Permalänk

Hittade en crt hemma.

Har hört mycket snack från alla möjliga håll på sista att CRT skärmar är bra för att lira counter-strike på. Nu är det så att jag inte hade en aning om vad crt var utan jag trodde det va en typ ''alienware'' skärm.Hörde också att spelen flyter på skitbra osv på dem ( googlade lite ). Fick höra att det var en sån där vanlig tjockis skärm som alla hade förr. Gick idag in i ett rum hemma där vi ställt lite skit och hittade denna: Sony Trinitron Multiscan 200Es. Undrar om det är en kapabel skärm att lira cs på. Vore kul att testa om CRT är så jätte bra som folk säger i sånna fall Svar uppskattas!

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

Enligt denna PDF dokument så klarar Sony Trinitron Multiscan 200Es max 60Hz med upplösningen 1280x1024 men du kan prova med 1024x768 85Hz som passar bättre för spel http://www.docs.sony.com/release/specs/CPD200ES_mksp.pdf

Visa signatur

janee

Permalänk

Jaha. men varför så satans hög upplösning? Kör ju själv på 800x600, fast med en tft då och ser fler som spelar 1280x1024 med crt.... varför är det så?

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av fricke313:

Jaha. men varför så satans hög upplösning? Kör ju själv på 800x600, fast med en tft då och ser fler som spelar 1280x1024 med crt.... varför är det så?

Du kan välja att använda 800x600 75Hz och kanske även 85Hz på denna skärm.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av fricke313:

Jaha. men varför så satans hög upplösning? Kör ju själv på 800x600, fast med en tft då och ser fler som spelar 1280x1024 med crt.... varför är det så?

Hög upplösning? hallå, det är inte 1998 längre..

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Skrivet av AntiSmidig:

Hög upplösning? hallå, det är inte 1998 längre..

okej...menade i counterstrike då

okej, men jag får väl kolla lite närmare på detta och se hur det funkar kommer med svar om det är intressant.

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

Varför just en CRT är bra för snabba fps-spel är för att den klarar högre Hz och ingen direkt ms-faktor som bara drar ner på kvaliteten mer, sen tycker iaf jag att CRT har bättre bildkvalitet på de upplösningar jag använder, men det är säkert en tyckesak... 100hz+ gör dock allt.

Koppla du in din CRT, tvinga 100hz+ i cs och njut hur mycket bättre allt flyter, aktivera v-sync och du har kristallklara övergångar, förutsatt att skärmen är i bra skick osv

Permalänk
Medlem

CRT är inte bättre att spela på. det som gjorde dem bra var att du kunde ha 100Hz på dem, men dagens 120Hz-skärmar är bättre imo. sen måste du i princip köra 800x600 för att få 100Hz.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Skillnaden är väl att den är bättre på input lag, samt att man inte förlorar bildkvalitet på att inte köra i native-upplösning.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av fricke313:

okej...menade i counterstrike då

okej, men jag får väl kolla lite närmare på detta och se hur det funkar kommer med svar om det är intressant.

Förstog det... därför skrev jag 1998

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Enkelt en bra crt är snabbare än någon platt skärm.

Permalänk

Om cs är bättre på crt-skärmar, varför spelar inte toppspelarna med sånna? Känns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Om cs är bättre på crt-skärmar, varför spelar inte toppspelarna med sånna? Känns fel.

de spelar väl på 120hz skärmar antar jag, crt skärmar har 100. vanliga skärmar har 60

Permalänk
Skrivet av smartis:

de spelar väl på 120hz skärmar antar jag, crt skärmar har 100. vanliga skärmar har 60

Aha, okej. Kan typ inget om skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Om cs är bättre på crt-skärmar, varför spelar inte toppspelarna med sånna? Känns fel.

Finns några anledningar till det...
Skärmarna används som reklam och måste antagligen användas av spelarna i det laget.
Finns inte så många stora CRT skärmar, 19tum är det vanligaste och många överväger större skärm före ett flytande cs.
Lanmöjligheterna.
Sen som en skrev innan så finns det plattskärmar som klarar 100hz+ sedan något/några år tillbaka.

Går du sedan ner några steg i eliten inom exempelvis cs så ska du nog se att det är förvånansvärt många som sitter och trycker på sina CRT även idag.

Skrivet av smartis:

de spelar väl på 120hz skärmar antar jag, crt skärmar har 100. vanliga skärmar har 60

En CRT-skärm inte begränsad till 100hz, beror helt på modell och komponenter som används i skärmen, finns CRTs som klarar 200hz+.

En vanlig platt brukar ligga på 75hz, sen finns det lite dyrare saker som klarar 120hz även i full HD.

Permalänk
Medlem

Vet att jag har en 24" crt skärm om den har 100hz så är den ju PRO att spela cs på ;D tror upplössningen var 1920x1200
Men kan ha helt fel måste ta reda på de imorgon ;D

Permalänk
Medlem

Jag får lite kräksmak i munnen när jag ser denna tråden. Jag antar att det är såna som trådskaparen som helst av allt föredrar stampat jordgolv istället för parkett, pergamentrullar istället för papper, ångmaskin istället för elmotor, fotogenlampor istället för halogen. Jag kan hålla på i evigheter. Enda problemet är väl att trådskaparen inte ens vet vad jordgolv, pergamentrullar, ångmaskiner eller fotogenlampor är för något.

Så snälla... installera ett vettigt spel, kör CRT-klumpen till skroten och spela i underbar HD-upplösning på din nya, fina TFT-skärm.

Och nej, ni blir inte det minsta bättre av att spela CS på en CRT-skärm. Inte det allra minsta.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av Otur:

CRT är inte bättre att spela på. det som gjorde dem bra var att du kunde ha 100Hz på dem, men dagens 120Hz-skärmar är bättre imo. sen måste du i princip köra 800x600 för att få 100Hz.

Och jag som funderar på att köpa en 120hz.

Får se om skärmen är så bra, den ser lite dammig ut men annars inte ett märke. Får nog damma lite så den inte smäller av när jag kört i en timme. Kan inte vänta med att få testa den nu, har ju skit höga förhoppningar Har nämligen en benQ 21,5'' som typ ''laggar''. 60 hz. Har dock en 15'' plattskärm oxå. Den verkligen flyter jämfört med benQ skärmen. Googlade lite efter nya skärmar och då snappade jag upp detta med crt som jag bara hört ett fåtal gånger av vänner.
Nu blev det intressant här tycker jag

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

Satan vad alla säger weird saker här.
CRT skärmar hade ingen låst jädra 100hz.
Många Quake spelare spelade med 120-160hz osv.

Och en CRT skärm i 800x600 ser bra mycket bättre ut än alla 120hz LCD skärmar i samma upplösning.
Sen finns det inga lan idag som använder CRT direkt eftersom dom är löjligt svåra att komma åt, iaf vettiga.
Samsungs 120hz har använts i en hel del turneringar.

OnT: Om du inte kan tvinga minst 100+hz är de bara o kasta crtn då den är helt värdelös.

Saknar 1600x1200 i 100hz, synd man aldrig fick äga en FW900 dock.

Permalänk
Skrivet av PreacherMan:

Jag får lite kräksmak i munnen när jag ser denna tråden. Jag antar att det är såna som trådskaparen som helst av allt föredrar stampat jordgolv istället för parkett, pergamentrullar istället för papper, ångmaskin istället för elmotor, fotogenlampor istället för halogen. Jag kan hålla på i evigheter. Enda problemet är väl att trådskaparen inte ens vet vad jordgolv, pergamentrullar, ångmaskiner eller fotogenlampor är för något.

Så snälla... installera ett vettigt spel, kör CRT-klumpen till skroten och spela i underbar HD-upplösning på din nya, fina TFT-skärm.

Och nej, ni blir inte det minsta bättre av att spela CS på en CRT-skärm. Inte det allra minsta.

Du grundar ju ditt inlägg på ingenting. Man blir bara trött på att läsa nonsens. Jag har inte skrivit att jag ska bli bättre? Jag skrev att jag skulle testa. Jag har spelat i HD upplösning. jag kanske vill testa annat. Har jag skrivit att jag bara har ovettiga spel? Nej skulle inte tro det. Så du kan ju börja med att först läsa det jag redan skrivit, sen så kan du tänka igenom, sen kan du hålla det för dig själv istället för att bara dunka huvudet i tangentbordet och tro att du tillför något.

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av PreacherMan:

Jag får lite kräksmak i munnen när jag försöker spela allan.

True that.

OnTopic:
Har alltid kört CRT, köpte min första plattskärm för någon månad sen. Jag är långt ifrån elit i CS, men jag tycker nog att jag kände av bytet av skärm. CRT'n kändes lite rappare och mer "exakt", sen hur mycket det faktiskt handlar om låter jag vara osagt.
Kan ju inte skada att testa eftersom du har skärmen hemma?

Visa signatur

ASRock P67 Extreme4 GEN 3 - Intel Core i7 2700K@4500MHz - Corsair H80 - G.Skill Ripjaws X Performance 16GB - Asus GTX 1060 6GB
Corsair Force 3 120GB - 2TB Seagate - Asus Xonar DX - NZXT HALE90 850W - Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av PreacherMan:

Jag får lite kräksmak i munnen när jag ser denna tråden. Jag antar att det är såna som trådskaparen som helst av allt föredrar stampat jordgolv istället för parkett, pergamentrullar istället för papper, ångmaskin istället för elmotor, fotogenlampor istället för halogen. Jag kan hålla på i evigheter. Enda problemet är väl att trådskaparen inte ens vet vad jordgolv, pergamentrullar, ångmaskiner eller fotogenlampor är för något.

Så snälla... installera ett vettigt spel, kör CRT-klumpen till skroten och spela i underbar HD-upplösning på din nya, fina TFT-skärm.

Vad är så dåligt med i princip perfekta betraktningsvinklar och grym svärta? Förmågan att köra i alla möjliga upplösningar utan att det ser konstigt ut? En redig glasyta som är lätt och tålig att rengöra?
Total skärpa även vid snabba rörelser?
(inte för att de flesta märker något direkt men ändå )
En LCD är ju inte fri från eftersläpningar även om det så är en 120-hertzare.
http://img1.digitalversus.com/produits/38/7268/38_626_109.jpg

Citat:

Och nej, ni blir inte det minsta bättre av att spela CS på en CRT-skärm. Inte det allra minsta.

Det här kan jag väl däremot hålla med mer om. De flesta ligger ändå inte på den nivån så.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Kan en crt köra så kallad "full HD" som tillverkarna gärna skriver med stora bokstäver. Alltså 1080?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Skrivet av Mordarosten:

Kan en crt köra så kallad "full HD" som tillverkarna gärna skriver med stora bokstäver. Alltså 1080?

Några enstaka modeller kan det ja. De flesta CRT-skärmar är i 4:3-format ifall du missat det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Kan ju inte annat än att garva åt folk som sitter med CRT-skärm år 2011!

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Avstängd

Lika mycket som jag garvar åt folk som sitter med en billigt extremt dålig TN panel, speciellt ifrån värdelösa samsung.

Permalänk
Medlem

Det är ganska komiskt att se hur många bakåtsträvare det finns här. Har aldrig någonsin påstått att CRT på något vis är sämre än TFT. Däremot tycker jag att det är ganska sjukt att man kan sjunka så lågt, så att man är villig att spela ett spel i 800x600 bara för att kunna köra 100 Hz och "tro" att det flyter så mycket bättre. Det är ju till och med en dålig CRT-skärm i så fall.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av PreacherMan:

Det är ganska komiskt att se hur många bakåtsträvare det finns här. Har aldrig någonsin påstått att CRT på något vis är sämre än TFT. Däremot tycker jag att det är ganska sjukt att man kan sjunka så lågt, så att man är villig att spela ett spel i 800x600 bara för att kunna köra 100 Hz och "tro" att det flyter så mycket bättre. Det är ju till och med en dålig CRT-skärm i så fall.

Kan ju vara för att det flyter på så mycket bättre Ingen som tror, dom som lirade cs från början vet det här. Det är ingen hemlighet att CRT är snabbare, betydligt snabbare.

Nu vill jag inte ha en CRT pga många andra faktorer men snabbheten finns det fortfarande inget som slår. Tycker det är komiskt att folk inte förstår det.

Många sitter på skitiga TN-paneler också med kassa färger och betraktningsvinklar....

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

haft min gamle trotjänare i 13 år:) Compaq mv 700 tvingar den att köra i 100hz:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av epiQ:

True that.

OnTopic:
Har alltid kört CRT, köpte min första plattskärm för någon månad sen. Jag är långt ifrån elit i CS, men jag tycker nog att jag kände av bytet av skärm. CRT'n kändes lite rappare och mer "exakt", sen hur mycket det faktiskt handlar om låter jag vara osagt.
Kan ju inte skada att testa eftersom du har skärmen hemma?

Okej . Det är väl inte bevisat att du INTE blir bättre av olik utrustning? För det är ju så att om du tror att du blir bättre så går det ofta bättre Så är det i alla fall för mig, vare sig det gäller ny gitarr, ny datormus eller nytt racket. Inbillning gör mycket mer än man tror men man blir väl kanske inte proffs direkt.
Jo men det är ju klart att jag ska testa den, ska bli senare ikväll. Ska bli kul att se detta

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft