 W black edition, modulärt nättagreagat. (inge ljudproblem)
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ (brummar som fan)
geforce GTX 560ti Oc (har ej märkt något)

Jag har inte börjat spela spel på datorn än, utan har bara använt den för att surfa med och den låter som ett FLYGPLAN. Omöjligt att sitta och plugga med datorn på. Måste fan ha musik på för att inte bli galen.

Jag använde ett gammalt chassi vi hade liggande, Cooler Master Centurion ( Shit) och nej den duger inte.

Är R3 ett bra chassie, har läst mycket positivt om den då den har stängda dörrar och ljudmattor överallt, skulle dra iväg en beställning om inte jag såg några i Sweclockers och Inet klaga på att den är skit, haters?

Fläktarna ska tydligen vara av dålig kvalitet dem med, kan någon då rekommendera ett par chassifläktar.

Min viktigaste fråga är nog ifall den tar hand om brummande från en spinpoint. Samsung brydde verkligen inte om ljud när dem tillverkade dem. Såg att det fanns gummi/silikon som tar hand om det.
Då behövs väl ingen sån här:
http://www.inet.se/artikel/5321158/nexus-doubletwin-ljuddampn...
Eller bör jag köpa en ändå? Har endast en hårddisk.

Tycker även fläkten för Hyper 212 låter för mycket, någon som kan länka till ett par bra.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Byt ut processorkylaren till en Noctua! Tror att DH-14 funkar, men kolla upp för att vara säker. När det gäller tysta chassifläktar brukar jag gå med noctua eller nexus själv.

Har byggt min filserver baserad på mitt gamla system i ett fractal design XL (i princip större R3a) och det jag noterat är att det finns en del små brister; dessa brister kan man jobbar runt.. Eller så betalar man avsevärt mer.

Ytterligare ett hett tips är köpa en SSD hårdisk som systemdisk/favoritspel disk. Det kommer låta din hårdisk sussa sött en stor del av tiden; och minska systemets ljudnivå. Allt går så mycket snabbare med ssd oxå

Vad är det för moderkort du kör med förresten?

Permalänk

Om jag ska vara helt ärligt, så tycker jag att R3an är väldigt tyst, och jag har en Hyper 212 fläkt jag också. Bytte ut orginalfläktarna mot 4 st. sådana ->>>>>>>>>>>>>>http://www.inet.se/artikel/8903337/revoltec-120mm-rod-transpa... (Ser riktigt pimp ut, och fläktarna håller helt okej kvalite trots hög gayfaktor) , placerade på toppen av chassit samt innanför magnet "dörren" (Framsidan). Har även en orginalfläkt på baksidan, och trots detta så tycker jag att datorn är otroligt tystlåten. Har suttit och lirat Metro 2033 i full load i lite drygt 2 timmar och ljudnivån håller sig nere

Permalänk
Keeper of Traditions

Länkade precis i en annan tråd, men ska du köpa nytt chassie bör du ta dig en rejäl titt på detta:
http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/chassi/towe...

Ett Antec P183, det chassie som R3 och R2 har "lånat" sin design från, detta är helt klart bättre dock.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

gentle typhoon 120mm 1450rpm blir nog lagom om man vill ha lite mer flås i datorn,utan allt för högt ljud, sj kör man oklockat osv har bara fractal designs 120mm fläktar som går i 1000rpm. samt Gentle typhoon 800rpm för stunden, dom sistnämda flåsar lika lite/mycket som fractal design 1000rpm fläktarna fast dom snurrar saktare. Ingen av dom låter nått. Enligt mitt tycke funkar orginalfläktarna för att få luften o röra sig så det inte blir för varmt i datorn iaf. tycker det är för mkt gnäll som inte behövs igentligen, men tyvärr är många lite skadade här inne som måste leta varje grad som går fast det inte igentligen behövs alltid.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Byt ut processorkylaren till en Noctua! Tror att DH-14 funkar, men kolla upp för att vara säker. När det gäller tysta chassifläktar brukar jag gå med noctua eller nexus själv.

Har byggt min filserver baserad på mitt gamla system i ett fractal design XL (i princip större R3a) och det jag noterat är att det finns en del små brister; dessa brister kan man jobbar runt.. Eller så betalar man avsevärt mer.

Ytterligare ett hett tips är köpa en SSD hårdisk som systemdisk/favoritspel disk. Det kommer låta din hårdisk sussa sött en stor del av tiden; och minska systemets ljudnivå. Allt går så mycket snabbare med ssd oxå

Vad är det för moderkort du kör med förresten?

Moderkortet är en MSI P67A-GD55 REV B3, ganska bra.
Det där med SSD vet jag inte riktigt. Enda flaskhalsen i min dator är hårddisken ( om man går på windows system klassifiering) så skulle vara skönt att fixa det, samt att min moderkort stödjer 6.0 gbits/s Fast dem är för dyra, kr/gb. Borde hellre dämpa hårddisken och göra den tystare.

När du säger nexus fläktar menar du denna?
http://www.inet.se/artikel/6308385/nexus-120mm
Dem verkar billiga och bra
Om någon godkänner den så köper jag den, två-tre st.

Skrivet av Newklear:

Länkade precis i en annan tråd, men ska du köpa nytt chassie bör du ta dig en rejäl titt på detta:
http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/chassi/towe...

Ett Antec P183, det chassie som R3 och R2 har "lånat" sin design från, detta är helt klart bättre dock.

Ja men nu har du gjort det ännu svårare
Den eller R3, who wins.
Får kolla mer på det när jag kommer hem. Läraren sitter precis bredvid mig och tror att jag jobbar.

Skrivet av Andyah:

gentle typhoon 120mm 1450rpm blir nog lagom om man vill ha lite mer flås i datorn,utan allt för högt ljud, sj kör man oklockat osv har bara fractal designs 120mm fläktar som går i 1000rpm. samt Gentle typhoon 800rpm för stunden, dom sistnämda flåsar lika lite/mycket som fractal design 1000rpm fläktarna fast dom snurrar saktare. Ingen av dom låter nått. Enligt mitt tycke funkar orginalfläktarna för att få luften o röra sig så det inte blir för varmt i datorn iaf. tycker det är för mkt gnäll som inte behövs igentligen, men tyvärr är många lite skadade här inne som måste leta varje grad som går fast det inte igentligen behövs alltid.

Tycon eller Nexus....
Vilken bör man ta som chassiefläkt och vilken som processor kylare?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad du har för möjligheter i bios på det MSI moderkortet, men det borde vara möjligt att få ner varvtalet på originalfläkten på 212:an och ändå ha hyfsade temps.

Fläkten låter definitivt förjävligt på höga varv, men torde vara någorlunda acceptabel på lågvarv...

Men det är inte fel att byta den till en Gentle Typhoon 1150 eller 1450 varvare tex, som redan föreslagits!
(GT bör vara snäppet bättre på fläns än Nexusen... Den ska ha bättre statiskt tryck och det är en kullagrad fläkt som bör palla påfrestningar som värme mm bättre än Nexus.

Nexus är helt OK som chassifläkt, men även Slip stream eller en till GT funkar ju förstås.

Bränna pengarna på en ny dyr fläns som DH14 känns rätt mycket overkill om du inte ska klocka absoluta skiten av processorn eller nått sånt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Ja men nu har du gjort det ännu svårare
Den eller R3, who wins.
Får kolla mer på det när jag kommer hem. Läraren sitter precis bredvid mig och tror att jag jobbar.

Tycon eller Nexus....
Vilken bör man ta som chassiefläkt och vilken som processor kylare?

Helt klart R3, äger ett själv, och förutom storleken (vill ha större) så är det svinbra på nästan alla sätt.

Jag har ett 6970 och en i7a klockad till 4.6 GHZ, och för att överhuvudtaget veta om datorn är igång måste jag sätta örat mot luckan.

Jag använder även en samsung spinpoint disk, men jag upplever aldrig något surr, förutom vid skrivning/läsning, men då det normala "klick" ljudet. Så det kan vara så att du fått ett måndags-ex.

Tycker absolut att du ska köpa en SSD, Corsairs FORCE på 60 GB räcker gott och väl, och är ensamt den bäst presterande varan i min dator, alltså det är sjuukt vad snabb den är jämnfört med sata-diskar.

Det stämmer att originalfläktarna är något klena, så mitt tips är att köpa 3-4 st Gentle Typhoon 1450rpm fläktar, och koppla dem mot den medföljande fläktkontrollern, så kommer du få bra med luftflöde med fortfarande ljudlöst system.

Det är bra med plats för kabeldragning bakom mobo-plåten, och de HDD-slädarna du inte behöver kan du enkelt ta ut för bättre luftflöde etc.

Har du några specifika frågor så får du gärna pm:a eller citera mig, så kan jag försöka svara!

Visa signatur

i7 2600K @ 4,5Ghz | P8P67 Pro | 4GB Corsair @ 1600 7-7-7-20 | Corsair Force SSD 64BG OS-Disk | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Gigabyte Radeon HD6970 2GB | Fractal 650W Modulär PSU | H50 | BenQ 24HDBL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whipthor:

Helt klart R3, äger ett själv, och förutom storleken (vill ha större) så är det svinbra på nästan alla sätt.

Jag har ett 6970 och en i7a klockad till 4.6 GHZ, och för att överhuvudtaget veta om datorn är igång måste jag sätta örat mot luckan.

Jag använder även en samsung spinpoint disk, men jag upplever aldrig något surr, förutom vid skrivning/läsning, men då det normala "klick" ljudet. Så det kan vara så att du fått ett måndags-ex.

Tycker absolut att du ska köpa en SSD, Corsairs FORCE på 60 GB räcker gott och väl, och är ensamt den bäst presterande varan i min dator, alltså det är sjuukt vad snabb den är jämnfört med sata-diskar.

Det stämmer att originalfläktarna är något klena, så mitt tips är att köpa 3-4 st Gentle Typhoon 1450rpm fläktar, och koppla dem mot den medföljande fläktkontrollern, så kommer du få bra med luftflöde med fortfarande ljudlöst system.

Det är bra med plats för kabeldragning bakom mobo-plåten, och de HDD-slädarna du inte behöver kan du enkelt ta ut för bättre luftflöde etc.

Har du några specifika frågor så får du gärna pm:a eller citera mig, så kan jag försöka svara!

Perfekt beställer en R3 när jag kommer hem, får den nog på måndag eller tisdag.
Att den stoppar spinpoints vibrationer fångade mig.
Ska även beställla general tycoon, fast läste på tom's hardware att man ska ta dem med lite snabbare rpm för processorkylaren och lägre rpm för chassiefläkt. Ska slänga fläkten som kom med hyper 212, alternativt sänka hastigheten som Roger W nämnde.

Min farsa har pungat ut 11.000 kr redan, samt massor grejer för körkort.
Tror jag får vänta lite med SSD tills sommaren

Har förövrigt lite mindre än 30 grader på allt i datorn idag, har ej överklockat eller kört spel ännu. Siffran lär då ändras.
Hur många GT fläktar ska jag köpa?
2,3, mer?
FD´s fläkt får jag sänka och använda som utagsfläkt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Whipthor:

Helt klart R3, äger ett själv, och förutom storleken (vill ha större) så är det svinbra på nästan alla sätt.

Varför skulle det vara klart?

Dem flesta som har prövat båda skulle nog säga P183... Men men, strunt samma.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Använt en hel del av dom flesta populära chassin men R3 är enligt mig det tystate chassit av dom slår även p183 enligt min mening, har gentle typhoon 120mm 1450rpm i på alla ställen utom dom två i front som är dom två från fractal som man fick med sitter med datorn precis jämter mig på bordet och hör den knappt

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Perfekt beställer en R3 när jag kommer hem, får den nog på måndag eller tisdag.
Att den stoppar spinpoints vibrationer fångade mig.
Ska även beställla general tycoon, fast läste på tom's hardware att man ska ta dem med lite snabbare rpm för processorkylaren och lägre rpm för chassiefläkt. Ska slänga fläkten som kom med hyper 212, alternativt sänka hastigheten som Roger W nämnde.

Min farsa har pungat ut 11.000 kr redan, samt massor grejer för körkort.
Tror jag får vänta lite med SSD tills sommaren

Har förövrigt lite mindre än 30 grader på allt i datorn idag, har ej överklockat eller kört spel ännu. Siffran lär då ändras.
Hur många GT fläktar ska jag köpa?
2,3, mer?
FD´s fläkt får jag sänka och använda som utagsfläkt.

Härligt att höra, du kommer inte att bli missnöjd (hoppas jag).

Självfallet är det att föredra något bättre flås på fläktar som ska pressa luft genom kylflänsar, men bara du är medveten om att ljudnivå är något högre på dessa.

Jag har 4 chassi fläktar i mitt, och 2 st till proccessorkylaren. I chassit så har jag samtliga 1450rpm:are i följande setup:

2st i framsidan som suger in luft, dessa är kopplade till kontrollern, och snurrar i runt 800rpm.
1 st i bottem som suger in kallluft och går i 1200 rpm i idle, max vid hög belastning.
1 st i toppen som drar ut varmluft från moderkort och gpu
sen 2 st till h50 i push-pull.

Min processor som är kraftigt överklockad ligger runt 50-55 grader i full load efter några timmar, och vid idle runt 29-33c.

Skrivet av Newklear:

Varför skulle det vara klart?

Dem flesta som har prövat båda skulle nog säga P183... Men men, strunt samma.

Det var ju en personlig preferens som jag uttryckte i min första post. För mig är det ett självfallet val framför Antec, då främst för att estetiken på antecs chassi är bedrövlig tycker jag.

Visa signatur

i7 2600K @ 4,5Ghz | P8P67 Pro | 4GB Corsair @ 1600 7-7-7-20 | Corsair Force SSD 64BG OS-Disk | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Gigabyte Radeon HD6970 2GB | Fractal 650W Modulär PSU | H50 | BenQ 24HDBL

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Hur många GT fläktar ska jag köpa?

nu ska vi se..två 120mm fläktar fram som insug..1st 120mm bak som utsug. 1st 120mm elr 140mm i taket som utsug. möjligtvis en 120mm i botten. jag har ingen själv i botten..kör med två utsug i taket istället.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Okej, tar 3 GT fläktar.
Två för insug, en för processorn.
Använder FD orginal gratisfläkt till baksidan som utsug.

Övre och nedre vet jag inte om det verkligen behövs.
Kommer inte varmluften gå ut via baksidan?
Och insuget sker ju via dem två framfläktarna.

EDIT: såg att flera vinklar sina Hyper 212 uppåt så att värmen går horisiontelt upp (via takdelen) och inte vertikalt ut(via bakdelen).

Hur har folket här på forumet ställt in sina kylare?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Hej, känner att jag måste svara på hur det gick så att andra kan få tips och hjälp.

Fick hem mitt R3 chassie idag och monteringen gick smärtfritt.
Visste dock inte att i chassiet medföljde två fläktar, hade köpt 3 Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm och en Scythe Slip Stream 140mm (800rpm). Böt ut processorkylarens fläkt mot GT och har 3 fläktar kvar, får se om det går att skicka tillbaks dem. Alternativt spara och stoppa in senare.

Spinpoint hårddisken som jag tyckte var skit och lät som en gräsklippare, den låter inte så mycket mera.
Beror inte bara på silikonringarna man monterar hårddisken på utan också själva hårddisk-buren är av gedigen kvalitet.

Har dock testat chassiet med fönstret öppet ( rumstemperatur 15 C) och utan paneler på sidan, kan därför inte ge exakta temperatur mätningar då det är för kallt i rummet för att kunna ge adekvata svar.

Mycket nöjd hittills!

Ps. Är det förresten okej att mitt nätaggregat låter som en gammal mobilladdare?
Den gör ett högfrekvent ljud och vet inte om det är normalt eller inte. Är hela tiden konstant på och när datorn går i viloläge så hör han högfrekventa ljudet varje gång led lampan lyser. Alltså när LED lampan på framsidan av datorn blinkar så hör man ljudet precis när LED lyser.

Nätaggregat : XFX Black Edition 750 W ( Modulärt)
http://www.inet.se/artikel/6900281/xfx-black-edition-750w

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

NZXT H2 kan ju oxå vara ett alternativ