Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Även om N9 verkar ganska verklig så är den inte bekräftad av Nokia ännu (reservation för fel här) Den prototyp man sett florera på internet kanske inte blir mer än en utvecklingsplatform, även om jag personligen verkligen hoppas att den släpps som den ser ut på bilderna/filmerna Ser grymt trevlig ut! Hoppas på flera olika Meegobaserade telefoner från Nokia.

Meego finns redan nu för N900 då den (N900) agerar utvecklarplatform för ARM-versionen av Meego. Jag väntar själv på en "enkel" guide för att dualboota mellan Maemo 5 och Meego, borde dyka upp ganska snart.

Mycket personliga åsikter där, men jag tror att N900 är så pass unik i sin öppenhet att om det är total frihet du söker så finns inget annat alternativ. Den är långt ifrån felfri och många har nog köppt den och "lekt sönder den". Verkligen inte en telefon för alla, men som sagt, unik vill jag nog påstå att den är.

Leta efter en begagnad? Meegotelefoner bör dyka upp i vår. Vänta eller inte vänta...

Jo jag vet att MeeGo finns till N900, har själv en N900
Dock är ju inte Multiboot kompatibelt med MeeGo, och Uboot inte med NITDroid, så jag har inte testat än eftersom jag just nu kör Android.

Enda tråkiga med den är att skärmen är ganska liten, en 4" skärm eller större hade varit riktigt trevligt att ha. Men man kan ju inte få allt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på en telefon med linux men är det någon större idé att köpa en n900 idag? Har idag en iphone 3g som wlan lagt av på och där skärmen ibland slutar svara på "swipes".

Visa signatur

Stationär:Mac mini early 2009 + Apple Cinema Display 23" Alu
Laptop: Lenovo Z61p | MBP mid 2012

Permalänk
Skrivet av Bash:

Jag är sugen på en telefon med linux men är det någon större idé att köpa en n900 idag? Har idag en iphone 3g som wlan lagt av på och där skärmen ibland slutar svara på "swipes".

Nej. Köp en HTC istället med android. Alla operativsystem utom android och apples är dödsdömda.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Jaha nu kan man koppla in en USB DVD och spela upp film, man kan även koppla in en USB-Ethernetadapter och surfa via sladd.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

N900 är ju en telefon som verkligen har framtiden för sig. Den kommer ju kunna köra Meego, ett operativ som småspelare som Intel, Nokia och nu senast AMD ligger bakom. BMW kommer att använda det i sina bilar också i GENIVI Alliance platformen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Nej. Köp en HTC istället med android. Alla operativsystem utom android och apples är dödsdömda.

Hoppas det var en smula ironi i detta..

N900 går det installera Meego på idag, och även Android även om inte allt fungerar ännu så är det under utveckling.

N900 är ingen telefon för random-svensson.. man bör ha lite kunskap och intresse för att kunna njuta fullt ut av telefonen.

När man som jag har en N900 och sedan provar en iphone(firmatelefon) så känner man sig sjukt låst.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

När man som jag har en N900 och sedan provar en iphone(firmatelefon) så känner man sig sjukt låst.

Jag kan bara hålla med. man mekar med nått och helt plötsligt tar det stop av helt fel anledning, dvs att tillverkaren lagt in nån spärr. För mej känns det mer ok om det t ex tar stopp pga att den funktionen inte finns ännu.

Jag försöker att inte vara en sån som försvarar produkter jag själv äger, men i det här fallet är det bara så att den inte är en telefon för alla, men den enda för mej.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Android är väl inte låst eller hur? Sedan har Nokia skött allting så otroligt snett med N900 från början och min har varit inne på lagning 2 ggr och det känns väl ändå som att Android har framtiden mer för sig än N900 eller vet Ni något om Flash 10 som inte jag vet??

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Skrivet av tuffejalle:

Android är väl inte låst eller hur? Sedan har Nokia skött allting så otroligt snett med N900 från början och min har varit inne på lagning 2 ggr och det känns väl ändå som att Android har framtiden mer för sig än N900 eller vet Ni något om Flash 10 som inte jag vet??

Du kan ju lura webbsidorna att du har Flash i din N900: [ANNOUNCE] Tweak Flash Version - maemo.org - Talk

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tuffejalle:

Android är väl inte låst eller hur? Sedan har Nokia skött allting så otroligt snett med N900 från början och min har varit inne på lagning 2 ggr och det känns väl ändå som att Android har framtiden mer för sig än N900 eller vet Ni något om Flash 10 som inte jag vet??

Android är inte speciellt låst men gämfört med maemo så är det väll som att befinna sig i ett litet bombsäkert kassaskåp. Maemo känns ju nästan som ett pc-os.

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Android är väl inte låst eller hur? Sedan har Nokia skött allting så otroligt snett med N900 från början och min har varit inne på lagning 2 ggr och det känns väl ändå som att Android har framtiden mer för sig än N900 eller vet Ni något om Flash 10 som inte jag vet??

Flash 10 är något jag är grymt besviken på också. Det känns väldigt snopet att det inte släppts ännu med tanke på att N900 var en av de första telefonerna som flash 10 visades på. Meego kommer väll få stöd för det så klart men det är ändå för sent.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte på vilket sätt N900 är svår att använda?
Är man lite osäker så laddar man bara ner apparna från de förvalda sidorna?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk

Har en fråga och vet ni varför n900 är slut över allt och finns inte ens att köpa på nokias hemsida?? har dom slutat att tillverkat dom eller något??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr kanin:

Har en fråga och vet ni varför n900 är slut över allt och finns inte ens att köpa på nokias hemsida?? har dom slutat att tillverkat dom eller något??

Vet inte om det har med att Nokia kommer köra Windows Phone 7 på deras telefoner.
Utvecklingen av Meego har iaf Nokia avslutat. Om dom inte har sagt något annat efter.

Permalänk
Skrivet av Herr kanin:

Har en fråga och vet ni varför n900 är slut över allt och finns inte ens att köpa på nokias hemsida?? har dom slutat att tillverkat dom eller något??

På Nokias hemsida står vid N900 "För att beställa, ring 077-6622222". Så testa ring dem. Amazon har den i alla fall.

The Phonehouse har den i vissa butiker du kan välja butiker där i länken.

Skrivet av Chrillemeter:

Vet inte om det har med att Nokia kommer köra Windows Phone 7 på deras telefoner.
Utvecklingen av Meego har iaf Nokia avslutat. Om dom inte har sagt något annat efter.

Nokia ska släppa en MeeGo enhet i år, om det blir en tablet eller mobil återstår att se. De som arbetar med MeeGo kommer sedan att arbeta med att utveckla Nokias "nästa steg".

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

[QUOTE="Anonymous FTW;10809443"]På Nokias hemsida står vid N900 "För att beställa, ring 077-6622222". Så testa ring dem. Amazon har den i alla fall.

va kostar den inte mer än 2234 kr där och den är ny?? och dom skickar till sverige oxå eller?? eller måste man göra en fejk adress?? och sen kommer väll tull avgift på där oxå väll?? aldrig beställt därifrån eller annat land alls hehe

Permalänk

[QUOTE="Herr kanin;10810838"]

Skrivet av Anonymous FTW:

va kostar den inte mer än 2234 kr där och den är ny?? och dom skickar till sverige oxå eller?? eller måste man göra en fejk adress?? och sen kommer väll tull avgift på där oxå väll?? aldrig beställt därifrån eller annat land alls hehe

Ja tull i alla fall, men jag har aldrig beställt därifrån heller. Man kan utgå från att den kommer bli bra mycket dyrare än de pengarna.

http://www.tullverket.se har en guide.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

okej så man kan räkna med att den kommer kosta som den gör i sverige runt 4-4500kr? men om man köper därifrån vad blir det med operatörerna här och mjukvaran??

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att folk i forumet har en n900 med ett extra 8 GB minneskort. Kartong och allt i fint skick. Har även använt invisible shield från dag ett. PM om ni är intresserade, annars får vi ta detta i "annons" delen.

/Ethaan

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Vet inte om det har med att Nokia kommer köra Windows Phone 7 på deras telefoner.
Utvecklingen av Meego har iaf Nokia avslutat. Om dom inte har sagt något annat efter.

njaaa, nokia ska ju göra klart o släppa sin första meego nalle. SEN kommer de som gjort den nallen/systemet återgå till att vara exprimentverkstad. tror inte de lägger ner meego. men systemet kommer inte få den uppmärksamhet de borde få.

senaste ryktet är ju att Microsoft köper nokias mobil sektioner, hoppas det inte ä sant

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Lika nöjd med telefonen fortfarande och det är ett tag sen sist. men nu när nokia sålt sin röv till windows så glutta jag runt lite och fann
http://www.nitdroid.com/index.php?title=N900 .. Köra Android på den.. det kanske har snackats en del redan inte hunnit läsa ikapp
men ser ju riktigt gött ut , så fort dom fixat kameran och 3g så drar jag in det. Lägger up en ressension. hejpare

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Avstängd

Sen kan man ju fråga sig om man vill ha en dagistelefon "fee-phone" med roliga angry birds haha.
Eller en nörd telefon.
Jag undrar kan du göra detta med en dagis-phone?

http://www.youtube.com/watch?v=66RBfrBgL2E

GL HF.

Bara namnet I framför allt är lite gay.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem

Ja alla har väl inte råd med den mors lilla olle gay spot on doosh
GL HF ? jag är inte med i mickey mouse club. PS ZTE Blade är för tuffa grabbar DS. den är som COD, CS och Battlefield på samma gång. i en skön blandning av Kaffe och håravfall. ZZzz

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sdaniel1:

Ja alla har väl inte råd med den mors lilla olle gay spot on doosh
GL HF ? jag är inte med i mickey mouse club. PS ZTE Blade är för tuffa grabbar DS. den är som COD, CS och Battlefield på samma gång. i en skön blandning av Kaffe och håravfall. ZZzz

Synd att kameran på blade e kass.

DS? Nintendo? skärp dig

Visa signatur

Harry

Permalänk

Spännande tider... Nokia N900 kommer att få MeeGo 1.2 Developer Edition

"MeeGo on the N900 officially targeted by Nokia

Exciting news. Jukka Eklund, Product Manager at Nokia, just announced that Nokia will be officially directing efforts towards supporting MeeGo on the N900 as Developer Edition. For this purpose, there would be a dedicated team within Nokia who will bring full MeeGo support on the N900."

http://myn900.wordpress.com/

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Det ska komma en uppföljare till sommaren som kör MeeGo, N950 som verkar intressant.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Skrivet av LuCkY21:

Det ska komma en uppföljare till sommaren som kör MeeGo, N950 som verkar intressant.

Vad har du för källa på det? Låter intressant, en Maemo/MeeGo-telefon är ärligt talat den enda Smartphone jag kan tänka mig använda, vill inte ha en låst dagistelefon á Apple, eller sälja min själ till Google. Linux utan några konstigheter skare va. Däremot tycks ju N900 vara jävligt svår att få tag på.

Sen är ju priset en annan grej... Synd att man inte är rik :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Vad har du för källa på det? Låter intressant, en Maemo/MeeGo-telefon är ärligt talat den enda Smartphone jag kan tänka mig använda, vill inte ha en låst dagistelefon á Apple, eller sälja min själ till Google. Linux utan några konstigheter skare va. Däremot tycks ju N900 vara jävligt svår att få tag på.

Sen är ju priset en annan grej... Synd att man inte är rik :/

http://www.gsmarena.com/nokias_meego_device_will_be_called_n9...

Säkert hört det förut men... " google is your friend"

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk

med 1 år på nacken säger man n900 är mycket trevlig.....
also nån mer än jag som har får problem med att usb porten har lossnat
http://yfrog.com/hsdhhgej

Visa signatur

no i will not go loladin over this....no not at all

Permalänk

Rätt vanlit problem...Dock läste jag mest om det när telefonen var ny...
maemo.org står de en del om problemet.

Själv börjar jag vara lite less på min N900..
Inte direkt på OS.
Men jag vill ha större skärm.
Och en som tål ett dammkorn utan att få repor.
Dual core och bättre flashstöd.
Bättre batteri.

Och ett OS med nån sorts framtid.
Var inte såå roligt att köpa N900 och sen se Nokia droppa Maemo.

Känner mig djäkligt less på Nokia.

Tror de blir Android nästa för mig.