Permalänk
Medlem

Problem med nätagg!

Hej, har nyligen märkt att mitt nätagg har börjat göra lite konstiga ljud. Det är ett typ knastrande/tickande ljud som jag först trodde kom från min hårddisk men som jag sedan märkte kom från nätagget. För någon vecka sen kom ljudet inte så ofta men med jämna mellanrum och nu är ljudet nästan konstant.

Nätagget (OCZ ModXStream 500w) är köpt för ett par månader sedan från inet tillsammans med GTX470, AMD 955BE (3.8Ghz)...

Är detta ett vanligt problem? Är det farligt?

Permalänk
Entusiast

Du bör kontakta Inet och få ett nytt, Är du 100% på att det är nätagget så ska du ha ett nytt, Ett nätagg ska inte göra ljud ifrån sig mer än kanske ljud från fläkten.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Köpte ett Fractal Design Integra 500W för 6 månader sedan och har på senare tid haft samma problem. Trodde precis som du först att det var hårddisken som lät. Har sökt lite och tydligen så kan det vara så att nätaggregatets fläkt vibrerar vid speciella RPM:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shiver111:

Köpte ett Fractal Design Integra 500W för 6 månader sedan och har på senare tid haft samma problem. Har sökt lite och tydligen så kan det vara så att nätaggregatets fläkt vibrerar vid speciella RPM:er.

Hmm... finns det nåt sätt att kolla det på?

Permalänk
Skrivet av Nässe:

Hmm... finns det nåt sätt att kolla det på?

Inte vad jag vet, är själv orolig för att det kan vara någon annan del i nätaggregatet som gör ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shiver111:

Inte vad jag vet, är själv orolig för att det kan vara någon annan del i nätaggregatet som gör ljudet.

Ja det känns inte som om det är fläkten för ljudet är ganska ojämnt... men tycker du att jag ska kontakta inet? kan detta vara farligt?

Permalänk
Medlem

Klart det kan vara farligt ocz något av ocz exploderade har jag för mig vid ett test. Dåliga nätagg som går sönder och inte har mycket skydd kan ju leda till att den drar med andra delar i datorn. Hiper slutade butikerna sälja för det var så dåligt och grillade komponenter. Våre jag dig skulle jag kontakta inet och kolla om du kan lägga till pengar till ett https://www.inet.se/artikel/6900364/xfx-core-edition-650w Ett riktigt bra nätagg från seasconic med enbart japanska kondingar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Klart det kan vara farligt ocz något av ocz exploderade har jag för mig vid ett test. Dåliga nätagg som går sönder och inte har mycket skydd kan ju leda till att den drar med andra delar i datorn. Hiper slutade butikerna sälja för det var så dåligt och grillade komponenter. Våre jag dig skulle jag kontakta inet och kolla om du kan lägga till pengar till ett https://www.inet.se/artikel/6900364/xfx-core-edition-650w Ett riktigt bra nätagg från seasconic med enbart japanska kondingar

Ok det får väl bli att ringa inet helt enkelt. Tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av Nässe:

Ok det får väl bli att ringa inet helt enkelt. Tack för hjälpen

Skriv gärna vad resultatet blev av att ringa Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shiver111:

Skriv gärna vad resultatet blev av att ringa Inet.

Jag tror jag slipper ringa inet faktiskt... Idag testade jag att ta ut och vända på nätagget för att sedan starta datorn. Inget konstigt ljud längre! Innan låg nätagget med fläkten nedåt som det brukar men med fläkten uppåt så kommer det inget ljud. Det har alltså troligen något med fläkten att göra.

Vad kan det vara? Finns det något jag kan göra åt saken?

Permalänk
Skrivet av Nässe:

Jag tror jag slipper ringa inet faktiskt... Idag testade jag att ta ut och vända på nätagget för att sedan starta datorn. Inget konstigt ljud längre! Innan låg nätagget med fläkten nedåt som det brukar men med fläkten uppåt så kommer det inget ljud. Det har alltså troligen något med fläkten att göra.

Vad kan det vara? Finns det något jag kan göra åt saken?

Mitt nätagg ligger med fläkten uppåt. Kan ju ha vart damm eller något, du kan ju testa att blåsa ut nätaggregatet med komprimerad luft.

Själv har jag märkt att ljudet kan upphöra i ett par dagar innan det kommer tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shiver111:

Mitt nätagg ligger med fläkten uppåt. Kan ju ha vart damm eller något, du kan ju testa att blåsa ut nätaggregatet med komprimerad luft.

Själv har jag märkt att ljudet kan upphöra i ett par dagar innan det kommer tillbaks.

Det händer inget när jag blåser tyvärr, och jag vet inte om jag vågar öppna det heller, för då försvinner ju garantin... men ska se lite vad jag kan göra åt saken, blir kanske att ringa inet iaf fan