Permalänk
Medlem

Jag vet inte vem som ska beskyllas här men jag har försökt kolla på tv4 via play på min motorola box, där man kan se senaste avsnittet gratis. Varje försök har resulterat i att videon spelas upp i 3 sekunder och sen tar det stopp. Köpte tjänsten för 10kr/månad och plötsligt fungerar allting smärtfritt. Tekniska problem eller otroligt fult av comhem/tv4/murphy?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem att LAN delen slutar funkar?

Kör jag med wifi så kan datorerna kommunicera med router och internet.
Men de maskinerna på LAN'et går inte att kontakta i huvud taget förens jag startar om routern.

Har hänt ett antal ggr.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Är det appleprodukter du försöker koppla upp trådlöst? Hade nån länk tidigare i tråden om att ipads/iphones med tidigare IOS (om det nu är löst med 4.3) kunde ha problem...

Nix.
En Android-telefon. (X10 mini) och min laptop, vanlig Eeepc.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta ut min coaxial ( den från äggen till modemet) kabel mot en kortare då den man får med är onödigt lång. Någon som vet om det är någon speciell variant man behöver eller vart man kan hitta ? Har XXL

Visa signatur

Hårdrock!

Permalänk
Medlem

Ni som har 100 Mbit/s, vilken hastighet får ni ut i praktiken? Tex via en välseedad torrent eller när ni tankar ner en fil från en svensk server med tillräcklig kapacitet, tex ftp.sunet.se

Jag kommer alltid bara upp i ca 2-4 MB/s, oavsett om det är en torrent eller om jag hämtar från sunet

Jag kommer upp i ca 12.37 MB/s (93.17 Mbit/s) när jag mäter från bredbandskollen.se
Jag använder mig av Stan n Perf samt Bandwith monitor för att mäta mina hastigheter.

Comhem har sålt en 50-100 Mbit/s anslutning till mig men de leverar som högst 33.4 Mbps till mig, undantaget är på sidan bredbandskollen.se så min slutsats är att de helt enkelt har optimerat bredbandskollen så att alla comhem kunder alltid får bra resultat.

Är det någon av er som upplever något liknande?

Nätverket till min dator är optimalt konfigurerat, min dator funkar och det är inga problem på comhems nät till mig (förutom att de cappar min anslutningen då).

Permalänk
Skrivet av Deo:

Ni som har 100 Mbit/s, vilken hastighet får ni ut i praktiken? Tex via en välseedad torrent eller när ni tankar ner en fil från en svensk server med tillräcklig kapacitet, tex ftp.sunet.se

Jag kommer alltid bara upp i ca 2-4 MB/s, oavsett om det är en torrent eller om jag hämtar från sunet

Jag kommer upp i ca 12.37 MB/s (93.17 Mbit/s) när jag mäter från bredbandskollen.se
Jag använder mig av Stan n Perf samt Bandwith monitor för att mäta mina hastigheter.

Comhem har sålt en 50-100 Mbit/s anslutning till mig men de leverar som högst 33.4 Mbps till mig, undantaget är på sidan bredbandskollen.se så min slutsats är att de helt enkelt har optimerat bredbandskollen så att alla comhem kunder alltid får bra resultat.

Är det någon av er som upplever något liknande?

Nätverket till min dator är optimalt konfigurerat, min dator funkar och det är inga problem på comhems nät till mig (förutom att de cappar min anslutningen då).

Testade precis själv att dra ner några torrents och maxade på 13.1 MB/s

Kan tillägga att jag testade härifrån: http://www.realitymod.com/downloads.html
Testa ladda ner torrents därifrån. Det är många som seedar så man bör få bra hastighet. Var tvungen att ladda ner två filer på en gång för att få full hastighet.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Skrivet av Deo:

Ni som har 100 Mbit/s, vilken hastighet får ni ut i praktiken? Tex via en välseedad torrent eller när ni tankar ner en fil från en svensk server med tillräcklig kapacitet, tex ftp.sunet.se

Jag kommer alltid bara upp i ca 2-4 MB/s, oavsett om det är en torrent eller om jag hämtar från sunet

Jag kommer upp i ca 12.37 MB/s (93.17 Mbit/s) när jag mäter från bredbandskollen.se
Jag använder mig av Stan n Perf samt Bandwith monitor för att mäta mina hastigheter.

Comhem har sålt en 50-100 Mbit/s anslutning till mig men de leverar som högst 33.4 Mbps till mig, undantaget är på sidan bredbandskollen.se så min slutsats är att de helt enkelt har optimerat bredbandskollen så att alla comhem kunder alltid får bra resultat.

Är det någon av er som upplever något liknande?

Nätverket till min dator är optimalt konfigurerat, min dator funkar och det är inga problem på comhems nät till mig (förutom att de cappar min anslutningen då).

Inga problem för mig att komma upp i 12-14 MB/s i torrents tex. Du kan nog glömma att ComHem cappar medvetet, sen är det klart att alla inte kommer upp i full hastighet men det finns ju en massa olika anledningar till det.
Du säger att nätverk mm är optimalt konfigurerat? Gissningsvis sitter problemet i Netgear-modemet.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Tele2
Skrivet av anon160366:

Hej comhem,
jag har problem med min uppkoppling, den försvinner ett 20 tal ggr/dag, även telefonin dör med. jag har ring er och flera ggr men ännu inget hänt.
finns det nån special nr jag kan ringa för att komma i kontakt med en tekniker i Göteborg direkt?

jag har testat allt, förutom att byta modem, men problemet kvarstår.

Hej,

Enskilda kundärenden hjälper vi gärna till med via vår Kundservice per telefon alternativt via Twitter, i detta forum försöker vi besvara breda frågor som så många som möjligt kan ha nytta av.

För att lösa ärendet behöver vi säkert som du är inne på skicka en tekniker hem till dig. Kontakta vår support per telefon och efter en felsökning kommer säkerligen en tekniker att skickas ut om felet kvarstår.

Med vänlig hälsning
Stefan Wallman
Kundservice

Permalänk
Tele2
Skrivet av bonis:

Funderar på att byta ut min coaxial ( den från äggen till modemet) kabel mot en kortare då den man får med är onödigt lång. Någon som vet om det är någon speciell variant man behöver eller vart man kan hitta ? Har XXL

Hej,

Kabeln är uppmätt för att ge korrekta elektriska egenskaper. Om du använder en längre eller kortare kabel kan det medföra att tjänsten inte fungerar optimalt, därför är rekommendationen att använda medföljande kabel.

Med vänlig hälsning
Stefan Wallman
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deo:

Ni som har 100 Mbit/s, vilken hastighet får ni ut i praktiken? Tex via en välseedad torrent eller när ni tankar ner en fil från en svensk server med tillräcklig kapacitet, tex ftp.sunet.se

Jag kommer alltid bara upp i ca 2-4 MB/s, oavsett om det är en torrent eller om jag hämtar från sunet

Jag kommer upp i ca 12.37 MB/s (93.17 Mbit/s) när jag mäter från bredbandskollen.se
Jag använder mig av Stan n Perf samt Bandwith monitor för att mäta mina hastigheter.

Comhem har sålt en 50-100 Mbit/s anslutning till mig men de leverar som högst 33.4 Mbps till mig, undantaget är på sidan bredbandskollen.se så min slutsats är att de helt enkelt har optimerat bredbandskollen så att alla comhem kunder alltid får bra resultat.

Är det någon av er som upplever något liknande?

Nätverket till min dator är optimalt konfigurerat, min dator funkar och det är inga problem på comhems nät till mig (förutom att de cappar min anslutningen då).

Maxar ut min lina (113/11) från news.astraweb.com samt speedtest.bahnhof.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Kabeln är uppmätt för att ge korrekta elektriska egenskaper. Om du använder en längre eller kortare kabel kan det medföra att tjänsten inte fungerar optimalt, därför är rekommendationen att använda medföljande kabel.

Med vänlig hälsning
Stefan Wallman
Kundservice

Rackarns, ni har inga kortare kablar med rätt egenskaper ? jag har modemet 30 cm ifrån uttaget så det blir ett jävla trassel där

Visa signatur

Hårdrock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonis:

Rackarns, ni har inga kortare kablar med rätt egenskaper ? jag har modemet 30 cm ifrån uttaget så det blir ett jävla trassel där

ohmmät kabeln, känns ju som att den borde ligga på 75 ohm men kan inte säga helt säkert. Sen är det bara att köpa eller koppla sin egen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Köp in tex 39424 eller liknande med passande "twist-on" kontakter på kjell. Kommer funka lika bra som comhems egna kabel med förutsättning att du kontakterat rätt.

Permalänk
Medlem

Har precis fått Comhem 200mbit, hade tidigare BBB 100mbit där jag bodde förut.

Måste säga att jag är ganska nöjd. Tankade i 25.4MB/sec igår kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

ohmmät kabeln, känns ju som att den borde ligga på 75 ohm men kan inte säga helt säkert. Sen är det bara att köpa eller koppla sin egen.

Skrivet av SvenJohan:

Köp in tex 39424 eller liknande med passande "twist-on" kontakter på kjell. Kommer funka lika bra som comhems egna kabel med förutsättning att du kontakterat rätt.

Hade jag haft instrument för detta och vetat hur man gör dessa saker hade min fråga aldrig ställts

Visa signatur

Hårdrock!

Permalänk

Någon annan som har hastighets problem dom senaste dagarna?

Betalar för 24/1 får ut 0.20 mbit ner och 0.03 mbit upp enligt både bredbandskollen.se och speedtest.net.

Har kollat all utrustning flera gånger om. Testat flera datorer / mobiler / nätverkskort / inställningar.

Skriver jag in mitt postnummer säger comhem.se att mitt bostadshus inte har tillgänglighet till comhem's bredband.

Tänkte ringa imorgon men vem vet, kanske får något svar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berreh:

Har Comhem själva sagt att det är belastningsproblem under din nod eller? Förstår inte varför du inte bara ringer/kontaktar Comhem och får reda på om det eventuellt ÄR belastat istället för att spekulera i denna tråd. Tror inte dom sitter och läser denna tråd dagligen faktiskt, men vad vet jag. Blir ju inte lättare heller när dom inte vet vem du är / vilken nod du bor under.

Sen när vet 1stline sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Sen när vet 1stline sånt?

Är ganska säker på att dom inte vet något om det. Men kontakten finns med andra avdelningar som vet. En felanmälan leder ju till en eventuell åtgärd, vilket kan vara belastningsproblem. Så vad Comhem's firstline vet och inte vet har ingen relevans när deras jobb bara är att felsöka vanliga felkällor och sedan felanmäla vidare.

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Tele2
Skrivet av P-NILZ:

Jag vet inte vem som ska beskyllas här men jag har försökt kolla på tv4 via play på min motorola box, där man kan se senaste avsnittet gratis. Varje försök har resulterat i att videon spelas upp i 3 sekunder och sen tar det stopp. Köpte tjänsten för 10kr/månad och plötsligt fungerar allting smärtfritt. Tekniska problem eller otroligt fult av comhem/tv4/murphy?

Hej,

Vi skulle rekommendera att du tar kontakt med vår Tekniska Support för felsökning och eventuell felanmälan så att vi får kolla närmare på detta.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Medlem

199kr/mån för 200mbit för nya kunder, men inte för gamla såklart.

Som vanligt bryr sig Comhem inte om sina nuvarande kunder och gör bara allt för att locka nya

Permalänk
Medlem

Zappee. Om du inte har någon bindningstid så ring så skall du få se att du får samma erbjudande!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Fungerar.Bor i Stockholmsområdet.

Permalänk
Medlem

problem! :S

har CG3100 modem/routern, har stäng av nat för att det bara krångla. men nu är alla mina portar stängda. nån mer som varit med om det?

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

problem! :S

har CG3100 modem/routern, har stäng av nat för att det bara krångla. men nu är alla mina portar stängda. nån mer som varit med om det?

När du stänger av NAT så stänger du hela routerfunktionaliteten i modemet. Dvs det finns inga portar utan din dator tilldelas en WAN IP direkt. Vad menar du med att portarna är "stängda" ? I praktiken kan man säga att du har alla portarna eftersom det inte finns någon router att "stänga" dom. Undantag är ju om du har en egen router emellan såklart.

Somsagt, vad menar du med att portarna är stängda? Kommer nån/något inte åt din server utifrån?

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

undar ifall någon kan komma åt Asus hemsida via comhem nätet? jag har försökt i 3 dagar utan framgång. använder man proxy så funkar det utan problem.

http://support.asus.com

någon som har en lösning? eller vet varför sidan är oåtkomligt?

Kan bara bekräfta att det fungrerar inte hos mig heller. Bor i Göteborg. Märkligt...

Permalänk
Skrivet av anon160366:

undar ifall någon kan komma åt Asus hemsida via comhem nätet? jag har försökt i 3 dagar utan framgång. använder man proxy så funkar det utan problem.

http://support.asus.com

någon som har en lösning? eller vet varför sidan är oåtkomligt?

Kommer inte heller in när jag är uppkopplad via Comhem. Men går bra om jag kopplar upp mig via mobilen (Telenor). En bekant med Comhem här i Göteborg har samma problem.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem kan inte komma åt någon av sidorna eller pinga asus alls.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av molk:

Fungerar.Bor i Stockholmsområdet.

Har du Comhem som ISP?

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av anon160366:

undar ifall någon kan komma åt Asus hemsida via comhem nätet? jag har försökt i 3 dagar utan framgång. använder man proxy så funkar det utan problem.

http://support.asus.com

någon som har en lösning? eller vet varför sidan är oåtkomligt?

Fungerar inte för mig. Bor i södra Stockholm.
Måste vara ett ganska nytt fenomen för jag har varit på asus sidor en massa gånger.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate