Permalänk
Medlem

Första hemma bygget!!!

ok, jag har lagt upp lite trådar och kollat runt lite också, först va jag bestämd på att inet eller någon annan firma skulle bygga ihop datorn jag har valt, men nu lutar det mer att jag ska bygga själv.
jag har därmed två alternativ, det vill säga ett om jag ska bygga och ett om de ska bygga

Om jag ska bygga: http://www.inet.se/kundvagn/visa/178187/2011-02-05-hemma-bygg...

Om de ska bygga: http://www.inet.se/kundvagn/visa/175202/2011-02-the-real-comp

man tjänar ju 800kr på om man bygger själv.
Datorn ska kunna maxa black ops och BFBC2 utan problem (vet inte riktigt vad BFBC2 har för krav, men kanske funkar), och klara av crysis 2 når det kommer ut på medium/high settings. Ska även köra lite fl studio, office paketet, lite film redigering, musik uppspelning. Lite allt möjligt men i första hand gaming.

Vilket tycker ni jag ska välja utav de två alternativen? funkar allt tillsammans?

Permalänk
Medlem

Du ska absolut bygga själv. Köpte själv min första dator för ett par månader sedan och jag hade samma tankar som dig. Var ganska enkelt att sätta ihop den så länge du tar det lugnt och läser moderkortsmanualen.

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

Du ska absolut bygga själv. Köpte själv min första dator för ett par månader sedan och jag hade samma tankar som dig. Var ganska enkelt att sätta ihop den så länge du tar det lugnt och läser moderkortsmanualen.

ok, tack för snabbt svar. Tror du allt funkar tillsammans? har lite funderingar på processorn att den möjligt vis kan vara lite för klen, men vet inte.
skulle gärna vela ha ganska lång livslängd på datorn

Permalänk

Det ser nice ut ;P Det jag tycker är att du ska bygga själv å köpa ett modulärt nättagg. Blir lättare att montera ihop datorn och det kommer se bättre ut i ditt chassi specielt i det du har valt.

Visa signatur

Mina gaming grejor :)
Cooler Master Scout | AMD 6950 | AMD X6 1055T 3,2ghz | MSI 870-A | 500GB Western Digital | Corsair HX850w | Razer Mantis | Razer Naga | Logitech keyboard | Xbox 360 | Sist och minst två 17 tums VGA skärm xD

Permalänk
Medlem

jag har en likadan processor men med ett asus crosshair III ok man kan välldigt lätt klocka den så jag tror den håller ett tag till:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyHeadbanger:

Det ser nice ut ;P Det jag tycker är att du ska bygga själv å köpa ett modulärt nättagg. Blir lättare att montera ihop datorn och det kommer se bättre ut i ditt chassi specielt i det du har valt.

OK, tack, tror det blir bra grejer. Men vad är det för skillnad på modulärt och inte modulärt?

Skrivet av Lucas95:

jag har en likadan processor men med ett asus crosshair III ok man kan välldigt lätt klocka den så jag tror den håller ett tag till:)

Ah bra, tack känner mig lite tryggare nu

Permalänk
Medlem

modulärt har löstagbara sladdar, vilket medför att du inte har massa onödiga kablar som inte används liggandes i chassit. Utan kan ha dem i typ, en skrivbords låda

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydinz:

modulärt har löstagbara sladdar, vilket medför att du inte har massa onödiga kablar som inte används liggandes i chassit. Utan kan ha dem i typ, en skrivbords låda

aha ok, så det här kan vara något?
https://www.inet.se/artikel/6900260/fractal-design-newton-r2-...
men det kostar då 200 kr mer än den jag hade innan.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad u har för budget men mina förslag är att du bör satsa på 6 Gb ram.
Har du funderat på ssd? Att köpa en liten ssd att ha som systemdisk med office etc.
Sen personligen så känner jag inte att jag har något förtroende för kylaren, om du ska överklocka så satsa på något större från ex. Noctua. Om inte annat så tror jag det blir tystare, även utan OC.

Om du vill köra Crysis2 på högre upplösningar så tror jag nog att du inom sin tid får uppgradera till crossfire.

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk
Medlem

De två alternativen skiljer sig knappt, det handlar om större HDD, mer kräm i nätagget och en dyrare CPU kylare. Det funkar absolut, inget att oroa sig för. Jag skulle dock inte ta upp alla 4 RAM slots. Det kan skapa instabillitet och framför allt om du ska klocka. Kör på 2x4gig istället för ett stabilare system. (Om du prompt ska ha 8gig).

Ett modulärt nätagg är alltid trevligare, men då får du också betala för det. I ett chassi som det du har valt kommer det ändå finnas massa sladdar som ligger runt i chassit och skräpar, så oavsett om du har en liten klump som bara ligger där kommer du inte ha ett vackert chassi invändigt.

Annat som kan vara värt att tänka på vore att helt enkelt lägga ner dem pengar du sparar (inte tjänar...) på en tyngre komponent istället, men är det diskutrymme du behöver så kör på det. Du kommer inte behöva ett 650Ws agg om du inte planerar att köra crossfire, och även då kommer du inte behöva all kräm, men om du ska ha systemet över en längre tid så kan det vara värt det.

Intel släpper förhoppningsvis snart sin tredje generation av X-25 SSD. Priserna kommer sjunka rätt kraftigt på dessa modeller då det blir billigare och billigare att tillverka - så om du är inne på att skaffa en SSD (som gör sjuk skillnad i nästan allt du gör på en dator) så kan ett tips vara att spara dem pengarna du får över och lägga dem på X-25G3 när den kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daffas77:

Jag vet inte vad u har för budget men mina förslag är att du bör satsa på 6 Gb ram.

Ska han köra 6gig/tripple channel blir det till att använda annat moderkort, annars kastar han pengar i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daffas77:

Jag vet inte vad u har för budget men mina förslag är att du bör satsa på 6 Gb ram.
Har du funderat på ssd? Att köpa en liten ssd att ha som systemdisk med office etc.
Sen personligen så känner jag inte att jag har något förtroende för kylaren, om du ska överklocka så satsa på något större från ex. Noctua. Om inte annat så tror jag det blir tystare, även utan OC.

Om du vill köra Crysis2 på högre upplösningar så tror jag nog att du inom sin tid får uppgradera till crossfire.

Min budget ligger på max 8500 inte mer.
har tänkt lite på ssd men lägger hellre pengarna på prestanda som processor eller grafik kort.
jag kanske överklockar, men inte precis när jag köpt datorn, om jag överklockar blir det om några år (4-5). då är det bara att köpa en ny kylare då.

ok, men crysis kommer att funka utan lagg på low/medium? kommer nog uppgradera till crossfire då om jag ska överklocka processorn så att hela datorn blir snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyuki:

Ska han köra 6gig/tripple channel blir det till att använda annat moderkort, annars kastar han pengar i sjön.

Det jag hakade upp mig på att han skulle köra lite fl studio och filmredigering. Då är det väl lite snålt med 4 Gb.

EDIT: Jag missade att du hade en annan bättre kylare i ditt hembygge.

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daffas77:

Det jag hakade upp mig på att han skulle köra lite fl studio och filmredigering. Då är det väl lite snålt med 4 Gb.

EDIT: Jag missade att du hade en annan bättre kylare i ditt hembygge.

Jo men hans paket innehåller ju 8 Gb

Permalänk
Medlem

Du hade tänkt att ha datorn i 4-5år innan du klockar? Då kan du skippa klockning helt och hållet. Köp ingen processorfläkt och kör på stockkylaren. (ska du klocka kan du alltid köpa ny då).

Hur ska man veta hur bra Crysis kommer köras på olika system när det inte finns någon direkt data att gå efter. Med tanke på hur Crysis 1 var, och hur mkt försäljning dem tappade på att ha för höga systemkrav, så tror jag verkligen inte att dem gör samma misstag med Crysis 2. Men det är min teori.

Om 4-5år kan jag nästan lova dig att du inte kommer vilja köpa ett gammalt HD6950 begagnat någonstanns för att köra crossfire. Då kommer du helt enkelt köpa en ny PC.

Så köp grejer som du behöver till 1 GFX, ingen klockning, och plötsligt går du ner i pris. En SSD disk kommer ge dig mycket mer märkbar prestanda än vad 400-700 kr på GFX/CPU kan göra om du ändå inte ska klocka.

Permalänk
Medlem

den kylaren i paketet som du har satt på paketet som dom ska bygga så ta hellre Cooler Master Hyper 212 Plus , okej kostar 100kr mer men är 4ggr så bra & är bland den prisvärdaste kylaren!! och då har du utrymme för klocka processorn det kan ju ge 15% lr mer gratis är gott !

annars tycker ja det är en fin maskin själv har ja bara ett 460gtx 768mb versionen å en i5 750 å är helt nöjd! extrem skillnad mot min dualcore + ati 4770 ja tror du blir nöjd

edit : jo en ssd snabbar upp laddningstider osv , startar windows snabbare osv men ger ej mer fps i spelen... har en själv å är helt klart nöjd med 60gb till bara windows plus dom spelen ja spelar för tillfället! kostar ju inte mycket , att köpa ett dugligt 500w agg +billig ssd skulle vara ett alternativ!

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Villor:

Jo men hans paket innehåller ju 8 Gb

Jag tror jag ska ta en STOR kaffekopp och se om jag vaknar snart. Tur att någon är uppmärksam!

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, skulle vara skönt med en ssd, men det kommer gå över budget.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/178643/2011-02-05-ssd

Men jag behöver inte 650W på nätagg? Det funkar alltså utmärkt med en 550W, men då är det inte modulär, men priset går ner ca 100kr, https://www.inet.se/kundvagn/visa/180783/2011-02-06-dator
jag kan ju lägga till en hundralapp så att jag får modulär och 650W, tror inte det fanns 550W modulär på inet.

Permalänk
Medlem

Det beror på nätagget - Watten är inte det viktigaste, se till att du köper ett 80+ agg bara. 550W är absolut tillräckligt om du ska köra 1 GFX, och som du sa tidigare så hade du ju inte ens tänkt klocka datorn förens om 5-6 år och då kan jag säga att du inte kommer vilja ha datorn till det nya ändamålet (om det nu skulle krävas), så har du uppgradering i tankarna så bör dem ligga åtminstone inom en rimlig tidsram (1år tops). Annars kommer det funka att tuta på med de saker du har i nu.

Ska du ha ett modulärt så får du nog tom gå upp 300kr.

Du behöver absolut inte köpa en annan CPU kylare om du inte ska klocka. Ska du inte klocka funkar stockkylaren utan problem. Gör dig själv en tjänst och spara dem pengarna om du nu prompt inte vill ha en lite tystare burk.

Då är du nere på 8000 och kan lägga 500kr på lite mer prestanda eller lägga undan och köpa en SSD senare. (X-25 G3).
Personligen hade jag nog köpt ett annat chassi, ett som man kan dra kablar bakom moderkortet så det blir bättre luftflöde och lättare att jobba i, och som kanske känns lite flashigare, men det är en smaksak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyuki:

Det beror på nätagget - Watten är inte det viktigaste, se till att du köper ett 80+ agg bara. 550W är absolut tillräckligt om du ska köra 1 GFX, och som du sa tidigare så hade du ju inte ens tänkt klocka datorn förens om 5-6 år och då kan jag säga att du inte kommer vilja ha datorn till det nya ändamålet (om det nu skulle krävas), så har du uppgradering i tankarna så bör dem ligga åtminstone inom en rimlig tidsram (1år tops). Annars kommer det funka att tuta på med de saker du har i nu.

Ska du ha ett modulärt så får du nog tom gå upp 300kr.

Du behöver absolut inte köpa en annan CPU kylare om du inte ska klocka. Ska du inte klocka funkar stockkylaren utan problem. Gör dig själv en tjänst och spara dem pengarna om du nu prompt inte vill ha en lite tystare burk.

Då är du nere på 8000 och kan lägga 500kr på lite mer prestanda eller lägga undan och köpa en SSD senare. (X-25 G3).
Personligen hade jag nog köpt ett annat chassi, ett som man kan dra kablar bakom moderkortet så det blir bättre luftflöde och lättare att jobba i, och som kanske känns lite flashigare, men det är en smaksak

ah, ok

stockkylaren på den processorn sägs låta som ett "jetplan" vilket jag inte vill. Det kanske blir framåt sommaren att jag köper en ssd hårdisk och sätter in.
Skulle du kunna visa ett "bättre" chassi för samma pris eller lite högre som du tycker skulle funka?

Permalänk
Medlem

Jag tror en 6 kärnig cpu
tex http://www.inet.se/artikel/5308654/amd-phenom-ii-x6-1055t-2-8...
skulle funka bättre för bfbc2 och crysis 2 då båda stödjer 6 eller fler kärnor

Sen tycker jag du ska bygga själv blir billigare och se till att du har moderkortsdistanserna rätt så ska det gå bra ta även inte för mycket kulpasta utan ta ca ett halvt okoktriskorn till 1 okoktriskorn

Lycka till!

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Jag tror en 6 kärnig cpu
tex http://www.inet.se/artikel/5308654/amd-phenom-ii-x6-1055t-2-8...
skulle funka bättre för bfbc2 och crysis 2 då båda stödjer 6 eller fler kärnor

Sen tycker jag du ska bygga själv blir billigare och se till att du har moderkortsdistanserna rätt så ska det gå bra ta även inte för mycket kulpasta utan ta ca ett halvt okoktriskorn till 1 okoktriskorn

Lycka till!

ok tack, är 6 kärning bättre än den 4 kärniga jag hade? 6 kärniga har ju bara 2,8Ghz medan 4 kärniga 3,4Ghz...

är stor skillnad på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

ok tack, är 6 kärning bättre än den 4 kärniga jag hade? 6 kärniga har ju bara 2,8Ghz medan 4 kärniga 3,4Ghz...

är stor skillnad på dem?

I program som har stöd för 6 kärnor är den 6 kärniga bättre än den 4 kärniga även fast den har högre klock.
Men i spel som bara stödjer 4 kärnor kan den 4 kärniga vara snabbare.

Men 2 av de spelen du sagt att du vill spela har ju stöd för 6 kärnor och 6 kärnor är även lite mer "framtidssäkert"

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

I program som har stöd för 6 kärnor är den 6 kärniga bättre än den 4 kärniga även fast den har högre klock.
Men i spel som bara stödjer 4 kärnor kan den 4 kärniga vara snabbare.

Men 2 av de spelen du sagt att du vill spela har ju stöd för 6 kärnor och 6 kärnor är även lite mer "framtidssäkert"

aha ok, men då lägger jag in den processorn in i listan
här är hela listan nu då: http://www.inet.se/kundvagn/visa/181452/2011-02-06-hola