Permalänk
Medlem

Söker hjälp med ny dator skärm

Hej, jag har sökt runt lite på Inet för att titta efter en ny skärm. Jag har en tjock skärm för tillfället och kikade på lite billigare LED skärmar. Jag har inte hängt med alls vad det är man ska kolla efter. Kikat lite på BenQ's skärmar men har läst lite av kunder recensionerna att en del har problem med döda pixlar och dålig pixel policy. Vet inte riktigt vad jag ska kika efter.

Prisklass 1400-1600:- cirka.

Skärmen kommer användas mestadels för spel, men även lite filmer och surfning.

Hur vet man vilka märken som har vilken pixel policy? Är det dålig pixel policy för alla billigare skärmar eller hur ser det ut på den biten?

Kan någon länka någon rekommenderad skärm i den prisklassen på Inet och motivera just bra och dåligt med den skärmen. Vore evigt tacksam för hjälp med bra och dåligt och vad man ska titta efter för bästa möjliga köp i den lite billigare prisklassen.

/Mvh reffe

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk

g2420hd serien är alla prisvärda. Jag själv har en g2420hd och en vän g2420hdb vi är båda väldans nöjda.

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Hmm, hur kommer det säg att 22" och 24" är på samma pris? Vad är skillnad emellan HD och HDB? Spelar du själv? Om du gör, hur upplever du att spela på den skärmen?

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

HDB Ser ut som att den inte har någon HDMI, annars lika. DVI-D är lika bra som HDMI, så det spelar mindre roll.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

LG 22" TFT E2240T-PN LED Det står emellan en BenQ g2420HDB och den första jag länka, LG'n har ju LED belysning dock 22". Någon som vet någonting om LG'n?

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

LG 22" TFT E2240T-PN LED Det står emellan en BenQ g2420HDB och den första jag länka, LG'n har ju LED belysning dock 22". Någon som vet någonting om LG'n?

LGn är antagligen ganska prisvärd, liksom BenQs skärmar, skillnaden är väl att du då får 24 tum för samma pris. Egentligen tycker jag att du borde försöka lägga till några slantar och försöka få en bättre skärm. Spelar du mycket så är kanske en 120hz skärm att rekomendera? LGs är väl den mest prisvärda, har den själv och är mycket nöjd. ( http://www.inet.se/artikel/2233491/lg-23-tft-w2363d-pf-120hz )
Om du inte spelar så mycket FPS spel och kanske inte behöver en så snabb skärm så är en Dell U2311H att rekomendera. Då det är en IPS panel har den betydligt bättre betraktningsvinklar och färger (läs mer på http://www.digitalversus.com/dell-u2311h-p357_8953_88.html )

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar smartis. Jo, förstår att i en lite högre prisklass så får man givetvis lite mer valuta för pengarna. Just nu är dock budgeten låg, så det får nog bli i denna prisklassen. Känner starkt för att byta bort min tjock skärm som jag har just nu.

Det jag dock funderar på de 2st skärmarna jag tittat på är följande:

LG's skärm är "bara" 22", men den har LED. Den ser också väldigt slimmad och fint ut i övrigt. BenQ skärmen är dock 24" men utan LED. Ska man stirra sig blind på just LED tekniken. Eller är det inte så stor skillnad? Försökt googla mig till så mycket jag kunnat, och det jag fått fram så verkar ju LED vara väldigt fint. Jag spelar mycket, och förstår att en skärm med högre HZ eller en skärm med IPS panel är att föredra. Men när pengarna finns, så blir det förmodligen en av de som sagts. Det går alltid att uppgradera senare.

Önskar snabba svar då beställningen troligtvis kommer göras idag

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

Tack för ditt svar smartis. Jo, förstår att i en lite högre prisklass så får man givetvis lite mer valuta för pengarna. Just nu är dock budgeten låg, så det får nog bli i denna prisklassen. Känner starkt för att byta bort min tjock skärm som jag har just nu.

Det jag dock funderar på de 2st skärmarna jag tittat på är följande:

LG's skärm är "bara" 22", men den har LED. Den ser också väldigt slimmad och fint ut i övrigt. BenQ skärmen är dock 24" men utan LED. Ska man stirra sig blind på just LED tekniken. Eller är det inte så stor skillnad? Försökt googla mig till så mycket jag kunnat, och det jag fått fram så verkar ju LED vara väldigt fint. Jag spelar mycket, och förstår att en skärm med högre HZ eller en skärm med IPS panel är att föredra. Men när pengarna finns, så blir det förmodligen en av de som sagts. Det går alltid att uppgradera senare.

Önskar snabba svar då beställningen troligtvis kommer göras idag

Du ska absolut inte bry dig om det är LED eller CCFL.. det är mest ett säljarknep då det bara rör belysningen. Vissa säger att LED är bättre, vissa säger tvärtom. Antagligen är det ungefär samma.
Känner du att du vill ha två tum extra så tycker jag att du ska ta det, sålänge du bestämt dig för vilken prisklass du ska lägga dig i.
Mitt förslag är alltså http://www.inet.se/artikel/2203072/benq-tft-24-g2420hdb . Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det fick bli LG'n. Kompisen hade också en BenQ som han hade bytt ut 3 gånger. Så hört för mycket negativt om BenQ. Så jag satsar på LG'n och får hoppas på det bästa. Att det är en 22" gör inte så mycket, har en 19" nu tjock. Så blir nog precis lagom

När jag får mer pengar i fickan så får det nog bli en 120hz skärm med lite fart i

Tackar för alla svar!

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

Det fick bli LG'n. Kompisen hade också en BenQ som han hade bytt ut 3 gånger. Så hört för mycket negativt om BenQ. Så jag satsar på LG'n och får hoppas på det bästa. Att det är en 22" gör inte så mycket, har en 19" nu tjock. Så blir nog precis lagom

När jag får mer pengar i fickan så får det nog bli en 120hz skärm med lite fart i

Tackar för alla svar!

Okej, blir nog bra! Hoppas du blir nöjd