Permalänk
Medlem

Högskolan 2011

Anmälan till högskolan 2011 har nu öppnat.

Vad har ni sökt? Vad funderar ni på att söka? Vart tänker ni söka?

Allmäna frågor kring ansökan, antagning och liknande kan ju tas i den här tråden.

Själv funderar jag fortfarande, lutar lite smått åt en högskoleingenjörsutbildning inom elektroteknik men jag får tänka över det fram tills slutdatumet närmar sig.

Permalänk

Sökt mig till ett College i USA för studera foto, men om jag inte kommer in där så har jag några alternativ här i Sverige.

. HV-98560 - Nätverksteknik med IT-säkerhet 120hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram,
Högskolan Väst, Trollhättan

2. HS-62190 - Nätverks- och systemadministration 120hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram,
Högskolan i Skövde, Skövde

3. MIU-22901 - Bildjournalistik 180hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram,
Mittuniversitetet, Sundsvall

Permalänk
Medlem

Funderar på att läsa lite diskmatte utanför mitt program till hösten

Permalänk

Jag kommer med största säkerhet söka till Civilingenjör i datateknik vid LTH

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlurK:

Sökt mig till ett College i USA för studera foto, men om jag inte kommer in där så har jag några alternativ här i Sverige.

. HV-98560 - Nätverksteknik med IT-säkerhet 120hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram,
Högskolan Väst, Trollhättan

sweet... kanske är en av dina faddrar vid introduktionen då

Permalänk
Medlem

Jag funderar faktiskt också lite smått åt Trollhättan nu. De verkar ju vara de enda med ett riktigt elkraftsprogram. Några tankar om det programmet?

Permalänk
Medlem

Utifall att jag inte får jobb ett nytt jobb blir det eventuellt att plugga. Då blir det en av dessa tre utbildningar:

Nätverksdrift - 120p distans
Webbutveckling - 120p distans
Mobila applikationer och nätverkstjänster för android - 120p, denna ges på plats.

Finns ett par andra som jag gärna hade gått som är på plats, men jag har endast grundläggande behörighet pga det dåligt utformade bygg- och anläggningsprogrammet. Är inte heller speciellt sugen på komvux under ett år, men man får väl se.
Dock har jag svårt att bestämma mig vad jag ska sätta för prioriterning då jag inte riktigt vet vad jag vill gå. Vilket program skulle ge bäst framtidsutsikter? Är mest inne på nätverksdrift eller webbutvecklingen, men samtidigt är de på distans och eftersom jag flyttat till Sundsvall för ett par månader sedan så känner jag ingen eftersom jag bara sitter här hemma hela dagarna. Risken är ju att jag börjar mögla bort. Börjar kännas ganska påfrestande redan nu. Vad tror ni?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Skorstensfejarutbildning
30hp, Dagtid , Helfart (100%)
Normal undervisning
Utbildningsprogram
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap , Sigtuna
HT 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag funderar faktiskt också lite smått åt Trollhättan nu. De verkar ju vara de enda med ett riktigt elkraftsprogram. Några tankar om det programmet?

Vet inte jätte mycket om det... Känner några som går det och de verkar alla nöjda. Det är dessutom ganska nice med CO-OP. Har för mig att det blev framröstat som bästa program av företagarna.

PS: Ifall du är första hands sökande på programmet så tror jag du får hem en lapp där du kan komma och besöka högskolan under juni-juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Vet inte jätte mycket om det... Känner några som går det och de verkar alla nöjda. Det är dessutom ganska nice med CO-OP. Har för mig att det blev framröstat som bästa program av företagarna.

PS: Ifall du är första hands sökande på programmet så tror jag du får hem en lapp där du kan komma och besöka högskolan under juni-juli.

Okej, intressant. Hur är skolan i övrigt?

Permalänk
Medlem

Sökt Mekatronikingenjör(högskole) på Chalmers. Ska göra HP nu den andre och får väll hoppas att jag kommer in, annars får man knega lite till och säsonga någonstans i sverige, norge eller österrike tills nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag funderar faktiskt också lite smått åt Trollhättan nu. De verkar ju vara de enda med ett riktigt elkraftsprogram. Några tankar om det programmet?

Har ingen aning om programmet. Däremot så har jag inom jobbet fått höra att det är riktigt svårt att få tag på folk med just kompetens inom Elkraft, så det är nog ett bra val på så vis.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Okej, intressant. Hur är skolan i övrigt?

Högskolan är faktiskt riktigt trevlig. Allting ligger centralt samlat på ett campus mitt i centrum. Du har två resturanger/caffer på högskolan med hyfsad billig mat. I princip alla lokaler är nybyggda då de flytta hit all verksamhet från Uddevalla och Vänersborg för en två år sedan. Trollhättan är en av fyra högskoleorter som faktiskt har bostadsgaranti som fungerar, du är alltså garanterad en bostad.

Studentkåren har sina lokaler på campus och där är aktiviteter ganska ofta. Du har tex torsdagspub varannan vecka och större fester 1-2 ggr/mån. FLINT är det utskottet som har hand om elkraft och ingenjörsutbildningar https://www.facebook.com/group.php?gid=146271398749435.

Är det något mer du vill veta så är det bara att fråga.

Permalänk

Funderar lite på elektroteknik på Chalmers. Dock lutar det nog mot att jag kommer arbeta något år istället nu efter studenten.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

MSc Finance @ HHS - admitted

Jag antar att de inte skickar ut första april mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

MSc Finance @ HHS - admitted

Jag antar att de inte skickar ut första april mail

Du valde att ta en ekonomie kandidat på SU eller? Grattis förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Du valde att ta en ekonomie kandidat på SU eller? Grattis förresten!

Tack, japp, skriver min kandidat på SU nu och ska vara klar om nån månad

Såhär i efterhand borde jag ha fixat HP direkt för HHS eller kört på Indek på KTH eller LIU, men det är lätt att vara efterklok. Ekonomutbildningen är väl ok om man inte siktar alltför högt men många dörrar stängs tyvärr bara för att man inte läst på HHS (eller Indek), sen är den tyvärr alldeles för slapp i allmänhet, det är en 7,5 HP kurs av mina snart 180 HP som faktiskt var någon form av mental stimulans.

Nåväl, det läste sig väl till slut, fick slita lite med GMAT bara

Läser du själv ek.kand eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Tack, japp, skriver min kandidat på SU nu och ska vara klar om nån månad

Såhär i efterhand borde jag ha fixat HP direkt för HHS eller kört på Indek på KTH eller LIU, men det är lätt att vara efterklok. Ekonomutbildningen är väl ok om man inte siktar alltför högt men många dörrar stängs tyvärr bara för att man inte läst på HHS (eller Indek), sen är den tyvärr alldeles för slapp i allmänhet, det är en 7,5 HP kurs av mina snart 180 HP som faktiskt var någon form av mental stimulans.

Nåväl, det läste sig väl till slut, fick slita lite med GMAT bara

Läser du själv ek.kand eller?

Påbörjade min civek samtidigt som du, men valde att flytta till Linköping efter tre terminer för att plugga nationalekonomi och statistik. Jobbar just nu på min kandidat i statistik. Ska försöka ta en magister i NEK också

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Påbörjade min civek samtidigt som du, men valde att flytta till Linköping efter tre terminer för att plugga nationalekonomi och statistik. Jobbar just nu på min kandidat i statistik. Ska försöka ta en magister i NEK också

Okay

Hojta till om du behöver lite tips inför GMAT om du funderar på MSc på HHS, jag gick på en del minor där som jag skulle gjort annorlunda idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Okay

Hojta till om du behöver lite tips inför GMAT om du funderar på MSc på HHS, jag gick på en del minor där som jag skulle gjort annorlunda idag.

Det ska jag göra! Vad tyckte du var svårast?

Permalänk

Jag har funderat på att söka maskiningenjör > datorstödd produktframtagning (180hp) här i Halmstad.

Vill arbeta med CAD senare, och den utbildningen låter mer gedigen än CAD-tekniker. Någon som har erfarenheter av dessa?

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem

Efter att ha jobbat drygt ett halvår inom finans/programmerings sektorn så känner jag att det vore väldigt nyttigt och roligt att på allvar lära sig mer om området och då främst tillämpad finans. Varje dag lär jag mig visserligen mer och mer på jobbet och det är antagligen det bästa sättet.

Dock vore det kul med någon sorts strukturerad utbildning vid sidan om som gick att läsa mest på egen hand.
Högskole eller universitetskurser känns dock lite uteslutna eftersom man där oftast har dålig koll på vad som verkligen används i näringslivet och dessutom så är det mesta oftast väldigt förenklat och tillrättalagt i dylika kurser. Att ha en senior kvantare som mentor vore nog det bästa.

Riktigt vettiga finansutbildningar verkar inte finnas i sverige idag, vilket är lite synd. Alla former av ekonomutbildningar är på löjligt låg nivå och verkar mest vara till för att utbilda något mer kompetenta sekreterare och administratörer med touch av ekonomi...
Handelshögskolan/skolorna i Sverige håller väl bättre standard, men är ändå i allmänhet på för låg nivå om man är intresserad av kvantarliknande jobb. För lite matematik och praktisk finans och för mycket korvstoppning av annan textbaserad kunskap om jag förstått rätt.
Vill man få ett glassigt jobb som chef och bossa runt så är det väl dock HHS som gäller i Sverige...

Att läsa till civ. ing. med finansiell inriktning på typ KTH eller Chalmers är nog kanske det mest seriösa man kan göra inom finansområdet i Sverige idag skulle jag gissa. Skulle varit trevligt om det fanns utbildningar med denna inrktning ända från början så att folk inte behövde ta omvägen via en grund i civ ing utbildningen (inte för att det inte skulle vara nyttigt, men ändå).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

När är det sista dag för att anmäla sig?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Det ska jag göra! Vad tyckte du var svårast?

Det är ju två delar Quant (data sufficiency(DS) och problem solvning(PS) ) och Verbal (critical reasoning(CR), reading comprehension(RC) och sentence correction(SC)).

Från början tyckte jag SC var svårast för att man normalt sett inte ställs framför den typen av engelska scenarion, heter det "I prefer products such as x and y" eller "I prefer products like x and y", heter det compare to eller compare with och så vidare. Men man får nöta lite så lossnar det lite i alla fall.

Matte är inte jättesvår heller, förbannat mycket primtal och snabba uträkningar med ekvationer, det är tidsbristen som gör det mycket svårare än vad det egentligen är. Har man i snitt två minuter per uppgift finns det inte utrymme för att klura ut hur man räknar snabbast eller överhuvudtaget räkna fel. Man måste räkna direkt från början annars är det bara att gissa och gå vidare direkt, man får straffpoäng om man inte svarar på alla frågor i tid + att svara fel på flera frågor på slutet i rad skjuter ned resultatet ordentligt.

Mattedelen var enklast att plugga upp, engelskan tar längre tid då det inte finns några enkla "knep". Jag brände mig dock rejält på CR, fick i princip alltid 90% rätt på övningstesten men på det skarpa provet var frågorna sju resor värre och jag hade svårt att välja alternativ vilket sannolikt drog ned mig rätt mycket.

Skönt att slippa skiten nu i alla fall, lade ned en del tid

Permalänk
Medlem

Blir väll till att plugga lite ekonomi för att få ut en andra examen medan man jobbar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Blir väll till att plugga lite ekonomi för att få ut en andra examen medan man jobbar.

Hur går det på jobbet då Derox. Du vill väl jobba inom finans när du är klar med studierna om jag inte minns fel? Vad kommer du ta för dubbelexamen och vart pluggar du nu?

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Hur går det på jobbet då Derox. Du vill väl jobba inom finans när du är klar med studierna om jag inte minns fel? Vad kommer du ta för dubbelexamen och vart pluggar du nu?

Det går bra, jobbar redan inom finans och har pluggat matte tidigare men tänkte att nu är det dags att läsa lite mer NEK för att få ut en kandidat i det medan man jobbar. Har sedan tidigare lite kurser avklarade så det är inte så mycket kvar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag är en förvirrad man.

1. Arkitektur och teknik, Chalmers
2. Visuell kommunikation, Beckmans
3. Civ.ing Maskinteknik, LTH

Funderar även på IT eftersom det finns så otroligt mycket jobb och pengar. Vet inte riktigt vad jag vill..

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Det går bra, jobbar redan inom finans och har pluggat matte tidigare men tänkte att nu är det dags att läsa lite mer NEK för att få ut en kandidat i det medan man jobbar. Har sedan tidigare lite kurser avklarade så det är inte så mycket kvar.

Kul att höra. Läser faktiskt NEK B just nu. Finansiell Ekonom som står på tapeten. Kör så det ryker

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Vad läsa, vad läsa?

Jag funderar på att söka Datavetenskap på GU, jag är dock långt ifrån säker. Jag vill nog läsa nått som är någotsånär programmerings inriktat i alla fall.

Någon som vet hur GUs Datavetenskapliga program står sig mot t.ex Chalmers Datateknik utbildningar, eller kan någon rekommendera något annat kul programmeringsrelaterat program?