Lagringstips - To RAID or not to RAID..

Permalänk
Medlem

Lagringstips - To RAID or not to RAID..

Hellu,
jag ska snart införskaffa mig delar till en filserver.. det är tänkt att bli
massor av 2TB diskar i ett redan utvalt chassi.
Kommer att spara min filmsamling, semesterbilder, dokument osv.

Om jag struntar helt i prestandan och bara går på driftsäkerhet/backup
är det då bättre att köra något backup-program som körs lite då och då?

De diskarna jag planerat att köpa är WD Green 2TB, men nu har jag läst att
det inte är bra att köra WD i RAID av olika anledningar..
Finns det några likvärdiga och billiga(då jag ska ha så många) diskar som funkar bra i RAID?

/ tatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Hellu,
jag ska snart införskaffa mig delar till en filserver.. det är tänkt att bli
massor av 2TB diskar i ett redan utvalt chassi.
Kommer att spara min filmsamling, semesterbilder, dokument osv.

Om jag struntar helt i prestandan och bara går på driftsäkerhet/backup
är det då bättre att köra något backup-program som körs lite då och då?

De diskarna jag planerat att köpa är WD Green 2TB, men nu har jag läst att
det inte är bra att köra WD i RAID av olika anledningar..
Finns det några likvärdiga och billiga(då jag ska ha så många) diskar som funkar bra i RAID?

/ tatt

Windows, *nix, BSD?
Om din dator är kompatibel med det så säger jag Solaris (11 express 2010.11), köra på ZFS, ha 3x 2TB diskar i raidz1.
Windows, RAID5, jag är en förespråkare för mjukvaru-raid (nu kommer det säkert bli ett jävla flamewar men så är det)
Linux, har haft problem med så stora diskar och ext3 men det kanske bara är jag som är för dålig för linux.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag står inför precis samma beslut faktiskt, ska köpa en hemmaserver och har inte bestämt om jag ska köra min diskar i raid eller bara säkerhetskopiera sinsemellan dem. Följer denna tråd med intresse!

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Windows, *nix, BSD?
Om din dator är kompatibel med det så säger jag Solaris (11 express 2010.11), köra på ZFS, ha 3x 2TB diskar i raidz1.
Windows, RAID5, jag är en förespråkare för mjukvaru-raid (nu kommer det säkert bli ett jävla flamewar men så är det)
Linux, har haft problem med så stora diskar och ext3 men det kanske bara är jag som är för dålig för linux.

Sorry, visste att jag glömt något.. kommer att köra Windows.
Det jag var inne på först var just RAID5, men då jag googlat runt lite hittade jag några artiklar om att det inte var så säkert att köra det om man hade lite större diskar, så nu är jag nojjig mot RAID5 och funderar på om jag skall köra en RAID1 istället.

vilka fördelar har mjukvaruraid mot hårdvaruraid?

Skrivet av jookeer:

Samsung F4 funkar i mina femmor.

Dom såg ju fiiiinafisken ut
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=709038